Begduell: BMW 7-serie möter Mercedes S-klass

Premium Varför köpa en lätt begagnad Volkswagen Golf, när du kan få en riktigt pampig direktörsvagn med V12 under huven för samma pengar?

Begduell: BMW 7-serie möter Mercedes S-klass

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Varför köpa en anonym och vettig begagnad bil som säg en Volkswagen Golf? När du för samma pengar kan glida omkring i absolut komfort som en riktigt pampig direktör bakom tolv cylindrar i ett elegant autobahnlok från Tyskland? 

Är en äldre lyxbil som en BMW 7-serie eller en Mercedes S-klass från över ett decennium tillbaka ett vettigt begagnatköp i dagsläget? Med ord som miljötänk, klimatångest och miljözoner på allas läppar har priserna på dessa lyxkryssare sjunkit som en gråsten i vatten.

Du kan idag få en S-klass med V12 och dubbelturbo för knappt en tiondel av vad den kostade ny! Men är ett lågt inköpspris synonymt med låga ägarkostnader, och levererar dessa "gamla" bilar verkligen den komfort man förväntar sig av en lyxvagn idag?

På den sista frågan kan vi snabbt och resolut svara ja! Tittar man bland svaren i vår ägarenkät ser man ganska snabbt att i TQ-ronden, där vi huvudsakligen mäter olika sorters komfort, värderar Mercedesägarna sina bilar lika högt som betydligt nyare konkurrenter. Den enda plumpen i protokollet är bagageutrymmet som faktiskt krympt något från bilen den ersatte. 

7-serien som är en något nyare konstruktion får betydligt yngre konkurrenter som exempelvis Porsche Panamera att framstå som bullriga om man jämför ljudnivåbetyget. Komforten är det således inget fel på i någon av bilarna.

Men när det kommer till ekonomi och IQ-ronden är visan en helt annan. Ägare av bägge bilarna är ytterst missnöjda med förbrukningen, och det var de redan när bilarna lanserades. Något som inte blivit bättre med tiden då priset på bränsle skjutit i höjden, vilket märks tydligast i betygen för de tolvcylindriga modellerna vi valt som exempelbilar.

Både Mercan och BMW:n finns med "mindre" V8:or och till och med dieselmotorer för den som bryr sig om bränsleförbrukningen. Men oroar du dig över det är förmodligen bägge bilarna fel att titta på till att börja med.


FELRAPPORTEN – STRULIGT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Höga staplar i felrapporten är inget gott tecken. Att vi dessutom behövt dubblera skalan för att rymma hela 83 procent problem med S-klassens chassi gör inte saken bättre. 67 procent elektronikproblem är inte heller det en lovande siffra. Men förvånansvärt nog ligger rostproblemen på genomsnittliga 17 procent. Vilket inte heller det är speciellt lite. BMW:n presterar bättre rakt igenom, men har också några staplar som sticker förbi snittbilens för hela perioden. Men då får du ha i åtanke att Mercedes stapel även inkluderar bilar från 1998!

Nej, de tolvcylindriga alternativen är nog det vettigaste valet om du är sugen på dessa lyxkryssare. Utöver den unika silkeslena körupplevelsen av att färdas bakom tolv cylindrar, som faktiskt är väldigt få förunnad, har det höga initiala priset sett till att de tappat mest i värde av alla modeller. Du får helt enkelt mer för dina pengar!

De är förvisso fortfarande väsentligt mycket dyrare än de enklare modellerna med V8 eller dieselspis under huven, men det betyder bara att de inte hunnit passera mellan händerna på lika många ägare som egentligen inte haft råd att underhålla bilen.

För är det en sak du bör ha väldigt klart för dig, är det att även fast den kostar som en Volkswagen Golf betalar du service och underhåll för en bil i miljonklassen! Det kan låta lite avskräckande, men som du ser i rutan ägarkostnader är det inte fullt så blodigt som man kan tro. 

