Begduell: Skoda Yeti möter Skoda Karoq och vinnaren är istället en kombi

Premium Skodas utbud av suvar är numera komplett. Men ska du satsa på någon av de nyare modellerna, eller kanske göra ett ekonomiskt klipp med "urfadern" Skoda Yeti? Vi sorterar ut en vinnare och tipsar dessutom om en ännu bättre suvmodell inom koncernen. Eller varför inte välja en kombi istället – för samma pengar!

Begduell: Skoda Yeti möter Skoda Karoq och vinnaren är istället en kombi

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Med den nyligen lanserade Kamiq i allra minsta klassen är Skodas utbud av suvar numera komplett. Därför är det hög tid att vi återbesöker föregångaren Yeti, och jämför den med den något större efterträdaren Karoq för att se vilken av dessa som är det bättre begagnatköpet, och kanske ett vettigt alternativ till nykomlingen?

När man lanserade Yeti för strax över tio år sedan, 2009, var det nog ingen på Skoda som riktigt kunde förutspå den stundande succén. Trots att Skoda valt att bygga bilen på samma plattform som Volkswagen Golf och alla dess koncernsyskon, däribland Tiguan, hade man lyckats ge den lilla Yeti ett helt eget utseende och en unik tvist med sin lådaktiga form, sitt flexibla baksäte, och det för storleken enorma bagageutrymmet.

Men det var som sagt tio år sedan. Förvisso vann den lilla Skodan ett test så sent som i nummer 13/2015 mot betydligt nyare bilar, men det var i den absolut minsta suvklassen och dessutom innan Seat Arona lanserades.

Karoq, som ersatte Yeti till modellår 2018, växte både i längd och bredd. Visserligen är den bland de största bilarna i klassen, men ägarnas krav på utrymmen i Golfklassuvarna har tagit ett rejält skutt sedan 2009. Något som reflekteras väldigt tydligt i betygen ägarna satt på bägge bilarna. 

Ur betygen i TQ-ronden kan vi även utläsa att Skoda faktiskt lyssnat på kunderna och åtgärdat den väldigt höga ljudnivån i Yeti. Karoqs betyg är fortfarande under snittbilens för perioden, men det är ett väsentligt lyft från föregångaren och faktiskt även bättre än för systermodellen Seat Ateca!

Kanske undrar du förresten varför vi inte har Karoq och Yeti i basutförandet i milkostnadskalkylen. Anledningen är simpel: Fyrhjulsdriften är oerhört populär hos Skoda. Kollar du på begagnatmarknaden i Sverige utgör de fyrhjulsdrivna bilarna ungefär 70 procent av utbudet vare sig du tittar på Yeti eller Karoq! 


FELRAPPORTEN – UTSTICKANDE

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Nyare är bättre. I alla fall om man får tro problemrapporten för dessa två bilar. Yeti är förvisso ingen problembil, men rostande dörrar och motorproblem i kombination med Dieselgate gör två av staplarna anmärkningsvärt höga. Å andra sidan kompenseras det till viss del av den osedvanligt låga andelen elektronikproblem på modellen. Karoq däremot presterar i regel bättre än snittbilen för hela perioden.

Där flertalet konkurrenter i klassen går mot enbart framhjulsdrift, verkar drivningen på alla fyra vara väldigt uppskattad i de inte fullt så nätta tjeckerna. Dessutom är Yeti i basutförandet 1,2 TSI faktiskt inte nämnvärt mycket billigare att äga än den 140 hästar starka dieseln med fyrhjulsdrift i vårt exempel. Det skiljer blott en krona per mil till basmodellens fördel!

Därtill får du dras med fler av bilens modellrelaterade fel om du väljer någon av instegsversionerna med enbart framhjulsdrift. På exemplar med den sjuväxlade DSG-automatlådan bör du vara medveten om riskerna som redovisas under kontrollpunkterna på första sidan i artikeln. Likaså bör du ta i beaktande att kamkedjan på de enklare TSI-motorerna kan gå sönder med totalt haveri som värsta resultat!

