Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!

PREMIUM Kompakta crossoversuvar är på modet. Men hur står de sig mot en mellanklassare på styltor? Vi jämför två höjda tyskar från Ingolstadt.
Annons

Dieselgate! Vad vore väl en artikel om Audi från den här eran utan att nämna den stora utsläppsskandal som skakat hela industrin. Ja, bägge bilarna i denna duell omfattas av Volkswagengruppens dieselfusk. Det är 2,0 TDI-motorn innan den fick AdBlue-rening som omfattas av den, för ägarna frivilliga, omprogrammeringen som fått blandat mottagande av kunderna såväl som av pressen.

Nu när vi fått det ur vägen kan vi börja med att understryka att både A4 Allroad och Q3 är två rätt problemfria bilar som placerats utanför rampljuset på grund av ovan nämnda skandal. Särskilt A4 Allroad hamnade lite i skuggan av Q5 när den lanserades till samma modellår som Audi valde att flytta Allroad-namnet från A6 till A4.

Men hur står sig egentligen en höjd mellanklassare iförd arbetarskrud från ett premiummärke mot en kompaktsuv från samma tillverkare? Jämförelsen kan tyckas något orättvis då A4 Allroad går att få med den populära 3,0 TDI-motorn, medan Q3 går att få i ett snikutförande med en liten 1,4-liters bensinmotor och bara framhjulsdrift.

Till och med när quattrologgan sitter på bagageluckan skiljer sig fyrhjulsdriften åt mellan bilarna, men mer om det senare. Faktum är dock att i det exempelutförande vi valt, är prisbilden liksom driftkostnaderna nära nog identiska mellan bilarna!

Vilken bör du då välja?

Frågar man ägarna till bägge bilarna är Q3 både det rationella och emotionella valet, då betygen i IQ- och EQ-ronden överglänser Allroadens på i princip samtliga punkter.

I bagageutrymme får dock Audi Q3 se sig slagen, den lastar förvisso bara lite mindre än den höjda mellanklassaren men hela 395 liter mindre än koncernsyskonet Skoda Yeti som den faktiskt delar plattform med. Då bör det även tilläggas att Skodan är 17 centimeter kortare! Att form fått gå före funktion är med andra ord rätt tydligt.

Det gäller dock även Allroad som lastar ungefär 300 liter mindre än en motsvarande Passat Alltrack.


FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Allroad har i större utsträckning drabbats av Dieselgateskandalen vilket förklarar den högre andelen garantiåtaganden. Annars presterar Allroad snäppet bättre än både snittbilen och Q3 som ligger någon procentenhet över snittbilen för perioden.

Varför skulle man då välja en Audi om konkurrenterna från den egna koncernen är mer praktiska?

Det finns två anledningar som talar för en höjdare från Ingolstadt. Den ena är problemfriheten. Audi strular mindre än sina koncernsyskon, vare sig du tittar på en höjd mellanklassare eller en kompaktsuv. Den andra är kvalitetskänslan. Q3 har ett klassledande betyg i kvalitetskänsla och Allroad ligger bara en enda procentenhet efter.

Allt som glimmar är dock inte guld. Även om betyget för kvalitetskänsla är klassledande är det just kvalitetsproblem som Q3 verkar drabbas av. Flera ägare klagar på problem med lacken vid leverans, samt plastdetaljer som lossnar och en inredning som skramlar. På det hela taget är det ungefär åtta procent av ägarna som svarat i vår enkät som haft problem med interiören, vi pratar alltså om tämligen låga siffror ändå.

I A4 Allroads fall finns det lite mer att kika efter.

Bensinmotorn 2,0 TFSI har problem med hög oljekonsumption, som ofta beror på kolvringar vars tätningsförmåga lämnar en hel del i övrigt att önska. Dessvärre är det svårt att upptäcka detta utan att köra med bilen ett tag, vilket är varför vi skulle råda dig att undvika den motorn och istället titta på 2,0 TDI i det nästan lika kraftfulla 190-hästarsutförandet. Eller varför inte 3,0 TDI som är en riktig pärla att köra, och dessutom starkare än bensinmotorn.

Efter faceliften 2012 fick Audi A4 Allroad en ny styrning som krånglade så mycket att bilarna återkallades. Undersök om ditt tilltänkta exemplar omfattas och om detta är åtgärdat. Bagageluckan har plastluckor som både kan skramla och vibrera loss, detta är således något du bör lyssna efter vid en provtur. 

I vanlig ordning behöver dock en vinnare utses i duellen. Det är inte utan anledning kompaktsuvarna har blivit så populära som de är.

Utöver att du knappt offrar något i utrymmesväg, ansluter du dig till en något mer nöjd skara ägare om du väljer Q3 istället för en A4 Allroad. Det är med andra ord inte konstigt att det blir just Q3 som går segrande ur duellen. Att den dessutom inte kostar mer att äga än koncernsyskonet Volkswagen Tiguan är bara grädde på moset.


MODELLHISTORIK

AUDI A4 ALLROAD (B8)  

2009 Premiär på Genèvesalongen som en höjd Audi A4 Avant med fyrhjulsdrift. Säljstart till sommaren. Bilen bygger liksom vanliga A4 på den nya MLP-plattformen. Motoralternativen är 2,0 TFSI, 2,0 TDI samt 3,0 TDI.
2012 Facelift såväl invändigt som utvändigt. Elektriskt öppningsbar baklucka kommer som tillval.

