Begagnatduell: Peugeot 3008 vs Volvo XC60 – storsäljare

Premium Förra generationen av XC60 sålde som smör i solsken och är fortfarande eftertraktad på begagnatmarknaden. Men hur står den sig mot Peugeot 3008 – som ju faktiskt blev Årets Bil 2017?

Begagnatduell: Peugeot 3008 vs Volvo XC60 – storsäljare

Mellanstora suvar har tagit världen med storm. Vart du än vänder dig i Sverige står det en mellanstor suv parkerad, och chanserna är rätt stora att det dessutom är en svensktillverkad Volvo XC60.

Senast vi jämförde första generationen av XC60 i begduellen knep den segern mot BMW X3, och gången dessförinnan var det Audi Q5 som fick se sig besegrad av svensken. Men hur ser läget ut när vi jämför den mot en betydligt modernare och billigare suv i mellanklassen som dessutom krönts med utmärkelsen "Årets bil 2017"?

Ser man till ägarnas egna betyg har Volvon svårt att hänga med. Betygen för såväl fjädringskomfort, förarmiljö, problemfrihet och andelen ägare som skulle göra om sitt köp klår fortfarande nyss nämnda tyska konkurrenter. Men i jämförelse med nyare Peugeot 3008 blir Volvon slagen på i princip samtliga punkter förutom fjädringskomfort och märkestrogenhet. 

Mest anmärkningsvärt är nog fransosens höga förarmiljöbetyg. Hela 93 procent för en bilmodell med instegspris från 199.900 kronor! Det vore en underdrift att påstå att Peugeots iCockpit tagits emot väl av ägarna då det är ett lyft med hela tio procentenheter från föregående generation av 3008.

Nya 3008 är dessutom en väsentligt mycket snyggare bil än sin något udda föregångare, så snygg faktiskt att det enligt vår enkätundersökning är ägarnas huvudsakliga köpskäl för modellen. På andra plats över köpskälen hittar vi ekonomi, och det är inte svårt att förstå varför om man tittar på instegsmodellerna med bensinmotor. Av de drygt 7.000 sålda 3008 i Sverige sedan lanseringen är ungefär 60 procent försedda med bensinmotor.

Vi har dock i vårt räkneexempel valt att räkna på den stora dieselmotorn för att jämförelsen inte ska bli alltför orättvis. Men också i detta utförande är Peugeoten ett väldigt rimligt begagnatköp rent kostnadsmässigt.

FELRAPPORTEN – VÄXLANDE

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Volvo presterar ungefär som medelbilen för testperioden. Den enda egentligen utmärkande stapeln för dig som begagnatköpare är elektroniken som strulat för 19 procent av de svarande ägarna. Peugeotägarna verkar istället ha problem med växellådorna på sina 3008:or och hela 39 procent av ägarna har haft bilen inne på en garantiåtgärd.

Även Volvon har väldigt drägliga underhållskostnader sett till klassen, särskilt om du nöjer dig med det framhjulsdrivna utförandet i kombination med den nyare VEA (Volvo Engine Architecture) D4-motorn som lanserades från modellår 2014.

Notera dock att det enbart gäller den framhjulsdrivna versionen av D4 och inte den fyrhjulsdrivna som fortsatt fick nöja sig med den äldre turbodieselfemman och således även bränsletörsten som så många ägare beklagat sig över i vår enkät. Även den nya 150 hästar starka D3-motorn som lanserades till modellår 2016 hör till den snålare VEA-familjen och är ett utmärkt val om du vill slippa tanka stup i kvarten. 

Första generationen av XC60 är en väldigt problemfri bil, något både Dekras besiktningsstatistik och ägarsvaren påvisar. Men med det sagt finns det ändå några saker du bör kika extra noga på när du tittar på din tilltänkta bil.

Främst rör det sig om de elektroniska systemen, särskilt om du tittar på de tidiga årsmodellerna. Men även senare årgångar kan ha problem med den elektroniska bagageluckan, Volvo On Call-mobilappen och BLIS (dödavinkelnvarnarsysystemet) som är några frekvent återkommande felkällor i vår ägarenkät.

När det gäller Peugeot 3008 är det istället en automatlåda som växlar ryckigt och skramlande inredningsdetaljer som är de vanligaste klagomålen och bör vara något du är uppmärksam på vid en provkörning. En ägare skriver att inte ens den auktoriserade verkstaden kunde få bukt med den ryckiga automatlådan.

Att hitta ett vettigt exemplar oavsett vilken av modellerna du är intresserad av bör dock inte vara något problem då det som sagt sålts väldigt många i vårt avlånga land.

Men om du väljer Peugeot 3008 får du inte bara en nyare bil, dina ägarkostnader blir dessutom lägre och du ansluter dig till en skara av de mest nöjda ägare som figurerat i begduellen detta år. Det blir alltså fransk seger denna gång och Volvo XC60 får se sig besegrad för första gången i vår begduell. 


MODELLHISTORIK

PEUGEOT 3008   

2016 Premiär för andra generationen 3008 och säljstart som årsmodell 2017 i början av nästkommande år. Bilen finns med både dieselmotorerna blueHDI 120 samt 180 och bensinmotorerna PureTech 130 samt 165, där siffrorna står för effekten i hästkrafter.
2017 Peugeot 3008 utses till Årets bil i Europa.

