Begduell: BMW 3-serie mot Mazda RX-8 – vågar du Wankel?

Premium Svepande linjer och plats för fyra kan se väldigt olika ut på japanska och tyska.

Begduell: BMW 3-serie mot Mazda RX-8 – vågar du Wankel?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Om uttrycket att äta kakan men ändå ha den kvar går att applicera på något i bilvärlden, är det nog på Mazda RX-8. En sportbil i samma format som en coupé i mellanklassen, men med fyra dörrar, fyra säten och och en pytteliten motor som ändå levererar hela 231 hästar. Häng med när vi jämför doldisen från Japan med tveksamt rykte med det förmodligen vanligaste alternativet i mellanklassen för förare med lite sportiga ambitioner.

Alla vet att det inte går att både äta kakan, och ha den kvar. Så frågan är vad det är du egentligen offrar om du väljer att simma mot strömmen och köper en intressant begbil istället för det säkra kortet i klassen. Om man frågar runt lite berättar gärna förståsigpåare att i det här specifika fallet offrar du driftsäkerheten.

Ryktet gör ju gällande att wankelmotorn som RX-8 begåvats med i princip är en tickande bomb som kan totalhaverera när som helst. Som vanligt när det gäller rykten bör man ta det hela med en nypa salt.

De tidiga motorerna, före årsmodell 2006 var de facto något feldesignade och hade problem med både oljesmörjning och tändning. Vilket är varför en stor del av motorerna byttes ut. Inte för att det var omöjligt att reparera dem, utan för att ingrepp i motorn kräver att den klyvs, och prispåslaget till en ny utbytesmotor var inte nödvändigtvis högt beroende på vilket jobb som krävdes.

På bilar efter årsmodell 2006 är det inte alls lika vanligt med motorproblem, något som även reflekteras i staplarna i felrapporten. Där RX-8 bara har en procentenhet högre andel motorrelaterade fel än genomsnittsbilen för perioden. Värre är då BMW:n som ligger fyra procentenheter högre! 

Motorproblemen för den fyrcylindriga dieselmotorn N47 är väldokumenterade vid det här laget, så den tickande bomben i sammanhanget är nog faktiskt BMW:s konventionella lösning. Eller är det? Urvalet av ägare som svarat på enkäten för BMW:n är oerhört många fler än de för Mazdan, och väldigt många av bilarna har rullat närmare 30 000 mil vid det här laget. Så ta även den siffran med en kritisk nypa salt.


FELRAPPORTEN – INTE SÅ TOKIG

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Staplarna ovan må kanske inte hålla Lexusklass. Men båda bilarna presterar faktiskt bättre än snittbilen för perioden på samtliga punkter utom för motorproblem. Ryktet om att en Mazda RX-8:s wankelmotor skulle vara en tickande tidsbomb är tydligt överdrivet då vår undersökning visar på en ynka felprocent högre än snittbilen för perioden. Vilket för övrigt är betydligt bättre än BMW 3-seriens fyra procentenheter högre stapel!

Som jämförelse såldes det bara 56 stycken nya RX-8:or i Sverige! Vilket också förklarar andelen importerade bilar på Blocket med ratten på "fel" sida. Men om du kan leva med att ratten sitter där passageraren normalt befinner sig bör du faktiskt välja en importerad bil.

2009 fick nämligen Mazdan en facelift, där bland annat motorn omarbetats med förhöjt oljetryck för att säkerställa ordentlig oljeinblandning i förbränningen. Inte helt oväntat klarade den inte Euro 5-kraven och fick aldrig säljas här. 

Det är utan tvivel den ansiktslyfta modellen du vill ha. Både för hållbarhetens skull, men även för förbättringarna i vridstyvhet och chassigeometri. Som ett rent sammanträffande fick även 3-serien en facelift till modellår 2009, eller LCI (Life Cycle Impuls) som det heter på BMW-språk. De interiöra materialvalen fick sig ett lyft, liksom iDrivesystemet. Även här finns det alltså anledning att titta på modeller efter faceliften. 

