Begduell: Porsche 911 mot Porsche Cayman

Premium En riktig Porsche har motorn bak. Men hur långt bak? Vi jämför Porsche 911 med nyare Cayman som begagnatköp.

Begduell: Porsche 911 mot Porsche Cayman

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


DET ÄR KLART att du vill ha en Porsche 911! 996-generationen av bilen har sakta börjat krypa upp i värde, är det kanske läge att slå till på ett exemplar? Men för ungefär samma pengar som du får en sen årsmodell av 911 Carrera kan du idag köpa en Cayman S. Vilken av bilarna är egentligen det bättre begagnatköpet?

Om det står "baksäte" längst upp på din kravlista, kan du nästan sluta läsa redan här. Det är nämligen bara 911:an som har ett baksäte. Men precis som i de nyare generationerna vi gick igenom i begduellen förra året är ägarna föga imponerade av dess användbarhet till något annat än som barnskjuts. För fullvuxna människor klarar inte av att sitta i baksätet några längre stunder.

Att bagageutrymmet där fram dessutom inte ens är hälften så stort som i en Smart Fortwo, gör att ägare tvingas använda sig av baksätet som bagageutrymme om det exempelvis ska fraktas golfbagar.

Där utmärker sig istället Cayman med ett bagageutrymme som sväljer mer än en genomsnittlig bil i Golfklassen med baksätet uppfällt! Vilket också gör att den, trots avsaknad av baksäte, får ett högre betyg i TQ-ronden som mäter bilarnas praktiska egenskaper!

Men nog om det, inte köper man väl ändå en sportbil från Porsche för att frakta folk och saker i? I EQ-ronden är det vinst för 911 i allt förutom kvalitetskänsla där bägge bilmodellerna presterar likvärdigt. Men det bör tilläggas att skillnaden är marginell i allt annat än motorbetyget.

Lite lustigt kan tyckas, då Caymans motor är en sorts hybrid mellan just den här generationen av 911 och efterföljande. Men samtidigt valde Porsche att begränsa effekten i Cayman, för att inte kannibalisera på 911:ans försäljning. 


FELRAPPORTEN – ÅLDERSKRÄMPOR?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

 

Tydlig fördel Cayman som trots allt är den nyare modellen. Anmärkningsvärt är också att inte en enda ägare som svarat i vår enkätundersökning har haft någon sorts garantiåtgärd på sin Cayman! Något oroande är däremot staplarna för 911 när det kommer till motor- och växellådsrelaterade problem. Bägge staplarna är nämligen en bra bit över snittbilens för perioden!

Värt att notera är dock att just motorn var ett stort problem på 996-generationen av Porsche 911. Något som även är väldigt tydligt i felrapportstaplarna. Men som begagnatspekulant behöver du nog inte oroa dig alltför mycket. De flesta fräscha exemplaren som rullar på vägarna idag har med största sannolikhet redan råkat ut för eventuella missöden och åtgärdats, eller fått de svaga länkarna åtgärdade i preventivt syfte.

IMS-lagret är just en sån svag länk som det skrivits mycket om. Porsche hävdar att problemet med lagerras berörde ungefär tre procent av de tillverkade bilarna, men det hade rätt katastrofala följder för de drabbade bilarnas motorer.

Hittar du ett exemplar som du känner dig osäker på, kan du räkna med ungefär 17 000 kronor för att byta IMS-lagret hos en specialist. Lägg därtill några tusen extra för att byta RMS-lagret som sitter i transaxelns framkant när allting ändå är isär, då det har en tendens att läcka på många bilar. Det kan också vara en idé att passa på att byta kopplingen; ja, du ser att det lätt springer iväg. 

Ett vettigare alternativ vore att hitta en bil där detta redan är gjort. Hos en hel del av bilarna på marknaden har ägarna uppgraderat IMS-lagret i samband med ett kopplingsbyte, just för att vara på den säkra sidan. Tro förresten inte att du klarar dig undan detta genom att välja en tidig årgång av Cayman, då Porsche även använda samma lager i vissa exemplar av de första två årgångarna. 

I övrigt verkar dock Cayman vara en mer problemfri bil där man tagit lärdom av problemen förra generationen Boxster och 911 hade. Vilket också är varför den vinner dagens duell.

Glöm de där snobberierna om att en 911 är den enda riktiga Porschen, och njut av högre driftsäkerhet och modernare inredning för i princip samma pengar! 

 
 

MODELLHISTORIK

Porsche 911 (996)   

1997 Premiär på Frankfurtsalongen. Denna generation av 911 blir den första med vattenkyld motor.
1998 Cabrioletmodellen och den fyrhjulsdrivna Carrera 4 tillkommer.
1999 911 Turbo med fyrhjulsdrift och 420 hk presenteras.
2002 Facelift för Carreraversionerna som nu får Turbons lampor. Targaversionen med öppningsbart glastak, samt 4S-versionen lanseras.

Porsche Cayman (987)

2005 Premiär på Frankfurtsalongen för helt nya Cayman.
2006 Cayman S med 3,4-liters boxersexa tillkommer.
2009 Cayman får en facelift och basmodellens motorvolym ökar från 2,7 till 2,9 liter.


