Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8

PREMIUM Går det att köra en nästan två och ett halvt ton tung suv och ändå ha ett rent miljösamvete? Vi spanar in två tungviktare i laddhybridutförande! Det blir en solklar vinnare och vi berättar var du ska handla.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Ordet kolosser sammanfattar nog bäst dessa två duellanter. Med en vikt på nästan 2,5 ton och en längd på fem meter platsar de i den största suvklassen. Men trots deras lastbilslika proportioner och höga effektuttag är bägge bilarna miljöklassade. Precis som en Toyota Prius! Det magiska receptet för att få så stora, tunga och effektstinna bilar miljöklassade och skattebefriade i ett antal år stavas laddhybridteknik.

I Q7:s fall består systemet av en elmotor på 128 hästkrafter (parad med bilens automatlåda) som kan jobba i tandem med bilens dieselsexa. Batteriet har stuvats in baktill och inkräktar en del på bagageutrymmet jämfört med standardversionerna av Q7. Därtill har den tredje sätesraden fått stryka på foten; laddhybridversionen av Q7 är strikt femsitsig. Detta verkar dock inte störa ägarna nämnvärt då betyget för både baksäte och bagage i princip är identiskt med den icke laddbara versionens betyg.

I XC90 var hybriddrift ingen efterkonstruktion; modellen byggdes för att ha plats för batterier redan från start. Elmotorns integration har man löst genom att ge bilen en elektrisk bakaxel, som alltså inte är kopplad till förbränningsmotorn. Detta gör att bilen faktiskt är sjusitsig, precis som den vanliga modellen. Bagageutrymmet är också i det närmaste oförändrat och tappar bara drygt 50 liter jämfört med de konventionella XC90-modellerna. Det syns också i betygsstaplarna då bagagebetyget på 96 procent är klassledande!

Däremot beklagar sig flera ägare över interiörkvaliteten i svensken. Så pass mycket att betyget för kvalitetskänsla faktiskt hamnar under snittet för perioden. Detta i en bil som har ett nypris på över 800.000 kronor!

Inte heller räckvidden på el är den bästa jämfört med mindre laddhybrider. Vissa ägare uppger att de kommer upp till 35 kilometer på ren eldrift om de kör försiktigt, innan det 9,2 kilowattimmar stora batteriet är tömt och bensinmotorn kickar igång.

Den siffran säger sig Audiägarna klara även i minusgrader, och över fyra mil i motorvägstempo en solig dag. Men batteriet i Q7 är betydligt större med hela 17,3 kilowattimmar! När vi ändå pratar minusgrader är det värt att notera att hybridsystemet i Audin bara fungerar ned till minus tio grader.


FELRAPPORTEN – GARANTERAT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Runt 60 procent av bägge bilmodellerna har varit inne för någon sorts garantiåtgärd. Det märks att det är ny teknik det handlar om, då även andelen elektronikfel är osedvanligt hög. Faktum är att felfrekvensen är så hög på bilarna i vår enkät att vi helt sonika behövt ändra skalan i felrapporten!

Innan du luras till att tro att du kan komma billigt undan för att du kör på el till och från jobbet, bör vi dock poängtera att bägge bilarna får ett sämre totalekonomibetyg än sina icke elektrifierade motsvarigheter. I Volvons fall är det rätt befogat, då vår milkostnadskalkyl visar att den faktiskt är dyrare att äga än en motsvarande XC90 D5. Detta mest tack vare en relativt törstig motor när den väl används, och en något högre värdeminskning.

Audi Q7 e-tron är istället något billigare att äga än en motsvarande TDI Quattro utan elassistans. Längre räckvidd på el i kombination med en snålare dieselmotor väger upp för den dubbelt så höga försäkringspremien jämfört med basmodellen och värdeminskningen är i stort densamma. Men med en milkostnad på 53,70 kr rör det sig om två kronor milen i besparing, och det är dessutom ungefär en tia mer per avverkad mil jämfört med XC90 T8!

Så vad ska du se upp med? Har du siktet inställt på Q7 e-tron är det faktiskt inte så mycket. Det enda egentliga typfelet bilen lider av är precis som hos standardmodellen diverse elfel. Undersök därför att de elektriska systemen som infotainment, backkamera och dylikt fungerar som det ska.

I Volvons fall är det desto mer. Ägare av främst de tidiga årsmodellerna uppger att Volvo fortfarande inte fått ordning på de problem som bilen led av vid lanseringen. Det rör sig i huvudsak om vibrationer och skakningar i bilen både vid färd och inbromsning men även klagas det på en del elektronikfel.

Till detta tillkommer det faktum att det visat sig att Volvo On Call-applikationens funktion är ytterst tveksam för ett antal ägare som uppger att bilens modem fungerar lite när det vill. För den här prisklassen är det dessutom skrämmande många ägare som beklagar sig över att interiören rasslar och gnekar.

Till råga på allt är T8 Twin Engine som tidigare nämnts dyrare att äga än en vanlig D5. Allt detta gör bilen lite svår att rekommendera, och är också anledningen till varför det blir Audi Q7 e-tron som vinner denna duell. Den är helt enkelt ett bättre begagnatköp i den stora laddhybridsuvklassen. Under förutsättning att du lyckas hitta en som är till salu vill säga.

Skulle du ändå välja en XC90 T8 gör du dock bäst i att undvika de första årsmodellerna, eller kanske snegla på en bil med D5-motorn…

MODELLHISTORIK

Audi Q7     

2014 Andra generationen Q7 visas på Detroits bilsalong.
2016 Bland motoralternativen finns en 3,0 TDI quattro med 272 hk, laddhybriden Q7 e-tron med 373 hk samt värstingversionen SQ7, med fyraliters diesel-V8 på 435 hk.
2019 Facelift med omdesignat front. Laddhybriden e-tron stryks, istället förses motorerna med ett 48-volts mildhybridsystem.

