Begduell: Två italienska skönheter – Alfa Romeo Spider mot Fiat 500 C

Premium Det är några varma månader kvar och visst skulle det sitta fint med en cab? Vi tar en noggrann titt på två stiliga italienare som inte får din plånbok att gråta alltför mycket. Vad sätter ägarna för betyg? Bara strul – eller är dessa öppna vagnar ett bra köp?

Begduell: Två italienska skönheter – Alfa Romeo Spider mot Fiat 500 C

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Designikoner kommer i alla former och skepnader. Men om jag säger italiensk, tygtak och prislapp lika liten som bagageutrymmet tänker du självfallet på Fiat 500C! Vilket faktiskt är delvis rätt, men det finns en annan italiensk toplessmodell som bjuder på lite mindre retro-chic och mer tidlös sportbilsdesign.

Häng med när vi jämför Fiat 500C med Alfa Romeo Spider och frågar ägarna vad de tycker om sina pärlor.

Pärlor är för övrigt den korrekta termen för bägge dessa bilar, för även om prislappen är liten värdesätter ägarna sina bilar högt och skulle gladeligen göra om sina köp, trots de brister bägge modellerna bjuder på.

Eller kanske är det just på grund av bristerna som ägarna finner sina bilar charmiga? För ord som passion, själ och charm förekommer ofta i alla fall när Alfan ska beskrivas. Något både ägare och motorpress gjort sig skyldiga till faktiskt. 

Men vad är det ägarna är missnöjda över egentligen? Man skulle kunna tro att det löjligt lilla bagageutrymmet som knappt sväljer två ryggsäckar hör till klagomålen, men så är det faktiskt inte. Det beror dock troligen på att bägge dessa bilar huvudsakligen agerar sommarbil, och därför är de praktiska aspekterna inte så viktiga. 

Desto viktigare är det att elektroniken fungerar, något som verkar strula i bägge bilarna. I Alfans fall rör det sig främst om elcabens funktion, så se till att den fungerar ordentligt på ditt tilltänkta exemplar. För om den inte gör det lär du få uppleva ytterligare ett av de huvudsakliga klagomålen ägarna har på bilen: Nämligen bristen på reservdelar!

I den lilla Fiatens fall är det desto lättare med reservdelar, men elektronikfel är den inte befriad ifrån. Bakluckan kan ibland vägra att öppna på grund av ett mjukvarufel. Något som den vanliga 500 också lider av. Men den största missnöjespunkten med 500c är faktiskt motorn. Flera ägare klagar på den lilla 1,2-litersfyran. Den är förvisso duglig i stadsmiljö men en del ägare uppfattar den som väldigt trött. Så fort du känner för att gasa på, eller köra i vanligt motorvägstempo, så skenar förbrukningen iväg. 


FELRAPPORTEN – Che palle!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Problemfri äro ingen Alfa låter folk gärna tala om. Så ser det även ut för Spider av denna generation. Det bör dock noteras att staplarna inte är jättelångt ifrån snittbilen för perioden, som alltså omfattar betydligt nyare bilar! 500c däremot verkar strula mindre än vanliga 500 enligt ägarna!

Den skenande förbrukningen delar den för övrigt med den betydligt charmigare tvåcylindriga Twin Air- motorn på blyga 0,9 liter i cylindervolym. De deklarerade förbrukningssiffrorna kan du se dig om i himmelen efter, men ljudet motorn producerar uppskattas enormt av ägarna och kör du med ägg under gaspedalen är den faktiskt snål.

När vi ändå är inne på motorer kan det vara värt att nämna att du inte bör låta dig luras av de högre effektsiffrorna i Alfa Romeos JTS-motor som kom efter andra faceliften. Både ägare och press är enade om att den tidigare Twin Spark-motorn är mycket mer lämpad för bilmodellen. Men det är såklart V6 du vill ha under huven! Ljudet är som bekant ingen liten del av cabrioletupplevelsen, och ett bättre soundtrack än den klassiska Busso-V6-motorn med rötter i 70-talet får du nog svårt att hitta i den här prisklassen.

Oavsett vilken motor du väljer i din tilltänkta Alfa Spider är det viktigt att den är ordentligt servad, och framför allt att olje- och kamremsbyten skötts i tid. Detta är extra viktigt på den fyrcylindriga Twin Spark-motorn som lätt börjar knacka och rasa om den missköts. 

Men letar du kan du hitta ett exemplar som är värt att hålla fast vid länge. Det sägs att har man aldrig ägt en Alfa Romeo, är man ingen riktig bilfantast. Med anledning av det, och det faktum att Fiat 500C, trots sin charm, faktiskt hamnar rejält efter i EQ-ronden blir det just Alfa Romeo Spider som går vinnande ur denna duell. 

MODELLHISTORIK

ALFA ROMEO SPIDER (916)     

1995 Premiär för både Spider och dess takförsedda bror GTV på Genèvsalongen i mars med säljstart samma år.
1998 Första faceliften för både Spider och GTV. TS-motorn får lite mer effekt och den turboladdade V6-motorn 2,0 V6 TB hittar ner i Spider (dock inte här hemma i Sverige).
2003 Andra faceliften. Två nya motorer tillkommer: 2,0 JTS (165 hk) och 3,2 V6 24V (240 hk).

