Begagnatduell: BMW i3 mot Volkswagen Golf – el mot bensin

Premium Bränslepriserna når nya rekord och kanske är det dags att fundera på en elbil? Vi jämför ett begagnat med en bensindriven Golf.

Begagnatduell: BMW i3 mot Volkswagen Golf – el mot bensin

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Batteristorlek och förväntad räckvidd.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Bränslepriset i Sverige har rört upp en hel del känslor på senare tid. Elbilen sägs vara lösningen på den ekonomiska problematiken.

Men vad gör man om man inte har strax över en halv miljon kronor att lägga på en Tesla, eller helt enkelt inte behöver en fem meter lång och två ton tung bil? Häng med när vi jämför en av de mest populära begagnade elbilsalternativen i Golfklassen mot just en Golf!

BMW i3 har ett trumfkort över elbilskonkurrenterna i småbilsklassen, den stavas REX på BMW-språk och består av en tvåcylindrig bensinmotor som agerar generator till bilens batteri. Med denna modell av i3 får bilen en riktigt lång räckvidd jämfört med de rena elbilsalternativen som fanns vid lanseringen. 

Nu har det förvisso lanserats två större batterier i i3, och den senaste modellen med 120 Ah har så lång räckvidd att BMW valt att stryka räckviddsförlängaren ur utbudet. Men för den ekonomiska jämförelsens skull fokuserar vi på REX-modellen med 60 Ah.

Till skillnad från konkurrenterna har man valt att ange batteristorleken i amperetimmar (Ah), istället för kilowattimmar, som är standard. Men batteriet i 60 Ah-modellen är 22 kWh stort. 

För att göra det hela lite mer komplicerat är inte hela batteriets kapacitet tillgänglig, utan bara 18,8 kWh, för att undvika tidigt slitage på cellerna och förlorad räckvidd. Får man tro ägarna verkar det även ha funkat rätt bra, så pass att inte en enda ägare som svarat i vår begenkät har någon anmärkning på förlorad räckvidd.

När vi ändå är inne på ämnet kommer du ungefär 12–13 mil på sommaren och nedåt åtta mil vintertid med det lilla batteriet enligt ägarna. Med räckviddsförlängaren kommer du ytterligare 15 mil. Inte illa för sin tid, men knappast något att skryta om i jämförelse med dagens elbilar.

Där har Golfen en klar fördel, med ägarnas genomsnittliga förbrukning och den 50 liter stora tanken tar du dig ungefär 86 mil innan det är dags för påfyllning.

Men Folkans fördelar slutar faktiskt inte där. Utöver att den självfallet är billigare att köpa rymmer den faktiskt mer i både baksätet och i bagageutrymmet, hela 100 liter med sätena på plats. Tyvärr imponerar det inte på ägarna då koncernsyskonet Skoda Octavia lastar nästan dubbelt så mycket.


Felrapporten

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken är den huvudsakliga felkällan i bägge bilarna. Men staplarna berättar dock inte hela sanningen. i3:s elproblem rör huvudsakligen den första årsmodellen, där varannan ägare som svarat i vår enkät haft elproblem med bilen. För årsmodell 2017 ligger siffran på elva procent! Golf presterar emellertid rätt jämnt genom årsmodellerna.

Även värdeminskningen spås vara mycket lägre för Folkan. BMW:n beräknas tappa mer än dubbelt så mycket per mil. Men det värdetappet får tas med en nypa salt. När vi sist skrev om i3 som begagnad, 2016, var prognosen att bilen skulle bytas in för 101 000 kronor år 2019. När vi idag värderar samma bil är det rekommenderade inbytespriser hos handlare 147 000 kronor. Värdeminskningen som då beräknades till 26,20 kronor milen landade alltså i själva verkat på ynka 16 kronor milen, drygt 40 procent lägre.

Med det sagt är det rent av dumt att räkna med 40 procents reducering på exempelbilen. Dels är den fria servicen i tre år snart slut, och dels finns i3 och övriga konkurrenter numera med betydligt större batterier. Värdeminskningen kan gå åt bägge håll. Men generellt lär elbilars andrahandsvärden stiga framöver.

En annan öm punkt för ägarna av den elektriska bayraren är däck. Den udda storleken gör att det bara finns ett fåtal däck att välja på, vilket faktiskt är en uppgradering från när bilen lanserades då det bara fanns ett sommar- och ett vinterdäck. Trots det ökande utbudet är det rätt dyrt med kringlor till i3, något som blir ännu lite jobbigare med tanke på att väldigt många av ägarna beklagar sig över att de slits snabbare än på motsvarande bilar. Räkna därför med att betala mer än dubbelt så mycket för gummit om du väljer i3 istället för Golf.

Drivmedelsmässigt är elbilen en solklar vinnare, då det skiljer nästan 75 procent i drivmedelskostnad. Visst låter det imponerande, men tyvärr räcker de sju kronorna i faktisk skillnad inte långt när allt annat är så dyrt med i3. Vilket leder mig till resultatet av denna duellen: Oavgjort!

Snittbetyget när vi räknar samman alla stjärnor blir identiskt. Valet är helt ditt, men som prognosen ser ut just nu finns det inga pengar att spara på att byta till elbil ijust den här jämförelsen. Men känslan att köra ren elbil är värd en hel del.


MODELLHISTORIK

BMW i3  

2013 Säljstart för BMW i3 64 Ah i helelktriskt utförande kallat BEV. Samt med räckviddsförlängande bränslemotor i REX-utförande. Bägge modellerna har ett 22 kWh stort batteripack där 18,8 kWh är användbart.
2017 i3 får en försiktig facelift, samtidigt introduceras ett större batteripack på 94 Ah (33 kWh) och en sportmodell kallad i3s med något högre effekt och bredare hjul.
2019 i3 lanseras med 120 Ah (42,2 kWh) stort batteri och de övriga modellerna stryks.

