Begagnatduell: Audi A8 och Lexus GS lockar med lyx till lågpris

Premium Gårdagens lyx till kostnaden av en ny småbil har alltid varit ett lockande koncept. Men hur pålitligt är det, och vilken bil ska du välja? Ägarna berättar.

Begagnatduell: Audi A8 och Lexus GS lockar med lyx till lågpris

Vad är lyxigt, väger nästan två ton, tar dig från 0 till 100 på 5,9 sekunder utan att förbruka mer än 8,7 liter milen och kostar som instegsmodellen av en Ford Fiesta? Om du är lite traditionell av dig är svaret givetvis en Audi A8 4,2 TDI! Den lite mer tekniskt lagda förstår självfallet att jag pratar om Lexus GS 450h!

Egentligen är de i två olika klasser, A8 är nästan 20 cm längre än GS, men prislappen på begagnade exemplar av snarlik årgång skiljer sig knappt åt. Effekten är nästan densamma och båda lovar att ta dig från punkt A till punkt B i komfort du bara skulle kunna drömma om i en nybil för samma pengar. Dessutom har de rätt små bagageutrymmen sett till sin storlek!

Men vilket är egentligen det klokaste valet av dessa två? Audis monstruöst kraftfulla oljebrännande vinkelåtta, eller Toyotas beprövade hybridsystem från förra seklet?

Audi A8 av generation 4E bygger på Volkswagenkoncernens D3-plattform som delar en hel del komponenter med syskonbilarna Volkswagen Phaeton och Bentley Continental. Den stora skillnaden är dock att Audin har en kaross i aluminium. Släktskapet med Bentley gör kanske duelljämförelsen med den mindre Lexus GS ännu något märkligare, och det hjälps heller inte av Lexusens löjligt trånga bagageutrymme på 280 liter.

Men faktum är att japanen får så strålande betyg att det helt enkelt inte vore rättvist att jämföra den mot något i dess egen storleksklass. Eller vad sägs om ett ljudnivåbetyg på 97! Det är något Bentley, Mercedes S-klass och Audi A8 drömmer om att uppnå. Vi pratar alltså om riktig premiumkomfort, men för en bråkdel av pengen mot när det begav sig.

Det är med andra ord inte så konstigt att just hybridversionen av GS idag kostar som en Audi A8 med stora dieseln då värdeminskningen har varit väldigt låg i jämförelse, och den även spås vara det framledes.


FELRAPPORTEN – SMÅSTRULIGT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Lexus bryter trenden och presterar faktiskt fler staplar än sin kombattant i begduellen för omväxlings skull. Motorstapeln är dock något missvisande då det handlar om rasslande vid kallstart av GS 300-motorn som Lexus inte bedömt är ett farligt problem, utan snarare får ses som en designmiss.

Ta dock både värdeminskningsprognosen och handlarnas rekommenderade listpriser med en nypa salt, de verkliga begagnatpriserna ligger som sagt i samma nivå som A8 och värdetappet lär närma sig Audins nu när hybridbilar släpps på löpande band från flertalet tillverkare. De stundande miljözonerna som ser ut att porta bägge bilarna här, hybridtekniken till trots, gör inte heller framtidsutsikten jätteljus ur värdesynpunkt.

Något man bör tänka på när man köper en begagnad lyxbil för Ford Fiesta-pengar är att även fast inköpspriset är lågt och det inte finns jättemycket värde kvar att tappa är service och reparationer fortfarande mycket dyrare än en motsvarande nybil som dessutom omfattas av garanti.

Detta gäller i synnerhet Audin i denna duell. Servicepriserna är i princip dubbelt så dyra som för GS och även de nyaste bilarna är nu så gamla att de inte omfattas av någon garanti alls. I Lexusens fall är hybriddrivlinan omfattad av garanti i fem år eller 10 000 mil. Den förlängs dock upp till tio år och ytterligare 1 500 mil för varje årlig hybridservice, förutsatt att den utförts av en autoriserad verkstad.

Var därför noga med servicehistoriken på din tilltänkta 450h. En carfaxrapport kan vara av godo, men är så gott som ett krav om du spekulerar på ett importerat begagnatexemplar av Audin. 

En annan sak du bör undersöka på A8 är huruvida den elektriska bagageluckan funkar som den ska, då den strulat för flertalet ägare. I Lexusens fall bör du kika efter rost i hjulhusen, något du förskonas från i Audin med dess aluminiumkaross.

Gemensamt för bägge bilarna är att de har gott om effekt, automatlåda och väger närmare två ton. Därför sliter de både bromsar och däck rätt påtagligt. Av den orsaken ska du undersöka skicket på bromsar och särskilt däck på ditt tilltänkta exemplar, då du annars riskerar att behöva påbörja ditt ägande med rätt stora utgifter.

