Begagnatduell: Toyota Prius mot Kia Niro – två hybrider gör upp

Premium Att kompaktsuvar är på modet har nog ingen missat, men hur bra är en som hybrid? Vi jämför Kia Niro med världens mest sålda hybridbil. Ägarna sätter betyg på sina bilar och vår begagnatexpert ger nyttiga tips innan du slår till.

Begagnatduell: Toyota Prius mot Kia Niro – två hybrider gör upp

Kia Niro har börjat komma ut på begagnatmarknaden och det är därför hög tid att undersöka hur den är som begagnatköp.

Som jämförelse hittar man nog ingen lämpligare bil än Toyotas storsäljande hybrid Prius. Prius finns sedan 2016 i en fjärde generation, men vi fokuserar istället på den tredje generationen för att se om du som köpare kan spara några slantar på att välja en något äldre men beprövad hybrid över nykomlingen från Korea.

Du har alltså bestämt dig för att hybriddrift är vägen framåt, men vad behöver du då se upp med när det kommer till de här två duellanterna?

I ärlighetens namn är det rätt lite. Kia Niro är vad vi kan se befriad från barnsjukdomar och det enda nämnvärda är egentligen att Kia återkallat 2 600 Niro i Sverige för att undersöka ett eventuellt bromsvätskeläckage på kopplingshydrauliken. Återkallelsen skickades ut brevledes och det kan därför vara bra att försäkra sig om att bilen man tittar på fått detta åtgärdat.

Enligt Dekras statistik presterar Prius av denna generation bättre än genomsnittsbilen vid besiktning. Några ägare uppger dock att de haft problem med bromsskivor som rostat och snedslitits, vilket lett till vibrationer vid inbromsning. Kolla därför att bromsskivorna är i vettigt skick för att slippa påbörja ditt ägande med ett byte. Prius har även varit ett populärt val som taxi, det kan därför vara klokt med en carfaxrapport för att undersöka historiken på bilen och undvika skruvade mätare eller tveksam baksäteshygien.

Men hur var det med kostnaderna? Sparar man något på att välja en äldre Prius, och hur står sig bilarna mot konkurrenterna?

Vår kalkyl visar att det knappt skiljer något mellan sista årsmodellen av föregående Prius och första årsmodellen av Niro, 18 öre per mil för att vara specifik. Självfallet kommer du billigare undan om du väljer en tidig årsmodell av japanen då värdeminskningen blir mildare och ägarna uppger identiska förbrukningssiffror för Toyotan och Kian.


FELRAPPORTEN – BEKYMMERSFRI

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Toyota har en tendens att göra staplarna försvinnande låga i vår problemrapport. Men Kia Niro presterar snäppet bättre än den gamla Priusen och verkar inte uppvisa några tecken på barnsjukdomar.

Båda bilarna är dock billigare än snittet i klassen när det kommer till milkostnaden, men inte mycket. Det skiljer exempelvis knappt en krona till en Seat Leon med bensinmotor, eller ett tiotal ören mot en betydligt större Passat GTE. Det sistnämnda kräver dock att man har möjlighet att ladda bilen hemma och kör majoriteten av sträckorna på batteridrift. 

När det kommer till batteridrift finns faktiskt båda bilarna även i ett laddhybridutförande. Prius PHEV som den kallas är dock svår att rekommendera då den bara har ett litet batteripack på 4,4 kWh som realistiskt sett tar dig ungefär 1,5 mil. Kombinerat med en förväntad värdeminskning som är nästan 40 procent högre än för vanliga Prius kommer du att få väldigt svårt att räkna hem prispåslaget för laddhybridtekniken.

Där är istället Niro Plug-in som bara förväntas tappa en krona mer per mil i värde jämfört med vanliga Niro, lättare att rekommendera. Troligen beror detta på det dubbelt så stora batteriet som gör att du får lite mer användbar räckvidd på el. 

Förvänta dig dock inte att köra utsläppsfritt på vintern med Niro Plug-in. Kia har av någon outgrundlig anledning valt att inte bestycka bilen med en värmepump, utan kupévärmen genereras av förbränningsmotorn. En del ägare berättar att de då istället kör med ratt- och sätesvärmare på för att slippa dra igång kupéfläkten. Om det låter som ett vettigt alternativ i en bil från 2017 låter jag vara osagt.

Värt att ha i beaktande är dock att Niro Plug-in blir snäppet dyrare att äga än nyss nämnda Passat GTE, den kan du dessutom köra på enbart eldrift nedåt -10 grader Celsius utan att samtidigt frysa ihjäl i kupén.

Men nu var det inte Volkswagen och Kia som duellerade utan Prius och Niro. Här är det den kyliga vinterkupén till trots en solklar vinst för koreanen som faktiskt bjuder på en modernare upplevelse, lång nybilsgaranti och större bagageutrymme utan att kosta mer.


