Chevrolet Corvette som begagnad – nya mot gamla generationen

Premium Stor V8, plastkaross och bladfjädrar. Jänkarna har ett lustigt recept på sportbilar. Men gör det Corvetten till ett strålande begagnatköp, eller ett dyrt misstag? Här är ägarnas svar.

Chevrolet Corvette som begagnad – nya mot gamla generationen

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


There is no replacement for displacement brukar man säga på andra sidan pölen (i USA alltså). Men det är en sanning jänkarna själva inte längre lever efter, då motorer överladdas, krymper och i vissa fall till och med förvandlas till V6:or istället för den helamerikanska V8:an.

Nya Corvette C8 som nyss lanserats får förvisso behålla V8:an, men motorn har flyttats till bakom föraren och den manuella lådan förpassats till historieböckerna. Så häng med när vi jämför två Corvetter byggda efter det lite mer traditionella receptet.

Inträdet till Corvettägande har nog aldrig varit billigare än vad det är nu. Medan de klassiska maskinerna skjuter i värde har den femte generationen nu nått småbilspengar på begagnatmarknaden! Eller vad sägs om en 340-hästars V8 och bakhjulsdrift för ungefär 150 000 kronor? Vi pratar alltså om en prestandabil som kunde slå samtida Porsche 911 på fingrarna under de flesta omständigheter, för Volkswagen Polo-pengar! 

I den änden av prisspektrumet får du förvisso räkna med att du får en automatlådeförsedd C5. Vilket innebär en fyrstegad låda som kanske inte är den sportigaste på planeten i jämförelse med dagens dubbelkopplingshistorier. Men den bilen var ändå god för en noll till hundra-spurt på blott 5,6 sekunder när den lämnade fabriken. Ägarna verkar heller inte ha speciellt mycket negativt att säga om lådan, då den mer än väl lämpar sig för körning på svenska vägar.

Planerar du att köra bilen på bana verkar ägarna däremot rörande överens om att den manuella lådan är att föredra, både i C5:an och i den nyare C6:an. Det är förresten värt att nämna att första årsmodellen av C6 (alltså 2005) har den gamla fyrstegade automatlådan från föregående generation. Tittar du på en sådan bör den vara markant billigare än en nyare modell med den sexstegade automaten.

Något annat ägarna är eniga om är att det är svårt att hitta mer krut för pengarna i någon annan bil. Detta bekräftas också om du kikar i rutan för milkostnader i klassen. Corvetten är blott sex kronor dyrare per mil än en nyare Mazda Miata, och en Porsche 911 från den här tidsperioden kostar nästan tre gånger så mycket!


FELRAPPORTEN: DISKUTABEL

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Staplarna för den äldre C5-generationen bör tas med en nypa salt denna gång, då en stor andel av ägarna som har svarat i vår enkät gjorde det innan formatet ändrades. Siffrorna för den nyare C6-generationen är betydligt mer pålitliga. Där ser vi att de vanligaste bekymren ägarna haft med sin bil är lika delar motor-, elektronik- och chassirelaterade!

Även service och reservdelskostnader är ytterst rimliga. Tittar du på eftermarknadsdelar till bilen blir prisbilden ännu bättre då rena uppgraderingar kan vara många gånger billigare än de redan billiga orginaldelarna! 

De auktoriserade serviceverkstäderna är emellertid få i vårt land, och här är ägarna återigen eniga: ledtiderna är långa och bemötandet inte det bästa. En anledning till detta torde vara det låga antalet verkstäder i kombination med att bilarna oftast plockas fram under semestertider när bemanningen inte nödvändigtvis är helt optimal. Oavsett anledning kan det vara värt att ha i åtanke om du inte planerar att skruva på bilen själv.

Fast speciellt mycket skruvande lär inte behövas då båda generationerna faktiskt är mer problemfria än genomsnittsbilen för respektive modells tidsperiod. Motorerna är riktiga slitvargar och verkar gå i all oändlighet, vilket i synnerhet gäller den äldre C5:ans LS1-motor. C6:ans LS2 och LS3 har däremot en vibrationsdämpare som verkar slås ur balans och behöva bytas emellanåt. Du ser dock detta lätt genom att öppna motorhuven när bilen är igång, då ett av motorns remhjul tydligt vibrerar när det händer.

När du ändå har motorhuven öppen är det värt att titta på karossinpassningen. Till skillnad mot vanliga bilar har både C5 och C6 en plastkaross som är limmad istället för fastskruvad. Reparerade paneler och krockskador syns tydligt på att limningen i skarvarna ändrar färg eller abrupt avbryts. Har säljaren inte på förhand meddelat att någon karosspanel är utbytt gör du nog bäst i att titta på en annan bil.

Utbudet här hemma är tämligen stort och priserna har som sagt sjunkit så lågt att det knappast finns anledning att fundera på att importera en bil från Staterna. Ingen regel utan undantag dock, tittar du på nyare exemplar av C6 och kanske prestandaversionerna Z06 eller ZR1 är utbudet enormt mycket större i USA. 

Inte helt otippat blir det också Corvette C6 som går segrande ur denna duell. Något högre problemfrihet i kombination med att du får en nyare och modernare bil för i princip samma milkostnad som föregångaren är en svårslagen kombination.

