Begagnatduell: Audi A6 Allroad mot Subaru Outback – fyrhjulsfejd

Premium Subaru hävdar att Outback har Sveriges mest nöjda bilägare. Vi undersöker saken och jämför med Audi A6 Allroad – här är ägarnas favorit.

Begagnatduell: Audi A6 Allroad mot Subaru Outback – fyrhjulsfejd

Världens största tillverkare av fyrhjulsdrivna bilar med ett gediget rallyarv, och skapare av vad som numera kallas för crossover-kombin. Du tänker säkerligen att jag pratar om Audi och dess världsberömda Quattro-system.

Men du är faktiskt ute och cyklar. Subaru tillverkar inte bara betydligt fler fyrhjulsdrivna bilar, utan var även först med att introducera en kombi med höjd markfrigång och lättare terrängegenskaper så tidigt som 1995. Alltså fyra år innan Audis första Allroad fanns att köpa! 

Med den här generationen av Outback har de även proklamerat att de har Sveriges mest nöjda kunder. Men hur nöjda är de egentligen, och över vad? 

Enligt vår ägarundersökning är ägarna bland annat ytterst nöjda över både baksäteskomforten och bagageutrymmet. Kanske inte så konstigt då den betydligt nättare japanen lastar nästan 200 liter mer än Audin.

Ägare till Allroad är förvisso inte direkt missnöjda med bagageutrymmet, men flertalet påpekar att den snygga designen med kraftigt sluttande bakruta inkräktar en hel del på lastmöjligheterna. 

Pratar vi om motorerna är situationen den ombytta. Outbackägarna är inte direkt imponerade av vare sig bensinmotorn eller dieseln, dessutom är de tämligen missnöjda över förbrukningen för bägge. Allroadägarna kan inte prisa motorn tillräckligt mycket, och med tanke på både effekten och vikten i Audis terrängkombi är de även förvånansvärt nöjda över förbrukningen.

FELRAPPORTEN – BÄTTRE ÄN SNITTET!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Subaru presterar inte oväntat väldigt bra i problemrapporten. Bättre än snittbilen på samtliga områden! Audi däremot har en bit kvar innan de når upp till japansk tillförlitlighet.

Som spekulant på en Subaru med gummistövlar bör du förresten veta att Outback inte går att få med manuell låda, utan det är den steglösa automatlådan som gäller, oavsett motoralternativ.

En dealbreaker för vissa, men jag föreslår att du provkör bilen innan du avfärdar växellådan på grund av några förutfattade meningar baserade på gamla steglösa automatlådor. Om inte annat lär den silkeslena steglösa lådan inte drabbas av ryckiga växlingar som annars är ett frekvent klagomål på VW-koncernens DSG-försedda bilar. 

Jag säger vanligtvis, för just när det kommer till Allroad är det bara någon enstaka ägare som beklagat sig över detta som annars är en vanligt återkommande kommentar i vår ägarenkät. Något ägarna däremot beklagar sig över är den dåliga totalekonomin. Värdeminskningen är påtaglig, mer så än för vanliga A6 Avant utan Allroad-utstyrseln, vilket även reflekteras i modellernas betyg. 

En annan sak Audin har drabbats av är ett antal återkallelser av A6 och dess derivat. Vill du vara extra säker på ett bekymmersfritt ägande skulle jag även råda att hoppa över 272-hästarsvarianten av 3,0 TDI, men mer om det senare.

I Subaruns fall finns det inte jättemycket att spana på inför ett eventuellt köp. Några ägare har klagat på att infotainmentsystemet och den tillhörande backkameran har strulat, det verkar dock inte fullt så vanligt på bilar här i Sverige som utomlands. Och någon enstaka kund har haft problem med hackigt gaspådrag som åtgärdats med en mjukvaruuppdatering.

Det är med andra ord en rätt problemfri bil du tittar på, något även ägarbetyget på 93 procent bekräftar. Med det sagt ligger inte Audi långt efter med sina 91 procent.

Vi behöver dock utse en vinnare även denna gång. Audi A6 Allroad levererar starkt på motorfronten med sin härliga, om än omtvistade treliters turbodiesel som uppskattas av ägarna. Men det räcker tyvärr inte för att rå på Subaru Outbacks utmärkta betyg. Det blir alltså en japansk vinst denna gång, och Subaru infriar sina löften om de mest nöjda kunderna i alla fall i den här klassen.


MODELLHISTORIK

AUDI A6 ALLROAD  

2012 Premiär jämte RS 4 Avant på Genève-salongen som årsmodell 2013. Motoralternativen är bensinmotorn 3,0 TFSI (310 hk) samt dieseln 3,0 TDI med antingen 204, 245 eller 313 hästar.
2015 Faceliftdags med ny front, kraftigt uppgraderat infotainmentsystem, Matrix LED-strålkastare som tillval och Euro 6-klassning samt mer effekt i dieslarna.
2018 En ny generation av Audi A6 lanseras som årsmodell 2019. Någon ny Allroad har ännu inte presenterats, men lär lanseras under kommande år.

