Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen

PREMIUM Mellanklassen är fylld till brädden av tyskar som A4, 3-serien och Passat. Är det kanske därför du bör titta på ett lite mer udda alternativ?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Exotiska alternativ kanske är att ta i lite grann. Men hur många Mazda 6:or hinner du uppfatta på vägarna mellan alla Passater och A4:or? Även Peugeot 508 är något av en doldis på marknaden. Den må vara vanligare än japanen, men den är inte på långa vägar lika vanlig som exempelvis en BMW 3-serie. 

Drygt 9 000 exemplar av 508 har Peugeot registrerat in i Sverige. Nästan samtliga med diesel under huven och hela 80 procent i kombiutförandet SW! Den något ovanligare Mazda 6 i tredje generation har sålts i blott 5 000 ex! 

Men innebär sällsyntheten att bilarna är objektivt sämre än sina vanligare konkurrenter? Eller är det bara ett resultat av svag marknadsföring? Och framför allt, vilken av dessa två uddafåglar är det bättre begagnatköpet?

När Peugeot 508 senast figurerade i begagnatduellen 2013, var ägarna eniga: Det var utan tvekan den absolut bästa mellanklassbilen i vår begagnatdatabas. Man var salig över ljudnivån och problemfriheten. Hela 91 procent av ägarna då kunde tänka sig att göra om sitt köp! Bilar som Volkswagen Passat och Volvo V70 hade inte en chans i betygsjämförelsen. Men det var som sagt närmare sju år sedan.

Nu när modellen funnits på marknaden i nästan ett decennium vet vi att det faktiskt är lite si och så med den där utomordentliga problemfriheten. Jag vill egentligen inte slänga mig med floskler, men ”fransk elektronik” ligger nära till hands.

Nästan var tredje ägare som svarat i vår enkätundersökning har någon sorts problem med elektroniken i sin 508 SW. Ägarna själva verkar dock inte så bekymrade, då problemfrihetsbetyget bara sjunkit ynka två procentenheter sedan 2013, trots att felprocenten i felrapporten ökat rätt drastiskt. Det hela bottnar dock i att det över lag inte rör sig om funktionskritiska problem, utan oftast om mindre fel som glappande elhissar och trasig stolsvärme.


FELRAPPORTEN – ELFEL?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Spridda skurar i felrapporten denna gång. Stapeln som sticker ut mest är som vanligt på nyare bilar: Elektroniken! Hela 30 procent av ägarna som svarat i vår enkätundersökning har någon sorts elektronikrelaterat problem med sin Peugeot 508 SW. I sann japansk anda strular dock elektroniken i Mazda 6 mindre än snittbilen för perioden! Det tar man dock igen med att ha högre andel motor-, lack- och bromsrelaterade problem än fransosen.

Där är dock japanerna i vanlig ordning steget före. Felprocenten på elektronik är under snittet för perioden, men av kommentarerna i vår enkätundersökning att döma rör det sig nästan uteslutande om problem med infotainmentsystemet. Här är istället rostande och kärvande bromsar vanligare. Främst rör det sig om skivorna bak på bilen. Man kan nästan undra om Mazda delar underleverantör med VAG-gruppen?

Något man definitivt inte delar med konkurrenter som Audi och Volkswagen är service- och garantinöjdheten. Både fransosen och japanen presterar betyg i nivå med BMW och Mercedes i det hänseendet. Något som dessutom får bägge bilarna att sticka ut från konkurrenterna är betyget för ljudnivå. Med 88 procent är Peugeot 508 SW utan konkurrens i sin klass! Detsamma kan man inte säga om Mazda 6 vars ägare försäkrar att det inte alls bullrar så illa som det påstås. 

Betyget 58 procent vittnar dock om motsatsen, och passar i ärlighetens namn inte ens in i mellanklassen. Förvisso går betyget upp något för bilar efter interiörlyftet till modellår 2016, men 63 procent är fortfarande långt under snittet.

Fast en Mazda 6 köper man inte för ljudkomfortens skull. Design och körglädje landar på delad förstaplats bland ägarnas köpskäl, och körglädjebetyget är bland de bättre i klassen. I Peugeotens fall är körglädje något du inte ens hittar i de motorstarkaste varianterna, enligt ägarna.

Men bryr du dig det minsta om kördynamik bör du undvika de motorsvaga modellerna med PSA-koncernens robotiserade ”automatlåda”, kallad MCP på Peugeotspråk. Ägarna säger att man förvisso vänjer sig vid upplevelsen, men att lådan är både obeslutsam och slö. Något även vårt testlag bekräftat vid provkörningar av modellen.

Men i slutet av dagen finns här ett vettigt alternativ i mellanklassen vare sig du vill ha körglädje eller inte. Den något mer körglada Mazdan är förvisso ingen 3-seriedräpare. Men nog sticker den ut som ett udda alternativ. Segern går dock till Peugeot 508 SW. Oslagbar ljudkomfort i kombination med en väldigt vettig milkostnad gör den till ett bättre begagnatköp än självaste Volkswagen Passat! 


MODELLHISTORIK

Mazda 6   

2012 Premiär på motorsalongen i Moskva. Bilen finns som kombi och sedan med en tvålitersmotor i både bensin- och dieselutförande.
2015 Fyrhjulsdrift kommer som tillval.
2016 Nytt infotainmentsystem.
2018 Facelift med ny front och akter samt helt ny inredning och förbättrad ljudisolering.

Peugeot 508

2010 Premiär på motorsalongen i Paris för Peugeot 508 som ersätter utgående 407. Den nya bilen delar plattform med andra generationen Citroën C5. Motor- utbudet består av bensinmotorn 1,6 VTi med eller utan turbo, samt dieselmotorerna 1,6, 2,0 och 2,2 HDi. Bilen finns även i kombiutförande med prefixet SW.
2012 Dieselhybriden RXH Hybrid4 tillkommer.
2015 Facelift med en rad nya motorer. BlueHDI 180-motorn går nu att få i RXH- utförande utan hybriddrivlina. 


