Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt

PREMIUM Alla vill ha en suv, men behöver den verkligen vara stor? Vi undersöker två populära suvar i den minsta klassen som begagnatköp.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Små och nätta, men med vettig markfrigång och storbilskänsla. Det är inget under att småsuvarna i det lilla B-segmentet ökat explosionsartat sedan klassen tillkom för drygt tio år sedan. Fast ska vi vara riktigt petiga uppfann japanerna pyttesuven redan på 70-talet. Det var dock en helt annan typ av bil. Idag fokuserar vi istället på två framhjulsdrivna småttingar framtagna för storstadsdjungeln när vi jämför Seat Arona mot Renault Captur som begagnatköp.

Anledningarna till varför man vill ha en suv kan vara många. Men rent allmänt för suvar i den här storleken, och specifikt för dagens två duellanter, är att det huvudsakliga köpskälet är ekonomi. Men en mindre bil betyder inte per automatik en lägre milkostnad. 

Förvisso är både Captur och Arona bland de billigaste som figurerat i begduellen på ett bra tag. Men från den billigare Seaten skiljer det inte ens en krona till en större och bättre utrustad Kia Niro Hybrid. Eller varför inte lägga till en krona och få en storlek större suv från Seat, en Ateca med samma charmiga 1,0 TSI-motor men med en något högre effekt.

Det förutsätter dock att man faktiskt är ute efter en större bil. En tämligen frekvent återkommande kommentar bland ägarna av bägge bilarna är att det är hushållets andrabil. Som en liten Clio/Ibiza fast med lite bättre markfrigång. Även det högre insteget och sittpositionen framhävs som positivt av ägarna. Något man faktiskt skulle ha svårt att upptäcka hos Captur om man bara tittade på betygen i vår ägar-enkät. Den upphöjda fransosen har nämligen allt annat än höga betyg. Inte ens på punkterna fjädringskomfort och förarmiljö lyckas man få acceptabla betyg från ägarna.


FELRAPPORTEN – SPANSK FÖRDEL

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Skillnaden mellan bilarna är påtaglig i felrapporten! Renault Captur strular betydligt mer än Seat Arona. Nästan hälften av Capturägarna har haft sin bil inne på någon sorts garantiåtgärd! Men även andelen bilar med växellåds- samt motorrelaterade problem är tämligen hög för en så pass modern bil.

Med detta sagt är inte bilen helt utan positiva kvaliteter. Till skillnad från Seaten finns det gott om smarta funktioner som skjutbart baksäte och diverse förvaringsutrymmen. Dessutom verkar elektroniken i bilen spöka mindre än för genomsnittsbilen för perioden, och Captur verkar tämligen förskonad från några allvarligare modell­relaterade problem. 

Fast det gäller även Arona, och dessutom i ännu högre grad. Det gäller således att undersöka ditt tilltänkta begagnatexemplar efter slitage, utvärdera allmänskicket och se till att bilen du kikar på är fullservad.

När det kommer till utbudet kan du vara riktig kräsen med att hitta just rätt exemplar. Arona som släpptes sent 2017 har sålts i drygt 3 500 exemplar, och Captur som hängt med sedan 2013 har det sålts hela 18 500 exemplar av i Sverige! Det råder således ingen brist på begagnade bilar i olika utföranden och utrustningsgrad. Fast egentligen är det ett utförande som är det mest vettiga, mer om analysen längst ner.

I nummer 26/2017 hade vi ett stort test av kompaktsuvar där båda duellanterna var med. I det testet korade vi Seat Arona till vinnare och konstaterade att Captur egentligen inte var bäst på något utan mest bara var billig. Lite drygt två år senare kan vi nu konstatera att ägarna verkar tycka samma sak.

Till och med den mest missnöjda Seatägaren i vår enkät, som inte skulle kunna tänka sig att göra om sitt köp, ger högre poäng till Arona än genomsnittet av alla Capturägare! Det säger en hel del … och det gör det också svårt att rekommendera fransosen. Således är det förmodligen inte till någons förvåning att det är Seat Arona som vinner denna duell på teknisk knockout. Du får en bil som är bättre på samtliga punkter, och dessutom är något billigare!


MODELLHISTORIK

Renault Captur   

2013 Säljstart för Renault Captur. Bilen bygger på fjärde generationen Clio men har högre markfrigång och en något mer robust design. Motorutbudet består av två bensinare: 0,9 samt 1,2 TCe på 90 respektive 120 hästkrafter.
2017 Captur får en facelift som kännetecknas av de nya LED-ljusen i fronten.
2018 Motorutbudet utökas med den 150 hästkrafter starka 1,3 TCe-motorn.

