Begduell: Audi S3 mot Volkswagen Golf R

Premium Syskonrivalitet när den är som bäst. En plattform, två bilar och över 500 hästar när två "vettiga" bilar från VAG-koncernen möts i begduellen.

Begduell: Audi S3 mot Volkswagen Golf R

Pocket Rocket var länge den internationella termen för snabba bilar i Golfklassen. Men de här bilarna har fläskat på sig en hel del på senare år, och att hävda att en Golf skulle vara en bil i fickformat är nog väl optimistiskt.

Men storleksökningen har medfört att bilarna är betydligt enklare att leva med som endabil, och när det dessutom går att få nästan 300 hästkrafter under motorhuven på en Golf kan man fråga sig om det verkligen finns behov för någon annan bil?

Häng med när vi jämför Golf R mot Audi S3.

Vi vet att den nuvarande generationen Golf, alltså den sjunde, är utomordentlig på de flesta punkter. Så även i sitt topputförande Golf R. Men i skuggan av den har föregångaren mer eller mindre glömts bort.

Lite elakt kan man säga att det beror på att den sjätte generationen i princip var en andra facelift för femte generationen av Golf, eftersom den fortfarande byggde på PQ35-plattformen precis som Audi S3. Men att bygga på plattformen som återinförde körglädjen i Golf är ingen dum sak, något som reflekteras väldigt tydligt i vår ägarenkät.

Doldisstatusen innebär dessutom att det finns begagnatfynd att göra. Eller vad sägs om 270 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en praktisk femdörrarskaross för strax under 150 000 kronor!

Prestandamässigt flörtar bägge bilarna med Porsche 911 från samma tid. Basmodellen då, förstås. Men frågan är om det är värt ungefär trippla milkostnaden för att kapa 0,8 sekunder på spurten från stillastående till 100 kilometer i timmen. Nu bjuder förvisso en Porsche 911 på en helt annan sorts körupplevelse med helt andra kvaliteter, men vid rödljuset är den som sagt marginellt snabbare. Då har dessutom Golf ett par bakdörrar för att lättare kunna stuva in familjemedlemmarna i baksätet.


FELRAPPORTEN – MOTIGT

Ägarna har angett vad de har haft för problem med sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Motorn är den enskilt vanligaste felkällan när det kommer till både Audi S3 och Golf R. Bägge bilarna är dock relativt förskonade från elektronikproblem.

Audi S3 fick bakdörrar först till faceliften 2008 när Sportbackutförandet lanserades. Utöver bakdörrar växte den även sju centimeter på längden. Tidiga årsmodeller är således strikt tredörrars. Golf R har också erbjudits med tre dörrar men "storsäljaren" var tveklöst femdörrarsvarianten som är den enda vi kan hitta som begagnad i Sverige.

Då bilarna är väldigt nära besläktade, nästan identiska under skalet, skulle man kunna tro att de också var lika problemfria. Men så är inte fallet! Enligt ägarna strular Folkan inte bara mer än standardmodellerna av bilen, utan även mer än snittbilen för perioden. Bilen från Ingolstadt med de fyra ringarna får dock ett exemplariskt betyg i problemfrihet med hela 91 procent.

Allt är dock inte guld och gröna skogar. Motorn som förvisso vann utmärkelsen "Årets motor" fyra år i rad, har på senare tid visat sig ha en del brister. Vissa är lite enklare i sin natur, som taskiga tändspolar. Andra är lite värre, som en spännrulle till kamkedjan som gärna ger upp. 

Hör du ett rassel eller ett knackande som en dieselbil vid kallstart gör du bäst i att titta på en annan bil. I värsta fall står en ventilsallad med dyrt motorbyte och väntar på att hända. Om bilen feltänder i form av en "hosta" eller avgassmällar vid kallstart är insugsventilerna troligen igensotade. Problemet är inte helt ovanligt på direktinsprutade bensinmotorer och kommer bara att bli värre med tiden, i värsta fall kan det resultera i ett motorras. Det mest uppmärksammade felet är dock en hög oljeförbrukning, som beror på kolvringar som tätar dåligt. 

I frågan om man verkligen behöver någon annan bil än Golf R är svaret ja: En Audi S3. För trots de stora likheterna mellan bilarna vinner Audi S3 med god marginal. Det är förvisso ingen teknisk knockout, men med en lägre milkostnad, högre problemfrihet och i allmänhet mer nöjda ägare är valet enkelt.

MODELLHISTORIK

AUDI S3 (8P)  

2003 Andra generationen Audi A3 lanseras.
2006 Audi S3 lanseras i sin andra generation. Under huven sitter den för koncernen välbekanta 2,0 TFSI-motorn (EA113), men här har den fått starkare kolvar och en större turbo som resulterar i en effekt på hela 265 hästar!
2008 S3/A3 får en facelift som kännetecknas av den vertikala grillen i fronten som sedermera kommit att bli ett signum för Audi. Samtidigt lanseras S3 i femdörrarsutförande kallad Sportback.

