Begagnatduell: BMW X3 mot BMW X4 – lagomsuvar med det lilla extra

Premium Traditionellt kantig möter slank och sexig. Vad offrar du egentligen om du väljer en coupésuv från BMW istället för modellen den är baserad på?

Begagnatduell: BMW X3 mot BMW X4 – lagomsuvar med det lilla extra

Det här är ett begagnattest där vi jämför BMW X3 mot BMW X4. Vi analyserar bland annat:

Felrapporten: Detta har ägarna problem med
Modellhistorik – detta har hänt genom åren
Ägarna om sina bilar: Betyg på alla grenar
Ekonomikalkyl med ägarkostnad per månad och mil
Servicekostnad, reservdelspriser och förväntad värdeminskning
Ägarnas köpskäl
Detta måste du kolla innan ett köp
Begagnatexpertens analys


När X6-modellen lanserades BMW introducerade X6 var det många som fnös. Vem skulle egentligen köpa en suv som man gjort opraktisk, bara för att få lite slanka coupélinjer?

Rätt många skulle det visa sig. Så många att både konkurrenter och BMW själva lanserat flera coupésuvar i olika storleksklasser. Idag tittar vi på BMW:s mellanstora coupésuv X4 av den första generationen och jämför den med andra generationen X3 som den faktiskt bygger på. Vad tycker ägarna om sina bilar, och vilken av dem bör du välja?

En BMW-suv köper man huvudsakligen för körupplevelsen om man får tro ägarna. En överväldigande majoritet av både X3- och X4-ägarna uppger att det är just körglädjen som lockat. Varken X3 eller X4 levererar körglädje som en Porsche Macan, men de presterar ändå bättre än det mesta i klassen. Som exempelvis XC60, Q5 och GLC. Men av de två bilarna i duellen är det ändå X4 med sin något lägre markfrigång och sportigare fjädring som är den roligare bilen att köra enligt ägarna. 

Så vad offrar man egentligen om man väljer coupésuven istället för den traditionella kombisuven i det här fallet? Inte mycket visar det sig. Till skillnad från i storebror X6 har man levererat X4 med ett riktigt baksäte som rymmer tre passagerare redan från start.

Jämfört med baksätet i X3 är det heller inte så trångt som man skulle kunna tro, då BMW valt att montera det lägre så att takets svepande linjer inte inkräktar alltför mycket på huvudutrymmet. Det syns i betyget för baksätet som bara är sju procentenheter bakom sin kantigare broder.

Betyget för bagageutrymmet är också rätt högt, faktiskt högre än för det i storebror X6. Kanske inte så konstigt med tanke på att det rymmer i princip lika mycket, trots bilens nättare yttermått.


FELRAPPORTEN – LIKA MEN OLIKA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken i X3 strular mer eller mindre som snittbilen för perioden medan X4 verkar vara förskonad från dessa elektriska spöken. Vi såg samma tendenser i vår tidigare begduell med de något större BMW-suvarna X5 och X6 där coupéderivatet precis som här var något mindre problemdrabbat.

Hur är det då med driftsäkerheten? Både X4 och X3 är precis som sina äldre syskon X5 och X6, tillverkade i USA. Närmare bestämt i Greer-fabriken i South Carolina.

Då är det ingen riktig BMW, tänker du säkert. Eller: inte undra på att det strular och kvalitetskänslan är obefintlig. Om vi jämför X3 med föregående generation, som tillverkades i Österrike, är problemfriheten faktiskt bara två procentenheter sämre, och fyra procentenheter sämre än X4.

För precis som med de något större suvarna från den tyska tillverkaren är det även här i mellan­segmentet just coupén som verkar vara aningen mer pålitlig och bättre ihopskruvad. Något både felrapporten såväl som betygen för problemfrihet och kvalitetskänsla bekräftar.

Jämfört med tyska rivaler som Porsche Macan, Mercedes GLC och Audi Q5 hamnar ändå betygen på efterkälken. Men även sett till snittbetyget för samtliga BMW-modeller under tidsperioden är betyget mellan fyra och sex procentenheter sämre. Fördomarna om USA-tillverkade BMW är med andra ord inte helt obefogade. 

När vi ändå är inne på problemfrihet bör jag även nämna en rätt påtaglig konstruktionsmiss i den här generationen X3. BMW har nämligen valt att dra en spolarvätskeslang inuti kabelhärvan. Sent förra året rapporterade vi om ägare som råkat ut för en läckande spolarvätskeslang som orsakat skador på diverse elkablar och styrdon, till en kostnad om hela 200 000 kronor! Sedan dess har flera ägare uppgett att de haft problem med detta på sin X3 i vår ägarenkät.

Dessutom har bägge bilarna den fyrcylindriga dieselmotorn N47. Förvisso i den uppdaterade versionen som inte alls drabbas av kamkedjeras i samma utsträckning som den tidigare. Men det är ändå värt att veta att en rasslande kamkedja är ett tydligt tecken på att du bör titta på ett annat exemplar.

Men vilken av bilarna är egentligen det bättre begagnatköpet?

