Begduell: Jeep Grand Cherokee mot Kia Sorento – draghäst mot packåsna

Premium Ska din nästa suv vara en stor och stark jänkare? Eller räcker det kanske med en mindre korean som är större på insidan?

Begduell: Jeep Grand Cherokee mot Kia Sorento – draghäst mot packåsna

När Kia släppte andra generationen Sorento 2009, övergav man den gamla ramkonstruktionen för en betydligt mer tidsenlig självbärande kaross. I och med detta lyckades man trots ökade yttermått och större och kraftigare motorer ändå sänka både vikten och förbrukningen.

Idag jämför vi den som begagnad mot en annan suv som släpptes i ny tappning strax därefter, men som fortfarande bygger på en ramkonstruktion; Jeep Grand Cherokee.

Egentligen spelar de i två olika ligor, där Jeepen storleksmässigt är mer jämförbar med de stora suvarna i segmentet som Volvo XC90, medan Kian tillhör mellanskiktet då den näst intill delar yttermått med XC60.

Men vad får man egentligen mer för sina pengar när man väljer den större jänkaren? Markfrigång! När Kia lämnade ramkonstruktionen i föregående generation av Sorento hamnade bilen närmare backen. 18 ynka centimeter har du i Kian, det är mindre än i en XC70 och långt ifrån Grand Cherokeens 28.

Men det är faktiskt bara någon enstaka Jeepägare som i vår enkät säger sig ha nytta av markfrigången, kanske inte så konstigt då den genomsnittliga suvägaren inte verkar köra ut i speciellt tung terräng. Även dragvikten är högre i jänkaren, 3 500 kilo mot koreanens 2 000.

Men där slutar pluspoängen för Jeepen i duellen. På parkeringen utanför Ikea är Sorento en gudagåva, med baksätena nedfällda rymmer den strax över två kubikmeter last! Det är med andra ord inte så konstigt att ägarnas huvudsakliga köpskäl för bilen är just utrymmet! Något de är utomordentligt nöjda med om man tittar på stapeln för bagageutrymmet bland betygen.


FELRAPPORTEN – STRULIGA BILAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Varken Sorento eller Grand Cherokee kan anses vara speciellt problemfria bilar enligt vår ägarundersökning. Men Kia sticker ut med staplar långt över snittet i fem av åtta kategorier!

Du läste förresten rätt, jag skrev baksäten i pluralis. Det sjusitsiga utförandet var förvisso ett tillval, men det kostade så lite som 7 000 kronor när det begav sig och bör vara en no-brainer på ditt begagnade exemplar då det gör bilen tämligen unik i prisklassen. Sjuan går även igen i nybilsgarantin, då alla bilar Kia sålt i Sverige från och med första januari 2010 omfattas av den sjuåriga nybilsgarantin. Förutsättningen är dock att bilen servats enligt serviceboken och på en auktoriserad Kiaverkstad. 

Hela 39 procent av ägarna som svarat på vår enkät har haft sin Sorento inne för en garantiåtgärd, och flera av ägarna har haft den inne mer än en gång! Se därför till att ditt tilltänkta exemplar är ordentligt servat, då du kan komma att få användning för den återstående garantitiden.

Om du förväntar dig att en Jeep Grand Cherokee skulle vara mindre problemdrabbad blir du nog besviken även här, då hela 45 procent av ägarna har haft sin Jeep inne för en garantiåtgärd. Nästan varannan bil i ägarenkäten! Det rör sig dels om viktiga återkallelser för bland annat bromsar, men annars är elektroniken det huvudsakliga problemet när det gäller bägge bilarna. Ägare rapporterar om allt från skärmar som inte slocknar i Jeep, till strulande kupébelysning i Kia. Därtill verkar koreanen ha problem med rost, och då främst på bagageluckan. 

Kias problemdrabbade 2,4-liters bensinmotor fanns aldrig som ett val till Sorento i Sverige, men om du skulle vara sugen på att importera ett exemplar är mitt råd att låta bli. Inte nog med att bränsleförbrukningen lär skjuta i höjden, men ett ramlagerras verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt på den specifika motorn. Dieselmotorns pålitlighet verkar istället vara välberyktad, något även felrapporten bekräftar då Kian presterar bättre än snittet för tidsperioden när det gäller just motorproblem. 

Men i slutet av dagen får du en sjusitsig suv med enormt bagageutrymme och fyrhjulsdrift för bara 34 kronor milen. Vi snackar alltså XC90-innerutrymmen, för XC60-pengar! Då har du dessutom två års nybilsgaranti kvar. Den är med andra ord ett riktigt klipp, för så här mycket bil för pengarna får du leta länge efter om du vill ha något annat. Vilket är varför Kia Sorento går vinnande ur denna duell. Var bara beredd på att kanske behöva nyttja den där återstående nybilsgarantin.


MODELLHISTORIK

Jeep Grand Cherokee (WK2)    

2010 Fjärde generationen Grand Cherokee har premiär som årsmodell 2011. Motoralternativen är bensinarna 3,6-liters V6 på 286 hästar som även går på E85, 5,7-liters "Hemi"-V8 på  352 hästar samt den nya 3,0-liters V6-dieseln.
2012 Prestandaversionen SRT8 med 467 hästars-V8 på 6,4 liter lanseras.
2014 Facelift med omarbetad front och akter. Åttastegad automatlåda med paddelväxlar blir tillval.
2018 Trackhawk med kompressormatad V8 på 6,2 liter och 717 hästkrafter har premiär.