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Till modellår 2016 fick Mazda 6 ett nytt infotainmentsystem som transformerade interiören till en betydligt modernare standard.
MAZDA 6-ÄGARNA ÄLSKAR…
MAZDA 6-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Ett otroligt tryggt köp tack vare tio års garanti!”
”En bra bil med mycket finesser och komfort för pengarna.”
”Bra med en stor infotainmentskärm.”
”En utmärkt långfärdsvagn.”
”Fantastisk motor och växellåda.”
”Lite väl törstig.”
”Otroligt högt vägljud.”
”Regenereringen av partikelfiltret går igång väldigt ofta och sabbar bränsleförbrukningen.”
”De bakre bromsskivorna rostade och behövde bytas redan vid 5 000 mil.”
”Rost i dörrar, skärmar och även underredet.”
”Den adaptiva farthållaren fick bytas på garantin.”
”Opålitligt infotainmentsystem.”
”Hög oljeförbrukning.”
Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Interiören i Peugeot 508 SW ger inga moderna vibbar och får ett tämligen lågt betyg av sina ägare. Inte helt oväntat då den har sitt ursprung i Citroën C5 som lanserades 2007.
508 SW-ÄGARNA ÄLSKAR…
508 SW-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Grym kvalitetskänsla.”
”En välbyggd bil med få fel!.”
”Betydligt billigare än en motsvarande Audi/BMW/Volvo!”
”Bilen är ordentligt ljudisolerad!”
”Inredningen knäpper och skramlar.”
”Varningslampor lyser utan att något fel finns.”
”Adbluetanken har fått bytas två gånger.”
”P-sensorer och stolsvärme ur funktion.”
”MCP-växellådan är lite långsam och obeslutsam.”
”Droppet från bagageluckan rinner rakt ner i bagageutrymmet.”
”Keyless-systemet fungerar dåligt vintertid.”
Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Peugeot 508 SW RXH Hybrid4. Det gröna alternativet från Peugeot är lagat efter ett rätt udda recept: En dieselfyra under huven på 163 hästkrafter som driver framhjulen och en elmotor i bakaxeln på 37 hästar. Den totala systemeffekten är 200 hästar.

Ägarnas köpskäl

Mazda 6 2012–2020

Design Svepande linjer från Hiroshima.
Körglädje Varvglada dieslar och låg vikt!
Ekonomi Billig i drift och underhåll.

Peugeot 508 SW 2010–2018

Komfort Tyst som en viskning!
Ekonomi Billigare än tyskarna!
Design Förförisk fransyska!

Kolla detta före köp!

Mazda 6 2012–2020

Bromsar Särskilt bakbromsarna har en tendens att rosta och slå sig i förtid. Men ett flertal av ägarna anmärker även på att de främre skivorna också omfattas av detta problem.
Återkallelser Se till att bilen är fullservad på auktoriserad verkstad då den varit föremål för en del återkallelser.
Infotainmentsystem Ett antal ägare uppger att infotainmensystemet i bilen strular. Det rör sig om allt från att GPS:en inte vill ladda kartor, till opålitlig blåtandskoppling med mobilen. Undersök att allt fungerar som det ska på ditt tilltänkta exemplar.

Peugeot 508 SW 2010–2018

Elektronik Nästan var tredje ägare som svarat i vår enkät har haft något elektronikrelaterat fel. Det rör sig om glappande elhissar, dålig blåtandskoppling till infotainmentsystemet, strulande klimatanläggning, sätesvärmare som gett upp, vindrutetorkare som dör i förtid, parkeringssensorer som slutar fungera och allt däremellan. Undersök all el grundligt innan du köper!
Återkallelser Även 508 har varit föremål för några återkallelser. Se till att bilen servats ordentligt på auktoriserad verkstad. En av återkallelserna rörde nämligen startmotorn!
Chassi Många ägare har haft glappande krängningshämmare och spindelleder som gett upp i förtid. Provkör bilen ordentligt och se till att det inte ”klonkar” i kurvor och över ojämnheter, eller att bilen spårar onormalt mycket. 

Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Udda bilar…med udda lösningar

Det går att få fyrhjulsdrift i Peugeot 508 SW. Men istället för en kardanaxel för att driva bakhjulen har man löst det hela med en elektrisk motor på 37 hästkrafter integrerad i bakaxeln. Självfallet går det bara att få i kombination med en HDI-dieselmotor som driver framhjulen och enbart i det något upphöjda skogsmulleutförande RXH. Glöm det där med riktig offroad, det orkar inte den klena elmotorn.

Och det går inte att ladda upp batteriet via ett eluttag för att köra några billiga mil på el, det kom först till andra generationen 508. Tro heller inte att du sparar några slantar på den här modellen, då vår ägarenkät visar att hybridmodellerna inte alls drar mindre soppa än de vanliga dieselmodellerna! 

Mazda är inte mycket för traditionella lösningar, något hela deras Skyactivfilosofi vittnar om. Men det som ändå tar priset får nog anses vara bromskraftsregenereringssystemet kallat i-ELOOP. Genom att konvertera rörelseenergi vid inbromsningar till elektricitet som driver bilens elsystem, som klimatanläggningen och stereon, hävdar Mazda att man sparar ungefär tio procent bränsle. Märkligt då att den drar mer än den betydligt tyngre Peugeot 508 SW.

Udda är inte alltid bra, men lite roligt är det ändå…

Begduell: Två alternativ i tuffa mellanklassen
 

Annons
Annons
Rulla till toppen