Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60

Begagnatdueller som denna är vanligtvis Premiummaterial. Nu har vi dock öppnat upp det för alla att läsa, för att visa vilka gedigna och grundliga begagnattester vi gör.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När Volvo lanserade nya V60 i slutet av förra året konstaterade vi i nybilstestet att den i princip brädade gamla V60 på samtliga punkter. Till och med ekonomironden togs hem av den nya bilen jämfört med Classicmodellen av den utgående. Men det var 2018, och bilarna var nya. Hur ser det ut idag om du skulle vara sugen på en begagnad? Häng med när vi frågar ägarna vad de tycker om sina bilar, och undersöker om gamlingen kanske rent av är ett bättre begagnatköp.

En sak är i alla fall säker när det kommer till den äldre bilen. Att Volvo satsade på sportig design på V50-ersättaren V60 var helt klart en lyckad idé. Ägare till både gamla och nya V60 uppger nämligen designen som huvudsakligt köpskäl. Det har förvisso blivit allt vanligare sedan Volvo började lansera sina SPA-baserade bilar genom XC90 2015. Men när V60 först lanserades 2010 hörde det definitivt till ovanligheterna att folk valde en Volvo för designens skull.

Det enda smolket i den bägaren torde vara hur man försökte positionera bilen som en egentlig halvkombi. Förvisso uppskattas de slanka linjerna av ägarna, men att baksätet blev rent ut sagt obekvämt för fullvuxna människor och att bagageutrymmet saknade flera hundra liter i jämförelse med vissa av konkurrenterna är något många ägare beklagat sig över. Detta reflekteras också i betygen i TQ-ronden där den gamla bilen placerar sig långt efter alla konkurrenter i klassen. 

Trots att nya V60 knappt växt i yttermått har man ändå lyckats hitta mellan 99 och 201 liter extra utrymme i bagaget, beroende på om baksätet fälls eller inte. Det är fortfarande år och dagar ifrån att kunna jämföras med konkurrenter som Passat eller klassledaren Skoda Superb, men inte alls långt ifrån premiumkonkurrenterna Audi A4 och BMW 3-serie!


FELRAPPORTEN – GENOMSNITTLIGT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Genomsnittligt, eller lagom är något vi är förtjusta i här i Sverige. Då glädjer det säkert potentiella köpare att veta att V60 varken strular mer eller mindre än genomsnittsbilen för perioden. Fast vem vill egentligen ha strul, även om det är lagom? Nyare V60 presterar snäppet bättre på i princip samtliga punkter i felrapporten.

Premiumambitionerna märks också i interören. På grund av släktskapet med övriga SPA-modeller är inredningen väldigt lik den i exempelvis XC90. Inte konstigt då att betygen för både förarmiljö och kvalitetskänsla tar ett beskedligt skutt.

Något nya V60 inte delar med övriga SPA-modeller är tack och lov barnsjukdomarna. Förvisso har några ägare beklagat sig över dålig passform för förardörren och de klassiska SPA-vibrationerna i motorvägsfart. Men de hör inte till majoriteten. De massiva elektronikspöken som drabbade SPA-plattformen vid lanseringen av både XC90 och S/V90 verkar man dessutom ha fått ordning på.

Nya V60 presterar bättre siffror när det kommer till elektronikfelen i felrapporten än både föregångaren och genomsnittsbilen för hela perioden. För att inte nämna första årsmodellerna av S/V/XC90!

Men tro för all del inte att gamla V60 är någon strulbil likt V50 som den ersatte. Förvisso är siffrorna något högre, men de är ändå inom ramen för genomsnittsbilen för sin period. Dessutom har den inte heller några allvarliga modellrelaterade fel om man bortser från återkallelsen av dieselfyrorna tillverkade mellan 2013 och 2017. Detta bör dock vara åtgärdat på samtliga bilar idag.

Men förväntar du dig att spara in stora slantar på att välja sista årsmodellen av gamla V60 har vi dystra nyheter för dig. Förvisso släppte Volvo enligt tradition en välutrustad Classicvariant av V60 inför den nya modellen.

Men till skillnad mot de gånger man tidigare introducerat en sådan i sluttampen av en modells liv, var priserna inte nämnvärt mycket lägre än den nya bilens som dessutom såldes jämte den gamla ett tag. Detta gör att det inte skiljer enormt mycket i milkostnad för bilarna som begagnade heller, åtminstone inte när det kommer till värdeminskningen.

Därför blir det faktiskt svårt att rekommendera den äldre bilen, i alla fall som vanlig förbränningsmotorbil (mer om det i rutan här nedan till vänster). Nya V60 är helt enkelt modernare, mer praktisk, har bättre problemfrihet och är dessutom roligare att köra, och vinner nästan på teknisk knockout mot bilen den ersatt. Men läs ändå den lilla rutan här bredvid om laddhybriderna…