Kia Sorento (XM)    

2009 Premiär för andra generationen Sorento som årsmodell 2010. I Sverige finns bara ett motoralternativ, den 2,2 liter stora dieselfyran på 197 hästkrafter.
2013 Sorento får en ordentlig facelift. På ytan är det sedvanliga förändringar som LED-ljus samt omarbetad front och akter. Men under skalet döljer sig nya chassikomponenter, bättre ljuddämpning och förhöjd säkerhet. Även motorn uppdateras för lägre förbrukning.


Ägarna om sina bilar

Kvalitetsmässigt är interiören i Sorento ett riktigt stort steg upp från föregångaren...

SORENTO-ÄGARNA ÄLSKAR...
SORENTO-ÄGARNA GILLAR INTE

"Prisvärd sjusitsig bil." "Klart bra bil för vardagskörning." "Mycket bil för pengarna." "Stabil på vägen även vid dåligt väglag." "Tryggaste bilen i klassen."

"Bakluckan rostar!" "Mycket dålig värme i bak, man får sitta med jacka i baksätet när det är kallt ute." "Svinkalla stolar och ännu sämre värme." "Lackbubblor på railsen." "Lite väl många småfel som fanns och som uppstått under ägandet."

...men den har inte en chans mot Jeep Grand Cherokee när det kommer till trivselfaktor bakom ratten. Kanske inte så konstigt med tanke på att nypriset nästan var det dubbla.

GRAND CHEROKEE-ÄGARNA ÄLSKAR...
GRAND CHEROKEE-ÄGARNA GILLAR INTE

"Superb långfärdsbil." "Bra dragbil med god komfort." "En av få suvar som är bra i terrängen och kan dra 3 500 kilo släp!" "Prisvärd!" "28 cm frigång." "Härligt att sitta högt och ha bättre översikt."

"Skärmbreddare som lossnar om och om igen." "Start/stopp fungerade inte vid leverans." "Motorn havererade efter 8 000 mil." "Diverse elfel." "Bilen känns billig." "Mycket skrammel och gnissel från inredningen."

Jeep Grand Cherokee SRT8 med sin 6,4 liter stora V8 på 467 hästkrafter tar dig till 100 km/h på fem sekunder blankt!

Ägarnas köpskäl

JEEP GRAND CHEROKEE 2011–2019

Design Kaxig design imponerar på ägarna.
Komfort Bekväm som få, även i tuff terräng!
Körglädje Starka motorer, särskilt SRT.

KIA SORENTO 2010–2014

Utrymmen Sju säten och stort bagageutrymme!
Ekonomi Tveklöst billigast i klassen.
Komfort Bekvämt som bara i en stor suv.

Kolla detta före köp!

JEEP GRAND CHEROKEE 2011–2019

Elektronik Fyra av tio ägare uppger att de haft problem med elektroniken i sin Grand Cherokee. Det rör sig om allt från farthållare till infotainmentsystem vars skärm aldrig slocknar.
Återkallelse Grand Cherokee har varit föremål för flertalet återkallelser genom åren, två av dessa innefattar bromsarna därför är det extra viktigt att undersöka om din tilltänkta bil omfattas och är åtgärdad.

KIA SORENTO 2010–2014

Elektronik Ägare uppger problem med allt från kupébelysningen till backkameror och parkeringssensorer. Undersök därför att alla elektroniska system fungerar som de ska på det exemplar du är intresserad av.
Rost Bagageluckan har en tendens att rosta på modellen, flera ägare har fått detta åtgärdat på garantin. Tittar du på en tidig årsmodell är det därför viktigt att undersöka att bagageluckan inte börjat rosta.
Värme Flertalet klagomål på undermålig värme i kupén är ingen defekt men väl värt att veta, särskilt om du bor långt upp i landet där vintern biter på riktigt.

Vår expert: "Alla vill väl ha en vinkelåtta?"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Jeep är nästan synonymt med det amerikanska överflödet, och den tillhörande V8:an. Vid lanseringen erbjöds enbart den 5,7 liter stora Hemi-V8:an som, namnet till trots, inte längre har hemisfäriskt utformat förbränningsrum.

Men 2012 hittade en ännu galnare motor ned i Grand Cherokee. En 6,4 liter stor V8 på hela 467 hästkrafter, tillsammans med häftigare hjul och mer asfaltsorienterad fjädring fick den bära Moparkoncernens sportiga SRT8-tillägg, som senare döptes om till bara SRT.

Värdeminskningen på en jämngammal SRT är faktiskt lägre än för dieselversionen vi räknat på. Ungefär 15 kronor milen tappar den i värde. Även försäkringskostnaden är snarlik om du shoppar runt lite, och skatten är märkligt nog något lägre också. Så beroende på hur tung högerfot du har, kan du åka omkring med en 6,4 liter stor V8 under huven, för mer eller mindre samma pengar som en dieselsexa!