Men även bilarna före faceliften kan vara pålitliga reskamrater. I BMW:s fall gör du bäst i att undvika dieselfyrorna, eller se till att hitta en med utbytt turbo, wastegate och kamkedjesträckare.

I Mazdans fall är det lite mer komplicerat. Där gäller det inte så mycket att hitta den bil du tycker verkar fräschast vid en första anblick. Utan snarare om att försöka hitta den perfekta föregående ägaren, som känner till bilens egenheter och har sett till att hålla på koll på dem. Som till exempel att regelbundet fylla på olja, eller inte stänga av bilen innan motorn faktiskt nått arbetstemperatur.

Kontentan är då alltså att Mazda RX-8 inte alls behöver vara en lika problemdrabbad bil som dess rykte gör gällande. Den har dock en hel del egenheter, och som potentiell ägare har du lite mer att tänka på än med en mer traditionell bil som en BMW 325 Coupé.

Att RX-8:an dessutom kostar betydligt mer i drift än BMW:n, faktiskt nästan lika mycket som en BMW 630i av samma årgång, gör det kanske inte till någon överraskning att det blir just 3-serien som vinner denna duell.


MODELLHISTORIK

BMW 3-Serie (E90/91/92/93)   

2006 Säljstart för femte generationen 3-serie. Först som sedan (E90) och senare i kombiutförandet kallat Touring (E91).
2007 Coupé- (E92) och Cabrioletutförandet (E93) samt M3 lanseras.
2009 En omfattande facelift av det exteriöra, men även av motorerna.

Mazda RX-8

2003 Säljstart för Mazda RX-8. Bilen har en wankelmotor utan turbo till skillnad mot den tidigare RX-7-modellen. I Sverige säljs den med sexväxlad manuell låda och 231 hästkrafter. Men den finns även tillgänglig i ett 192-hästarsutförande med femväxlad manuell låda på övriga marknader.

2009 Omfattande facelift som förutom exteriöra skillnader också innebär ett förstärkt chassi, omarbetad chassigeometri och lägre utväxling. Bilen klarar dock ej Euro 5-kraven och säljstoppas i Europa.
2012 Spirit R-utförandet släpps för att fira modellens produktionsstopp.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Tjock ratt, knubbig växelspaksknopp och alla knappar där man kan förvänta sig dem. Kanske lite sterilt i jämförelse med Mazdan, men typiskt tyskfunktionellt.

3-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR...
3-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Otroligt mycket körglädje och snygg design!"
"Otroligt andrahandsvärde. Värd nästan lika mycket idag, som när jag köpte den för fyra år sedan."
"N54-motorn har fantastisk karaktär, och är dessutom trimvänlig!"
"Rak sexa, bakhjulsdrift och manuell låda!"
"Bilen drar olja."
"Oljeläckage från växellådan."
"Kamkedjebrott med totalhaveri som följd till en kostnad av 60 000 kronor."
"Fick byta wastegate."
"Motorlampan tänder intermittent, BMW kan inte hitta felet."
"Har bytt bägge turboaggregaten på garantin."
"Trasig vattenpump."
"Gnissel från bakvagnen."
"Kamkedjerassel."

Även interiört har man lyckats med ett helt eget utseende. Kardantunneln är omöjlig att missa, och det finns gott om designelement i samma triangelform som en rotor i wankelmotorn. Så att du inte glömmer bort att du sitter i en speciell bil alltså.

RX-8-ÄGARNA ÄLSKAR...
RX-8-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Problemfri och rolig/udda bil som även rymmer familjen."
"En oslagbart körglad bil med oväntat fina vardagsegenskaper."
"Efter 13 (!) år hörde Mazda av sig och ville att jag skulle komma in för att göra två reparationer som gick på garantin – utan kostnad, naturligtvis!"
"Otroligt mycket körglädje för liten peng!"
"Fukt i baklyktor och inredning."
"Svårt att växla när bilen är kall."
"Motorras, fick byta motor."
"Startmotor och tändstift utbytta."
"Verkstäderna är rädda för wankelmotorn."
"Bensinförbrukningen är riktigt hög!"

