Begduell: Mitsubishi Outlander PHEV mot Volvo XC60 Twin Engine

Premium Sveriges mest sålda laddhybrid-suv med fyrhjulsdrift möter en rivig rival i form av svenska Volvo XC60 T8.

Begduell: Mitsubishi Outlander PHEV mot Volvo XC60 Twin Engine

När Mitsubishi lanserade Outlander som laddhybrid år 2013 lät succén inte vänta på sig. Eller det kanske den gjorde då orderböckerna fylldes snabbare än vad man kunde leverera bilar till en början. Som den enda laddhybrid-suven med fyrhjulsdrift på marknaden var det inte svårt att se varför kunderna lockades av bilen.

Men nu när den äntligen fått en konkurrent i form av Volvo XC60 T8 Twin Engine är det dags för oss att jämföra bilarna som begagnatköp.

Det är ingen dålig utmanare Mitsubishi fått i kampen om de inpluggade suvköparna. Med hela 407 hästkrafter till förfogande kan man väl säga att Volvo tagit en lite annorlunda approach till segmentet. Bevisligen har man också lyckats rätt bra, då det registrerats in ungefär 2 500 XC60 T8 i Sverige sedan lanseringen av årsmodell 2018. För dig som begagnatspekulant borde det innebära ett rikligt utbud av begagnade exemplar. Men mer om det senare.

Där Volvo lyckats väl, kan man väl säga att Mitsubishi lyckats förträffligt. Med över 1 700 nyregistrerade bilar av årsmodell 2019 (som lanserades i slutet av 2018) har man på ett kvartal sålt nästan lika många bilar som Volvo gjort från det att modellen lanserades!

Men lustigt nog visar vår ägarenkät på att köparna inte alls är speciellt nöjda med sina bilar. Som du ser här under ägarnas betyg är i princip samtliga staplar röda, alltså sämre än snittbilen för tidsperioden. Vissa är kanske mer befogade än andra. Det låga betyget i ljudnivå verkar till stor del härstamma från missnöjet över Outlanders diverse varningsfunktioner som dessvärre inte går att tysta. Medan det låga betyget för förarmiljö faktiskt kommer av ett genuint missnöje över den röriga interiören med en myriad av knappar.

Men att rallydominerande Mitsubishi skulle misslyckas så totalt med körglädjen i en 200-hästars fyrhjulsdriven bil får ändå ses som något otippat. 62 i körglädjesbetyg får till och med Skoda Fabia att framstå som körglad i jämförelse!

FELRAPPORTEN – PLATTFORMSSTRUL

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Strulande elektronik i en elhybrid hör tyvärr inte till ovanligheterna. Samma sak gäller Outlander och XC60 där just elektroniken med god marginal är den vanligaste felkällan. Men i sann japansk anda presterar Mitsubishi över lag något bättre än Volvo.

Där har Volvo istället lyckats bättre som presterar siffror i nivå med exempelvis BMW X3. Ett litet smolk i Volvons bägare är dock att man till årsmodell 2019 införde partikelfilter på alla sina Twin Engine-modeller. I XC60 T8:s fall innebär det att den tappar 17 häsktrafter och landar på totalt 390. Inte världens roligaste "facelift" kan tyckas.

Outlander däremot är inne på sin andra facelift sedan modellen lanserades 2013. Den första faceliften var redan 2015. Den andra kom till modellår 2019 och förde med sig mer effekt och längre räckvidd. Bensinmotorn som tidigare var på 2,0 liter växte till 2,4 och gick samtidigt över till den bränslesnålare Atkinsoncykeln (som egentligen inte är en cykel utan bara en förkortning av kompressionsfasen i Otto-cykeln). Ytterligare 14 hästkrafter hittade ned i förbränningsmotorn och elmotorerna "växte" från 82 hästar både fram och bak till 82 fram och 95 bak samtidigt som batteriets kapacitet utökades från 12 till 13,8 kWh.

All den här informationen om årsmodell 2019 kan kännas tämligen löjlig i en begagnatartikel så här i början av året. Men i och med att bilar av modellår 2019 började tillverkas i slutet av 2018 innebär det att det redan i skrivande stund finns enstaka begagnade exemplar på marknaden. Med det sagt är inte den nyaste bilen nödvändigtvis den bästa att köpa begagnad.

Lite otippat är det de tidigare modellerna av Outlandern som strular minst enligt ägarna själva. Nu rör det sig om en skillnad på ungefär fem procentenheter till fördel för modellerna innan första faceliften. Ingen jätteskillnad kan tyckas, men tillräckligt stor för att de tidigare modellerna ska prestera bättre än snittbilen för perioden.

XC60 visar emellertid att Volvo fortfarande inte fått ordentlig ordning på SPA-plattformen då T8 strular något mer än basmodellen gjorde vid lanseringen. Men det blir ändå just Volvon som tar hem duellen denna gång då den fullkomligt utklassar Mitsubishin i både TQ- och EQ-ronden!