Om det är något du ska titta på när du letar efter din egna lyxsläde är det servicehistoriken på ditt tilltänkta exemplar. Underhållskostnaderna på bägge bilarna må inte vara orimlig för en ägare med normal ekonomi, men reparationskostnaderna är en helt annan femma! En dåligt underhållen bil kommer garanterat att bjuda dig på dyra överraskningar. Du kan läsa om de vanligaste bland kontrollpunkterna och kommentarerna i början av artikeln.

Men ägarenkäten visar tydligt att både 7-serien men i synnerhet S-klass av de aktuella generationerna är problemdrabbade bilar. Eller som en S-klassägare säger "Med 143 elmotorer är det klart att något krånglar".

Det är med andra ord ingen överraskning att det blir 7-serien som vinner denna duell. Hittar du ett ordentligt servat och välskött exemplar kan du dessutom slippa den värsta huvudvärken! Men frågan är om inte en nyare Porsche Panamera, eller kanske en Tesla Model S är ett bättre val? Milkostnaden är i princip densamma...


MODELLHISTORIK

BMW 7-serie   

2001 Premiärvisning av femte generationen 7-serie på Frankfurtsalongen, med säljstart som årsmodell 2002. Bilen ersätter den populära E38-generationen av 7-serien och blir tillverkarens första bil att få infotainmentsystemet iDrive.
2003 En förlängd version med prefix L lanseras.
2005 Faceliftdags, eller LCI som BMW kallar det. Ett försiktigt lyft av exteriören ackompanjeras av ett uppdaterat iDrive-system med förenklade menyer och fler dedikerade knappar.

Mercedes S-klass   

1998 Sent på året lanseras W220-generationen av S-klass som ersättare till den åldrande W140. Jämfört med föregångaren har bilen krympt något i yttermått, men bjuder ändå på bättre innerutrymmen. Det nya designspråket med eleganta svepande linjer är något vi känner igen även i dagens modeller.
2003 S-klass får en ytterst försiktig facelift både exteriört och interiört. S600 får en 5,5 liter stor V12 med dubbelturbo på hela 500 hästar!


ÄGARNA OM SINA BILAR

Trots att bilarna lanserades med bara fyra års mellanrum, upplevs interiören i 7-serien väsentligt mycket modernare. Särskilt efter faceliften till modellår 2005 när iDrive-systemet uppdaterades.

7-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR...
7-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastisk komfort och underbar motor!"
"Hög kvalitet och mycket bil till ett relativt lågt pris."
"En fantastisk bil som är värd den extra kostnaden om man har utrymme för det i sin ekonomi."
"Väldigt smidig trots storleken."
"Den automatiska bagageluckeöppningen slutade fungera."
"Kylvattenrör i motorn läckte plötsligt. 13 000 kr i delar från USA och två arbetsdagars jobb."
"Lite underlig styrning av menysystemet."
"Har fått byta ett antal tändspolar vid 6 000-8 000 mil, och växellådan vid 13 500 mil!"

Att W220-generationen av S-klass föddes på 90-talet råder det inga tvivel om bakom ratten. Trots att infotainmentskärmen växte något efter faceliften, lämnar inredningen inte direkt några moderna vibbar.

S-KLASS-ÄGARNA ÄLSKAR...
S-KLASS-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En fantastisk bil rent ut sagt!"
"Den har nu gått 34 000 mil, med bibehållen nybilskänsla!"
"En underbar vagn att färdas i, som faktiskt drar under liten vid landsvägskörning."
"Att köpa en bil som ny kostade 1,7 miljoner för de här pengarna känns trots allt som ett fynd."
"Rost och elfel! Har fått byta i princip alla el- och fläktmotorer."
"En läckande servoslang kostade 12 000 kronor att laga."
"Trasig luftfjädring gick på 50 000 kronor, och generatorn 20 000!"
"Saknar körglädjen som finns i BMW, här åker man bara med."
"Rost, regulatorfläkt, kompressor, luftfjädring, dragkrok... Listan över saker som åtgärdats på bilen är lång."
"Rostar i bagagelucka, skärmkanter och tröskellådor. En riktig rosthög!"