Seat Arona   

2017 Säljstart för Seat Arona som årsmodell 2018. Bilen bygger på VAG-gruppens MQB A0-plattform som den delar med Audi Q2. Motoralternativen är bensinmotorn 1,0 TSI i 95- och 115-hästarsutförande, samt dieseln 1,6 TDI på 95 hästkrafter. Ett sportigare FR-utförande erbjuds också med bensinmotorn
1,5 TSI på 150 hästkrafter.
2019 Den gasdrivna modellen Arona 1,0 TGI lanseras i Sverige. Den får en sexväxlad låda som standard och effekten är 90 hästkrafter.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Avskalat och funkis, eller plastigt och billigt? Vi låter dig avgöra. Interiören känns dock igen från Clio som bilen bygger på, men bär även på tydliga Zoevibbar.
CAPTUR-ÄGARNA ÄLSKAR…
CAPTUR-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Bra körglädje, trots en liten motor.”
”God komfort för storleksklassen.”
”En liten bil med hög markfrigång.”
”En praktisk och snygg bil.”
”Skönt med högt insteg.”
”Gott om plats!”
”Lite vinglig vid motorvägskörning.”
”Bilen tappade kraften i en uppförsbacke när den sköt en packning vid gasspjället.”
”Får lägga i backen flera gånger för att den ska gå i.”
”Kamkedjerassel vid tomgång.”
”Dörrarna vill inte gå igen ordentligt.”
”Rost vid handtaget på bakluckan.”
”Fick byta växellåda, nu krånglar kopplingen.”
”Missljud från EDC-lådan.”
Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Den centralt placerade infotainmentskärmen dominerar interiören, som trots en delad plattform med Audi Q2 och VW T-Cross känns distinkt och egen.
ARONA-ÄGARNA ÄLSKAR…
ARONA-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Oförskämt rolig att köra jämfört med konkurrenterna!”
”Det absolut bästa priset för en liten suv med automatlåda, slår allt jag tittade på.”
”Den lilla 1,0-TSI-motorn är en riktig pärla!”
”Mycket bra markfrigång!”
”Vettig bränsleförbrukning.”
”Väldigt rymlig och väldigt bra sikt.”
”Parkeringssensorerna piper vid korsningar, rondeller och för minsta lilla sten.”
”Den drar mer soppa än 1,2 TSI-motorn i min gamla när man gasar mycket.”
”Förvånsnvärt befriad från smrat funktioner som skjutbart baksäte eller vettiga krokar för matkassarna.”
”Ingen belysning i baksätet!”
Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Minstingsuvarna i det så kallade B-segmentet (alltså bilar i Polo/Cliostorlek) har ökat explosionsartat, i princip varje tillverkare har en i modellutbudet. Det kunde man nog inte ana år 2010 när Nissan släppte den designmässigt omdiskuterade Juke.

Ägarnas köpskäl!

Renault Captur 2013–2019

Ekonomi Billig i inköp och i drift.
Design En tilltuffad småbil.
Komfort Bekvämt insteg och hög sittposition.

Seat Arona 2017–2020

Ekonomi Billig i inköp och drift.
Design Fräck spansk design.
Körglädje Roligare att ratta än konkurrenterna.

Kolla detta före köp!

Renault Captur 2013–2019

Växellåda Undersök växellådans funktion då flera ägare klagat på just detta.
Rost Rostskyddet på Captur är gott över lag, men ett antal ägare uppger att de haft problem med rost vid bakluckans handtag. 
Återkallelse Captur har varit föremål för några återkallelser. Den viktigaste rör bilar av årsmodell 2017, på vilka det kunde bildas sprickor i framnaven. Undersök om ditt tilltänkta exemplar omfattas.

Seat Arona 2017–2020

Återkallelse Seat Arona har varit föremål för en återkallelse rörande säkerhetsbälten i baksätet som kan öppnas vid kraftiga sidomanövrar. Se till att det är åtgärdat på din tilltänkta bil!

Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

EN LITEN…OCH SNABB DÅ?

Är du kanske sugen på en Captur eller Arona, men känner att du gärna vill ha lite mer krut under huven? Det självklara valet skulle kunna tyckas vara att slå till på en Seat Arona FR med den ”stora” 1,5 TSI-motorn på hela 150 hästkrafter.

Men tänker du i de banorna är jag här för att hindra dig. Du är nämligen helt ute och cyklar. Förvisso är värdeminskningen i det närmaste identisk med den lilla basmodellen, men alla övriga poster i milkostnaden blir högre. Därtill förlorar du en del av markfrigången, och med den även en del av fjädringskomforten som redan får ett tämligen lågt betyg till att börja med. 

För i princip samma milkostnad får du en Leon 2,0 TSI med 190 hästar under huven och betydligt bättre utrymmen, komfort och köregenskaper. Eller varför inte ta steget upp till en Ateca, det skiljer inte nämnvärt i milkostnad modellerna emellan.

Minstingsuvarna gör sig rent ekonomiskt bäst i sitt basutförande, och det är väl just därför man tittar på en bil i det här segmentet? Så stör du dig på saker som exempelvis trumbromsar bak, då är nog en Arona eller Captur fel bil för dig.

Begduell: Seat Arona knockar Renault Captur i nästan allt
 

Annons
Annons
Rulla till toppen