Begduell: Audi R8 mot Nissan GT-R

Premium Vill du köra något snabbt, exotiskt och pålitligt utan att försvinna in i dimman av alla Porsche 911 på vägarna?

Begduell: Audi R8 mot Nissan GT-R
Audi R8 eller Nissan GT-R – vilken är det bästa begagnatköpet?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Godzilla! Monstret från öst! Så kallade australiensarna den tredje generationen av Nissan Skyline GT-R när den fullständigt dominerade deras standardbilsracingscen under tidigt 90-tal. Men det var för 30 år sedan, det har hänt en del sedan dess. Bland annat har GT-R brutits ut från Skylinefamiljen, och med det blivit en världsprodukt som till och med vi européer kunnat köpa från början av 2009!

Då var inte motorpressen sen med att rosa bilen för dess vägegenskaper och prisvärdhet i jämförelse med betydligt dyrare europeiska lyxkonkurrenter. Men hur bra är bilen som ett begagnatköp nu när värdeminskningen gjort att tidiga årsmodeller kostar nästan exakt lika mycket som en Audi R8?

Jämförelsen är inte helt ny, faktum är att vi testade GT-R mot Porsche 911 Turbo och Audi R8 som nybilar i nummer 02/2010. Då var det V10-versionen av R8 som kammade hem vinsten, trots en drygt 600 000 kronor högre prislapp!

Motiveringen var att komforten gjorde den enklast att leva med till vardags. Om vi ser på hur ägarna själva skattar sina bilar stämmer staplarna ganska väl med vårt tidigare utlåtande.

GT-R upplevs som bullrig och med en något rörig förarmiljö. Att flera ägare uppger sig ha fått rasslande interiörer och bitar som trillat av imponerar inte heller.

Den enda räddande faktorn i TQ-ronden är det för sportbilsklassen enorma bagageutrymmet och ett faktiskt användbart baksäte som får ett betydligt högre betyg än en samtida Porsche 911!

Audiägarna uppskattar ljudnivån i R8, medan det 100 liter lilla bagageutrymmet får ett lågt betyg. Vardagsanvändbarheten handlar således om en avvägning mellan utrymme och komfort.

Ägare till bägge bilarna uppger dock att de är förtjusta i användbarheten året runt, oavsett väglag. Men när det kommer till körglädje sopar GT-R bokstavligen banan med Audin vad gäller varvtider, men även i ägarbetyg.


FELRAPPORTEN – HÅRDKÖRDA!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

För att vara sportvagnar är bägge bilarna tämligen problembefriade. Typfel med växellådan på tidiga årsmodeller sticker ut bland staplarna, liksom Audins problem med läckande stötdämpare och bakre hjulupphängning. De vanligtvis skyhöga staplarna för elektronikfel lyser däremot med sin frånvaro.

I den ekonomiska kalkylen får Audin också se sig frånåkt. För japanen levererar inte bara mer effekt, utan även vettigare bränsleförbrukning och lägre milkostnad. En lustig avvikelse bland svaren i vår ägarenkät är att ägare av den V10-försedda R8:an faktiskt har en lägre snittförbrukning än V8-ägarna. Troligen har det mer att göra med hur fordonen framförs än något annat.

Men oavsett kan du glömma några ekonomiska fördelar med att välja den stora motorn då värdeminskningen är mycket mer påtaglig.

När det kommer till servicen av bilarna är det dock fördel Audi som har bättre vana vid serviceåtaganden för bilar i den här prisklassen. Förvisso är garantinöjdheten rätt låg i jämförelse med mer exotiska konkurrenter, men det drabbar inte dig som begagnatspekulant.

I Nissans fall har man tydliga problem med servicen på GT-R som är en riktig utstickare i deras modellutbud, både prismässigt och tekniskt. Okunskap hos serviceverkstäderna lyfts fram av ägarna som ett problem som bara förstärks av att man inte reparerar defekta växellådor utan bara byter ut dessa mot nya enheter.

Tack och lov är bägge bilarna tämligen befriade från problem enligt vår enkätundersökning. Skräckhistorierna du läst om tidiga GT-R med launch control som tuggat sönder första växeln eller totalhavererat sina växellådor bör alla vara åtgärdade vid det här laget och lär inte drabba dig som begagnatspekulant.

I Audis fall finns det lite mer bestående saker att se upp med som du hittar under kontrollpunkterna. Men som vanligt när det kommer till sportbilar av den här kalibern är det viktigt att kolla historiken och allmänskicket, då de ofta får se betydligt hårdare brukande än vardagspendling och en tur till affären.

Vilken som är bäst är väl egentligen en smaksak. Audin bjuder på exotiska sportbilslinjer till en bråkdel av pengarna av säg en Ferrari 458.

Men i slutänden är Nissan GT-R både snabbare, mer praktisk och dessutom ännu billigare att äga. Vilket är varför den vinner denna duell.


MODELLHISTORIK

Audi R8 (Type 42)   

2007 Premiär för sportvagnen R8 som lånar motorn från RS 4-modellen fast med torrsumpsmörjning.
2008 V10 på 5,2 liter och 432 hästar tillkommer. Motorn är lyft rakt ur Lamborghini Gallardo, fast något effektstrypt.
2010 Cabrioletmodellen Spyder lanseras, först i V10-utförande men även med V8 nästkommande år.
2012 Facelift som kännetecknas av nya LED-strålkastare och S-tronic dubbelkopplingsväxellåda.

Nissan GT-R (R35)

2007 Premiär för Nissan GT-R som ersättare till R34-generationen Skyline GT-R på Tokyo motorsalong som årsmodell 2009. Samma år sätts tiden 7.38 på Ringen.
2012 Facelift och effektökning.
2015 Värstingversionen GT-R Nismo.
2017 Andra faceliften och ytterligare effektökning för modellen till hela 570 hästkrafter.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Audi har lyckats sätta sin egen prägel även interiört, bakom ratten på R8 är det inte helt lätt att se släktskapet med Lamborghini Gallardo. Frågan är om det är bra eller dåligt?

