Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla

PREMIUM Porsche 911, maskinen som håller i ur och skur och sportbilen som inte räds vardagsbruk. Kan det vara den sista sportbilen du behöver köpa?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Drömmer du om att äga en riktig sportbil, men hindras av det faktum att ungarna måste skjutsas till skolan? Då kanske Porsche 911 är rätt bil för dig! 

Eller vet du vad, glöm det där med ungarna. Gillar du att köra bil är nog Porsche 911 den du ska ha, oavsett behov. Så häng med när vi jämför två generationer av tysken och frågar ägarna vad de tycker om sina praktiska sportbilspärlor.

Hur ofta har man inte hört att en 911 är den perfekta sportbilen för den riktiga världen? Lite sanning ligger det allt i det hela, för det är sällan man ser någon annan sportbil framföras på vintern medan Carrera 4:orna syns lite varstans även när det där vita pudret letat sig ned på vägbanan.

Men ta de där anspråken på 911:ans praktiska egenskaper med en stor skopa salt. Förvisso är den en av väldigt få riktiga sportbilar med ett baksäte. Men exemplet ovan med att skjutsa ungarna till skolan är nog allt det baksätet duger till. För som ägarna är väldigt snabba med att peka ut, får man inte vara särskilt långväxt av sig om man ska få plats där bak.

Några ägare påpekar även att baksätet är perfekt för två stycken golfväskor. Men det är också där du måste förvara dem under färd, för du kan glömma att du får plats med något vettigt i ”frunken” på bilen. 

Med tanke på de katastrofala betygen i baksäte och bagageutrymme är det således rätt svårt att se hur bilen blivit känd som en praktisk sådan. Men det är väl ändå inte därför man köper en sportbil? Vill du ha en praktisk Porsche är en Panamera eller en Cayenne ett betydligt bättre väl. Nej, en 911 väljer man mer med hjärtat om man får tro ägarna.


FELRAPPORTEN – GARANTERAT?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Nästan varannan ägare av 991 som svarat i vår enkät har haft sin bil inne på någon sorts garantiåtgärd. Dessutom strular elektroniken mer i den nya bilen än i föregångaren! Men där slutar de goda nyheterna för generation 997 som faktiskt presterar sämre på de övriga punkterna, och markant sämre än snittbilen för perioden när det kommer till motorproblem.

Både 991 och 997 är riktiga måttstockar i EQ-ronden. Men mest framträdande är nog ändå hela kontroversen som var kring 991. Först vid lanseringen, då ratten inte längre var fysiskt ansluten till hjulen utan till ett elservo. Det förtar känslan ropade pressen och puristerna. Men även vid faceliften till 2016 pratades det om att den nya turbomatade motorn inte alls lät lika fint som de gamla sugmotorerna. 

Med ägarnas facit i hand kan vi dock konstatera att körglädjen och motorerna levererar precis lika bra som föregående generation. Eller faktiskt lite bättre med tanke på att en större andel av ägarna skulle kunna tänka sig att göra om sina köp!

Att de nya motorerna dessutom är snålare än föregångarens gör dessutom att den ekonomiska kalkylen i princip är identisk mellan generationerna. I alla fall om man tittar på basmodellerna kring generationsskiftet. Milkostnaden blir dock en helt annan om du kollar in de vassare versionerna eller de tidiga modellerna av 997.

Skulle du vara sugen på en tidig 997 bör du dock veta att fram till 2006 hade bilen samma illa beryktade IMS-lager som föregående generation (996). Läser man om detta på internet får man lätt känslan att varannan bil har drabbats av ett lagerras, men så är verkligen inte fallet.

Porsche hävdar att ungefär tre procent av bilarna med lagret har haft problem. I vilket fall kan det vara värt att undersöka om lagret är uppgraderat på ditt tilltänkta exemplar. Annars kan du räkna med lite drygt 17 000 kronor i kostnad för att byta det hos en specialist. Räkna även med någon extra tusenlapp för att byta RMS-lagret som sitter i transaxelns framkant när allting ändå är ur. Då dessa har en tendens att börja läcka på 997.

Men betygen och ägarkostnaderna säger ändå att det är 991 du bör satsa på. Du får helt enkelt mer prestanda för pengarna, och en betydligt mer ombonad interiör på köpet!

Men det är väl kanske inte så konstigt att den nyare modellen är bättre. Porsche har haft nästan 60 år på sig att förfina 911-receptet! Med det sagt är 997 knappast ett dåligt val. Det finns bara en sorts dålig 911, och det är den som inte används!


MODELLHISTORIK

Porsche 911 (997/991)     

