Begagnatduell: BMW X5 mot BMW X6 – prisras ger fyndchans

Premium Familjesuven BMW X5 gör upp mot den mer designinriktade coupésuven X6 i vår begagnatduell. Två modeller som sålt bra – trots att de är dyra att både köpa och äga. Här är expertens råd.

Begagnatduell: BMW X5 mot BMW X6 – prisras ger fyndchans

Kontroversiell! Jag menar förstås lanseringen av BMW X6 år 2008. Suvar har traditionellt varit stora och rymliga, men här kom BMW och lanserade en premiumsuv som var en sorts korsning mellan en X5 och 6-serien. Folk visste inte riktigt vad de skulle tro om skapelsen. Men det var tio år och en generation sedan! Häng med när vi jämför bilen som begagnad mot X5 som den faktiskt bygger på, och frågar ägarna vad de tycker om sina bilar. 

När BMW X5 senaste figurerade i en begagnatartikel i auto motor & sport konstaterade vi att "allroundbil" var en bra sammanfattning på ägarupplevelsen.

Även idag åtta år senare är ägarna överens om att den är en härlig blandning av roliga köregenskaper, praktiskt utrymme och dräglig bränsleekonomi sett till bilens vikt och storlek (i alla fall med dieselmotor). Ser man på X6, är ägarna istället överens om att man bör sätta en punkt direkt efter roliga köregenskaper. Fast det är inte riktigt hela sanningen. Ägarnas främsta köpskäl för X6 är faktiskt designen, något som även märks i betygen där de skattat utseendet till klassledande 97 procent! 

Några praktiska förhoppningar har inte ägarna till X6 haft på sina bilar, men det strikt tvåsitsiga baksätet ger bilen ett uruselt betyg i TQ-ronden. Under årsmodell 2011 kom dock ett tresitsigt baksäte som tillval. X5 gick emellertid redan från lanseringen att få i sjusitsigt utförande, och blev således BMW:s första sjusitsiga bil!

Som tidigare nämnts baseras X6 på kusinen X5, det är därför rimligt att anta att den kommer råka ut för samma problem med fördelningslådan som X5-ägare verkar drabbats av. Ägarrapporten pekar dock på att den "slankare" coupémodellen verkar vara lite bättre ihopskruvad, detta trots att de byggts sida vid sida i BMW:s Spartanburgfabrik i USA.


FELRAPPORTEN – LIKA MEN OLIKA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Skillnaden i betyg mellan bilar är påtaglig. Trots att X6 bygger på samma plattform som X5 är betygen snäppet, eller betydligt bättre för X6 på samtliga punkter.

Just detaljen att bilarna är ihopskruvade i Staterna kan vara en förklaring till en del klagomål på att inredningen gnisslar och gnekar, och att betyget för kvalitetskänsla faktiskt är lägre än snittet för tillverkarens bilar under samma årsspann!

Gemensamt för bägge modellerna är också motorutbudet, och då specifikt dieselsexan kallad N57 på BMW-språk. Den lider av samma problem (fast inte alls i samma utsträckning) som den enklare fyrcylindriga N47:an där kamkedjesträckarna kan orsaka ett onormalt slitage på kamkedjan som i sin tur går av och orsakar en inte helt härlig ventilsallad. Till modellår 2009 samt 2011 uppdaterade BMW designen för mekanismen som verkar ha förbättrat uthålligheten om än inte helt eliminerat felet. Även om det inte är normalt förekommande kan det vara bra att veta att en rasslande kamkedja är ett tecken på att du ska välja en annan bil.

I M50d-utförande har N57-motorn utrustats med tre turboaggregat för att nå den smått spektakulära effekten 381 hästkrafter. En turbo är inte gratis att ersätta om den skulle gå sönder, och det är kanske något att ha i åtanke om du tittar på ett långmilat exemplar som visar indikationer på ett hårt liv. Tidiga modeller av X5 har också haft en del elspöken, något X6 som släpptes senare verkar vara förskonad från. 

Men trots detta, köregenskaperna och den polariserande designen, är det ändå X5 som går vinnande ur denna duell. Du får helt enkelt en mer praktisk bil, utan att göra speciellt stort avkall på köregenskaperna. Att den dessutom är billigare är bara ett plus för dig som begagnatköpare, så passa på att skaffa den där lite kraftigare motorn du faktiskt vill ha!


