Begduell: Kia Niro PHEV mot Kia Optima PHEV – laddade koreaner

Premium Laddhybrider går åt som smör i solsken. De säljer faktiskt så bra att vissa modeller är helt slut. Är det kanske läge för en begagnad? Vi berättar vilken du ska välja – eller kanske istället köpa en helt annan Kia-modell.

Begduell: Kia Niro PHEV mot Kia Optima PHEV – laddade koreaner

Nu när den helelektriska Kia e-Niro nått ut till handlarna börjar antalet lätt begagnade Niro laddhybrider leta sig ut på begagnatmarknaden. Det är med andra ord hög tid för oss att återigen titta på den lilla koreanen som begagnatköp, och den här gången jämför vi den med dess lika "inpluggade" storebror Optima Plug-in Hybrid!

Flera av ägarna till både Niro PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, eller laddhybrid som vi säger på svenska) och Optima PHEV uppger att de redan beställt, eller är i färd med att byta till en helelektrisk bil. Inte konstigt då att det i skrivande stund finns hela 158 knappt inkörda bilar av föregående årsmodell och nästan precis lika många Optima laddhybrider till salu på Blocket!

Efter Outlander PHEV, som funnits betydligt längre på marknaden, är de alltså för tillfället de vanligaste laddhybriderna på begagnatmarknaden. Det borde innebär att det finns en viss prutmån, oavsett vilken av modellerna du tittar på. Men vad tycker egentligen ägarna om sina bilar?

En sak är säker, man köper varken Niro eller Optima i laddhybridutförande av emotionella skäl, något som reflekteras väldigt tydligt i betygen! Men förvånansvärt nog verkar det inte heller handla om den ekonomiska kalkylen, då ägare till bägge Kiorna bara är måttligt nöjda med totalekonomi och bränsleförbrukning!

Fast tittar man på ägarnas köpskäl är det just ekonomin som varit den huvudsakliga faktorn för inköpet av bägge bilarna, med miljö på en stark andraplats. För vissa är det mer allvar än för andra, en ägare skriver "Jag kör elektrisk laddhybrid av klimatskäl. Jag har egen elsolpanel, så vår, sommar och höst kör vi nästan på helt egenproducerad energi."

 


FELRAPPORTEN – LIKA MEN OLIKA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Den höga andelen garantiåtaganden och elektriska problem verkar gå hand i hand, i alla fall i Nirons fall. Flertalet ägare uppger nämligen att bilarna levererats med defekta laddkablar som havererat väldigt tidigt. Men även Optima verkar ha drabbats av elektronikproblem, både med laddkablar och utrustning som tömt startbatteriet.

Men om du skulle vilja köra miljövänligt och eldrivet på vintern finns det en viktig sak att notera med bägge bilarna i duellen. De saknar nämligen värmepump, vilket betyder att du måste ha igång förbränningsmotorn för att få värme i kupén. Vissa ägare uppger att de kör med jackan på och stolsvärmen på max för att slippa ha bensinmotorn igång vintertid, men det känns som en något märklig uppoffring att behöva göra i en bil producerad på den här sidan av millennieskiftet.

En annan lösning som tillämpas av flera ägare är att köra bilen i hybridläge där både förbränningsmotor och elmotor används för att driva bilen, då blir det lätt att få värme i kupén. Detta drar självfallet bensin, vilket gör att både miljöaspekten och de billiga elektriska milen får stryka på foten.

Räckviddsiffrorna Kia officiellt uppgett på bilarna är baserade på den gamla NEDC-cykeln och bör i normala fall tas med en rätt stor skopa salt. Men när vi testade räckvidden på enbart el i ett antal kompakta laddhybrider i ams 22/2017 kom vi dock hela 51,2 kilometer med Niro. Det är inte bara rätt nära fabrikssiffran på 58 kilometer, utan även den näst längsta sträckan i testet strax efter koncernsyskonet Hyundai Ioniq med sin betydligt mer strömlinjeformade kaross! 

Även Optima presterar i regel väldigt nära sin officiella räckvidd i diverse tester, förutom på vintern då vi inte kom längre än 200 meter innan bensinmotorn brummade igång för att leverera värme till kupén.

Notera förresten att Optimans batteristorlek och således även räckvidd varierar mellan sedankarossen och den betydligt vanligare kombikarossen SW. I sedanen hittar du samma 9,8 kilowattimmar stora batteripack som i den nättare Niron, i kombin har det växt till 11,62 kilowattimmar.

En annan sak att tänka på med Optima är att de har varit rätt populära som tjänstebil för företag med en miljöpolicy som styrt bilvalet. Det kan inom loppet av ett till två år innebära ett större antal bilar som hittar ut på begagnatmarknaden, vilket kan komma att påverka andrahandsvärdet som redan nu förväntas utgöra mer än hälften av bilens totala milkostnad.

Trots att Optima är något mer praktisk utan att kosta speciellt mycket mer, blir det denna gång ändå Kia Niro PHEV som vinner duellen, då den presterar bättre jämför med konkurrenterna i sin egen klass än Optima gör. 