För dig som bara nöjer dig med det värsta finns den här generationen av 3-serie Coupé även i M3-utförande mellan årsmodellerna 2007 och 2013. Med en 420 hästar stark V8 under huven har du nästan dubbla effekten jämfört med exempelbilen.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW 3-serie 2006–2011

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Kvalitet Materialval i den dyrare ligan.
Design Sportiga linjer, särskilt som coupé.

Mazda RX-8 2003–2009

Körglädje Vansinnigt varvande wankel!
Design Som inget annat på vägarna.
Utrymmen En sportbil med användbart baksäte!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

BMW 3-serie 2006–2011

335i Den starka dubbelturbomodellern (senare twinscrollturbo) 335i drabbas ofta av att högtrycksbränslepumpen havererar. Se till att den är utbytt på ditt tilltänkta exemplar. Även turboaggregaten har en tendens att dö i förtid, så en bil med utbytt turbo är inget att vara orolig över. Snarare tvärtom.
Diesel Dieselmotorerna i den här generationen av 3-serien har visat sig vara väldigt opålitliga. N47-motorn som den fyrcylindriga turbodieseln heter, lider av problem med fallerande wastegate och turboaggregat, men främst av dålig kamkedjesträckare. I bästa fall börjar kamkedjan att rassla, i värsta fall havererar den och skrotar hela motorn.
Vattenpump Som vanligt när det kommer till BMW bör du kolla att vattenpumpen är utbytt om du tittar på ett högmilat exemplar.

Mazda RX-8 2003–2009

Motor Bilar före modellår 2006 hade motorproblem i stor utsträckning och har ofta utbytt motor. Problemet är dock att de tidiga utbytesmotorerna höll lägre kvalitet än orginalmotorn. Hittar du en med utbytt motor bör du se till att det inte skett tidigt i bilens liv. Annars får du räkna med att återigen behöva pynta ungefär 55 000 kronor för en ersättningsmotor.
Olja Wankelmotorn är designad att sörpla i sig en hel del olja, då den används för att smörja de så kallade APEX-lagren. Kolla oljenivån i bilen, är den låg kan du räkna med en misskött motor som inte lär hålla länge. Passa även på att fråga föregående ägare om oljeförbrukningen. En normal förbrukning bör ligga på ungefär en liter per 150 mil. En lägre förbrukning än detta är inte önskvärd, då det kan leda till onödigt slitage i motorn.
Service Eftersatt service kan leda till en hel rad med problem på RX-8. Se till att servicen är ordentligt utförd och att det inte snålats in på exempelvis att skippa bytet av tändstift.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

UDDA – MEN ÄNDÅ INTE?

Om en Mazda RX-8 har lite för många egenheter för din smak, men en vanlig E92 Coupé är lite för vanlig har jag ett hett tips. Strunta i de slanka coupéformerna och köp en 3-serie sedan. Inte vilken som helst, utan en 320si.

I skrivande stund finns det fem bilar till salu i Sverige och de börjar så lågt som under 70 000 kronor för en bil från 2006 med ungefär 15 000 mil på mätaren. För de småpengarna får du en homologeringsversion som byggdes i 2 600 exemplar enbart för att BMW skulle kunna ställa upp i WTCC och Super 2000-serien. 

Men tro inte att det är någon löjlig specialmodell vars utstickande attribut är rödpipiga läderstolar, eller ett pråligt plakat på mittkonsolen. Här rör det sig istället om en unik fyrcylindrig motor på 173 hästkrafter som gillar att varvas som en Honda. Dessutom har man placerat motorn lägre och längre in mot förarutrymmet än i en vanlig 3-serie. Viktfördelningen parad med den reviderade chassigeometrin resulterar i den förmodligen mest neutralstyrda 3-serien som inte prytts med M3-emblemet, om man får tro alla motorjournalister som haft glädjen att prova.

Att du dessutom får en framtida klassiker som inte skriker efter uppmärksamhet är bara ett plus! Se dock till att inte motorblocket eller cylinderfodret har några sprickor...