Begduell: Honda CR-V mot Mazda CX-5

Premium Två mellanklassuvar från den uppgående solens land gör upp i begduellen. Är de lika pålitliga och ekonomiska som ryktet säger?

Begduell: Honda CR-V mot Mazda CX-5

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


SUV, sushi och sojalatte har varit på modet rätt länge nu. Med det har det kommit en rad förbättringar: det sägs att sojalatten faktiskt går att dricka nu för tiden, och de flesta av oss vet vilka sushihak vi bör undvika. Men framför allt har utbudet av suvar på begagnatmarknaden formligen exploderat! Så häng med när vi jämför två mellanklassuvar från sushins hemland; Japan. Men lämna den där sojalatten utanför...

Mazda var rätt sena att haka på den lilla cross-oversuvtrenden som startades av Toyota redan i mitten av 90-talet. Men för drygt åtta år sedan lanserade man CX-5 med fokusord som Skyactivteknologi och "KODO"-designspråk. I praktiken innebar det här en snygg suv med osedvanligt mycket körglädje. Det märks även idag, för ägarna uppger fortfarande körglädje som ett av de främsta köpskälen för bilen. Det får ses som något av ett unikum i den här prisklassen av suvar utan herrejössesmotorer. 

Honda CR-V i den fjärde generationen har emellertid ägare som inte alls imponeras av körglädjen i bilen. Istället värderar man det extra utrymmet, den solida byggkvaliteten samt problemfriheten. Hondas rykte om strulfria bilar når kanske inte riktigt Toyota- och Lexusnivå. Men CR-V presterar med marginal bättre än snittbilen för perioden!

CX-5 är förvisso ingen strulbil den heller. Men ett stort antal ägare har problem med bromsar som slits i förtid och elektronik som krånglar. Det rör sig om allt från det automatiska walk away-låset till navigation och infotainmentsystem. I Hondan är det främst problem med parkeringssensorer som flertalet ägare fått byta då de gett upp, men även navigationssystemet har med tiden visat sig vara av det instabila slaget.


FELRAPPORTEN – OLIKA!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är en klar vinst för Hondan i felrapporten då den presterar bättre än både Mazdan och snittbilen för hela perioden i samtliga grenar förutom elektronik. Med det sagt är inte Mazdan en särdeles strulig bil den heller. Dock sticker bromsproblemstapeln ut betydligt i diagrammet.

Det är med andra ord inga katastrofala fel som bör hindra dig från att överväga ett köp. Något som däremot kan vara en avgörande faktor är den höga ljudnivån i Mazdan. När man jagat ned vikten i Skyactivteknologins namn har man nog gått lite för långt med att spara in på ljudisolering i CX-5. Den får ett för klassen katastrofalt lågt betyg på ynka 65 procent i ljudnivå!

Till faceliften 2015 förbättrades ljudisoleringen men den håller ändå inte samma standard som konkurrenterna. Passa därför på att ta med dig en konversationspartner till provkörningen. Men gör det även när du provar CR-V, då den inte heller presterar något positivt betyg på den här fronten.

Rent ekonomiskt är Mazdan det bättre valet. Trots en högre prislapp när bilarna var nya ser milkostnaden bättre ut för CX-5 än för CR-V. Detta mest tack vare en mycket låg förutspådd värdeminskning.

Kör du väldigt långt kan Hondan ändå vara  ett lika billigt alternativ. Mazdadieselns varvvillighet och körglädje resulterar nämligen i en tämligen hög bränsleförbrukning som ägarna inte är speciellt nöjda med. CR-V drar i snitt en liter mindre diesel per 100 kilometer än CX-5. Det blir många tusenlappar om året om du skulle köra 3 000 mil per år!

Trots Mazdans högre körglädje och något lägre milkostnad blir det faktiskt Honda CR-V som med god marginal kammar hem segern denna gång. Vettig totalekonomi, hög problemfrihet och gott om praktiska egenskaper är ändå huvudanledningarna till att köpa en mellanklassuv i den här prisklassen.


MODELLHISTORIK

Honda CR-V   

2012 Premiär för fjärde generationen av Honda CR-V som årsmodell 2013. Motorubudet består av bensinmotorn 2,0 i-VTEC som finns både i framhjulsdrivet utförande samt med fyrhjulsdrift. På dieselfronten finns den nya 1,6 i-DTEC- motorn med framhjulsdrift och 2,2 i-DTEC med fyrhjulsdrift.
2015 Facelift med skarpare design, den större dieselmotorn ersätts av 1,6 i-DTEC, i ett högre effektuförande.

Mazda CX-5   

2012 Premiär för nya crossoversuven CX-5. Motorutbudet består av Mazdas nya Skyactiv- motorer i både bensin- och dieselutförande. Bilen går att få som framhjulsdriven och med fyrhjulsdrift.
2015 CX-5 får en facelift som kännetecknas av en uppdaterad front med adaptiva LED-strålkastare som tillval. Men även av ett uppdaterat navigations/infotainmentsystem i bilens interiör.
2016 Andra generationen av CX-5 presenteras på Los Angeles Auto Show under november månad och har premiär året därpå.


