Begduell: Audi TT vs VW Scirocco – folksportbilar

Premium Coupéer var heta som tusan på 90-talet men övertygade aldrig bakom ratten. Dessa två tyskar har både slanka linjer och hög rolighetsfaktor när det svänger!

Begduell: Audi TT vs VW Scirocco – folksportbilar

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Begreppet sportbil har nog lika många definitioner som det finns olika sorters bilentusiaster. Men säger jag folksportbil blir definitionen genast mycket smalare, och normalt också budgeten. Därför finns det väl ingen bättre plats att leta efter en folksportbil på, än hos hos självaste Volkswagen. Som ju betyder Folkvagn på svenska. 

Lite elakt kan man kalla dagens duellanter för uppsminkade Golfar, då bägge bygger på samma plattform som den femte generationen Volkswagen Golf, kallad A5 eller PQ35. Till skillnad mot i föregångarna har VAG-gruppen (som både Audi och Volkswagen tillhör) tagit bilarnas körglädje på allvar.

I Scirocco hittar du exempelvis inte den enklare stela bakaxeln som kom på de motorsvagare Golfvarianterna, och stor vikt har lagts vid att hålla bilens tyngdpunkt lägre. Att man lyckats märks tydligt på betyget som är hela tio procentenheter högre än för Golf av både generation fem och sex!

Även om betyget för Audi TT ligger en procentenhet efter, är det fortfarande fem bättre än för föregångaren i både körglädje och motor. Så glöm de där ogrundade påhoppen om sminkad Golf eller hårfrisörskebil.

Det här är två sportbilar som bara råkat begåvas med ett användbart bagageutrymme och ett baksäte. Baksätets användbarhet kan dock debatteras. Ägare till Scirocco är inte jätteförtjusta i det trånga baksätet, medan TT-ägarna verkar rörande överens om att det inte går att ha vuxna passagerare bak.

Som du ser hör dock varken komforten eller utrymmena till de vanliga köpskälen för någon av modellerna. Men i sann folksportbilsanda framhäver många av ägarna gärna bägge bilarnas förträfflighet som vardagsfordon. Särskilt Audins fyrhjulsdrift uppskattas på våra hala vintervägar av den som är ute efter en sportbil för åretruntbruk.


FELRAPPORTEN – DRIVLINAN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Ovanligt höga felstaplar för Audi TT gällande motorproblem. Scirocco presterar snäppet bättre än snittbilen där, desto värre är det på växellådsfronten. Anledningarna till detta hittar du under kontrollpunkterna för bägge bilarna.

Både TT och Scirocco finns dessutom med samma bränslesnåla tvåliters dieselturbo om du kör mycket. Räkna dock inte med att spara några pengar på dieseln om du bara kör 1 500 mil om året. Värdeminskningen spås nämligen vara ungefär 28 procent högre för bägge bilarna i jämförelse med de bensinmotorer vi räknat på.

När vi ändå är inne på ämnet motorer: Behöver jag höja ett varningens finger för 1,8 TFSI-motorn i Audin och 2,0 TFSI som återfinns i båda? Kolvringarna har en tendens att inte täta ordentligt vilket ofta leder till väldigt hög oljekonsumtion.

Är du sugen på en bil med den motorn gör du bäst i att köpa en som fått kolvringarna utbytta, eller en som inte uppvisar några problem med oljetörsten (vilket dessvärre är omöjligt att veta utan att köra bilen en längre period). Skulle du behöva lämna in den för ett byte av kolvringar kan du räkna med att betala drygt 30 000 kronor för kalaset. Den ekvationen gör det väldigt svårt att rekommendera någon av dessa motorer i ditt begagnatköp.

Vi pratar dock fortfarande om två folksportbilar där ren prestanda allena inte är huvudpoängen. Istället är det den användbara kompromissen mellan prestanda, körglädje, användbarhet och ekonomi.

Ur det perspektivet är det knappast förvånande att Folkvagnen känns som den bättre kompromissen. Du får en stor del av Golfens praktiska egenskaper, men betydligt mer körglädje och en design som garanterat får dig att titta tillbaka på bilen när du parkerat den för dagen. 

Det är med andra ord Volkswagen Scirocco som vinner denna duell. Med det sagt är Audi TT inget dåligt val, och är du sugen på en sådan ändå har jag ett litet tips i rutan här nere till vänster.


MODELLHISTORIK

Audi TT (8J)   

2006 Premiär för andra generationen TT. Bilen bygger nu på PQ35-plattformen som den delar med femte generationen Golf. Motorerna är 2,0 TSI och 3,2.
2007 Tvåsitsiga TT Roadster lanseras.
2008 Sportigare TTS lanseras.
2009 TT RS med 340 hästar lanseras.
2011 Facelift med något skarpare design. 3,2-motorn läggs ned.

Volkswagen Scirocco

2008 Säljstart för tredje generationen Scirocco som inte funnits på marknaden sedan 1992. Bilen bygger på samma PQ35-plattform som femte generationen Golf. Scirocco byggs i Volkswagens fabrik i Portugal. Bilen erbjuds med bensinmotorerna 1,4 TSI och 2,0 TSI. Samt med dieseln 2,0 TDI.
2009 Scirocco R introduceras till modellår 2010. Bilen har fått den två liter stora TSI-motorn masserad till hela 265 hästkrafter.
2014 Facelift med försiktigt omarbetad front och nya lampor både fram och bak.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i TT påminner en hel del om den i föregående generation, fast i modernare tappning. Men framför allt är den inte alls lik samtida Audi A3.