I Karoqs fall verkar den allra minsta motorn inte orsaka några problem för ägarna. Där är det istället det mellersta alternativet 1,5 TSI som kan strula. Tack och lov verkar det mest röra sig om tidiga exemplar. Vilket förhoppningsvis tyder på att en ny mjukvara kan vara på väg att åtgärda motorns ryckighet och de hoppiga starterna för de ägare vars bilar drabbats av problemen.

Men det är ingen garanti och således något du får räkna med att tvingas uthärda om ditt tilltänkta exemplar uppvisar dessa symptom. 

Utbudet av begagnade Karoq är nämligen inte särskilt stort i dagsläget. Med de nya reglerna i Bonus-malussystemet lär du inte heller vara ensam spekulant på de bilar som ligger ute till försäljning. Exemplar tillverkade efter 1 juli 2018 har en förhöjd bilskatt de första tre åren på 6.001 kronor, istället för de 2.510 kronor som de tidiga bilarna har. Efter årsskiftet ser den summan ut att landa på fel sida om 10.000-kronorsstrecket! Är du sugen på en begagnad Karoq är det således inte läge att avvakta.

Det vore heller inte särskilt konstigt om du var sugen. För Karoq erbjuder utrymmen som ingen annan i klassen, och är faktiskt en väldigt värdig efterträdare till den tidigare klassledaren Yeti, även som begagnatköp!

Men frågan är om du verkligen behöver ha den största bilen i klassen? Seat Ateca som tillverkas i samma fabrik har faktiskt något mer nöjda ägare och ett högre betyg.


MODELLHISTORIK

Skoda Yeti   

2009 Premiär på Genèvesalongen med säljstart samma år. Bilen baseras på VAG-gruppens PQ35-plattform som den delar med bland annat VW Tiguan, men även med Octavia Mk2, Audi A3 med flera. Den går ursprungligen att få med bensinmotorerna 1,2 TSI (105 hk) och 1,8 TSI (160 hk). Samt med dieselmotorn 2,0 TDI i 110-, 140- samt 170-hästarsutförande. Bortsett från de två klenaste motoralternativen är bilen fyrhulsdriven som standard.
2011 1,4 TSI på 122 hästar tillkommer.
2014 Yeti får en facelift som kännetecknas av den nya fronten med fyrkantiga lysen. Även fyrhjulsdriften uppdateras till nya generationen Haldex 5, och Outdoorutförandet med olackade plastdetaljer släpps.

Skoda Karoq   

2017 Världspremiär i Stockholm i maj med säljstart i september. Bilen bygger på MQB-plattformen som den delar med bland annat Seat Ateca som även tillverkas i samma fabrik som Karoq. Motoralternativen är bensinarna TSI 1,0, 1,5 och 2,0 samt dieslarna TDI 1,6 och 2,0.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Att Yeti släpptes 2009 märks bakom ratten. Interiören känns påtagligt daterad, även efter faceliften. Men finesser som förvaringsluckan på instrumentpanelens ovansida är förnuftiga även med dagens mått mätt!

YETI-ÄGARNA ÄLSKAR...
YETI-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Jag har aldrig haft en mer komplett bil."
"Helt rätt bil om man vill sitta lite högre, ha en tuff, annorlunda modell som funkar bra både i stan och på långresor."
"Rimligt bra ekonomi och i övrigt en riktigt trevlig bil."
"Går att köra riktigt snålt!"
"Oerhört praktiskt att kunna ta ur bakstolarna."
"Fel på kamkedjan, fick byta bil!"
"Galvsläpp på bakluckan."
"Kamkedjan byttes redan vid 6.500 mil!"
"Lite trist chassi som studsar och slamrar på dålig väg."
"Oljud vid tomgång."
"Rostangrepp på framdörrarna."
"Kamkedjan kuggade över."

Interiören i Karoq känns igen från det övriga kompakt-suvutbudet baserat på MQB-plattformen från VAG-koncernen. Skodas egna tvist på det hela är färgkombinationerna, ett paraply under passagerarstolen och en mittkonsol med ihåligheter som kan agera handtag.