ÄGARNA OM SINA BILAR

De dubbla vertikala pekskärmarna sticker ut i interiören på CR-V. Det var inte speciellt futuristiskt när det lanserades till årsmodell 2015, och vi låter dig avgöra om designen åldrats med värdighet eller inte.

CR-V-ÄGARNA ÄLSKAR...
CR-V-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Väldigt hög byggkvalitet."
"Bränslesnål och problemfri."
"Alla problem har tagits på garantin utan någon som helst tvekan från Honda."
"Bra mellansuv med personbilskänsla."
"Adaptiva farthållaren kopplar ur utan anledning."
"Drivningen till bakhjulen kopplas in väldigt sent."
"Alla parkeringssensorer har gått sönder och fläkten låter konstigt."
"Har fått göra en mjukvaruuppdatering för fyrhjulsdriften."
"Navigationen stänger av sig själv titt som tätt."
"Infotainmentsystemet strular konstant."

Tre kromade mätarhus och mörka toner rakt igenom. Det är osedvanligt sportigt bakom ratten i Mazda CX-5, för att vara en suv.

CX-5-ÄGARNA ÄLSKAR...
CX-5-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mycket bil för pengarna!"
"Bra vrid i motorn och bättre utrustad än konkurrenterna."
"Komponentgaranti på tio år eller 15 000 mil!"
"Körmässigt den bästa suven i klassen!"
"En vettig bil för en liten familj."
"Har behövt byta bromsbelägg fyra gånger på 14 000 mil!"
"Väldigt hög förbrukning!"
"Den tioåriga garantin innehåller massvis med undantag."
"Gasdämparna till bakluckan fick bytas ut rätt tidigt."
"Många elfel som resulterat i flera uppdateringar av mjukvaran och två nya styrboxar."
"Fick byta stötdämpare efter tre år."
"Ljudnivån i motorvägstempo är på tok för hög!"
"Walk away-låset fungerar lite när det känner för det, och låsknappen på nyckeln går inte att lita på."

Honda CR-V kom redan 1995. Det har hänt en hel del med de så kallade kompakta crossoversuvarna sedan Honda släppte sin första generation 1995 som svar på Toyotas RAV4 som startade hela segmentet.

Ägarnas köpskäl!

Honda CR-V 2012–2016

Kvalitet Kvalitetskänsla som ett japansk svärd!
Utrymmen Gott om plats i baksäte och skuff.
Ekonomi Vettiga priser och hygglig milkostnad.

Mazda CX-5 2012–2016

Ekonomi Mycket bil för pengarna!
Kvalitet Solid japansk kvalitet.
Körglädje Fokus på låg vikt ger körglad bil.

Kolla detta före köp!

Honda CR-V 2012–2016

Parkeringssensorer En stor andel ägare har fått byta parkeringssensorer, undersök om det är gjort eller räkna med den kostnaden på ditt tilltänkta exemplar.
Navigationssystem Flera ägare uppger att det integrerade navigationsystemet fungerar undermåligt då det både hänger sig och stänger av sig självt. Någon ägare uppger även att systemet regelbundet hänger sig och vägrar gå igång flera dagar efteråt!

Mazda CX-5 2012–2016

Bromsar Det är väldigt många anmärkningar på bromsarna bland ägarkommentarerna. Det rör sig både om att skivorna blir skeva och om att bilen tuggar i sig bromsbelägg i ett osedvanligt högt tempo.
Lås Walk away-låset som ska låsa bilen när du går ifrån den verkar fungera sporadiskt på modellen. Flera ägare uppger att funktionen är lite lynnig och att inte ens låsknappen på nyckeln går att lita på.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

DIESELFÖRBUD...OCH MILJÖZONER

Med den nyligen införda miljözonen i Stockholm och de "stundande" miljözonerna med dieselförbud runt om i Europa kanske du frågar dig varför bägge exempelbilarna har en dieselspis under huven.

Det är en helt berättigad fråga som faktiskt har ett lite otippat svar. Det rör sig inte om det faktum att majoriteten av bilarna som såldes var i dieselutförande, eller vilken euro-utsläppsklass de faller under. Utan om det simpla faktum att de trots dieselns osäkra framtid faktiskt är billigare att äga över de kommande tre åren!

En motsvarande Honda CR-V med 2,0 i-VTEC-motorn skulle landa på en milkostnad om 33,15 kronor per mil. Medan en Mazda CX-5 med 2,0 Skyactiv-G-motor hamnar på 30,69. Det är en ökning på ungefär 10 respektive 15 procent, för en bil som kommer kännas påtagligt mycket tröttare i den del av varvtalsregistret du kör i till vardags!

Det är dessutom under förutsättning att du inte kör mer än 1 500 mil om året. Annars ser den högre bränsleförbrukningen till att öka skillnaden nästan exponentiellt. Att miljözonen här hemma dessutom till slut verkar ha förpassats till enbart Hornsgatan i Stockholm gör valet väldigt enkelt. Låt plånboken styra; kör diesel i din mellansuv!