Begduell: Två japanska mellansuvar – olika som päron och äpplen

Premium Två japanska men väldigt olika mellanklassuvar gör upp i begduellen när Subaru möter Nissan. Framhjulsdrivet och ekonomiskt mot fyrhjulsdrivet och robust.

Begduell: Två japanska mellansuvar – olika som päron och äpplen

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Qashqai var inte först med att starta kompaktsuvsegmentet. Men när första generationen Qashqai (eller Dualis som den hette på den japanska hemmamarknaden) ersatte Nissans trötta Almera år 2006, tog den världen med storm. Bilen sålde som smör i solsken och satte fart på den kompakta crossoversuvkategorin på allvar. 

Förmodligen har vi just Qashqai att tacka för att Subaru Forester året därpå, till sin tredje generation, genomgick en transformation från crossoverkombi till just suv.

Men har dessa två mellanstora suvar från Japan något annat än segmentet gemensamt, och vilken bör du egentligen välja? Häng med när vi jämför den andra generationen av Qashqai med den fjärde av Forester.

Valet är faktiskt högst subjektivt, då bilarna bjuder på vitt skilda ägarupplevelser. Något som faktiskt reflekteras i ägarnas köpskäl. Av de tre främsta köpskälen delar bilarna inte ett enda!

I Qashqais fall handlar det främst om ekonomin, vilket också förklarar varför majoriteten av de begagnade exemplaren är utrustade med minsta motorn och saknar fyrhjulsdrift. Av de i landet i skrivande stund drygt 1 000 begagnade Qashqai av den andra generationen, har knappt 40 stycken fyrhjulsdrift!

Men bilen levererar på ekonomifronten. Något som syns i ägarebetygen, men även i milkostnadskalkylen (26,03 kr/mil). Den är förvisso inte billigast i klassen, den kronan går till Kia Niro Hybrid. Men det skiljer bara drygt två riksdaler per mil mellan Nissan och Kia.


FELRAPPORTEN – INTE FELFRIA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Spridda skurar är nog det bästa sättet att sammanfatta bägge bilarna på i felrapporten. Forester sticker ut med motor-, växellåds- och lackbesvär strax över snittbilen. Medan elektroniken och inredningen lämnar en hel del övrigt att önska i Qashqai. Över lag är dock Forester den mindre struliga av dem, och även om motorproblem låter allvarligt rör det sig främst om glödstift som fått bytas och mjukvara som behövt uppdateras.

Subaru Forester däremot kostar betydligt mer med sina 33,77 kronor per mil. Men då får man den för ägarna ack så viktiga fyrhjulsdriften som standard på modellen.

Tro för övrigt inte att du kommer så himla mycket billigare undan med att välja en diesel istället för den bensinmodell vi räknat på. Värdeminskningsprognosen för just dieseln ser inte lika lovande ut, och den höga skatten samt de högre servicekostnaderna gör att du får köra bra mycket längre än 1 500 mil om året för att den ens ska bli lika billig som bensinvarianten.

Men om vi återgår till ägarnas främsta köpskäl, som i Foresters fall handlar om kvaliteten, är ägarna faktiskt inte speciellt övertygade. Enligt vår ägarenkät är kvalitetskänslan sämre än för den genomsnittliga Subarun för tidsperioden, och problemfriheten faktiskt något lägre än för föregående generationen Forester! Med det sagt är betygen ändå bättre än Qashqais på i princip samtliga punkter.

Utöver fyrhjulsdriftens förträffliga framkomlighet är Subarus EyeSight förarassistanssystem något som återkommande prisas bland ägarkommentarerna. Den senaste versionen av systemet som bland annat innehåller helljusautomatik kom först till faceliften år 2017 och är alltså modellen du bör sikta på om du som många av Foresterägarna värderar säkerhet högt. Assistanssystemet i sig är ingenting ovanligt i den här prisklassen och för den här årsmodellen, vad som är anmärkningsvärt är att ägarna sällan skriver om dessa bland kommentarerna i vår ägarenkät. I de fall det nämns brukar det vara i samband med hur dåligt de fungerar, och inte tvärtom som hos Subaru!

Men enkom ett av ägarna prisat förarassistanssystem gör ingen vinnare. Tämligen hög problemfrihet och relativt nöjda ägare däremot gör Forester till vinnaren av denna duell. Men är du intresserad av en Forester, kanske du även bör överväga en Outback!


MODELLHISTORIK

Nissan Qashqai   

2013 Premiär för andra generationen Qashqai genom ett streamat lanseringsevent i London.
2014 Säljstart. Bilen går att få med en 1,2 liter stor bensinmotor på 115 hästar. Eller med dieselmotorerna 1,5 dCi (110 hk) samt 1,6 dCi (130 hk) där den sistnämnda även går att få i fyrhjulsdrivet utförande.
2017 Qashqai får en facelift som kännetecknas av en större grill och aggressivare front. Adaptiva LED-strålkastare finns nu som tillval.