Volvo XC60 

2008 Premiär för XC60 samt säljstart som årsmodell 2009. Ursprungligen finns bilen att få med dieselmotorerna 2,4D och D5 samt med bensinturbon T6.
2009 Framhjulsdrift med 2,4D-motorn tillkommer.
2011 Nytt motorprogram. D5 får 215 hästar.
2014 Faceliftdags med helt omarbetad front, nya strålkastare, varselljus och grill. Nya VEA-motorer från nylanserade Volvo Engine Architecture tillkommer i form av T5, T6 och framhjulsdrivna D4. D4 med fyrhjulsdrift har fortsatt den gamla femcylindriga dieselmotorn.


Ägarna om sina bilar

Modernt och omisstagligt Peugeot. iCockpit kallar man konceptet med 8-tums pekskärm och digital "head up-instrumentpanel" vars innehåll kan anpassas efter tycke och smak.

3008-ÄGARNA ÄLSKAR... 
3008-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Snygg både ut- och invändigt." "En helt underbar bil som kan mäta sig med vilken premiumbil som helst." "Bra pris för utrustningen."

"Växellådan kärvar och klonkar vid växlingar." "Hård fjädring." "Urusla försäljare och verkstäder." "Armstödet fram är dåligt vadderat och blir 'nedsuttet' av armbågen." "Skramlande inredningsdetaljer och infästningar mellan tyg och stol som släppt." "Helljusautomatiken fungerar dåligt."

Skandinavisk design när den var som bäst efter faceliften 2014.

XC60-ÄGARNA ÄLSKAR... 
XC60-ÄGARNA GILLAR INTE...

"En riktigt bra bil som både är snygg och har god säkerhet." "Förarmiljön är fantastisk." "Lysande att köra  på vintern." "Klart bättre kvalitet än den BMW jag hade innan." "Bara ett enda problem på sju år!" "Perfekt familjebil."

"Elbakluckan trasig." "Bromsskivor skeva efter 500 mil!" "Trasig EGR-ventil." "Dörrarna fryser vid första minusgrad." "Garantibyte av lädret som lossnat på instrumentbrädan." "Glapp i styrled." "Trasigt framhjulslager." "Batteriet laddar ur." "Brustna framfjädrar."

2012 visade Volvo upp XC60 Plug-in Hybrid Concept. En 274-hästars turbomatad bensinfyra drev framhjulen medan en elmotor på 71 stod för drivningen bak. Någon produktionsmodell blev det dessvärre inte till den här generationen XC60.

Ägarnas köpskäl

PEUGEOT 3008 2017–2019

Design Lyckad omdesign!
Ekonomi Billigt ägande med små motorer.
Komfort Mer ombonat än Golfklassen.

Volvo XC60 2008–2017

Säkerhet Volvos löfte till kunderna.
Komfort Bekväma säten som bara i en Volvo.
Design Djärv design för Volvo när det begav sig.

Kolla detta före köp!

PEUGEOT 3008 2017–2019

Växellåda Den automatiska växellådan tenderar att växla väldigt ryckigt enligt ett antal ägare. Se till att ditt tilltänkta exemplar inte slänger i växlarna.
Skrammel från interiören hör till de vanligaste klagomålen på bilen.

VOLVO XC60 2008–2017

Elbaklucka Om exemplaret du spekulerar på är utrustat med elektriskt öppningsbar baklucka kan det vara värt att testa funktionen ordentligt då flera ägare haft problem med att motorn som öppnar luckan havererat.
Hjullager Ett antal ägare till senare modeller uppger att de fått byta de främre hjullagren i förtid, andra uppger ett klonkande från framvagnen. Lyssna därför ordentligt under en provtur.
Elektronik Särskilt tidiga modeller drabbas av diverse elektronikproblem. Flera ägare uppger att de har problem med dödavinkelnvarnarsystemet BLIS. På nyare bilar kan Volvo On Call-mobilapplikationens anslutning till bilen strula.

Vår expert: "Men jag behöver..."

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

… fyrhjulsdrift!

Lugn i stormen. Senaste generationen 3008 må inte ha kommit med fyrhjulsdrift ännu, men det finns faktiskt att få i föregångaren!

Nu är det förvisso en sanning med modifikation, då fyrhjulsdriften enbart finns i hybridversionen 3008 Hybrid4, där den lånar hybridsystemet och således även fyrhjulsdriften från kusinen Peugeot 508 RXH Hybrid4. Det rör sig om en 163 hästar stark dieselmotor som driver framhjulen och en så kallad elektrisk bakaxel med en 37-hästars elmotor som skjuter på bakifrån vid behov. Du har således inga riktiga terrängegenskaper.

Men om vi är helt ärliga är det nog inte många suvar som får se tuffare terräng än snöiga fjällvägar här hemma i Sverige, och till det duger den utmärkt. Var dock beredd på att offra bagageutrymmet och leva med det något "udda" utseendet. Eller så gör du som alla andra och köper XC60 med fyrhjulsdrift...