VOLKSWAGEN GOLF R (MK VI) 

2008 Premiär för sjätte generationen av Golf som årsmodell 2009. Bilen bygger på PQ35- plattformen precis som föregående generation. Motorpressen är snabb med att kalla den för en kraftig facelift av bilen den ersätter snarare än en helt ny generation.
2009 Sent i september avtäcks prestanda- versionen R. Denna gång med koncernens fyrcylindriga 2,0 TFSI-motor på 270 hästkrafter, istället för VR6:an som satt i föregångaren R32.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Man kan inte anklaga Audi S3 för att ha en speciellt färgglad och upplyftande interiör. Men alla knappar och vred sitter där man förväntar sig, och interiören andas kvalitet.

S3-ÄGARNA ÄLSKAR...
S3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En riktig nackvridare i färgen Solar Orange!"
"Grymt pålitlig bil att köra på både gata och bana."
"Väldigt snabb vid rödljusen."
"Tvingades byta motor när kamkedjan gick av."
"Strulande styrservo."
"Stenhård fjädring, det smäller i hela bilen vid minsta vägskarv eller brunnslock."
"Omöjligt att hålla förbrukningen under litern per mil."

Från förarsätet i en Golf R är det svårt att veta att det är den allra snabbaste varianten av Golf man sitter i. För så när som på R:et i rattens nederkant och de blåa mätarnålarna kunde det här ha varit vilken Folka som helst.

GOLF R-ÄGARNA ÄLSKAR...
GOLF R-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastiskt rolig bil."
"Roligaste småbilen i klassen."
"En mycket lyckad kompromiss."
"Hur kul som helst i en praktisk förpackning."
"Körglad, mycket hög kvalitetskänsla och få fel."
"Märkesverkstaden hade monterat fel tändstift vid service. Ett tändstift gick av i cylinder och orsakade motorskada."
"Mycket dåligt med ej urkopplingsbar ESP."
"Undermålig ljudisolering och ett värmepaket som tar lång tid att värma kupén."
"Fel i dörrlåsmekanismen fick dörren att gnissla."

Det orange färgvalet Solar Orange gör den annars diskreta Audi S3 till en riktig blickmagnet. Det är ingen nackdel att färgen är förvillande lik Lamborghinis orange färg.

Ägarnas köpskäl

AUDI S3 2006–2012

Körglädje Quattro, turbo och 265 hästar!
Design Kompakt och distinkt Audi.
Kvalitet Tysk ingenjörskonst.

VOLKSWAGEN GOLF R 2006–2013

Körglädje Mer effekt än S3!
Kvalitet Pålitligt ihopskruvad.
Design Igenkänningsfaktor!

Kolla detta före köp!

AUDI S3 2006–2012 & VOLKSWAGEN GOLF R 2009–2013

Tomgångsrassel eller "dieselknatter" är en indikation på att kamkedjespännaren inte längre gör sitt jobb ordentligt. Spännrullen är en svag punkt på motorn. Om det inte åtgärdas är resultatet att ventilerna parar sig med kolvarna. Undvik!
Oljekonsumtion Ett annat problem med motorn i bägge dessa bilar är hög oljekonsumtion till följd av dåligt tätande kolvringar. Kolla om möjligt med föregående ägare om bilen dragit onormalt mycket olja, men se även till att nivån är korrekt i bilen.
Tändspolarna på motorn är tämligen veka och flera ägare uppger att de fått byta ut dessa. Undersök om det är bytt på ditt tilltänkta exemplar, särskilt om bilen har höga mil.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

MYCKET...VILL HA MER!

S3 må vara en riktig snabb bil i Golfklassen, men vill du ha det absolut värsta får du sikta in dig på den ännu snabbare varianten RS 3.

I sin första generation baserades den liksom duellanterna på andra generationen A3, alltså PQ35-plattformen. Tillverkad under bara två år från 2011 till 2012 och enbart i Sportbackutförande är den en rätt ovanlig syn på våra vägar. I skrivande stund finns det bara fem begagnade exemplar till salu i Sverige!

Med ungefär dubbla prislappen jämfört med en Golf R av samma årsmodell kan man undra om den verkligen är värd pengarna. Men med den 2,5 liter stora femcylindriga turbomotorn under huven som levererar hela 340 hästar försvinner alla former av tveksamheter ungefär lika snabbt som mätarnålen passerar 100 kilometer i timmen. Något som tar blott 4,6 sekunder! Det är snabbare än en jämngammal Porsche 911, i en Golfklassbil med användbart baksäte och bagageutrymme!

Dessutom lär den inte bli mycket dyrare att äga än ovan nämnda bilar, då värdeminskningen spås bli 11,71 kronor milen. Det vill säga bara marginellt högre än exempelbilarna. Så passa på att fynda något som mycket väl kan komma att bli en framtida klassiker.