FIAT 500C  

2007 Lansering av Fiat 500, som förutom namnet och till viss del designen inte delar någonting med namnen från 1957.
2009 Cabrioletversionen 500C lanseras och är en cabricoachvariant av bilen. Takets mittparti är gjort i canvastyg och kan fällas, medan karossidorna förblir fast monterade.
2010 500C släpps i Abarth-utförande.
2011 Den tvåcylindriga turbomotorn Twin Air lanseras.
2016 Hela 500-utbudet får en facelift som utmärks av en "bulligare" front och nya strålkastare samt bakljus.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i Alfan fullkomligt osar av sport och italiensk stil. Men även efter sista faceliften till modellår 2003 är det tydligt att bilen lanserades på det gamla goda 90-talet.

SPIDER-ÄGARNA ÄLSKAR...
SPIDER-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Den uppdaterade JTS-modellen är väldigt snygg och ovanlig i Sverige."
"Så roligt man kan ha på fyra hjul."
"Ett underbart lyckopiller. Att varva V6:an när man cabbat ned i en tunnel är en sann njutning!"
"Bilen formligen äter tändstift."
"Fått byta tändspolarna."
"Lacken känslig för stenskott."
"Suffletten hänger sig. Man får banka på motorn inne i kupén samtidigt som man trycker på knappen för att den ska öppnas."
"Lacksläpp och elfel."
"Dåligt med reservdelar i Sverige."

Har du suttit i en vanlig Fiat 500 kommer du att känna igen dig i 500C, då interiören är identisk med den i standardbilen. I vilket fall får du mer än bara en liten touch av retro bakom ratten!

500C-ÄGARNA ÄLSKAR...
500C-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Har en charmfaktor som du inte hittar i någon annan bil."
"Exceptionell design."
"Cabriolet till ett lågt pris."
"Bästa bilen jag någonsin ägt."
"Bilen återkallades för ett turbobyte."
"Mjukvarufel som orsakade att taket och bakluckan tappade kontakt med ECU:n."
"Väldigt törstig om man gasar lite."
"1,2-litersmotorn är trist och förbrukningen skenar iväg vid motorvägskörning."
"Lackdefekter i fronten."

Alfa Romeo GTV från samma tidsperiod är inte helt oväntat den takförsedda systerbilen till Spider. Dragen är mer än tydliga, oavsett vilken vinkel man beskådar härligheten från.

Ägarnas köpskäl

ALFA ROMEO SPIDER 1995–2005

Design Tidlös design från Pininfarina!
Körglädje Kul att ratta, oavsett motor!
Varumärke Att köra Alfa är ett statement!

FIAT 500c 2009–2019

Design Retrodesign när den är som bäst!
Ekonomi Så mycket charm, för så lite pengar!
Körglädje Liten, lätt och rolig!

Kolla detta före köp!

ALFA ROMEO SPIDER 1995–2005 

Service Se till att bilen är servad regelbundet och att det finns dokumentation. Den fyrcylindriga twin spark-motorn är känslig för låg oljenivå och eftersatta oljebyten leder snabbt till ett knackande från motorn som följs av ett lagerras. Då blir det dyrt!
Dimljus Ett trasigt dimljus beror troligen inte på att glödlampan slocknat, utan på att anslutningen till glaset gått av i bakkant. Lägg dig under bilen och kolla, då nya kan vara svåra att få tag på.
Suffletten  Som på vilken annan cabriolet som helst är det viktigt att undersöka att suffletten är hel och att den fälls upp och ned utan konstigheter.

Fiat 500C 2009–2019

Återkallelse 500 har varit föremål för flera återkallelser, se till att ditt exemplar är ordentligt servat och på en auktoriserad verkstad för att försäkra dig om att den fått alla åtgärder.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Framtida klassiker

Termen kan kännas något urholkad. Men faktum är att både Spider och GTV försiktigt börjat stiga i pris. Den tidlösa designen kommer alltid att kännas igen som en sportbilssiluett och den trytande tillgången på reservdelar kommer garanterat att leda till färre körbara bilar på vägarna allt eftersom bilarna säljs i delar.

Förväntar du dig att tjäna miljoner på bilen gör du nog bättre i att titta på någon annan modell, men vill du ha en bil du kan köra och som skänker dig glädje utan att du nödvändigtvis tappar något i värde under resans gång är det här ett tämligen säkert val idag.

Vill du göra dig extra märkvärdig ska du leta reda på en Italienimporterad V6 TB med turbo. Modellen kom till av skattetekniska skäl i Italien och var aldrig ämnad för export, men några få exemplar har hittat hit ändå. Det rör sig i princip om den vanliga treliters Busso-V6-motorn med tolv ventiler som fått lite mer cylinderfoder och en turbo för att inte tappa någon effekt. 

I Spidern blev motorn tillgänglig först till årsmodell 1998 och erbjöds bara fram till 2000 när den ersattes av 3,0 V6 24V för att klara Euro 3-utsläppskraven.

Så vad väntar du på? Iväg med dig och handla en Alfa!