MODELLHISTORIK

KIA NIRO 

2016 Kia Niro lanseras på Chicago Auto Show med säljstart som 2017 års modell. I december månad får den utmärkelsen "Hybridfordon med lägst bränsleförbrukning" av Guinness World Records.
2017 Niro Plug-in Hybrid med ett 8,9 kWh stort batteri lanseras.

KIA OPTIMA (JF) 

2016 Säljstart för fjärde generationen Kia Optima. Senare under året, på Chicago Auto Show, visar Kia upp en laddhybrid av Optima sedan med ett 9,8 kWh stort batteripack som får säljstart till årsskiftet.
2017 Säljstart för Kia Optima Sportswagon som laddhybrid. Jämfört med sedanen har batteriet vuxit till 11,62 kWh och räckvidden på el har ökat till 62 kilometer. I övrigt är drivlinan oförändrad och den två liter stora GDI-motorn samt elmotorn levererar fortfarande en total systemeffekt om 205 hästkrafter.


Ägarna om sina bilar

För dig som är osäker på vilken bil du sitter i, har Kia Niro en liten skylt bredvid infotainmentsystemet som talar om för dig om det är en laddhybrid eller en vanlig hybrid.

NIRO-ÄGARNA ÄLSKAR...
NIRO-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Bra bil i staden."
"Jag kör elektrisk laddhybrid av klimatskäl."
"Den tar mig väldigt bekvämt till mitt mål."
"Trevligast när man kan köra på bara el."
"Laddkabeln hade ett fabrikationsfel."
"Eldrift i kyla funkar inte bra."
"Kunde inte ta laddning från kabeln."
"Gnisslande bromsar."
"En länkarm var inte åtdragen och skramlade."
"Litet bagageutrymme."
"Garantiåtgärd på länkarmarna bak."

Optimans högre prislapp reflekteras i den betydligt mer businesslika interiören.

OPTIMA-ÄGARNA ÄLSKAR...
OPTIMA-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Den enda laddhybriden med tillräckligt lång verklig räckvidd!"
"Mycket nöjd med ekonomin!"
"Mycket nöjd med verkstad och säljare."
"Förvånansvärt kompetent och välbyggd!"
"Batteriet laddade ur under natten, bilen gick inte att starta."
"Kameran i vänster backspegel fungerar bara sporadiskt."
"Vibrationer från bakvagnen."
"Elbakluckan drog ur batteriet."
"Fel på laddningsluckan."
"Laddaren havererade."
"Lite klen motor."

Den helt eldrivna varianten av Niro, kallad e-Niro dök upp hos handlarna vid årsskiftet. Då flera av laddhybridägarna planerar ett byte till helelektriskt innebär det ett ökande utbud av Niro PHEV för dig som begagnatspekulant.

Ägarnas köpskäl

KIA NIRO PHEV 2017–2019

Ekonomi Lågt inköpspris och billigt drivmedel.
Miljö Fossilfri drift i upp till 5,8 mil!
Design Tredjeplats med god marginal.

KIA OPTIMA PHEV 2016–2019

Ekonomi Billigt drivmedel när man kör på el.
Miljö Fossilfri drift i upp till 6,2 mil!
Design Tredjeplats med en bråkdel av rösterna.

Kolla detta före köp!

KIA NIRO PHEV 2017–2019

Laddning Kolla så att bilen verkligen tar laddning med den medföljande laddaren och att laddluckan fungerar som den ska, då flera ägare uppger att de har problem med detta.
Återkallelse Kia återkallade Niro i både hybrid- och laddhybridutförande för att undersöka om bromsvätska läckt ut på kopplingshydraulenheten. 2.600 bilar tillverkade mellan november 2016 och september 2017 berörs i Sverige. Undersök om din tilltänkta bil omfattas samt om saken är åtgärdad.

KIA OPTIMA PHEV 2016–2019

Laddning Precis som med Niro bör du kolla att bilen verkligen tar laddning med den medföljande laddaren och att ladluckan fungerar som den ska.
Återkallelse Optima Plug-in Hybrid återkallades för ett fel som kunde få hybriddriften att sluta fungera. Berörda bilar är av årsmodell 2016–2018. Kolla om din tilltänkta bil omfattas och om det åtgärdats på den.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Å andra sidan: Urpluggad hybrid?

Det lönar sig inte alltid med den allra senaste tekniken, och Kia Niro är nog ett bra exempel på just detta. För även om Niro PHEV må ha vunnit denna duell, skulle jag ändå råda dig att överväga vanliga Niro Hybrid istället.

Inte nog med att den presterade bättre betyg när den nyligen figurerade i begduellen. Den är även billigare att äga! Enligt ägarnas egna snittbetyg drar PHEV bara 1,3 liter mindre per 100 kilometer. Den ringa besparingen i bränslekostnad äts med råge upp av högre värdeminskning, och ovanpå det även en högre försäkringspremie!

Du får med andra ord köra nästan uteslutande på el för att laddhybriden ska bli billigare att äga. Väljer du den vanliga hybriden får du utöver den lägre kostnaden även ett större bagageutrymme och en mer problemfri bil!