R8-ÄGARNA ÄLSKAR...
R8-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Sportbilsdrömmen, en bil man vågar använda rent ekonomiskt."
"Underbar manuell växellåda!"
"Bytte in min Porsche 911 mot en R8!"
"R8:an är en riktig supersportbil!"
"Underbar både på väg och bana."
"Otroligt mycket bil för pengarna!"
"Bilen är helt fantastisk och lagom motorstark."
"Bytt styrdon till växellådan."
"Missljud från motorn."
"Har fått byta en bakre spindelled."
"Bytt hjullager fram, två gånger på bara 500 mil."
"Läckage från oljepumpen, och oljetempgivaren är sönder."
"Skeva bromsskivor."
"Läckage från magnetic ride-stötdämparna."
"R-tronic-lådan strular, och växelpaddlarna fastnar."
 
 

Med en myriad av knappar och vred på mittkonsolen är det inte svårt att se varför bilen ofta beskylls för att ha utvecklats för "playstation-generationen". De trippla "R"-vippbrytarna på mittkonsolen förstärker det något pubertala intrycket.

GT-R-ÄGARNA ÄLSKAR...
911-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Maximal valuta för pengarna, minimal värdeminskning, praktiskt vardagsbil samt fantastisk sport- och banbil!"
"Kör ifrån det mesta på bana."
"Superbil till rimliga pengar som jag använder året runt."
"Ett tekniskt underverk!"
"Smällande ljus i framvagnen vid styrutslag som verkstaden inte kan åtgärda."
"Oljud från växellådan, oklart om garantin gäller."
"Dyr service!"
"Originalskivor skeva redan efter 500 mil."
"En hel del barnsjukdom då jag har en tidig modell."
"Plastdetaljer som vibrerar vid instrumentpanelen."
"Interiört väldigt nittiotal."
 
 

Före Dieselgatefiaskot hade Audi planer på en R8 V12 TDI Le Mans-modell. En sorts hyllning till den framgångsrika Le Mans-tävlingsbilen R10. Med en 500 hästar stark V12-diesel under huven skulle den ha blivit både snabbare och snålare än V8:an!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi R8 2007–2015

Körglädje Garanterat roligt bakom ratten!
Design Exotisk sportbilssiluett!
Kvalitet Tyskt kvalitet från Ingolstadt.

Nissan GT-R 2009–2020

Körglädje Snabb som inget annat för pengarna!
Design Ett unikum i sportbilsklassen.
Ekonomi Oerhört mycket prestanda för pengen!

KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Audi R8 2007–2015

R-tronic Den sexväxlade automatlådan strular för en del ägare. Ryckiga växlingar kan vara en indikation på en utsliten koppling, ett tämligen vanligt fenomen på bilar som används mycket till vardags.
Stötdämpare Exemplar utrustade med magnetic ride drabbas i viss utsträckning av läckande bakre stötdämpare, främst bilar före faceliften verkar drabbade.
Länkarmar De nedre bakre länkarmarna har en tendens att slitas ut i förtid. 

Nissan GT-R 2009–2020

Växellådan GR6-växellådan är en strulande punkt för många ägare. Om lådan själv upptäcker några problem går den in i ett felsäkert läge där den enbart tillåter växlarna 1-3-5 eller 2-4-6. Se därför till att alla växlar går i smidigt vid en provkörning. På tidiga årsmodeller krånglade solenoiderna som kan leda till onormalt slitage av delarna i transmissionen och i värsta fall till knäckta drev. Nissan tillhandahåller tyvärr inte reservdelar till växellådan, utan hela lådan måste bytas vid ett haveri.
Motorrassel Ett glappande lager i änden på svänghjulet är ett inte helt ovanligt problem på GT-R. Detta orsakar ett rasslande från sprängkåpan där koppling och svänghjul sitter. Om lätet är onormalt högt kan lagret behöva bytas.
Servicehistorik En komplett servicehistorik är särskilt viktig på de tidiga årsmodellerna, då onormalt slitage på växellådan kan upptäckas i god tid före ett totalhaveri.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

FYRA NYANSER...AV GODZILLA!

Modellhistoriken för GT-R gör verkligen inte den långa tillverkningstiden rättvisa. Men Nissan har gjort smärre uppdateringar till i princip varje årsmodell, och det finns till dags dato hela tolv specialversioner! Kort och gott en omöjlighet att sammanfatta.

Men om det är någon specialversion du ska kika lite extra på är det GT-R Nismo som tillverkades från 2015. Med denna version lyckades Nissan vid lanseringen hävda rätten som världens snabbaste serieproducerade bil runt Nürburgrings nordslinga med en tid på blott 7.08,679. Hela 30 sekunder snabbare än standardbilen som klådde Porsche 911 Turbo 2009. Som en jämförelse lyckades McLaren 720S sätta en tid på 7.08,34 2019. Bara tre tiondelar av en sekund snabbare än GT-R Nismos tid från 2015!

Eller om du vill vara riktigt unik tillverkade Nissan en SpecV-version till årsmodell 2009 som en hyllning till de tidigare GT-R-modellerna ur Skylinefamiljen. Med 110 tillverkade bilar, varav enbart 32 med ratten på vänster sida, får du ett riktigt unikum till GT-R inrett med kolfiberdetaljer, avgassystem i titan och keramiska bromsar!

Fast ska vi vara helt ärliga duger nog standardbilen mer än väl vare sig du ska till Ica för ett paket mjölk, eller smiska 911:or runt valfri bana.