Men vilken ska du då välja? Lexusägarna skulle inte göra om sitt köp i lika stor usträckning som Audiägarna, men bättre totalekonomi, modernare bil och högre problemfrihet gör ändå att det blir den japanska hybriden som går segrande ur denna duell. Banzai!


MODELLHISTORIK

Audi A8   

2003 Säljstart för andra generationen A8. Bilen finns att få med antingen sex- eller åttacylindriga motorer i diesel- samt bensinutförande.
2005 Facelift sent på året med den nya "single frame"-grillen som numera är ett genom­gående tema på samtliga Audibilar.
2006 Audi S8 som är ett A8-derivat med en uppborrad Lamborghini-V10 på 5,2 liter lanseras.

Lexus GS   

2006 Säljstart för tredje generationen av Lexus GS. Finns ursprungligen i 300- samt 430-utförande med V6 på 3,0 liter samt V8 på 4,3 liter. Senare under året lanseras 450h med en V6 på 3,5 liter parad med en elmotor och blir den första serietillverkade bakhjulsdrivna hybriden.
2007 V8-varianten GS 430 får större motor och beteckningen 460. Den mindre V6 GS 300- varianten stryks ur utbudet till förmån för den större och modernare GS 350 som funnits på den japanska marknaden sedan lanseringen.


Ägarna om sina bilar

Audi har länge haft kläm på hur en interiör ska se ut. S8 är ett praktexemplar.

A8-ÄGARNA ÄLSKAR...
A8-ÄGARNA GILLAR INTE

"Denna bil har allt: prestanda, komfort, körglädje, och väldigt låg bränsleförbrukning sett till effekten." "Motorn tog effektivt död på alla mina tidigare dieselfördomar." "Den bästa bilen jag haft någonsin i mitt 70-åriga liv."

"Ryckig växellåda." "Den automatiska bakluckans motor/lås strular." "Elfel i dörrar samt bagageluckan." "Dieselmotorn har ett okultiverat ljud." "Usel navigation."

Interiören i Lexus GS har kanske inte åldrats med samma värdighet.

GS-ÄGARNA ÄLSKAR...
GS-ÄGARNA GILLAR INTE

"En fabrikssleeper som går som ett jaktplan." "Den bästa bilen jag någonsin kört." "En otroligt driftsäker bil." "Bekväm som favoritfåtöljen." "Man får otroligt mycket körglädje till rimliga driftkostnader."

"Missljud vid kallstart från VVTI." "Rost i en bakskärm." "Skrammel från inredningen." "Skrikande bromsar." "Alltför litet bagageutrymme." "Jag måste åka långt till närmaste auktoriserade verkstad." "Elfel på höger sida så dörrarna inte gick att öppna."

För den som vill skjutsa passagerare i kunglig lyx finns Audi A8 med lång hjulbas. 5 192 millimeters längd och ett axelavstånd på 3 074 millimeter resulterar i hela 13 centimeter extra benutrymme bak!

Ägarnas köpskäl

Audi A8 2003–2009

Komfort Ombonat som en lounge.
Körglädje Stora vinkelåttor med krut.
Kvalitet Tysk ingenjörskonst.

LEXUS GS 2006–2011

Komfort Bekväm som favoritfåtöljen!
Kvalitet Välsnickrad lyx från Japan.
Varumärke Japansk prestige.

Kolla detta före köp!

AUDI A8 2003–2009

Bagageluckan Den elektriska bagageluckan strular för många ägare. Undersök dess funktion samt om den behövt åtgärdas av föregående ägare.
Historik Särskilt om du ger dig på ett importerat exemplar är det viktigt att undersöka historiken exempelvis med ett carfax, för att undvika otrevliga överraskningar under ägandet.

LEXUS GS 2006–2011

Servicehistorik Se till att service är utförd hos en auktoriserad verkstad då det förlänger garantin på hybriddrivlinan i upp till tio år.
Rassel Vid kallstart kan det variabla ventilsystemet VVTI rassla en del på GS 300-modellen. Det är normalt för motorn.

Vår expert: Inkognito på riktigt

Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Det är svårt att prata om diskret lyx utan att nämna Volkswagens något absurda lyxsatsning Phaeton. Eller vad sägs om en Folkvagn med W12-motor på sex liter, prislapp på 1,1 miljoner och utseende som en Passat?

Med facit i hand är det svårt att se varför ingen stoppade Ferdinand Piëchs smått galna projekt innan lansering, men lanserades gjorde den. Något som visade sig bli en riktig förlustaffär för tillverkaren.

I Sverige såldes det hela 37 bilar under första generationens åtta år. Det är med andra ord en smärre konst att hitta ett svensksålt exemplar idag. Men med priser så låga som 40 000 kronor för 3,2-liters VR6-modellen får man inte vara alltför kinkig.

Modellen är långt ifrån problemfri, räkna därför med dyra verkstadsbesök om du är sugen. Särskilt om du väljer W12- eller V10 TDI-motorerna. Det är trots allt en maskerad Bentley Continental Flying Spur du köper!