AUDI Q3 (8U)  

2011 Premiär på Shanghaisalongen och säljstart senare under året som 2012 års modell. Audi Q3 bygger på PQ35-plattformen som delas med bland annat VW Tiguan, Skoda Yeti och Audi A3. Bilen finns att få både med fyrhjulsdrift och framhjulsdrift. Motoralternativen är 2,0 TFSI och 2,0 TDI.
2013 RS Q3 med en 2,5-liters turbofemma på 310 hästar lanseras som första RS-modell i Q-familjen.
2014 Framhjulsdrivna 1,4 TFSI blir tillgänglig.
2015 Facelift med omarbetad front. 1,4 TFSI-motorn får cylinderavstängningsteknik.


Ägarna om sina bilar

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Vertikalt ställda grillgaller har blivit något av Audi Allroads kännetecken genom generationerna.
ALLROAD-ÄGARNA ÄLSKAR…
ALLROAD-ÄGARNA GILLAR INTE…

”Jag har dragit upp ett tiotal bilar ur diket.” ”Quattro ger en stabilitet på vägen som är oslagbar!” ”3,0 TDI är en fantastisk motor!” ”Helt fantastisk automatlåda och fyrhjulsdrift.”

”Dieselgate, men tänker inte låta åtgärda det då jag tror det blir sämre bränslekonomi.” ”Hög oljeförbrukning.” ”En backsensor falsklarmade vid regnväder.” ”Bytt styrväxel två gånger på garanti.” ”Plastluckor i bagaget skramlar loss.” ”Slukar olja! Jag får fylla på en liter efter 60 mils körning!”

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Audi Q3 ser ut som att man tagit en Audi Q5 och kapat bort 25 cm i mitten. En kompakt-suv i ordets rätta bemärkelse!
Q3-ÄGARNA ÄLSKAR…
Q3-ÄGARNA GILLAR INTE…

”Bra kupéutrymmen och mysig inredning.” ”Bra framkomlighet vid högt snödjup.” ”En mindre suv med bra prestanda, komfort och kvalitet.” ”Motor och växellåda i toppklass.” ”Lätt att stiga i och ur.” ”Mycket mer bil för pengarna än en Q5:a.”

”Gnisslande pedaler och instrumentbräda.” ”Lacksläpp som krävt omlackering.” ”Missljud vid retardation.” ”LED-lampor i backspegeln gick sönder. Hela enheten fick bytas på garanti.” ”Bagageutrymmet är i minsta laget.”

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Audi RS Q3 var den första RS modellen i Q-familjen. Vem behöver inte en kompaktsuv med en turbomatad rak femma på 2,5 liter och 310 hästkrafter i sitt liv?

Ägarnas köpskäl

AUDI A4 ALLROAD (B8) 2009–2015

Kvalitet Måttstocken i mellanklassen.
Komfort Ett kännetecken för Audi.
Varumärke Fyra framgångsrika ringar i fronten!

AUDI Q3 (8U) 2012–2018

Kvalitet Ovanligt gedigen för en kompaktsuv!
Komfort Mer ombonad än klasskonkurrenterna.
Varumärke Fyra framgångsrika ringar i fronten!

Kolla detta före köp!

AUDI A4 ALLROAD (B8) 2009–2015

Oljeförbrukning Särskilt 2,0 TFSI-motorn är drabbad av hög oljekonsumption. Den vanligaste orsaken är kolvringar som inte tätar ordentligt och det kan bli väldigt kostsamt att åtgärda.
Styrning Det nya styrsystemet efter faceliften 2012 har varit föremål för en återkallelse från Audi. Detta på grund av att styrningen hackat och vibrerat under färd. Se till att detta är utfört på din tilltänkta bil.
Backsensorerna har en tendens att fellarma vid regnväder då det kan fastna vatten mellan plast och plåt vid sensorn.

AUDI Q3 (8U) 2012–2018

Kvalitetsproblem Egentligen lider inte Q3 av några drastiska kvalitetsproblem, men det är ändå ett av de vanligare klagomålen från ägarna. Kolla därför att plastdetaljer på karossen sitter fast ordentligt och att inredningen inte skramlar.

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Även efter A4-faceliften 2012 märks det på interiören att detta är en något äldre konstruktion från Audi.
Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Släktskapet med A3 är inte svårt att se bakom ratten i Q3.
Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!

Quattro eller Quattro?

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!
Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Både Q3 och A4 Allroad har vad Audi kallar för ”quattro”-fyrhjulsdrift, men namnet till trots skiljer det en del mellan systemen.

I A4 Allroad sitter motorn längsmonterad vilket gör det möjligt att använda sig av en Torsendifferential för kraftöverföringen till bakaxeln som gör drivningen konstant på alla fyra hjul med 60 procent av drivkraften fördelad till bakhjulen i normalfall. 

I Audi Q3 sitter motorn på tvären, där har man istället använt Haldexsystemet. Bilen är normalt framhjulsdriven, men bakhjulen kopplas in vid behov med hjälp av en elektrohydraulisk koppling. Fördelen är nättare yttermått samt en lägre förbrukning. Den lägre förbrukningen äts dock upp av det högre luftmotståndet på Q3:ans kaross.

I praktiken innebär detta att A4 Allroad känns mer bakhjulsdriven, medan Q3 faktiskt är framhjulsdriven större delen av tiden.

Begaganatduell: Klassisk kombi eller nymodig suv? Här är svaret!

Annons
Annons
Rulla till toppen