Subaru Forester   

2013 Säljstart för fjärde generationen av Subaru Forester. Motorutbudet känns igen från föregående generation med den två liter stora boxermotorn i antingen bensin- eller dieselutförande på 150 respektive 147 hästar. En kraftigare 240-hästars turboversion av bensinmotorn är dock ny för den här generationen. Bilen går enbart att få i fyrhjulsdrivet utförande.
2014 Forester begåvas med terrängsystemet X-mode och förarassistanssystemet EyeSight tillkommer som tillval.
2017 Forester får en facelift med ny front och förbättrat EyeSight-system.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i Qashqai är tämligen återhållsam. Och påminner den kanske inte lite väl mycket om interiören i nuvarande generationen av Nissan Micra?

QASHQAI-ÄGARNA ÄLSKAR...
QASHQAI-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mycket välutrustad för pengarna."
"Väldigt lätt att kliva i och ur bilen, tack vare det höga insteget."
"Oerhört mycket bil för pengarna."
"Länkarmsbussningarna har bytts två gånger."
"Trasiga gummibussningar till stötdämparna."
"Defekt batteri som orsakade allehanda fel från att dörrarna inte låste sig till att bilen ibland inte startade."
"Infotainmentsystemet strular."
"Klimatanläggningen lever sitt eget liv."
"Delar av inredningen har lossnat."
"Inredningen knakar lite här och var."
"Väl bullrig!"

Interiörkvaliteten i Forester tar ett kliv upp i varje generation, i det fjärde utförandet är den långt ifrån den plastiga arbetshäst den började som. Det är dock en bit kvar till tysk interiörkvalitet om man frågar ägarna.

FORESTER-ÄGARNA ÄLSKAR...
FORESTER-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Bra fyrhjulsdrift och markfrigång."
"Suverän vid vinterväglag och på dåliga vägar."
"En riktig slitvarg."
"En utmärkt dragbil som klarar det mesta."
"Bra framkomlighet och komfort!"
"Riktigt fin husvagnsdragare."
"Assistanssystemet EyeSight är väldigt bra."
"Lackskador uppstår lätt på grund av tunn lack."
"Kraftig förbrukning av olja."
"Radion tappade stationer, åtgärdades med en mjukvaru-uppdatering."
"Lite plastig inredning med paneler som inte sitter som de ska."
"Sätena saknar svankstöd."
"Bakluckan skaver mot kofångaren, har åtgärdats av verkstad men problemet återkommer."
"Glödstift fick bytas i princip direkt efter leverans."

Redan 1997 släpptes Subaru Forester. Fast då var det inte som en kompaktsuv, utan som en crossoverkombi.

Ägarnas köpskäl

Nissan Qashqai 2014–2019

Ekonomi Mycket kompaktsuv för pengarna.
Design Kaxig design, särskilt efter faceliften.
Komfort Högt insteg bekvämare är bekvämt.

Subaru Forester 2013–2019

Kvalitet Ihopskruvad som en pansarvagn!
Körglädje Boxermotor och fyrhjulsdrift är kul!
Säkerhet Fyrhjulsdrift och EyeSight ger säkerhet.

Kolla detta före köp!

Nissan Qashqai 2014–2019

Elektronik Spökande elektronik hör till vanligheterna i Qashqai. Ägare uppger att allt från infotainmentsystem till klimatanläggning lever sitt egna liv. Ett stort antal ägare har även fått byta batteri på garantin.
Bensinmotor Den lilla bensinmotorn 1,2 dig-T tenderar att ha hög oljeförbrukning. Kolla oljenivån före köpet, är den låg kan motorn behöva dyra reparationer i förlängningen. Det kan även uppstå ett missljud/rassel från kamkedjan, som i värsta fall resulterar i ett haveri.  

Subaru Forester 2013–2019

Oljeförbrukning En del ägare till bensin­motorbilar klagar på hög oljeförbrukning. Kolla oljenivån på ditt tilltänkta exemplar.
Offroad Till skillnad från enklare suvar i segmentet stoltserar Subaru med Foresters framkomlighet. Ta därför en titt under bilen efter eventuella skador om den använts utanför asfalten.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

SYMMETRISK FYRHJULSDRIFT?

Hos Subaru gör man saker lite annorlunda än i resten av bilbranschen. På gott och ont bör tilläggas! Men saker som boxermotorer och symmetrisk fyrhjulsdrift gör att folk som ägt en Subaru tenderar till att bli något fanatiska över märket. Men vad är egentligen symmetrisk fyrhjulsdrift, och är den bättre än exempelvis Audis quattrosystem?

Symmetrisk fyrhjulsdrift är faktiskt inget mer avancerat än att drivaxlarna på bägge sidorna är lika långa. Detta är möjligt tack vare layouten på drivlinan. När resten av biltillverkarna monterar en rak fyrcylindrig motor på tvären under huven, resulterar det i att drivaxeln på ena sidan av bilen blir kortare än den andra. Detta leder till mer vridmoment i ett drivhjul. 

I en Subaru får du lika mycket kraft på bägge sidorna vilket ger bilen ett karaktäristiskt beteende på vägen, och gör att den tar sig fram rätt bra på dåligt underlag, särskilt givet att det som här i Forester rör sig om öppna differentialer både på fram- och bakaxel. Vill du veta mer om skillnaderna på olika fyrhjulsdriftssystem skrev vi ett omfattande test med flera system i nummer 06/2014. Men se till att prova en Subaru i riktigt dåligt vinterväglag en gång, så förstår du nog vad fantasterna så glatt orerar om.