Begagnatduell: El mot diesel – Tesla Model S utmanar Volvo V90

Premium Bensinupproret rullar vidare och många börjar kika åt elbilshållet istället för att fortsätta tanka bensin eller diesel. Vår senaste begagnatduell bjuder på en spännande match mellan dieseldrivna Sverigefavoriten Volvo V90 och eldrivna Tesla Model S. Här är ägarnas favorit – och expertens val.

Begagnatduell: El mot diesel – Tesla Model S utmanar Volvo V90

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Batteristorlek och förväntad räckvidd.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Bränsleupproret tuffar på och drivmedelspriserna är fortsatt höga.

Vi har tidigare jämfört eldrivna BMW i3 mot en bensindriven Golf. Den här gången har det blivit dags för en svensk storsäljare i form av Volvo V90 som får möta självaste fanbäraren för elbilsrevolutionen: Tesla Model S. Kombi mot halvkombi, diesel mot el, svenskt mot amerikanskt!

Vilken har mest nöjda ägare, och finns det pengar att spara på att välja elbilen?

Det är faktiskt inte första gången Volvo V90 möter Tesla Model S. Sist det begav sig var i vår specialtidning om Tesla i början av året, men då handlade det om laddhybriden V90 T8 och om nya bilar. Den ekonomiska kalkylen var således en helt annan.

Men mer om ekonomin lite längre fram. Låt oss först avhandla eftergifterna med att välja Teslan över Volvon.

Eftersom Model S bara är en halvkombi till skillnad mot V90 som är en hederlig kombi skulle man lätt kunna tro att bagageutrymmet är något begränsat. Men så är faktiskt inte fallet. Jänkaren sväljer mer last än svensken, och då räknar vi inte ens med det extra bagageutrymmet i fronten! Det bakre bagageutrymmet är rent ut sagt enormt, men det kommer på bekostnad av baksäteskomforten som tydligt reflekteras i betygsstaplarna.

Sedan har vi det där med räckvidden i elbilar. Exempel-Teslan klarar galant 35 mil på en laddning, något vi både testat och ägarna själva uppger. Men de där uppgivna 49 WLTP-milen kan du oftast glömma. I Volvons fall kommer du nästan tre gånger så långt på den 60 liter stora tanken om vi räknar på ägarnas snittförbrukning om 6,1 liter per 100 kilometer. 

Där slutar fördelarna för V90. För när du väl står där vid pumpen och fyller på brinner det till ordentligt i plånboken. Teslan är näst intill gratis i jämförelse. Eller ja, den är bokstavligen gratis att ladda på en av Teslas många Superchargers om du valt att köpa ett begagnat exemplar som beställdes nytt före den 15 januari 2017. I skrivande stund finns det 32 Superchargerladdställen i Sverige och ytterligare fem är planerade.


FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektronik är i vanlig ordning den utstickande boven i felrapporten. Men Tesla verkar ha fått ordning på sina tidiga elspöken då siffrorna sjunkit något sedan den senast figurerade i begduellen. Istället är det Volvo som "tar täten" med hela 43 procent av ägarna i vår enkät som haft problem med elektroniken i sin V90. Till detta har även 55 procent av bilarna varit inne för någon form av garantiåtgärd! Skärpning Volvo!

Servicekostnaderna för Model S är förvisso inte lägre än de för V90. Men jämfört med konkurrenter med liknande prestanda och nypris som exempelvis Porsche Panamera ligger Teslan bra till.

Framför allt uppskattar ägarna servicekonceptet enormt mycket. För de serviceåtgärder där bilen inte behöver köras till ett servicecenter skickas istället en tekniker ut till din bil, och i de fall där bilar behövt köras in har kunder i vissa fall fått en lånebil utkörd. 

Det är dock värt att ta i beaktande att denna nivå av service kan höra till det förflutna. I ett för branschen anmärkningsvärt drag har Tesla valt att skrota den årliga servicen och införa behovsservice på sina bilar. Många menar att år av rullande tester har visat att bilarna helt enkelt inte behöver servas årligen. De mer cyniskt lagda ser sambandet med lanseringen av deras nya instegsbil Model 3 i kombination med det redan ansträngda servicenätet (främst utomlands).

I Volvos fall är ägarna inte lika positivt inställda till servicen. Några enstaka ägare uppger att deras bilar fortfarande rullar omkring med de vibrationer som drabbade SPA-plattformen (som V90 bygger på) vid lanseringen och Volvo alltså ännu inte lyckats åtgärda för alla drabbade kunder.

Inte heller motor och drivlina imponerar lika mycket på Volvoägarna. Den rosade VEA-motorn rår helt enkelt inte på den direkta och påtagligt mycket högre effekten i Model S som får betyg i Porsche 911-klass för både motor och körglädje.

Men allt är inte guld som glimmar. Trots att Teslan är både snabbare och i vissa fall gratis att ladda, ser den ekonomiska kalkylen inte ljus ut för jänkaren då den både är dyrare att försäkra och köpa däck till. För att inte nämna den förutspådda värdeminskningen som i princip utgör hela Volvons milkostnad. Värdeminskningen är dock svår att räkna på även för experterna vi samarbetar med.

Med det sagt torde du ansluta dig till en skara betydligt mer nöjda ägare och få en objektivt sett bättre bil. Vilket är varför det blir just Tesla Model S som vinner denna duell. Men glöm det där om att du skulle spara pengar på att välja den...