MODELLHISTORIK

Chevrolet Corvette (C5)     

1997 Femte generationen Corvette lanseras, och med den den nya (och numera legendariska) V8-motorn LS1.
1998 Cabrioletversionen har premiär och är den första Corvettecabben med bagageutrymme sedan 1962!
2001 Prestandaversionen Z06 lanseras och med den V8:an LS6 på 390 hästar.
2002 20 extra hästarkrafter hittar ned i Z06.

Chevrolet Corvette (C6) 

2004 Premiär för sjätte generationen Corvette som årsmodell 2005.
2006 Z06 med 7-liters V8 på 512 hästar.
2008 Facelift med förfinad interiör och ny motor (LS3), effekten höjs till 437 hästar.
2009 ZR1 med kompressormatad LS9 på 6,2 liter och hela 647 hästar tillkommer!
2010 Grand Sport som i princip är en breddad så kallad "wide body" av Corvette lanseras.
2012 Interiören får ytterligare en facelift.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i Corvette C5 andas inte direkt lyx och hög kvalitet. Men den är inte utan finesser! Eller vad sägs om en head up-display med hastighet och varvräknare rakt på vindrutan?

C5-ÄGARNA ÄLSKAR...
C5-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Otroligt mycket sportbil för pengarna!"
"Rimlig bränsleförbrukning och underbart motorljud."
"Lätt att skrämma fraam mer effekt ur motorn, och bilen verkar dessutom hålla för det!"
"Väldigt billiga reservdelar finns i USA."
"Automatlådan rasade, så även bränsletankmätaren och en motor till pop up-strålkastaren."
"Överhettar gärna på bana."
"Inte direkt Mercedeskvalitet, men det trodde väl ingen?"
"Bromsskivorna slår sig."
"Fått byta däcktryckssensorerna."

Till modellår 2008 fick C6-generationen av Corvette ett försiktigt lyft av interiören med något högre kvalitetskänsla och även ett fulläder-tillval. Förvänta dig inte Maybachkvalitet på interiören, men det är ändå ett enormt kliv upp från föregående generation.

C6-ÄGARNA ÄLSKAR...
C6-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mycket hästkrafter för pengarna!"
"Otroligt välfungerande klubbverksamhet i Corvetteklubben."
"Mycket sportbil för pengarna och relativt låg driftskostnad."
"Den häftigaste prestandabilen i den här prisklassen."
"Bästa bilen jag någonsin haft."
"Brutalt motorljud i V8:an!"
"Interiörpaneler som inte sitter rakt."
"Bytt ventil till avgasreningen som hindrar bensinångor från att lämna tanken när bilen inte körs."
"Svängningsdämparen börjar bli dålig redan efter 6 000 mil!"
"Opålitlig elektronik som kan vara lite sprallig."
"Skrammel i bakvagnen."

ZR1 är suffixet du vill ha på din Corvette om du har riktigt bråttom. Eller vad sägs om 647 hästkrafter ur en kompressormatad V8 på 6,2 liter, och blott 3,3 sekunder från stillastående till 60 miles per timme (~97 kilometer i timmen)?

Ägarnas köpskäl

Chevrolet Corvette 1997–2004

Körglädje V8 och bakhjulsdrift, inget mer behövs!
Design Skarpa sportbilslinjer alla känner igen.
Varumärke Att köra jänkare är en livsstil.

Chevrolet Corvette 2005–2013

Körglädje V8 och bakhjulsdrift, inget mer behövs!
Design Skarpa sportbilslinjer alla känner igen.
Ekonomi Otroligt mycket pang för pengen!

Kolla detta före köp!

Chevrolet Corvette (C5) 1997–2004 

Styrlås C5-generationen av Corvette återkallades för ett problem med styrlåset. Undersök med en auktoriserad verkstad om ditt tilltänkta exemplar berörs och att det är åtgärdat.
Strålkastare Motorerna till pop up-strålkastarna har en tendens att falera. Undersök således att lyktorna fälls både upp och ned utan hack och konstigheter.

Chevrolet Corvette (C6) 2005–2013

Kedjesträckaren är något underdimensionerad, lyckligtvis finns det gott om förbättrade tredjepartsalternativ både på andra sidan pölen och hos svenska specialister.
Bensinlukt En stark bensinlukt vid tanklocket är en indikation på att bränslemängdsgivaren som är i plast har gått sönder. Att byta den kan kosta en slant då bensintanken måste lyftas ur bilen.
Historik En Carfaxrapport skadar aldrig, särskilt om bilen är importerad!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Som många andra sportvagnar har Corvette en egen märkesklubb som inte helt oväntat heter Club Corvette Sweden. Klubben finns uppdelad i flera distrikt och täcker i princip hela landet med aktiviteter såväl på motorbana som ute på vägarna. Med över 2 400 medlemmar får det ses som en väldigt stor klubb med tanke på att den bara täcker en enda modell. 

Corvetteägarna som svarat i vår enkät framhäver klubben som ett stort plus, och i vissa fall avgörande skäl för införskaffandet av deras jänkejärn. De påtalar gärna förträffligheten med den samlade kunskapen i klubben då många gärna själva skruvar på sina pärlor.

Skulle du dock inte vara sugen på den sociala aspekten av sportvagnsägandet kan du trösta dig med otaliga amerikanska internetforum och facebook-grupper dedikerade till bilmodellen. Som den längst säljande sportvagnen i Staterna har de hunnit med att göra det mesta med bilarna där på andra sidan pölen, och det finns nog inget problem som inte redan lösts flera gånger om!