SUBARU OUTBACK  

2015 Femte generationen Outback har premiär och säljstart. Bilen bygger på sjätte generationens Legacy som inte säljs i Sverige. Motoralternativen sträcker sig till bensinmotorn 2,5 samt dieseln 2,0D. I transmissionsväg finns enbart Subarus steglösa automatlåda Lineartronic, oavsett motoralternativ.


Ägarna om sina bilar

Audi A6 Allroads förarplats får nästan liknas vid en kommandocentral.

ALLROAD-ÄGARNA ÄLSKAR... 
ALLROAD-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Motorn är en guldklimp." "En helt fantastisk bil med underbar komfort och som även är kul att köra." "Första bilen där jag inte längtar efter att få byta mot något nytt." "Förvånansvärt låg bränsleförbrukning!"

"Förarassistansmodulen behövde bytas." "Trasig sensor till avgastemperaturen." "Defekt kamkedjesträckare." "Gnisslande bromsar." "Strulande blåtandskoppling med telefonen." "Styrningen hackar." "Växlar ibland ryckigt."

Interiören i Subaru Outback är lyxigt ombonad, men utan extra lullull.

OUTBACK-ÄGARNA ÄLSKAR... 
OUTBACK-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Fantastisk fyrhjulsdrift!" "Mycket bil för pengarna jämfört med konkurrenterna." "Eyesight är det bästa som hänt Subaru sedan fyrhjulsdriften kom!" "Utmärkt dragbil för båtar." "Blev positivt överraskad av komforten."

"Motorsvag och stötig." "Mycket knirr och knarr." "Ryckig automatlåda." "Backkameran strulade och infotainmentsystemet hängde sig ibland, men det löstes med ny mjukvara."

Audi A6 Allroad Quattro är 60 millimeter högre än en Avant. I lägre hastigheter går det att öka markfrigången med upp till 45 millimeter, tack vare luftfjädringen.

Ägarnas köpskäl

AUDI A6 ALLROAD 2013–2018

Komfort Det är bekvämt att köra Audi.
Kvalitet Bäst ihopskruvad i koncernen.
Design En kombi redo för terrängen.

SUBARU OUTBACK 2015–2019

Kvalitet Hållbar som bara japanerna kan vara.
Säkerhet Tar sig alltid fram på alla underlag.
Utrymmen Bagageutrymme att gå vilse i.

Kolla detta före köp!

AUDI A6 ALLROAD 2013–2018

Assistanspaketet Flera ägare uppger att de fått byta modulen till förarassistansen då denna strulat.
Återkallelse A6 av den här generationen har varit föremål för en hel del återkallelser. Allt från elektriska vattenpumpar på modeller tillverkade 2012–2015, avgasfusk, bromsservon på bilar tillverkade mellan mars och december 2012 och en uppdatering av den elektromagnetiska styrservon. Vid det här laget bör samtliga saker ha åtgärdats på bilar som finns till salu, men det skadar inte att dubbelkolla med en auktoriserad verkstad att eventuella problem är åtgärdade på just ditt exemplar.

SUBARU OUTBACK 2015–2019

Infotainment Outbacks infotainmentsystem med tillhörande backkamera och elmanövrerad bagagelucka har strulat för ett antal ägare. En mjukvaruuppdatering verkar lösa problemet för de flesta ägare.
Hackig Några ägare klagar på att bilen tvekar/hackar vid gaspådrag. Undersök att ditt tilltänkta exemplar inte är drabbat.

Vårt expertråd

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Det är väl ingen som missat Volkswagenkoncernens Dieselgateskandal? Mitt i den smeten hittar vi just drivkällan för Allroad, den 3,0 liter stora V6-dieselmotorn.

På andra sidan pölen (i USA) har man fått köpa tillbaka bilar. Här hemma i Sverige och i övriga Europa har man istället uppdaterat mjukvaran till motorstyrningen, med varierande grader av effektivitet om man frågar berörda ägare.

Hur mycket av missnöjet som är placebo och vad som är faktiska tangerbara mätvärden tänker jag låta vara osagt. Men värt att notera är i alla fall att i början av 2018 uppdagades det att motorvarianten med 272 hästkrafter fortfarande tillämpar någon sorts avgasfusk.

Och så sent som i november 2018 klubbade en tysk domstol igenom att Porsche måste köpa tillbaka en bil med samma Audi-utvecklade 3,0 V6 TDI på 262 hästar. Det är en fantastisk motor, men...