Begduell: Elbilen Volkswagen e-Golf möter laddhybriden Golf GTE – vilken är bäst för dig?

Premium Du vill köra elektriskt men ska du välja en laddhybrid eller gå på helelektriskt direkt? Testvinnande e-Golf gör upp med Golf GTE.

Begduell: Elbilen Volkswagen e-Golf möter laddhybriden Golf GTE – vilken är bäst för dig?

NÄR EN BIL FÅR GE NAMN åt ett helt segment kan man ta för givet att det rör sig om en utomordentligt kompetent bil. Golf har troligen inte gjort många besvikna och levererat ett flertal testvinster sedan den senaste generationen lanserades 2012.

Men vad händer om man ställer Golfen mot sig själv? Häng med när vi jämför den testvinnande elbilen e-Golf mot sin något sportigare laddhybridbroder Golf GTE som begagnatköp.

Golfparet vi har i dagens jämförelse är trots de exteriöra likheterna två väldigt olika bilar. Men lustig nog är ägarnas köpskäl näst intill identiska om man kikar bland svaren i vår ägarenkät. Miljö och ekonomi är med god marginal de vanligaste köp skälen för bägge bilarna. Hur miljövänliga de är tänker jag dock inte gå in på i den här artikeln, men att båda bilarna är är ekonomiska kan man inte ta ifrån dem, eller?

I GTE:s fall gäller det att man kör majoriteten av sina resor på el för att den ekonomiska kalkylen ska gå ihop. Ägarnas snittförbrukning pekar dock på att det uppenbarligen inte är ett jätteproblem att köra mycket på el. En förklaring till detta torde vara att batteriet i GTE går att ladda från tomt till fullt på drygt 4 timmar ur ett helt vanligt vägguttag. Det är alltså rätt lätt att koppla in bilen under arbetspasset/ natten och ha den fulladdad när du sedan ska vidare utan att leta efter speciella laddstolpar.

E-Golf går förvisso också att ladda i ett vanligt vägguttag, men räkna med att det tar omkring 13 timmar på grund av det större batteriet. Då är det smartare att använda sig av någon publik snabbladdare med CCS-anslutning där den elektriska Folkan kan laddas med upp till 40 kilowatt. Då går man från "tomt" batteri till 80 procent laddning på blott 30 minuter! Notera citationstecknen på ordet tomt i förra meningen. Volkswagen uppger nämligen inte batteriets nettovolymen, utan bara den användbara energivolymen.

Men tyskarna verkar ha tagit i ordentligt och gjort ett robust batteripaket då vi inte har ett enda klagomål på förlorad räckvidd i vår ägarenkät. Inte heller om man letar runt på diverse internetforum är klagomål på degraderade batterier lika vanliga som för till exempel Nissan Leaf.


FELRAPPORTEN – STRULIG HYBRID

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Ungefär var tredje Golf GTE-ägare har haft någon sorts elektronikproblem på sin bil, och mer än varannan bil har varit inne på en garantiåtgärd! I övrigt presterar GTE något sämre än snittbilen i felrapporten, medan e-Golfens felstaplar lyser med sin frånvaro på de flesta punkter. Golf GTE är dock inte unik när det gäller strulande elektronik, storebror Passat GTE visar upp ett liknande mönster.

Volkswagen låter dock inte dig som ägare se batteriets hälsa på något smidigt sätt, som exempelvis genom tydliga staplar som i den nyss nämnda Leafen. Men du kan nog vara tämligen säker på att de begagnade bilar som finns ute till försäljning inte har någon nämnvärd minskning av räckvidden, baserat på ägarnas erfarenheter.

Inte heller ägare av Golf GTE:n klagar på minskad räckvidd i någon nämnvärd utsträckning. Men glöm de där 50 kilometrarna bilen uppges klara på el, både våra tester och ägarnas egna erfarenheter pekar på någonstans mellan tre till fyra mil beroende på väder, medan e-Golf klarar någonstans i trakten 15 eller 20 mil beroende på om det är före eller efter faceliften 2017.

När vi ändå är inne på väder kan det vara intressant att veta att GTE inte går att köra i rent elläge i temperaturer under tio minus, och visar termometern minus 27 grader är risken överhängande för att bilen inte startar överhuvud taget!

Som kontrast verkar e-Golf förvånansvärt bra på att behålla räckvidden vid måttlig kyla. Däremot uppger en ägare att han har riktigt påtagliga räckviddsproblem vid minus 20 grader.

Men vilken av bilarna ska du egentligen välja? Sett till ägarbetygen är GTE förvisso något billigare att äga och roligare att ratta. Men e-Golf klår laddhybriden både i komfort och praktikalitet såväl som pålitlighet!

Men låt dig inte luras av att nytt alltid skulle vara bättre. Faceliften av hela Golffamiljen till årsmodell 2017 förde förvisso med sig rätt påtagliga tekniska förbättringar för e-Golf i form av en starkare motor, men även ett större batteri med utökad räckvidd.

Men modellen innan faceliften är att föredra som begagnatköp. Självfallet under förutsättningen att räckvidden räcker till för dina behov. Anledningen till denna rekommendation är simpel: Värdeminskning! Mellan årsmodell 2016 och 2017 skiljer det ungefär 26 procent i förutspått värdefall. Då motsvarande siffror för e-Golf står för nästan hela milkostnaden är det med andra ord en rätt kännbar ökning!