Volvo XC90

2015 Andra generationen XC90 lanseras med en helt ny plattform kallad SPA och fem nya motoralternativ. D4, D5, T5, T6 samt laddhybriden T8 Twin Engine.
2017 Adblue tillkommer på bilar med D5-motor tillverkade efter vecka 46.
2018 T8 Twin Engine bestyckas med partikelfilter på bensinmotorn och effekten sänks till 390 hästkrafter.
2019 En facelift inför modellår 2020 bekräftas och mildhybridversioner med prefixet B väntas komma. T8 Twin Engine får ett större batteri på 11,6 kWh.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Audi kan det här med interiörer. Kvalitetskänslan är överväldigande och den för tiden väldigt imponerande digitala mätardisplayen som Audi kallar Virtual Cockpit är standard på svensksålda exemplar.
Q7-ÄGARNA ÄLSKAR…
Q7-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Perfekt att dra husvagn med, och billigt att pendla på el.”
”Så fantastiskt bra och fortfarande modern i förhållande till konkurrenterna.”
”Mycket bra LED-matrixlysen.”
”Fantastisk långfärdsbil med 3.500 kilos släpvagnsvikt.”
”Många intermittenta elfel.”
”En sensor till AC pajade så den blåste varmluft hela sommaren.”
”Dålig och otidsenlig mobilapp.”
”Högt däckbuller.”
”Gnisslande bromsar som verkstaden inte får ordning på.”
Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Skandinaviskt avskalat sammanfattar interiören i XC90 T8 väl. Bakom ratten är det dock svårt att skilja den från dess billigare lillebror XC60. Huruvida det är en bra eller dålig sak låter jag dig avgöra.
XC90-ÄGARNA ÄLSKAR…
XC90-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Snygg och komfortabel!”
”Kör endast på el till och från jobbet. Bränsleförbrukningen är noll i min vardag.”
”Rymlig, lyxig, skön att köra och snål vid pumpen.”
”Kul med 400 hästar, det går undan om man vill!”
”Vibrationer som inte försvunnit trots många verkstadsbesök.”
”Keyless-systemet och Volvo On Call strular.”
”Skakar i ratten vid inbromsning.”
”P-sensor laggar efter.”
”Skaller från soltaket, gnäll från stolarna och fällbara stolar som låser sig.”
”Elbakaxeln fick bytas efter 1 500 mil.”
”Det tar hela 5,5 timmar att ladda hybridbatteriet!”
Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Det 17,3 kWh stora batteripacket i Audi Q7 e-tron Quattro är nästan dubbelt så stort som Volvons på 9,2 kWh. Trots detta är räckvidden enbart 56 kilometer enligt den gamla NEDC-standarden mot Volvons 45 kilometer.

Ägarnas köpskäl

Audi Q7 e-tron 2016–2018

Komfort Bekvämare än favoritfåtöljen!
Kvalitet Solid som ett kassaskåp.
Miljö Relativt miljövänlig om man kör på el.

Volvo XC90 T8 Twin Engine 2016–2019

Design Ett riktigt lyft från föregångaren!
Säkerhet Det är trots allt en Volvo.
Komfort Volvo kan det där med bekväma stolar.

Kolla detta före köp!

Audi Q7 e-tron 2016–2018 

Elektronik Precis som för vanliga Q7 är det främst strulande el som drabbar ägarna. Det rör sig om allt från infotainmentskärmar till sensorer till AC:n som krånglat för flera ägare. 

Volvo XC90 T8 Twin Engine 2016–2019

Vibrationer De vibrationer som drabbade hela SPA-plattformen vid lanseringen verkar Volvo inte ha löst för en hel del ägare av den första årsmodellen enligt vår begdatabas.
Elektronikfel Även en stor del elspöken drabbar främst de tidiga årsmodellerna.
VOC Mobilappen Volvo On Call strular för många ägare då bilens VOC-modul (modemet) bara verkar fungera sporadiskt.
Inredningsproblem Oroväckande många ägare uppger att deras inredning skramlar, gnisslar och gnekar. Något som knappast blir bättre av att somliga bilar har skakningar och vibrationer!

Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

TILLGÅNG… OCH EFTERFRÅGAN!

Audi Q7 e-tron var ingen dundersuccé försäljningsmässigt här hemma i Sveriga. I skuggan av dieselgateskandalen och införandet av miljözoner i Europa var timingen kanske inte den bästa. Det hjälptes troligen inte heller av att det uppdagades att den tre liter stora dieselsexan också omfattades av utsläppsfusket.

Detta har medfört att det i skrivande stund finns två stycken begagnade bilar till salu i Sverige. Du kan således inte vara alltför kräsen av dig om du beslutat dig för att slå till på just den modellen, och du kan glömma allt vad prutmån heter. Tittar du istället på bilar i Tyskland finns det ett sextiotal att välja bland, och de billigaste bilarna kostar drygt 150.000 kronor mindre än här hemma. Det är med andra ord en riktig no-brainer att handla i Tyskland om du har siktet inställt på Audi Q7 e-tron.

Men det mest rationella vore kanske ändå att kika på Volvo XC90 T8. Det finns drygt trettio begagnade T8:or till salu i Sverige just nu, och även om de flesta är av första årsmodellen som du vill undvika, finns det fortfarande gott om nyare bilar. Fast är vi riktigt rationella kan du skippa laddbarheten och välja bland över 500 bilar med gott om prutmån och utrymme för att vara hur kräsen som helst!

Begduell: Laddhybridernas kamp – Audi Q7 e-tron mot Volvo XC90 T8
 
Annons
Annons
Rulla till toppen