Begduell: Audi RS3 mot Audi S5

Premium Fyra ringar i fronten, fyrhjulsdrift, fart så det räcker och en prislapp på under 400.000 kronor. Vi begtestar två Audi, en vild och en något mer mild.

Begduell: Audi RS3 mot Audi S5

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Om jag säger snabb Audi halvkombi med överladdad motor kring 350 hästar, tänker du med största sannolikhet på en RS3 med sin 2,5-liter stora raka femcylindriga smällraket under huven.

Men Audi har faktiskt en något större och mer "vuxen" bil i samma prestanda- och prissegment, i alla fall som begagnad! Häng med när vi jämför RS3 med storebror S5 och reder ut vilken av bilarna som borde vara ditt nästa begagnatköp.

S5 lanserades redan 2007, men det var först till årsmodell 2010 som den kom i halvkombiutförandet man på Audispråk kallar för "Sportback". Utöver det faktum att bilen begåvats med ett par bakdörrar och att det lilla brevinkastet bak förvandlats till ett jättegap för bagaget passade ingenjörerna i Ingolstadt på att byta ut Audi S5:s gamla V8:a till en betydligt modernare kompressormatad V6 på tre liter. 

I bytet förlorade man lite toppeffekt och även sprinten från stillastående till hundra tar några tiondels sekunder längre tid. Ett flertal av ägarna uppger dock att de låtit "motoroptimera" bilen, då det lätt går att hämta hem betydligt mer effekt än standard.

Var dock försiktig om du spekulerar på ett trimmat exemplar då nybilsgarantin och eventuell maskinskadeförsäkring förverkas om bilen är trimmad. I standardutförande är 3,0T förmodligen Audis mest pålitliga prestandamotor i modern tid. 

Ägarna är dock inte lika imponerade över motorn som ägarna av lillebror Audi RS3. 97 procent i motorbetyg får till och med Porsche 911 att framstå som vardagsmat. Något den också lätt blir vid rödljuset i jämförelse med den lilla Golfklassaren från Ingolstadt då sprinten till 100 kilometer i timmen klaras av på så lite som 4,1 sekunder efter faceliften 2017!


FELRAPPORTEN – BROMSAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Bromsarna sticker ut på bland felrapportens staplar för RS3. Nästan var fjärde ägare har uppgett sig ha problem med bromsarna! Därtill har hela 35 procent av ägarna haft bilen inne på någon sorts garantiåtgärd. Men förvånansvärt nog har inte en enda haft några elektronikrelaterade problem! Det hör verkligen till ovanligheterna bland moderna bilar. Audi S5 presterar något sämre med nio procent elrelaterade problem. Men i övrigt faktiskt bättre än RS3 på i princip alla punkter!

Vilket för mig in på en viktig notis i denna begduell. Bägge modellerna har betygsatts enligt mallen för sportbilar. RS3 är förvisso en Golfklassare till storlek, men relevansen att jämföra den enligt samma mall som en Golf 1,0 TSI lyser med sin frånvaro. Att den lilla Audin dessutom rastar riktiga sportbilar vid rödljuset, till och med basmodellen av Audis egna R8, gör inte saken värre. 

Ta således betygen i TQ-ronden med en nypa salt. Förvisso är bägge bilarna utmärkta jämfört med en Ferrari 458 som saknar både vettigt bagageutrymme och baksäte, men jämte enklare rivaler i sin storleksklass är de inte på något sätt femstjärniga vinnare. Det bör dock tilläggas att S5:an utklassar sin närmaste konkurrent BMW M3 fullständigt i TQ-ronden.

Ingen av bilarna vinner dock någon utmärkelse för sin ekonomi. Med en milkostnad norr om 50 kronor per mil är det heller inte konstigt att ägarna inte är övertygade, då vi faktiskt är uppe i Porsche 911-kostnader. Båda dessa är dyrare än en betydligt större och (vid rödljuset) raskare Tesla Model S P90D!

Dyrt blir det även vid verkstadsbesöken för Audi RS3. Nästan var fjärde ägare uppger sig ha problem med bromsarna som kostar en ansenlig slant att byta. Audi använder samma vågformade bromsskiva för bägge sidor fram, vilket gör att höger skiva har en tendens att överhetta och slå sig. Detta leder i sin tur till vibrationer och missljud.

S5:an verkar förskonad från liknande tråkigheter. De modellrelaterade problemen gäller främst de tidiga årsmodellerna, men mer om det i rutan nedan. Väljer du en välskött bil efter faceliften är det troligt att du får ett tämligen problemfritt ägande, jämfört med en sportbil vill säga.

Därför blir det just Audi S5 som vinner denna duell. Audi RS3 är både snabbare och har en vassare motor, men sett till helheten är Audi S5 ett bättre begagnatköp! Man behöver inte alltid vara Ruskigt Snabb, ibland räcker det utmärkt med att bara vara Snabb.


MODELLHISTORIK

Audi RS3   

2011 Första generationen Audi RS3 lanseras.
2015 Andra generationen RS3 introduceras och den bygger nu på MQB-plattformen. Bilen behåller den 2,5 liter stora raka femman under huven. Men den lämnar nu 367 hk mot föregångarens 340.
2017 RS3 får en facelift och effekten i motorn ökas till hela 400 hästar! Samtidigt lanseras en sedanmodell av RS3.