ÄGARNA OM SINA BILAR

 
 

Interiören i Porsche 911 av generation 996 är den första "moderna" 911- interiören. De svepande linjerna var ett markant avsteg från 911:ans tidigare fyrkantiga former. Idag känns den dock inte helt modern, och materialvalet gör att hårt använda 911:or ser slitna ut i inredningen.

911-ÄGARNA ÄLSKAR...
911-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Extremt mycket sportbil för pengarna."
"Helt fantastisk att köra."
"Lättmekad för gör-det-självare."
"Blir fortfarande glad varje gång jag startar den."
"Inte dyrare att laga än min Hyundai om man går till en specialistverkstad."
"Baksäte och sportavgas ger garanterat muntra dagislämningar."
"Motorras direkt efter köpet."
"Växellådsras."
"Trasig lambdasond, bytte även IMS-lager i förebyggande syfte.."
"Problem med oljetrycksgivaren och klonkande från framvagnen."
"Inte så felfri som jag hade önskat."
"Det kostar att åka begagnad Porsche!"
 
 

Att Cayman är en nyare bil märks tydligt på interiören, som inte alls känns lika åldrad trots att det gått 15 hela år sedan introduktionen!

CAYMAN-ÄGARNA ÄLSKAR...
CAYMAN-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En näst intill oslagbar kombination av körglädje, utseende, motor och kvalitet."
"Används 365 dagar om året till allt från trackdays till bilsemester."
"Kvaliteten är på topp, även efter alla år."
"Mest körglädje för pengarna!"
"Kommer aldrig att sälja bilen!"
"Grymt kul vinterbil."
"Växelvajer gick av."
"Bytt två glappande styrleder."
"Olja i vevhusventilationen vid bankörning."
"Underdimensionerade bromsar för bankörning."
"Fönsterhissarna fryser i vinterklimat."
"Rostfläckar på huven."
"Får väldigt lätt stenskott."
 
 

När Porsche lanserade 996-generationen av 911 år 1997 var det märkets första vattenkylda modell. Många 911-entusiaster vred sig i avsky, och inte blev det bättre av att bilen framifrån såg ut som en betydligt billigare Boxster! Men försäljningssuccéen lät ändå inte vänta på sig. Bilen sålde nästan i dubbelt så många exemplar som den föregående 993-generationen!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Porsche 911 1997–2004

Körglädje Garanterat roligt bakom ratten!
Design Klassiskt svepande siluett från Porsche.
Varumärke Den stegrande hästen från Stuttgart.

Porsche Cayman 2005–2012

Körglädje Garanterat roligt bakom ratten!
Design Otvivelaktigt sportiga linjer!
Varumärke Stuttgartskölden lika viktig även här.

KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Porsche 911 1997–2004

IMS IMS-lagret har en tendens att haverera och orsaka totalt motorras. Berörda bilar bör ha fått det åtgärdat vid det här laget, men hittar du en bil som fått ett uppgraderat lager och förmodligen också en ny koppling är det inget att oroa sig för, utan snarare en trygghet.
Topplock Tidiga exemplar av 3,4-litersmotorn drabbades av spruckna topplock. Även om du som  potentiell köpare inte kommer att råka ut för detta, är 3,6-litersmotorn ett tryggare val ur denna aspekt.
RMS Ett litet oljeläckage baktill på bilen tyder på att ett byte av RMS-lagret stundar. Lagret i sig är billigt, men jobbet är omfattande och således kan prislappen bli häftig.
Historik Kolla historiken på ditt tilltänkta exemplar. 996:an har börjat klättra i värde, och med det dyker det upp både krockskadade och fusklagade bilar på marknaden. Omfattande servicehistorik bör finnas, och en Carfaxrapport är ingen dum idé!

Porsche Cayman 2005–2012

IMS Tidiga versioner av Cayman använder samma problemdrabbade IMS-lager som föregående generation Boxster och 911.
Servicehistorik Även Cayman ligger så pass lågt i värde nu att fler spekulanter har råd att köpa bilen. Se till att ditt exemplar har en fullständig servicehistorik och faktiskt är ordentligt ompysslad.

 
 

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

VÄRDEÖKNING...PÅ EN 996?

Som jag nämnde i början av artikeln har priserna för begagnade 996:or sakta börjat stiga. Vill du således köra sportbil förvånansvärt billigt är det läge att kika på just en 996. Men tro inte att du kommer bli miljonär eller göra någon nämnvärd vinst på att köpa ett välhållet exemplar av en Carrera. Porsche tillverkade totalt strax över 175 000 996:or, och av dessa var hela 56 733 Carreror! Det gör den till en av de absolut vanligaste 911:orna någonsin.

Ska du tvunget spekulera i bilens värde gör du förmodligen bättre i att snappa upp en GT3 eller GT2. Men bäst gör du nog i att köpa bilen för dess fina egenskaper som sportvagn. Det låga värdetappet eller en eventuell ökning är bara en bonus, och risken är att det kan bli en bil att behålla nu när nya 911:or inte längre har hydraulisk servostyrning, eller ens sugmotor för den delen!

Glöm dock att hitta några ekonomiska fördelar i att köpa turbomodellen. Priserna ligger nästan på samma nivå som tidiga exemplar av efterföljande generation 911 turbo, och även den verkar ha stannat av i värdefallet...