2004 Premiär för generation 997 i Carrera/S samt Carrera/S Cabriolet.
2006 Turbo och Turbo Cabriolet lanseras.
2009 Facelift. De nya bilarna kallas innoficiellt 997.2 Förbättringarna är många, och bland dessa märks högre effekt i motorerna och Porsches dubbelkopplingslåda PDK som ersätter den gamla Tiptronic-lådan. Även interiören får sig en uppfräschning med betydligt mer modernt infotainmentsystem.
2012 Säljstart för generation 991. Den säljs i Carrera- och Carrera S-utförande jämte den föregående generationens Targa-, Turbo-, GTS- samt GT3-modeller. Den nya bilen får elhydraulisk styrning som blir årets snackis och vattendelare i sportbilsvärlden.
2013 Nya Turbo och Turbo S på 520 respektive 560 hästkrafter lanseras.
2016 Facelift. Som tidigare kallas bilarna nu för 991.2. Den största förändringen kommer i form av en dubbelturbomatad 3,0 liter stor boxersexa som ersätter basmotorerna i Carrera/S samt GTS.
2019 Generation 992 lanseras.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Till faceliften 2009 fick 997 en uppfräschad interiör med något modernare infotainmentsystem. Men har man suttit i en 911 tidigare känner man fortfarande igen sig.
997-ÄGARNA ÄLSKAR…
997-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Svansmotorplaceringen ger den där underbara känslan och glädjen i kurvor!”
”En riktig sportbil som varken är skör eller kräver mer underhåll än en vanlig bil.”
”Totalekonomin är mycket god då bilen ökat drygt 100 000 kronor i värde sedan jag köpte den 2015!”
”Porscheklubben!”
”Styrlederna behövde bytas efter bara 6 000 mil.”
”Gummeringen på knapparna i kupén blir klibbig i varmt väder och slits ned.”
”Bagageutrymmet fram blir väldigt litet med fyrhjulsdrift.”
Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
991 tar ett rejält skutt upp i interiörkvalitet då den lånar en hel del av designen från Panamera. Att det är en Porsche du sitter i går inte att ta miste på, men det är ett rejält kliv bort från den tidigare ”spartanska” interiörstilen som kännetecknat 911.
991-ÄGARNA ÄLSKAR…
991-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Fantastiskt att kunna ha en bil som är en riktig sportbil, men där jag ändå kan köra barnen till skolan varje dag.”
”Bra med baksätet i 911. Men enbart för de som är under 165 cm.”
”Fantastisk motor och växellåda!”
”Kylningen fungerade inte, tog tio dagar att åtgärda!”
”911 har blivit för stor!”
”Handtaget som tar fram sätet lossnade. Motvilligt gick de med på garantireparation.”
”Vid kontroll upptäcktes metallspån i oljan. Motorn fick bytas på garantin.”
”Skrammel från sidopanelerna.”
”De bakre bromsskivorna slår sig. Jag har fått byta flera gånger på bara 1 500 mil!”
Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Allt började 1948 med Porsche 356. På den tiden var det boxerfyra från Volkswagen som gällde. Men då liksom nu var motorn svansmonterad och de runda strålkastarna har i princip hängt med sedan dess (om man bortser från generation 996).

Ägarnas köpskäl

Porsche 911 2004–2012

Körglädje Boxersexa och bakhjulsdrift är kul!
Design 911 är ett designunikum i bilvärlden.
Kvalitet Bättre ihopskruvad än konkurrenterna.

Porsche 911 2013–2019

Körglädje Mer effekt är alltid kul!
Design Nyare, men fortfarande omisskänligt 911!
Varumärke Stuttgartssköld att stoltsera med.

Kolla detta före köp!

Porsche 911 (997) 2004–2012 

IMS Fram till bilar tillverkade 2006 använde sig 997 av samma problemdrabbade IMS-lager som föregående generation. Problemen är inte alls lika vanliga som internet skulle kunna leda dig till att tro. Men det kan ändå vara värt att undersöka om ditt tilltänkta exemplar har fått det uppgraderade lagret, särskilt om du tittar på en lågmilad tidigt bil.
Service Kan ses som en självklarhet. Men se till att bilen är servad av en auktoriserad verkstad, så alla återkallelser är utförda på ditt tilltänkta exemplar.

Porsche 911 (991) 2013–2019 

Kylarproblem 991 främst före faceliften har dragits med kylarproblem som orsakats av allt från defekta expansionskärl till trasiga solenoider. Tittar du på en tidig årsmodell kan det vara klokt att undersöka med föregående ägare om bilen haft problem och i så fall om det åtgärdats.
Historik Ta bilen till en Porscheverkstad och låt dem utföra ett 111-punktstest. Eller ännu bättre, köp en Porsche Approved-bil där detta redan är utfört.

Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Hur är man unik i ett hav av 911?

Porsche 911 har tillverkats i snart 60 år. Detta har lett till både en och annan modell och specialvariant genom åren. Inte minst bland de två generationerna i duellen. Sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv har 997.2 redan börjat stiga i värde. Detta beror nog på en rad olika faktorer men inte minst på den ekonomiska krisen strax före lanseringen av 997.2 som ledde till betydligt färre sålda enheter än före faceliften. Till modellår 2009 såldes 13 231 bilar i Europa, jämfört med 19 808 år 2007!

En av de mer unik modellerna var nog 997 Speedster som tillverkades i så få som 356 exemplar, som en hyllning till starten för Porsches sportbilshistoria. Priserna börjar dock på 250 000 euro på den internationella marknaden.

En 997.2 GTS däremot kostar strax över en femtedel av prislappen och är i princip samma bil under coupéskalet som Speedstern. Ett riktigt klipp, och även en av de sista Porsche 911-modellerna med både hydraulisk styrning och turbolös motor. Eller ”en riktigt 911” som puristerna kallar det. Det finns självfallet inga garantier för att bilarna ökar i värde, men sett till prishysterin som rådde när Porsche lanserade 911R (991) finns det bevisligen fortfarande en marknad för dyra men ”avskalade” 911:or.

Så bra är Porsche 911 enligt ägarna – detta ska du kolla

Annons
Annons
Rulla till toppen