För omväxlings skull koras det inte en enskild vinnare i denna begduell. Bägge levererar likvärdiga resultat i ägarenkäten och kostar ungefär lika mycket att äga. Du behöver bara bestämma dig för om du är sugen på en läcker coupékaross på styltor, eller om du vill ha ett något större bagageutrymme och något mer traditionell form på din suv.


MODELLHISTORIK

BMW X3/X4 (F25/F26) 

2010 Andra generationen BMW X3 lanseras som årsmodell 2011 på bilsalongen i Paris. Till en början erbjuds bilen med en tvålitersdiesel på 184 hästar, samt en rak bensinsexa på 306 hästar. Den sistnämnda går enbart att få med åttastegad automatlåda från ZF, medan dieseln även går att få med en manuell låda.
2013 X3 får det nya navigationssystemet BMW Professional Navigation System.
2014 BMW X4 lanseras och är baserad på X3 men med slankare coupéformer och lägre markfrigång
2014 Faceliftdags för X3 inför modellår 2015. Ny design på njurar, fram- och baklampor samt fram- och bakstötfångare. Dessutom integrerade blinkersljus i backspeglarna.


Ägarna om sina bilar

Bakom ratten är det svårt att avgöra om man sitter i en X3 (bilden) eller i en X4 då de delar interiör.

X3-ÄGARNA ÄLSKAR...
X3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"X3 är en svårslagen bil om man kör både i terräng och långa sträckor på motorväg."
"Körglad för att vara suv."
"Fantastisk automatlåda."
"Mycket bra kompromiss utan svaga punkter."
"Som en sportbil med krok för husvagnen."
"Kortslutning på grund av att spolarvätska rinner ner över kablaget, känt konstruktionsfel. Kostnad 25 000 kr."
"Sträckt kamkedja."
"Rost på bakluckan."
"Bytt AGR-ventil."
"Fick byta turbo på grund av en spricka i kompressorhuset."
"Vibrationer vid inbromsning."

Tack vare att baksätet är 28 millimeter lägre än det i X3 är det faktiskt inte så ont om utrymme för huvudet för baksätes-passagerare i X4.

X4-ÄGARNA ÄLSKAR...
X4-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mycket snygg design men ändå lagom praktisk."
"Bra kvalitet, framför allt på motor och drivlina."
"Mycket bra service och kundmottagande av den lokala BMW handlaren."
"Snål motor."
"Rost på bagageluckan."
"Bilen ville inte starta vid kallt väder."
"Vibrationer som ledde till ett byte av bromsskivor."
"Klonk från framvagnen."
"Motorlampan tändes tre gånger."
"Inte lika busigt körglad som äldre BMW-modeller."
"Problem med signalen till navigationsskärmen."

Någon riktig M-version av X4 fick vi aldrig se. Men i värstingutförandet M40i levererar den tre liter stora turbosexan hela 360 hästkrafter. Det räcker för att klara av spurten till 100 kilometer i timmen på blott 4,9 sekunder!

Ägarnas köpskäl

BMW X3 2011–2017

Körglädje BMW:s löfte till kunderna.
Kvalitet Kvalitetskänsla som bara i en tysk bil.
Komfort Ombonat och väl ljuddämpat.

BMW X4 2015–2018

Körglädje BMW:s löfte till kunderna.
Design Sexig för att vara suv.
Kvalitet Kvalitetskänsla som bara i en tysk bil.

Kolla detta före köp!

BMW X3 2011–2017

Fördelningslåda Flera ägare rapporterar att de behövt byta fördelningslåda.
Kamkedja En rasslande kamkedja på diesel­motorerna är ett säkert tecken på att du ska välja en annan bil.
Bromsar som kärvar och skeva skivor som ­genererar kraftiga vibrationer hör till de vanligare klagomålen.
Rost på bakluckan till följd av bubblor i galvaniseringen är ytterligare en vanligt förekommande sak att se upp med.

BMW X4 2015–2018

Styrväxel Några ägare har fått byta styrväxel på sin bil. Oprecis styrning och ett knackande ljud från framvagnen är tecken på att ditt tilltänkta exemplar kan vara drabbat.
Kamkedja Även på X4 är en rasslande kamkedja på dieselmotorerna ett säkert tecken på att du ska välja en annan bil.

Andrew Petrykowski, begagnatexpert

"Suveräna X-trakostnader"

Behöver du verkligen en suv? Frågan kanske är lite krystad, men betänk för en stund att om du väljer en motsvarande BMW 3-serie GT sparar du ungefär tio kronor milen. Eller cirka 22 procent jämfört med X3:an i exemplet ovan!

På köpet får du en mer praktisk bil med lika stort bagageutrymme, men även ett bättre baksäte som får det smått fantastiska betyget 95 procent i vår ägarenkät! Därtill får du en tysk bil som faktiskt är tillverkad i Tyskland, vilket även reflekteras i ett mycket högre betyg i problemfrihet och kvalitetskänsla. 

Med en markfrigång på hela 17 centimeter är det ynka tre centimeter kvar till X4:ans höjd och bilen går att få med exakt samma sorts fyrhjulsdrift som X3 och X4! Det enda du egentligen går miste om är suv-imagen. Men är den verkligen värd det markanta prispåslaget?!