MODELLHISTORIK

Volvo V60   

2010 Premiär för V60 på Paris Motorshow i oktober. Bilen ersätter utgående modellen V50 och kommer att byggas i Torslanda.
2012 V60 D6 AWD Plug-in Hybrid lanseras som årsmodell 2013 och blir märkets första saluförda laddhybrid.
2014 Faceliftdags med bland annat ny front och instrumentering. De nya VEA-motorerna har premiär i form av dieselfyran D4 och markerar början av utfasningen av de gamla motorerna.
2016 En förhöjd version av V60 kallad CC, eller Cross Country, lanseras.
2018 Andra generationen V60 lanseras. Denna gång hamnar tillverkningen både i Torslanda och i belgiska Gent. Bilen bygger på den nya SPA-plattformen som den tillsammans med designspråket delar med bland annat Volvo V90.
2019 Laddhybriden V60 T6 samt T8 Twin Engine lanseras. Liksom föregående generation är bilen elektriskt fyrhjulsdriven med en elmotor integrerad i bakaxeln. Denna gång har dock dieselmotorn slopats till förmån för en bensinmotor från VEA-familjen.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Den flytande mittkonsolen är ett tydligt drag i förra generationen V60. Den börjar kännas något till åren, men bjuder ändå på lite skandinavisk minimalism som du inte hittar i någon av konkurrenterna.
V60 (P3)-ÄGARNA ÄLSKAR…
V60 (P3)-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Relativt billig i drift.”
”En mycket snygg bil.”
”En mycket pigg och trevlig motor.”
”En bra och komfortabel bil.”
”En oerhört snygg bil som går som en gokart och dessutom är komfortabel.”
”Mycket hög kvalitetskänsla i interiören!”
”Gott om säkerhetssystem!”
”EGR-ventilen behövde bytas ut.”
”Det nyckelfria låssystemet strular.”
”Rost på dörr och skärmar!”
”Backkameran fungerar ej, trots flera verkstadsbesök.”
”Stendöd bil som fick bärgas på grund av tempgivarfel i insuget.”
”Lacken väldigt känslig för repor.”
”Ryckig gång i motorn.”
”Löjligt litet bagage!”
Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Den centralt placerade infotainmentskärmen som upptar större delen av konsolen känns igen från övriga SPA-baserade Volvomodeller. XC90- interiörvibbar för i princip halva prislappen är svårt att klaga på!
V60 (SPA)-ÄGARNA ÄLSKAR…
V60 (SPA)-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Körglad och vansinnigt snygg!”
”Bra utrymme i bilen.”
”Unik design och hög säkerhet.”
”Ett lyft från förra V60.”
”Ett nättare, sportigare och väldigt trevligt alternativ till V90.”
”Högt vägbuller.”
”Förardörren är lite svår att stänga.”
”Sämre GPS-system än i förra generationen.”
”Lösa paneler i bilen.”
”Motorn hackar till ibland.”
”Vibrationer och obalans i bilen.”
”Volvo On Call strular.”
Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Förra generationen V60 gick att få i Polestarutförande. Ursprungligen innebar det en turbomatad sexa med 350 hästar under huven. Till årsmodell 2017 skrotades sexan till fördel för en VEA-baserad tvåliters turbo- och kompressormatad fyra på hela 367 hästar. Sprinten till 100 går på blott 4,8 sekunder!

Ägarnas köpskäl

Volvo V60 2011–2018

Design Snygg som attan när den lanserades.
Säkerhet Trygg som bara en Volvo kan vara.
Körglädje Den roliga Volvon, enligt dem själva.

Volvo V60 2019–2020

Design Snygg som attan när den lanserades.
Säkerhet Trygg som bara en Volvo kan vara.
Komfort Bekväm och ordentligt ljuddämpad.

Kolla detta före köp!

Volvo V60 2011–2018 

Keyless Det nyckelfria systemet strular för väldigt många ägare.
VOC Ett vanligt förekommande modellfel är att Volvo On Call-enheten behöver bytas då den ger falska felmeddelanden.
Kamremsintervall Nyligen gick Volvo ut med att man drastiskt kortade intervallet för kamremsbyte för bilar med VEA-dieselmotor. Bilar från 2014 berörs och behöver få kamremmen bytt vid 15 000 mil iställer för tidigare 24 000 mil. Detta drabbar även nya V60.
Återkallelse V60 har varit föremål för några återkallelser. Viktigast av dessa är återkallelsen för fyrcylindriga dieselmodeller tillverkade mellan 2013 och 2017 på grund av brandrisk. 

VolVo V60 2019–2020

Passform SPA-plattformen drabbades av problem med inpassningen av karossdelar. Det ska vara åtgärdat vid det här laget, men några ägare uppger ändå att det trilskas. Främst är det förardörrens inpassning man klagar på.
Vibrationer Ytterligare en SPA-barnsjukdom Volvo inte riktigt fått rätsida på. Det är dock väldigt få ägare som uppger sig ha problem med det på V60. Men du bör ändå vara uppmärksam på vibrationer och skakningar i ratten vid färd i motorvägshastighet.

Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

V60 MED LADDSLADD DÅ?

Hybrider är populära. Det märks inte minst på andelen nyregistrerade V60 där siffrorna för detta år indikerar på över 20 procents andel för laddhybriden T6/T8 Twin Engine. Det är inte att fnysa åt!

Med ett nybilspris norr om en halv miljon kronor och en systemeffekt på hela 390 hästkrafter rör det sig inte direkt om någon folkhemsbil så att säga. Den något mindre vilda T6:an börjar också på saftiga 495.000 kronor!

Glöm för övrigt att fynda ett begagnat exemplar. För av de nästan 3.000 sålda bilarna finns det i skrivande stund blott fyra begagnade fordon till salu. Samtliga med en snarlik prislapp på nästan 600.000 kronor!

Är du ute efter en begagnad V60 laddhybrid, gör du bättre i att titta på föregående generation. Precis som i den nyare bilen får du en elektrisk bakaxel med elektrisk fyrhjulsdrift som resultat.

Priserna börjar på ungefär en tredjedel av den nya modellens och utbudet är mer än tiofaldigt! Dessutom är ägarna mer nöjda med Twin Engine-varianten av gamla V60 än med den vanliga. Det finns dock lite att tänka på, så kolla in begduellen i ams nr 18/2018 där vi jämförde den med VW Passat GTE.

Generationsfajt i begduellen: V60 mot V60
Annons
Annons
Rulla till toppen