MODELLHISTORIK

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV

2012 Premiär för tredje generationen Outlander.
2013 Laddhybriden Outlander PHEV lanseras. Bilen drivs av en två liter stor bensinmotor på 121 hk, samt två 82-hästars starka elmotorer på vardera axeln. Den totala systemeffekten är 200 hk.
2015 Outlander får sin första facelift. Den är huvudsakligen kosmetisk för laddhybriden.
2019 Andra faceliften medför ett större batteri, starkare motor i bakaxeln samt bättre ljudisolering.

VOLVO XC60 T8 TWIN ENGINE

2017 Säljstart för andra generationen XC60.
2018 Laddhybriden XC60 T8 Twin Engine introduceras. Drivlinan består av en två liter stor turbomatad bensinfyra med elassistans på 320 hästkrafter som driver framhjulen, och en 87 hästkrafter starkt elmotor integrerad i bakaxeln. Totalt ger det en systemeffekt på 407 hästar.
2019 Partikelfilter introduceras på XC60 T8 och systemeffekten sänks till 390 hästkrafter.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Bakom ratten märks det att den här generationen av Outlander har hängt med sedan 2013. Interiört imponerar den tyvärr inte på ägarna.

OUTLANDER-ÄGARNA ÄLSKAR...
OUTLANDER-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Går att köra väldigt ekonomiskt på el."
"Mycket bil för pengarna."
"Laddhybrid med riktig fyrhjulsdrift."
"Bilen går bra i vinterföre."
"Inte tankat sedan januari!"
"Rost vid vindrutans överkant efter bara fyra år."
"Elektronik som strular."
"Extremt dålig handsfreefunktion."
"Appen är näst intill oanvändbar."
"Bilen piper för mycket, och varningarna går inte att stänga av."

I förarsätet på Volvo XC60 har ägarna däremot lätt att trivas. Det är inte svårt att förstå varför, då den är näst intill identisk med storebror XC90!

XC60-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC60-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Kul att kunna åka runt i stan på enbart el, och ännu roligare att släppa loss alla 390 hästarna."
"Inredningen och designen gör hela bilen."
"Ljuvligt tyst! Härligt att glida på el i en bil som briljerar i komfort, säkerhet och design."
"Alla säkerhetssystem slutade fungera – åtgärdat via ny mjukvara."
"Mjukvaran är instabil och ändras regelbundet. Man åtgärdar ett problem och skapar två nya verkar det som."
"Törstig på bensin!"
"Karosslister som trillat av."
"Laddluckan fryser fast vid minusgrader."

Volvo XC60 T8 Twin Engine är ett ypperligt bevis på att miljövänligt inte behöver betyda tråkigt. Eller vad sägs om 407 hästkrafter och 0-100 på 5,3 sekunder? Se bara till att inte köra alltför mycket med bensinmotorn, annars ryker den där miljövänligheten illa kvickt!

Ägarnas köpskäl

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV 2013-2019

Ekonomi Ladda ofta och tanka sällan.
Miljö Fossilfria mil till och från jobbet.
Utrymmen Riktigt rymlig för en laddhybrid!

VOLVO XC60 T8 2018-2019

Design Snyggare än den är ekonomisk!
Säkerhet Det är trots allt en Volvo.
Miljö Fossilfria mil till och från jobbet.

Kolla detta före köp!

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV 2013-2019

Elektronik Infotainmentsystem som hänger sig och strulande elbaklucka hör till de vanligare klagomålen.
Återkallelse Outlander har återkallats för bland annat tvekande växellåda och byte av bakbromsar. Undersök om ditt exemplar är drabbat och åtgärdat.

VOLVO XC60 T8 TWIN ENGINE 2018-2019

Elektroniken Kolla så att all elektronik i bilen fungerar som den ska. Den automatiska bagageluckan strular ofta för ägarna.
Kvalitetsbrister Några ägare klagar på kvalitetsbrister i form av plastpaneler som trillar av och interiör som skramlar.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

FÖRSVINNANDE BEGAGNATMARKNAD?

Vi har tidigare skrivit om laddbara bilar som försvinner utomlands, huvudsakligen till Norge efter att första ägaren inkasserat sin miljöbilsbonus.

Läget är trots det nya bonus-malussystemet oförändrat och tittar du på begagnade exemplar av bilarna i artikeln mellan modellår 2018 och 2019 kan man nästan räkna dem på den ena handens fingrar, om man bortser från handlarnas demoex.

Men lugn i stormen. Som jag skrev i artikeln är inte den nyaste bilen nödvändigtvis den bästa.

Outlander PHEV har varit en tjänstebilsfavorit ända sedan den lanserades, och det formligen strömmar ut bilar på den begagnade marknaden efter att de avtjänat tre år i tjänst. Utbudet överträffar för tillfället efterfrågan.

I skrivande stund finns över 200 begagnade exemplar till salu i Sverige. Nästan samtliga med snarlikt miltal och Business-utrustade. Solklart prutläge för dig som köpare!