MODELLHISTORIK

BMW X5/X6 (E70/E71)    

2006 Premiär för andra generationen X5 i november som årsmodell 2007. Bilen går till en början att få med bensinmotorerna 3,0si (272 hk) och 4,8i (355 hk). Eller dieselmotorn 3,0d (235 hk). Den manuella lådan stryks och den sexstegade Steptronic-automatlådan gäller oavsett motoralternativ. Som tillval finns dock en tredje baksätesrad vilket gör bilen till BMW:s första sjusitsiga modell!
2008 Premiär och produktionsstart för X6 som bygger på X5. Bilen lanseras som årsmodell 2009 med bensinmotorerna 35i (306 hk) och 50i (407 hk) samt dieslarna 30d (235hk) och 35d (286hk).
2009 X5M och X6M har premiär som BMW:s första suvar att prydas av M-emblemet. Den 4,4 liter stora dubbelturbo-V8:an avverkas 0–100 på 4,7 sekunder!
2010 Faceliftdags med uppdaterad interiör och nya motorer. Hela motorutbudet är nu turbomatat och växellådan uppdateras till en modernare åttastegad Steptroniclåda.
2010 Hybriddrivna BMW X6 ActiveHybrid lanseras och försvinner samma år.


Ägarna om sina bilar

X5 och X6 delar utöver chassit, även interiör.
I alla fall framtill.

X5-ÄGARNA ÄLSKAR... 
X5-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Mycket lyckad kombination av körkänsla, komfort och utrymme." "Mycket bekväm att köra långt i." "Fantastiskt baksäte." "Bästa vinterbilen!" "Komfort kombinerat med grymma utrymmen." "Perfekt dragbil." "Motorn!"

"Den är dyr i drift!" "Trasig fördelningslåda." "Intermittenta fel på luftfjädringen." "Rattvärmen dog efter ett år och hela rattstången fick bytas." "Diverse elfel." "Turboras!" "Batteriet dog vilket krävde omprogrammering."

X6-ÄGARNA ÄLSKAR... 
X6-ÄGARNA GILLAR INTE...

"En fantastisk bil som ger mig ett leende på läpparna varje dag!" "Bästa bilen jag ägt." "Rimlig förbrukning för storleken." "En riktigt fantastisk bil året runt, den har allt!" "Inga problem alls. Inte ens bytt en glödlampa på fyra år!"

"Baksätet för enbart två personer." "Gnekande dörrpaneler som tydligen är svårt att åtgärda." "Service riktigt dyr p.g.a. att hybridelektroniken sitter ovanpå motorn och måste skruvas bort för vanlig enkel service som t.ex. tändstiftsbyte." "En av backsensorerna gav upp."

BMW X6 ActiveHybrid lanserades till modellår 2010. Med en sammanlagd systemeffekt på hela 485 hästkrafter och bränsletörst värre än dieselmotorerna blev den dock väldigt kortvarig i modellprogrammet.

Ägarnas köpskäl

BMW X5 2007–2013

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Komfort Du sitter högt och bekvämt.
Utrymmen Lastar mer än 5-serien.

BMW X6 2009–2014

Design Design som provocerar.
Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Kvalitet Amerikansk känsla för kvalitet?

Kolla detta före köp!

BMW X5 2007–2013

Elektronik Väldigt många ägare, särskilt till tidiga årsmodeller klagar över diverse elektronikfel. Allt från den justerbara ratten som ibland fastnar till elbackspeglar som är väldigt dyra att byta.
Fördelningslådan Flera ägare har haft problem med att fördelningslådan gett upp i bilen. Undersök att ditt tilltänkta exemplar har en fullt fungerande fyrhjulsdrift, eller om fördelningslådan åtgärdats tidigare.

BMW X6 2009–2014

Hjulupphängning Länkarmar, spindelleder och hjullager verkar ta stryk i högre takt än på X5. Då materialet inte skiljer mellan bilarna är det troligen X6:ans något mer inspirerande köregenskaper som är boven i dramat.
Däck Dessa inspirerande köregenskaper, 2,2 ton tung bil och 20-tumsfälgar är ett recept på frekventa och dyra däckbyten. Kontrollera skicket på däcken, och kika särskilt efter ojämnt slitage då det även är en indikation på om det är dags för fram/bakvagnsinställning eller byte av spindelleder/länkarmar.

Vår expert: "En riktig raritet – och en praktisk sådan"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Om du behöver bolla familjeliv och bilhobby i en och samma bil, finns det nog ingen bättre att göra det i än BMW X5M. Inte nog med att du har prestanda så det räcker och blir över, men med 8 974 tillverkade bilar totalt av E70-generationens X5M är den inte bara mer ovanlig än X6M som lanserades samtidigt men tillverkats i 10 678 exemplar.

Den är faktiskt mer ovanlig än de flesta M-bilar, till och med M535i som startade hela traditionen med familjebilar från BMW:s M-division har tillverkats i ett större antal! Ett lågmilat exemplar kostar ungefär som våra exempelbilar i inköp, och värdeminskningen spås ligga mitt emellan dem på ungefär 25 kronor milen över de kommande tre åren.

Räkna dock med en något högre försäkringspremie och en massa bonuspoäng på bränslekortet då den drog hela 1,79 liter milen senast vi testade den!