VOLKSWAGEN GOLF (MK VII) 

2012 Premiär i oktober för sjunde generationen av Golf som årsmodell 2013.
2013 Nya Golf vinner utmärkelsen Årets bil, och den helelektriska versionen e-Golf avtäcks på Frankfurtmässan med säljstart året därpå.
2015 Säljstart för laddhybriden Golf GTE.
2017 Faceliftdags för hela Golf-familjen. Ytterst diskret på utsidan, men interiörkänslan har förfinats ytterligare och det heldigitala mätarhuseet kallat Active Info Display kommer som tillval.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Inredningen i i3 är minst sagt annorlunda. Särskilt för att komma från BMW. Eller vad sägs om eco-vänligt eucalyptusträ och ett läder som färgats till 100 procent av naturliga olivextrakt?

i3-ÄGARNA ÄLSKAR...
i3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Trevlig bil som man åker billigt i."
"Perfekt pendlarbil."
"Man sitter högre med batteriet under vilket underlättar insteg och urstigning."
"Mobilappen är en dröm."
"Byggd på ett hållbart sätt."
"Eldrift är helt underbart!"
"Varit utan värme i bilen några gånger på grund av en mjukvarubugg."
"Problem med låsning av handsken på elkabeln."
"Mobilappen strular."
"Går ej att få dubbdäck till bilen!"
"Vatten fryser i laddluckan vintertid."

Att Volkswagen kan det här med interiörer har nog inte gått någon obemärkt förbi. Men den heldigitala instrumenpanelen "Active Info Display" som kom till faceliften 2017 lyfter upplevelsen bakom ratten till helt nya nivåer och får faktiskt i3 att verka lite föråldrad.

GOLF-ÄGARNA ÄLSKAR...
GOLF-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Väl genomtänkt förarmiljö."
"Låga driftkostnader med 1,4 TSI-motorn."
"Superb automatlåda!"
"En mycket trevlig bil som både är rolig att köra och drar lite bensin."
"En väldigt civiliserad småbil."
"Låg bränsleförbrukning inte bara på papparet!"
"DSG-mekaniken måste bytas, VW står inte för en enda krona."
"Baksätet är relativt trångt."
"Hög oljeförbrukning."
"Lacksläpp på motorhuven."
"Infotainmentskärmen slutade att fungera."
"Dålig värme, det tar lång tid innan motorn når full arbetstemperatur."

Till modellår 2017 lanserades BMW i3s, en sportigare version av i3 där effekten ökat från 170 till 184 hästar. Samtidigt har bilen sänkts något och försetts med bredare hjul. Spurten från stillastående till 100 kilometer i timmen går nu på 6,9 sekunder. Inte illa för en liten stadsbil!

Ägarnas köpskäl

BMW i3 2013–2019

Miljö Hållbar tillverkning och fossilfri drift.
Körglädje BMW:s löfte till kunderna, oavsett drift.
Ekonomi Låga driftkostnader med billig el.

VOLKSWAGEN GOLF 2013–2019

Kvalitet Solid som en VW-produkt ska vara.
Ekonomi Tryggt andrahandsvärde och låga driftkostnader.
Körglädje GTI stavas egentligen GOLF.

Kolla detta före köp!

BMW i3 2013–2019 

Batterihälsan Tyvärr finns det inget enkelt sätt att avläsa batteriets hälsa på i BMW i3. Räkna med ett besök till en auktoriserad verkstad för se hur batteriet mår, alternativt ger du dig ut på en riktig långtur.
Elektronik Det kan låta som en självklarhet, men de elektroniska systemen är det som strulat mest för ägarna. Undersök därför att allt från infotainmentskärmen till anslutningen med mobilappen fungerar.
Snabbladdning på 60 Ah-modellen var tillval, se till att din tiltänkta bil har det!

VOLKSWAGEN GOLF 2013–2019

DSG I vanlig ordning när det gäller VAG-gruppens DSG-växellåda bör du kontrollera att den växlar som den ska, och att krypkörning fungerar problemfritt.
Missljud från bakvagnen i form av ett klonkande beror med största sannolikhet på en defekt bakstötdämpare och är något som bör åtgärdas på garantin , om bilen fortfarande omfattas av den. Räkna annars med att byta bakdämpare ur egen ficka.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Räckviddsförlängare eller inte?

Räckviddsförlängaren på det lilla batteriet i BMW i3 kan kännas som en självklarhet om man förväntar sig att åka längre sträckor emellanåt. Men åsikterna bland ägarna går isär – vissa älskar den och andra menar att den gör bilen till en sämre elbil.

Några av nackdelarna är dels de extra 120 kilon som äter räckvidd och avtrubbar acceleration. Men även det faktum att REX-modellen saknar värmepump, vilket förkortar räckvidden markant under vinterhalvåret om du inte vill sitta och frysa i bilen.

Den sammanlagda räckvidden var väldigt vettig för sin tid, men med nylanserade 120 Ah-varianten av i3 kommer du längre på enbart el! Med snabbladdning som blivit standard på i3 sedan 94 Ah-versionen tar laddningen kortare tid än på tidigare bilar och du kommer dessutom längre på den laddningen! För att inte nämna hur otroligt mycket snabbare det går än om bilen inte har snabbladdning som faktiskt var tillval på 60 Ah-modellen. 

Men den huvudsakliga nackdelen med REX-modellen är att den ekonomiska kalkylen faktiskt spricker väldigt snabbt när du börjar tanka den med bensin. För att inte nämna att halva poängen med en elbil går förlorad i processen.