KAROQ-ÄGARNA ÄLSKAR...
KAROQ-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Bagage och baksäte är betydligt rymligare än bilen ger sken av."
"Jag är helnöjd, bilen har bokstavligen allt man behöver."
"En mycket imponerande bruksbil med bra körkomfort, stolar, belysning och ljud."
"Motorn rycker/hoppar vid låga varvtal och med kall motor. Går inte att krypköra mjukt eller jämnt."
"En list lossnade."
"Den adaptiva farthållaren strular till och från."
"En list på förardörren sitter löst."
"Motorn reagerar sent vid start så det är lätt att få spinn."
"Skrikiga bromsar."
"Blåtand krånglar ibland."
"Bilen är spår- och vindkänslig."

Innan faceliften till modellår 2014 hade Skoda Yeti dubbla uppsättningar framlyktor där det undre runda paret gav bilen ett väldigt säreget och lite charmigt utseende. Efter faceliften smälte Yeti in bättre i det övriga modellutbudet, men en del av charmen gick nog ändå förlorad.

Ägarnas köpskäl

Skoda Yeti 2009–2017

Ekonomi Billig att äga!
Utrymmen Praktisk som ingen annan i klassen.
Design Distinkt utseende!

Skoda Karoq 2018–2019

Ekonomi Mycket bil för pengarna!
Utrymmen Praktisk som ingen annan i klassen.
Komfort Komfortabel jämfört med föregångaren.

Kolla detta före köp!

Skoda Yeti 2009–2017

Kamkedjan eller snarare kedjespännaren på TSI-motorerna 1,2 samt 1,4 har en tendens att ge upp på bilen vilket kan leda till att kedjan kuggar över eller i värsta fall brister med ett totalt motorras som följd. Oftast börjar bilen rassla, särskilt vid kallstarter innan någon riktig fara uppstår.
DSG Främst är det den sjuväxlade torrkopplingslådan DQ200 som finns i de framhjulsdrivna bilarna du bör akta dig för. Problemen är oftast en sliten koppling som slirar eller mekatroniken i lådan som tackat för sig på ett eller annat sätt och orsakar allehanda växlingsrelaterade problem och ras.
Rost Galvaniseringen i dörrarna på Yeti verkar undermålig enligt många kunder. Se således upp med rost, främst i dörrarnas nederkant.

Skoda Karoq 2018–2019

Återkallelser Karoq har varit föremål för några enstaka återkallelser. Samtliga problem bör vara åtgärdade i samband med service hos en auktoriserad verkstad.
Ryckigt Ägare av tidiga exemplar med 1,5 TSI-motorn klagar på ryckig gång som är särskilt tydlig vid start från stillastående då bilen gärna skuttar till eller spinner hjulen. Senare modeller verkar inte lida av detta fenomen.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Downsizing... och den faktiska kostnaden!

Downsizingtrenden som pågått ett tag inom bilindustrin ger blandade känslor. När den genomsnittliga köparen gärna stirrar sig blind på tillverkarnas officiella siffror är det lätt att tro att en liten motor i en suv (om än en kompakt sådan) är en oerhört bra idé.

Tar vi Yeti här ovan som ett exempel är det med facit i hand faktiskt både sant och falskt. För den ursprungliga ägaren som betalade drygt 75.000 kronor mindre för sin 1,2 TSI än för en 2,0 TDI 4x4 verkar det ha gett ett positivt utfall då prisskillnaden på begagnade exemplar av 2017 års modell landat på blott 50.000 kronor.

Men för begagnatspekulanten ser värdeminskningen i princip identisk ut, och den lilla 1,2 TSI- motorn är betydligt törstigare enligt ägarna. Inte minst när den faktiskt får gå med lite last! Detta trots enbart framhjulsdrift och ungefär 200 kilo lägre tjänstevikt!

Är du sugen på att "downsajza" föreslår jag att du går mot trenden och skippar suven helt och hållet! Det kommer göra under både för åkkomforten, men framför allt för ekonomin. Hederliga kombibilar är inte lika heta idag, och det finns enorma fynd att göra.

För samma milkostnad som en Karoq skulle du kunna köra en V90 D4 AWD, eller varför inte en Octavia RS TDI Combi 4x4 för samma pengar som en Yeti?