Begduell: Audi A4 mot Opel Insignia

Premium Lagom är bäst. Men vem är egentligen bäst på att vara lagom? Två tyska mellanklassare möts. Är det Vorsprung durch Technik, eller Wir lieben Autos som gäller?

Begduell: Audi A4 mot Opel Insignia

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Opel har sedan lång tid tillbaka levt i limbo här hemma i Sverige. GM-förvärvet och plattformsdelandet med numera nedlagda Saab gjorde bilar som Vectra, Astra och Corsa tämligen vanliga på våra vägar. Men när såg du senast en Opel Signum, eller för den delen en ny Astra i trafiken? 

Emellertid står det en Audi A4 parkerad runt varje gathörn, nästan oavsett vilken del av landet du befinner dig i! Men är de fyra runda ringarna från Ingolstad verkligen bättre i fronten på ditt nästa begagnade bilköp? Eller bör du kanske överväga den något mindre populära blixten från Rüsselsheim?

Svaret på den sistnämnda frågan är ett rungande ja. Dock med en liten tvist som jag återkommer till senare.

Går vi på ägarnas egna skattningar vinner Opeln över den mer premiuminriktade Audin i två av tre delmoment. Det är bara i den mer emotionellt avvägda EQ-ronden det blir oavgjort! Men även där visar Opelägarna på en högre märkestrogenhet och det är en högre andel ägare som skulle göra om sitt köp.

Ändå är det ägarna själva som beklagar sig över märkesimagen. Eller som en av ägarna skrivit i kommentarerna till vår ägarenkät "Den har ett fel: Den heter Opel. I övrigt är Insignia en alldeles utmärkt bil".

Men även Audi har lite problem på imagefronten efter den stora Dieselgateskandalen, som bland annat omfattade 2,0 TDI-motorn i den här generationen av A4.

Ägarupplevelsen går isär något när det kommer till hur bilarna påverkats av fabriksåtgärderna. Men av de som valt att kommentera kring detta i vår enkätundersökning är det uteslutande negativa kommentarer, i synnerhet om försämrad körbarhet och något högre förbrukning. Detta behöver dock inte vara av ondo för dig som begagnatspekulant. Åtgärden var frivillig för ägarna, och så länge du provkör ditt tilltänkta exemplar kan du vara säker på att du får den prestanda och den körbarhet du faktiskt upplever under provturen.


FELRAPPORTEN – STRUL PÅ TYSKA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Även fast ägarna ger Audi A4 ett genomsnittligt betyg i problemfrihet talar felrapporten om att bilen är allt annat än felfri. De höga motorproblems- och garantistaplarna kan förklaras av Dieselgateskandalen. Men även de resterande staplarna ser dystra ut i jämförelse med snittbilen för perioden. Inte heller Opel Insignia presterar några staplar att direkt hurra för, men det visar i alla fall på att bilen faktiskt är lite mindre problemdrabbad. Något ägarna även bekräftar i sin skattning av problemfriheten.

Om du istället tänkt kika på en bensindriven A4 är mitt råd att låta bli. Dels är milkostnaden högre, då förbrukningen inte är i närheten av de snåla dieslarnas. Men främst är det för att TFSI-motorn kring de berörda årsmodellerna av den här generationen A4 har stora problem med kolvringarna. Detta leder till hög oljeförbrukning, som i värsta fall kan betyda att motorn totalhavererar.

Efter faceliften 2012 uppdaterades motorn med bättre kolvringar, men även ägare av nyare bilar uppger sig ha problem med enormt hög oljeförbrukning. Som ren motpol till detta visar felrapporten att motorproblem i Insignia hör till ovanligheterna, då den faktiskt strular betydligt mindre än Audi A4 men även mindre än snittbilen för perioden! 

Ett problem som delas av bägge bilmodellerna är dock det dåliga bagageutrymmet. Insignia rymmer förvisso mer än A4, mest tack vare sin längd. Men den är långt ifrån klassledaren Skoda Superb, och faktiskt inte ens lika bra som den betydligt mindre Skoda Octavia.