MODELLHISTORIK

VOLKSWAGEN GOLF GTE/EGOLF (MK7)

2013 En produktionsklar version av e-Golf avtäcks på Frankfurtmässan. Volkswagen hävdar att bilen kommer att ha en räckvidd på 130–190 kilometer enligt NEDC-körcykeln.

2014 Säljstart för e-Golf. Bilen är i princip en vanlig Golf där förbränningsmotorn ersatts av en elektrisk på 115 hästkrafter och det 24,2 kWh stora batteriet stuvats i golvet där det inkräktar minimalt på bagageutrymmet.

2015 Säljstart för laddhybriden Golf GTE. Drivlinan består av en 1,4-liters TSI-motor där en 75 kW stark elmotor kopplats rakt på DSGväxellådan. Bilen levererar en total systemeffekt på 204 hästkrafter och med det 8,7 kWh stora batteriet uppges räckvidden vara upp till 50 kilometer på enbart elektricitet.

2017 Golf får en facelift som omfattar hela Golf-familjen. I e-Golf växer batteriet till 35,8 kWh och räckvidden med den till 300 kilometer (enligt NEDC). Samtidigt ökas effekten i motorn till 135 hästkrafter. Volkswagen visar också upp en konceptversion av Golf Sportscombi i laddhybridutförande med dubbelt så stort batteri.


ÄGARNA OM SINA BILAR

GTE-ÄGARNA ÄLSKAR...
GTE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En perfekt kombination. Pendlingen fixas på el, och långfärderna på bensin."
"Jag har kört 50 mil sedan senaste tankningen utan en droppe bensin!"
"Ont om parkeringsplatser, men med laddhybrid får jag parkera vid laddstolpen!"
"Hybridfel efter 1.500 mil, åtgärdades med nytt högvoltsbatteri."
"iPhoneappen är mycket instabil."
"Hackig växellåda."
"Laddkabeln frös fast."
"Infotainmentskärmen slutar helt att funka ibland."
"Mycket törstig när bilen känner att den behöver laddas."
E-GOLF-ÄGARNAS ÄLSKAR...
E-GOLF-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Underbart med eldrift!"
"Elmotor innebär oslagbart tyst gång med massor av kraft, riktigt kul att köra!"
"Det är spännande att köra med ny teknik."
"Bästa bilen vi haft!"
"Infotainmentskärmen strular."
"Laddsladden slutade att fungera."
"Går inte att få med dragkrok."
"Laddaren krånglar."
"Kommer knappt tre mil vid minus 20 grader."
"Diverse återkommande laddningsproblem."
"För kort räckvidd."

Golf GTE delar de elektriska komponenterna i drivlinan med betydligt större och tyngre Passat GTE, fast med ett något mindre batteripaket. Detta gör Golfen till en förvånansvärt körglad bil, som dessutom avklarar spurten till 100 kilometer i timmen på blott 7,6 sekunder!

Ägarnas köpskäl

VOLKSWAGEN EGOLF 2014Œ-2019

Miljö Fortskaffning utan fossil förbränning!
Ekonomi Billigt utan bränslenota.
Kvalitet Solid tysk ingenjörskonst.

VOLKSWAGEN GOLF GTE 2015-Œ2019

Miljö Fossilfria mil till och från jobbet.
Ekonomi Ladda ofta och tanka sällan.
Körglädje Miljövänligt men inte tråkigt!

 

Kolla detta före köp!

VOLKSWAGEN EGOLF 2014-2019

Laddare Se till att båda laddkablarna följer med, samt att de faktiskt fungerar som de ska då det i princip är det enda återkommande klagomålet på bilen.

VOLKSWAGEN GOLF GTE 2015-2019

Hybriddrift Se till att hybriddrivlinan fungerar som den ska, och att bilen faktiskt går att köra i rent elläge.
Kyla Vid under minus tio grader är inte GTE körbar på ren el. Det är ingen defekt funktion i sig, men väl värt att känna till, särskilt om man bor långt upp i landet.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

INTE REDO ... FÖR REN ELDRIFT?

Oroa dig inte, tillgången på laddhybrider har formligen exploderat på senare år och utbudet av begagnade laddhybrider ökar stadigt när ägare väljer att gå över till helelektrisk drift.

Men just Golf GTE kanske inte är den rätta bilen för dig. Volkswagen Passat bygger på samma drivlina som Golf GTE, men utan några sportiga ambitioner presterade den faktiskt något bättre betyg i vår begduell. Grädden på moset är att kostnaden i stort sett är identisk med en jämngammal Golf GTE! Det är dock en påtagligt större vagn.

Skulle dina behov kräva en något kortare bil kan det vara en bra idé att kika på Kia Niro som vanlig hybrid (alltså inte laddbar). Den fick nästan full pott i begduellen och milkostnaden är mitt emellan Passatens och Golfens. I all denna elhets finns det säkerligen utrymme för lite prutande vilket lär göra den till en löjligt billig bil att äga!

Vanligtvis publiceras våra detaljerade begagnat-dueller varannan onsdag. Men den här gången blev det fredag. Däremot kan du vara säker på att du alltid får god vägledning från våra över 50.000 bilägarbetyg. Deras betyg hjälper dig att välja rätt!