MODELLHISTORIK

KIA NIRO   

2016 Kia Niro lanseras på Chicago Auto Show med säljstart som 2017 års modell. I december månad får den utmärkelsen hybridfordon med lägst bränsleförbrukning av Guinness World Records.
2017 Niro Plug-in hybrid med 8,9 kWh stort batteri lanseras.

TOYOTA PRIUS   

1997 Första generationen Prius lanseras.
2003 Andra generationen Prius lanseras.
2009 Tredje generationen Prius har premiär som 2010 års modell. Man har filat på aerodynamiken och luftmotståndet är lägre än på föregångaren. En större bensinmotor på 1,8 liter och något kraftigare elmotor ökar den totala systemeffekten till 136 hästkrafter.
2012 Prius får en försiktig facelift med ny grill och omarbetad konfiguration av LED-lamporna i fronten. Samtidigt lanseras Prius Plug-in hybrid med 4,4 kWh stort batteri.
2012 Prius+ som är en mpv baserad på tredje generationen Prius (XW30).
2016 Fjärde generationen Prius lanseras.


Ägarna om sina bilar

Toyotas centralt placerade instrumentering kan kräva tillvänjning.

PRIUS-ÄGARNA ÄLSKAR...
PRIUS-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Snål på riktigt!" "Det bästa bilvalet vi gjort!" "Tekniskt intressant." "Otroligt billig i drift." "Riktigt problemfri bil efter 22 000 mil trots väldigt avancerad teknik!"

"Bromsskivorna bak har fått bytas flera gånger då de rostar och blir skeva, även efter många hårda inbromsningar." "Farthållaren lägger av efter ett tag." "För låg batterikapacitet." "Dåligt tillvaratagna utrymmen." "Bullrig som en småbil." "Vattenpumpen byttes vid 17 000 mil."

Niros interiör är mer traditionell, och kanske lite rörig i jämförelse.

NIRO-ÄGARNA ÄLSKAR...
NIRO-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Sju års garanti!" "Väldigt luftig interiör." "Den drar mindre soppa än min gamla dieselbil."

"Helljuset mindre bra." "Återkallelse." "Fick byta säkringshållare." "Fick felmeddelandet  'Check hybrid system', som försvann. Verkstaden hittar inget fel och felmeddelandet har inte kommit tillbaka." "Något högt kupéljud."

När Toyota lanserade Prius 1997 var det nog ingen som kunde förutspå vilken internationell succé och vilket avstamp för hybridbilar den skulle komma att bli. I mångt och mycket har vi denna lilla ekobil att tacka för skapelser som Porsche 918 och LaFerrari!

Ägarnas köpskäl

TOYOTA PRIUS 2010–2015

Ekonomi Låg förbrukning lockar köpare.
Miljö Frisk luft och rent samvete också.
Kvalitet Toyota bygger pålitliga bilar.

KIA NIRO 2017–2019

Ekonomi Billigare än Prius!
Miljö Men fortfarande miljövänlig.
Kvalitet Sju års garanti borgar för en bra bil.

Kolla detta före köp!

TOYOTA PRIUS 2010–2015

Bromsskivor Bromskraftsregenerering gör att skivorna inte används i samma utsträckning som på en vanlig bil. Kolla därför att skivorna är i bra skick och inte ojämnt slitna.
Historik Prius har varit ett populärt val som taxibil. Kollar du därför på långmilare kan det vara värt att undersöka om den gått som taxi då dessa bilar har en tendens att brukas lite mindre varsamt av både förare och passagerare.

KIA NIRO 2017–2019

Återkallelse Kia återkallade Niro i både hybrid- och laddhybridutförande för att undersöka om bromsvätska läckt ut på kopplingshydraulenheten. 2 600 bilar tillverkade mellan november 2016 och september 2017 berörs i Sverige. Undersök om din tilltänkta bil omfattas samt om saken är åtgärdad.

Toyota Prius må vara en världssuccé och det folk automatiskt förknippar med ordet hybridbil. Men det var faktiskt en annan japansk tillverkare som var först med att släppa en hybrid på den västerländska marknaden.

Honda Insight kom både i Staterna och på den europeiska marknaden strax före Prius som 2000 års modell. Trots lägre förbrukning och det fantastiskt låga luftmotståndet på 0,25 som Prius nådde först tio år senare med tredje generationen, blev den ingen hit på den europeiska marknaden. 

I USA däremot startade den mer eller mindre hypermilingtrenden och sålde betydligt bättre. Totalt tillverkade Honda 17 020 exemplar av första generationen Insight. Vill du sticka ut samtidigt som du kör miljövänligt och bränslesnålt finns således ingen bättre bil! I skrivande stund finns det en enda till salu i Sverige, men desto fler i Staterna.

Andrew Petrykowski, begagnatexpert