Inte heller Audin imponerar med sin kraftigt sluttande bagagelucka som gör det svårt att lasta i barnvagnen för några av ägarna. Missnöjet märks i siffrorna som är ovanligt låga för mellanklassen. Detta trots att ägarna gjort en medveten uppoffring eftersom designen är det huvudsakliga köpskälet för såväl A4 som Insignia. 

Det är dock inte bara misär bakom ratten i en A4. Hittar du ett ett välskött exemplar av sen årsmodell som exempelbilen vi räknat på, kan du glädja dig åt betydligt högre problemfrihet än hos de tidiga bilarna. Du kan även gotta dig åt att priset du betalar för att välja premiummärket i fronten faktiskt är lägre än om du hade valt Opeln, som har en lika hög milkostnad som en jämngammal BMW 320d Gran Turismo!

Lägre milkostnad alena gör inte Audin till vinnare av duellen. Inte helt otippat blir det Opel Insignia, blixten från Rüsselsheim, som kammar hem vinsten denna gång. Men i ärlighetens namn bör du nog faktiskt ta dig en titt på Skoda Superb istället. Då den gör i princip allt Opeln gör, fast bättre och till en lägre milkostnad! Nyfiken? Kika i så fall på begduellen i nummer 21/2019


MODELLHISTORIK

Audi A4   

1999 Premiär för fjärde generationen Audi A4 på Genèvesalongen. Bilen finns både som sedanmodell och i kombiutförande som på vanligt Audimanér kallas för Avant. Fyrhjulsdrift är tillval.
2012 Facelift bestående av en ny front med LED-belysning som påminner om storebror A6, samt LED-ljus bak som tillval. Motorerna får mer effekt och 3,2 FSI ersätts av nya 3,0 TFSI.

Opel Insignia   

2008 Premiär i London för sedan och halvkombikaross. Fyrhjulsdrift finns som tillval.
2009 Kombimodellen Sports Tourer lanseras och är åtta centimeter längre. Samtidigt introduceras även OPC-versionen av Insignia med 325 hästar och fyrhjulsdrift som standard.
2013 Facelift till årsmodell 2014 som kännetecknas av en något mindre rörig interiör med färre knappar och större infotainmentskärm. 


ÄGARNA OM SINA BILAR

Lite elakt skulle man kunna säga att har du sett en Audiinteriör från den här eran, har du sett alla. Men likheten med storebror A6 och den höga detaljfinishen är knappast något att fnysa åt.

A4-ÄGARNA ÄLSKAR...
A4-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Kul att köra och billig att äga."
"Väldigt driftsäker."
"Mycket låg dieselförbrukning."
"Härlig fyrhjulsdrift."
"Tystare än en Mercedes E-klass!"
"Rost i framskärmar och kassa länkarmar."
"Fick byta bägge hjullagren fram redan vid 4 000 mil."
"Vattenpumpen skar vid 4 500 mil."
"Bakluckan rostar."
"Drog olja redan vid 3 000 mil. Audi vägrade ta kolvbytet på garantin."
"Sportpaketet gör bilen alldeles för stötig!."
"Barnvagnen får inte plats på grund av bakluckans sluttning."

Till faceliften av Insignia städade man upp rätt ordentligt i mittkonsolen som bantades på ungefär hälften av knapparna och samtidigt fick en betydligt större infotainmentskärm.

INSIGNIA-ÄGARNA ÄLSKAR...
INSIGNIA-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En trevlig, ekonomisk och pålitlig reskamrat."
"Går jämnare och upplevs som tystare än min gamla Insignia före facelift."
"Låg bränsleförbrukning trots stor och tung bil."
"Man kommer fram utvilad även efter långa sträckor."
"Mycket bil för pengarna jämfört med konkurrenterna i segmentet."
"Magnetventil till AC-kompressorn slutade fungera."
"Kardanknuten byttes vid 10 000 mil på garantin."
"Hela underredet rostar."
"Vibrationer från bromsskivorna."
"Dörrarna skramlar."
"Haldex-differentialbromsen strular."
"Sätesvärmarna byttes på garantin, de nya har också slutat att fungera."
"Kabelbrott till bränslepumpen."
"Växellådan rasade."
"Fyrhjulsdriften ur funktion."
"Trångt bagageutrymme i kombin."