Audi S5   

2007 Premiär för Audi S5 4,2 FSI Coupé med V8, 354 hk och 440 Nm.
2010 S5 lanseras i femdörrars Sportbackutförande samt som cabriolet. Både modellerna får den nya kompressormatade V6:an 3,0T på 333 hk.
2012 S5 får en facelift med kraftigt omarbetad front. V8:an stryks ur modellutbudet och Coupén begåvas med samma kompressormatade V6:a som övriga S5:or.


ÄGARNA OM SINA BILAR

S5:ans interiör har några år på nacken sedan lanseringen av faceliften 2012. Men övertygar än idag, trots avsaknaden av digitala mätare. Eller Virtual Cockpit som det heter på Audispråk.

S5-ÄGARNA ÄLSKAR...
S5-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Tyst, snabb, skön och säker."
"Roligast i snö och skönast på landsvägarna."
"Otroligt stabil i alla farter."
"Jag njuter varje gång jag kör!"
"Förmodligen den läckraste bilen i sin prisklass."
"Skönt motorljud i V8:an."
"Stor körglädje och funkar bra för barnfamiljen året runt utan att kännas som en kompromiss."
"De karmlösa rutorna fryser fast på vintern."
"Bytte lamellerna i växellådan efter bara 3.500 mil!"
"Odramatiska prestanda gör att bilen känns slö."
"Trasig kamkedjesträckare."
"Bilen drar väldigt mycket olja."

Med kontrasterande sömmar i standardutförande är interiören sportigt lyxig. Men påtagligt bekant om du skulle råka kliver rakt över från en vanliga A3/Golf.

RS3-ÄGARNA ÄLSKAR...
RS3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En fantastiskt rolig bil som går fruktansvärt bra!"
"Ljudet ur den lilla motorn på 2,5 liter är magiskt, speciellt vid kallstart."
"En allt-i-ett-bil."
"Väldigt bra andrahandsvärde."
"Knarr och gnissel från instrumentpanel."
"Bilen är alldeles för tung för trackdays."
"Paddlarna har inte riktigt samma kvalitetskänsla som övriga bilen."
"Lacksläpp i stötfångarna."
"Bromsarna gnisslar och vibrerar."

2010 lanserades Audi i så kallat Sportbackutförande där den slanka karossen fick både bakdörrar och begåvades med den nya tre liter stora kompressor- V6:an, två år innan faceliften och före coupémodellen!

Ägarnas köpskäl

Audi RS3 2015–2019

Körglädje Fyrhjulsdrift och massor av effekt!
Design En tuffing som inte går att missa.
Kvalitet Högre än i konkurrenterna.

Audi S5 2007–2016

Körglädje Kul med både V8 och kompressorsexa!
Kvalitet Ihopskruvad som ett kassaskåp.
Design Slanka linjer och diskret design.

Kolla detta före köp!

Audi RS3 2015–2019

Bromsar Överhettade främre skivor med vibrationer som följd och även gnisslande bromsar hör till vanligheterna. Det finns tredjepartslösningar för detta, men räkna med en påtaglig slant om ditt potentiella exemplar är drabbat.
Däck Kolla skicket på däcken och undersök om de är jämnt slitna. Ojämnt slitage kan vara ett tecken på en hårt körd bil och allvarligare fjädringsproblem.

Audi S5 2007–2016

Historik Tidiga modeller av S5 har blivit riktigt billiga och kostar knappt en femtedel av vad de gick på nya. Låg prislapp och högt miltal fordrar således försiktighet och en carfaxrapport som minimum.
Kamkedjespännare Kedjespännaren på V8-modellen är en svag punkt och ett antal ägare har råkat ut för haveri med totalskrotade motorer som följd.
Lack Lacksläpp och stenskott drabbar modeller främst före faceliften.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Men V8:an då?

S5 Coupé 

Före faceliften till modellår 2012 fanns S5 att få i coupéutförande med en gammal hederlig sugmotor-V8 och sexpetad manuell låda. Priserna har sjunkit till kriminellt låga nivåer där extrautrustade bilar från 2008 kostar mindre än en ny Golf, trots att de inte har några enorma miltal på mätaren.

Du kan alltså i skrivande stund få en Audi S5 Coupé 4,2 FSI med 353 hästar och drygt 15 000 mil på mätaren för under 150 000 kronor! Solklart läge att slå till, eller hur? 

Svaret på den retoriska frågan är njae. Det är inte utan anledning bilen tappat över 400 000 kronor i värde på elva år. Den fantastiskt ylande V8:an under huven är en riktig pärla när den fungerar som den ska. Dessvärre begåvade ingenjörerna i Ingolstadt den med en vek kamkedjespännare.

Förvisso är inte problemen lika påtagliga som när motorn lanserades i B6-generationen av Audi S4. Men flera ägare har drabbats, och har du otur står din framtida pärla på tur med ett potentiellt totalt motorhaveri. Att byta ut kedjan och spännaren är en bra lösning på problemet. Men eftersom Audi valt att montera kedjan i bakkant av motorn, kräver det att motorn tas ur för ett byte ... och vips var vi uppe i samma pengar som en nyare bil med den skottsäkra 3,0T-motorn kostar.