TT-ÄGARNA ÄLSKAR...
TT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En otroligt kompetent bil med mer utrymmen än man kan ana."
"En kul bil att köra och bra med quattro-fyrhjulsdrift."
"Med fällt baksäte rymmer bilen väldgit mycket för en sportbil."
"En lysande vinterbil på hala vägar!"
"Dyr service."
"Fönsterhissarna slutade att fungera."
"Fick byta både koppling, svänghjul och urtrampningslager."
"Drar betydligt mer i verkligheten än på papperet."
"Bägge fönsterhissarna lade av samtidigt efter fyra år."
"Vattenpumpen krånglar."
"Batteriet laddar ur."

Bakom ratten i Folkan är det faktiskt svårt att veta om det verkligen är en Scirocco man sitter i, då interiören delas med Golf. Inte undra på att ägarna är något besvikna på förarmiljön.

SCIROCCO-ÄGARNA ÄLSKAR...
SCIROCCO-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En äkta folksportbil!"
"En billig prestandabil i Scirocco R-utförande."
"Underbar bränsleekonomi."
"Scirocco är en bil man blir glad av att se, och vänder sig om för att titta på!"
"En väldigt bra mix av bränsleekonomi, prestanda och körglädje."
"En drömbil för vanliga människor."
"Kamkedjeras som resulterade i motorhaveri vid 6 000 mil."
"Vibrationer i DSG-växellådan löstes med en utbytt kopplingskassett på garantin."
"Lite väl stötig fjädring."
"Omöjligt att öppna bagageluckan utan att smutsa ner sig."
"De ramlösa rutorna knirrar mot listen och fönsterhissarna fungerar dåligt vid minusgrader."
"Rost på bagageluckan!"

Första generationen Audi TT lanserades 1998 och blev omedelbart en succé. Dessvärre matchade inte köregenskaperna de slanka linjerna. Till generation två såg man över köregenskaperna och överraskade motorvärlden med en väldigt körglad bil.

Ägarnas köpskäl

Audi TT 2006–2014

Körglädje Svängvänligt chassi.
Design Snabb även när den står still.
Kvalitet Interiören håller hög Audistandard.

Volkswagen Scirocco 2008–2017

Design Snygg som inget annat i Golfklassen.
Körglädje Rolig att ratta.
Ekonomi Betydligt billigare än Porsche!


Kolla detta före köp!

Audi TT 2006–2014

Oljeförbrukning Motorerna 1,8 TFSI och 2,0 TFSI lider av en dålig kolvringskonstruktion som ofta leder till hög oljekonsumtion och i värsta fall totalhaveri om man inte uppmärksammar felet. Kolla oljenivån på ditt tilltänkta exemplar. Är den låg gör du bäst i att titta på en annan bil. Köper du hos handlare kan en begagnatgaranti vara en idé. 
Vevhusventilation På modeller innan faceliften är det inte ovanligt att ventilen till vevhusventilationen på TFSI-motorerna kärvar. Detta kan bland annat leda till hög oljeförbrukning, men är lätt och billigt att åtgärda.
Elhissar Ovanligt många ägare har problem med att fönsterhissarna strular eller helt lägger av. 

Volkswagen Scirocco 2008–2017

Oljeförbrukning Scirocco med 2,0 TFSI-motorn lider av samma oljeförbrukningsproblem som Audi TT här ovan.
Växellådan DSG-växellådan som gick att få i kombination med 1,4 TSI-motorn är den problemdrabbade DQ200-lådan. Var uppmärksam på vibrationer och ryckningar i växellådan vi krypstarter och i jämna farter i uppförslut. 
Kamkedjesträckare På den mindre 1,4 TSI-motorn är kamkedjesträckaren en svag länk. Se till att den är utbytt om du tittar på ett långmilat exemplar, eller räkna med att få ta den kostnaden själv.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Framtida samlarbil?

Audi har bekräftat att det inte kommer någon ny TT efter den nuvarande tredje generationen. Fokus skiftas istället till elektrisk mobilitet. Tycka vad man vill om beslutet, men att Audi TT är en designikon är svårt att prata bort. Första generationen har redan börjat få ett kultfölje och priserna har sakta börjat krypa uppåt istället för nedåt. För andra generationen har detta ännu inte hänt. 

Vill du således ha en framtida samlarbil du inte behöver skämmas för att använda är det helt rätt tid att slå till.

Mitt tips är att du ska roffa åt dig 3,2-litersvarianten med manuell växellåda. Det är inte den snabbaste versionen, och inte heller den sportigaste att ratta. Men den bjuder på ett unikt soundtrack från VR6:an som även den förpassats till historieböckerna i den eviga jakten på bättre bränsleförbrukning och miljövänlighet. Tillsammans med den utrotningshotade manuella växellådan kommer du att sitta på en riktig tidskapsel om ett decennium eller två, och kul kommer du att ha under tiden!

Förvisso får du en osedvanligt törstig TT som blir frånkörd vid rödljusen av chiptrimmade 2,0 TFSI. Men en sportbil handlar inte bara om 0–100-tider. Annars hade vi väl alla kört Tesla?