Mercedes S 65 AMG. När du behöver över 600 hästar och dubbelturbo-V12:a under huven, men ändå vill ha en bekväm, sofistikerad och elegant bil.

Ägarnas köpskäl

BMW 7-serie (E65) 2002–2008

Komfort Väg- och ljuddämpning i världsklass.
Körglädje BMW:s löfte till kunderna.
Kvalitet Materialval i miljonklassen.

Mercedes S-klass (W220) 1998–2005

Komfort Som att sväva fram på moln.
Varumärke En stjärna i fronten säger mycket.
Design Ett rejält lyft från föregångaren.

Kolla detta före köp!

BMW 7-serie (E65) 2002–2008

Elektronik iDrive lanserades till E65-generationens 7-serie. Tyvärr är den långt ifrån felfri i sin första tappning, värst drabbade verkar bilar innan faceliften till årsmodell 2005 vara. Undersök att alla funktioner i bilens iDrive-system verkligen fungerar.
Läckage Drabbar främst V8-modellerna som tenderar att läcka dels kylarvätska men även olja. I bästa fall är det en slanganslutning till expansionskärlet, i värsta fall behöver topplockspackningar och packningen till mekatroniken bytas. Lyft på motorhuven och kolla även under ditt tilltänkta exemplar för att slippa de extra utgifterna!
Trött På V8-modeller har IVM-modulen en tendens att strula. Detta uppenbarar sig oftast genom att bilen känns orkeslös utan några felkoder. Lätt att åtgärda för den händiga, men det kostar inte heller en förmögenhet att få hela modulen utbytt på verkstad.

Mercedes S-klass (W220) 1998–2005

Rost Mercedesbilar från den här eran lider av dåligt rostskydd och drabbas således i väldigt stor utsträckning av just rost. S-klass är inget undantag. Kolla särskilt hjulhusen, fjädringstornen och bagageluckan. Bilar efter faceliften 2002 verkar klara sig bättre.
Luftfjädring Ett annat modellrelaterat problem som är dyrt att åtgärda är den ofta läckande luftfjädringen. Särskilt de främre fjäderbenen drabbas av läckage, men även kompressorn har tveksam livslängd. Provkör bilen och se till att kompressorn inte går för jämnan. Gör den det, gör du bäst i att titta vidare.
Kamaxelsensor Om bilen vägrar att starta när den blivit varm är det troligtvis kamaxelsensorn som gett med sig, ett tyvärr ganska vanligt fel på modellen.
Elektronik S-klass är fullproppad med elektronik. Mycket av den verkar dessvärre strula för ägarna.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Historik...och reparationer

Aldrig är historik lika viktigt vid ett begagnatköp, som när det kommer till bilar i miljonklassen som tappat värde hela vägen ned i Golfklassen. En Carfaxrapport är nästan ett måste, vare sig du tittar på svensksålda bilar eller importerade exemplar. En välfylld servicebok med stämplar från auktoriserade verkstäder eller specialistverkstäder är ytterligare ett måste.

Det sista du vill göra på din nyköpta S-klass för 125 000 kronor är att laga luftfjädringen för halva bilens värde bara för att någon låtit fusklaga den så det höll i ett par månader till.

När vi är inne på det ämnet är det kanske värt att poängtera att en konvertering av luftfjädringen till konventionella stålfjädrar inte nödvändigtvis är en fusklagning. Du offrar förvisso en del av komforten, men du slipper också det största huvudbryet med modellen bortsett från rosten.

Häng inte heller upp dig på miltalet, en välhållen bil med 26 000 mil på mätaren kommer troligen att vara mer problemfri än en med 12 000 där servicen eftersatts för att den kostat för mycket. Gör du en grundlig bakgrundskoll av ditt tilltänkta exemplar kan du faktiskt få en tämligen problemfri bil enligt ägarna själva.

Och med det lär du göra ditt livs bilaffär, för mer bil för pengarna än så här går det inte att få!