MODELLHISTORIK

TESLA MODEL S

2012 Premiär. Model S säljs till investerare och högt uppsatta chefer. Batteriet är 85 kWh stort.
2013 Model S blir tillgänglig för allmänheten. 60 med 60 kWh-batteri introduceras och ursprungsmodellen döps om till 85.
2014 Mot årets slut tillkommer fyrhjulsdrift med tillägget D efter batteristorleken i modellnamnet. En prestandaversion av bilen med prefixet P i modellnamnet introduceras.
2015 Batteriet i den större modellen växer till 90 kWh, och modellerna heter numera S 90, S 90D samt S P90D. 
2016 Model S lanseras i en instegsversion kallad 60/60D med ett 75 kWh-batteri mjukvarulåst till 60 kWh. Tesla erbjuder en mjukvaruppgradering till batteriets fulla potential. Ett större batteri på 100 kWh blir tillgängligt.

VOLVO V90

2016 Trotjänaren V70 läggs ned och ersätts av nya V90.
2017 V90 i Cross Country-utförande släpps och laddhybriden T8 Twin Engine lanseras.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Avskalat är nog det enklaste sättet att beskriva interiören i Tesla Model S. I princip alla knappat och vred har ersatts av en gigantisk infotainmentskärm där du styr alla bilens funktioner.

MODEL S-ÄGARNA ÄLSKAR...
MODEL S-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Underbar att köra och utrymmena är fantastiska."
"Teslas service är fantastisk!"
"Andra bilar är kompromisser."
"Hämtning/lämning och lånebil vid service. Jag behövde aldrig avbryta min vardag!"
"Dörrhandtagen slutade att fungera."
"Byte av kabelstam."
"Handbromsoket kärvar vid kyla."
"Styrservon lade av."
"Hela motorn/växellådan/bakvagnen byttes ut några veckor efter köpet."
"Byggkvaliteten är märkbart sämre än hos de tyska och japanska premiumbilar jag tidigare haft."

Interiören i V90 är väldigt ombonad och uppskattad av ägarna. Den är skandinaviskt avskalad utan att man för den delen har strukit alla knapparna som i Tesla.

V90-ÄGARNA ÄLSKAR...
V90-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En mycket kompetent bil."
"En av de snyggaste kombibilar som byggts."
"Snygg, körglad och snål."
"Väldigt mycket bil för pengarna."
"Volvo har tagit ett gigantiskt kliv med V90."
"Fantastisk långfärdskryssare."
"Bullrig på motorvägen."
"Baklysen slocknar vid fuktigt väder."
"Styrenheten till stopp/start-systemet hängde sig och kunde inte starta om."
"Bromsvibrationer!"
"Infotainmentsystemet hängde sig vid uppdatering och fastnade i en loop."
"Högt buller och vindbrus."
"Volvo-on-Call strular."
"Bränsleförbrukningen är alldeles för hög!"
"Ny mjukvara gjorde bilen till ett flipperspel..."

Till modellår 2017 lanserade Volvo V90 i ett laddhybridutförande kallat T8 Twin Engine. Precis som namnet antyder har den två motorer. En bensinturbo på 320 hästar som driver framhjulen, och elmotor i bakaxeln på 87 hästar som även gör bilen fyrhjulsdriven.

Ägarnas köpskäl

TESLA MODEL S 2012-2019

Körglädje Omedelbar effekt, och gott om den!
Miljö Fantastiskt fossilfria fartresurser.
Design En elbil som inte ser ut som ett UFO.

VOLVO V90 2016-2019

Design Förföriska linjer från Torslanda.
Säkerhet Volvos signum!
Komfort Bekväm som favoritsoffan.

Kolla detta före köp!

TESLA MODEL S 2012-2019 

Garantier Undersök återstående garantier på bilen, då eventuella reparationer kostar en rätt påtaglig slant!
Dörrhandtag De automatiskt utskjutande dörrhandtagen har havererat för ett antal ägare. Det kan därför vara klokt att undersöka om de bytts på din tilltänkta bil, eller om de strulat. Då ägare uppger att Tesla begär femsiffriga belopp för byte av ett enda handtag!

VOLVO V90 2016-2019

Karossinpassningen på tidiga modeller kan lämna en del övrigt att önska då Volvo hade problem med korrekt inpassade karossdelar på fabriken. Kolla särskilt bagageluckan och höger bakdörr.
Vibrationer som känns av i motorvägsfart är något som drabbade hela SPA-plattformen (som V90 bygger på) vid lansering. Om du hittar ett exemplar som fortfarande uppvisar de symptomen idag gör du bäst i leta efter en annan bil.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Tidig Tesla inte nödvändigtvis ett klipp

Med gratis laddning vid Teslas egna Superchargers och ett betydligt lägre inköpspris skulle man kunna tro att de tidiga modellerna utgör riktiga begagnatklipp.

Men det finns några saker att tänka på. Det främsta är återstående garantier. Reparationer som sker ur din egna ficka på en Tesla är allt annat än billiga. Eller vad sägs om femsiffriga belopp för att byta ut ETT defekt dörrhandtag? Eller varför inte norr om 20 000 kronor för nya drivaxlar?

För modeller tillverkade före hösten 2016 rullas det inte heller ut några uppdateringar av Autopilotsystemet eftersom det utvecklats av Mobileye och Tesla senare övergått till ett egenutvecklat system som sitter i nyare bilar och uppdateras löpande.

På senare tid har det även uppdagats att tidiga modeller kan drabbas av en läckande infotainmentskärm som i värsta fall kan kräva ett byte av både skärmen och hela mediakontrollenheten. Enligt vår begagnatdatabas ser vi tydligt att tidiga modeller är mer problemdrabbade.