Sällan har man förknippat Opel med djärv design. Men det hela ändrades på Frankfurtsalongen 2003, när man avtäckte Insignia Concept. Tyvärr var det inte mycket av konceptbilens aggressiva designspråk som letade sig vidare till produktionsmodellen.

Ägarnas köpskäl

Audi A4 (B8) 2008–2015

Design Sportig design, även på kombin.
Kvalitet Kvalitetskänslan bakom ratten!
Körglädje Turbomotorer och quattro.

Opel Insignia (A) 2008–2016

Design Omisstaglig i trafiken.
Ekonomi Förvånansvärt mycket bil för pengarna.
Komfort Bekväm, särskilt i baksätet.

Kolla detta före köp!

Audi A4 (B8) 2008–2015

Oljeförbrukning Hög oljeförbrukning beroende på dåliga kolvringar som i värsta fall kan leda till totalhaveri drabbar främst TFSI-modellerna innan faceliften 2012. Men ett antal ägare av nyare årsmodeller vittnar också om samma problem.
Rost A4 rostar! Kolla framskärmar, dörrtrösklar och bagagelucka. Värst utsatta är gamla bilar, men även så nya som årsmodell 2015 är påverkade.
Hjullager Hjullagren fram verkar underdimensionerade på modellen. Ett stort antal ägare har fått byta ut dessa redan efter några tusen mil.
Dieselgate 2,0 TDI-motorn omfattas av den stora Dieselgateskandalen. Vissa ägare uppger försämrad körbarhet efter mjukvaruppdateringen.

Opel Insignia (A) 2008–2016

Elektronik Insignia drabbas av allehanda elektronikproblem. Det rör sig om allt från strulande radio och parkeringsvarnare, till fallerande sätesvärme och instrumentering som plötsligt slocknar. Undersök därför elektroniken ordentligt i ditt tilltänkta exemplar.
Dubbelmassesvänghjulet på manuellt växlade dieselmodeller har en tendens att krångla och kostar en hel del att byta.
Bagagelucka Öppningsmekanismen till bagageluckan har slutat fungera för flera ägare. Undersök dess funktion ordentligt.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Anonym som få...
men snabb som attan

Opel Performance Center eller OPC som det förkortas, kan ses som märkets motsvarighet till BMW:s M-division, eller varför inte till Mercedes AMG.

Men fabrikatet bär inte alls samma tyngd som de stora jättarna, och bjuder kanske inte riktigt på samma sorts kördynamik. Vilket gör att andrahandsvärdet har fallit rätt markant sett till bilens nypris. Kanske lite extra mycket här hemma i Sverige där vi troligen fortfarande är lite bittra efter att GM valde att hålla Opel vid liv, men skyfflade undan Saab till den evigt växande gravplatsen för misslyckade förvärv. Hur som helst har detta lett till att Insignia OPC blivit något av en doldis på marknaden. 

Med ett nypris på nära nog en halv miljon kronor i Sports Tourer-utförande kan du idag räkna med att betala så lite som 130 000 kronor för en relativt sen årsmodell, om du hittar en till salu i Sverige vill säga! Eller varför inte från ungefär 8 000 euro om du kan tänka dig att titta på en sedanmodell i Tyskland!

För den struntsumman får du en riktig landsvägsmissil med en turbosexa på hela 325 hästkrafter under huven. Fyrhjulsdrift med elektroniskt bromsad bakdiff är standard på modellen. Det är för övrigt samma system som satt i Saab 9-3 Turbo X...