Begduell: Skoda Superb mot VW Passat – familjefraktare med fart

Premium Hur mycket familjebil och prestanda kan man få för så lite som 100 000 kronor? Volkswagen och Skoda har svar på tal.

Begduell: Skoda Superb mot VW Passat – familjefraktare med fart
Två kombimodeller med krut från VAG-familjen.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Familjekombin var fram till den nya suvtrendens framfart en absolut självklarhet i svenska hushåll. Som effekt av detta är begagnatmarknaden i det närmaste översvämmad av allt från Audi A6 till Volvo V70.

Men en av de absolut vanligaste och relativt överkomliga modellerna till salu är ändå Volkswagen Passat. Men bara för att en Passat med dieselmotor är det vanligaste på marknaden, betyder det inte att du måste ha en Passat som alla andra. Häng med när vi jämför krutkombin Passat R36 mot Skoda Superb med samma drivlina.

Till att börja med behöver vi understryka att även fast exempelbilarna i denna duell är just prestandaversionerna av respektive modell är betygen baserade på totalbetyget för alla Passat och Superb under tidsperioden.

Passat R36 såldes bara under två år och totalt i 112 exemplar här i Sverige. Förvisso fick 3,6 V6 4Motion-modellen i princip identisk effekt efter faceliften till generation B7 från årsmodell 2010. Men den såldes bara i 163 exemplar här hemma, och den saknar dessutom den sportiga inredningen från R36. Något som gör bilen gott om man får tro ägarna själva, som annars ger förarmiljön ett riktigt lågt betyg.

När vi ändå pratar om B6-och B7-generationerna, sär det Volkswagens interna kod för sjätte och sjunde generationen av Passat. Sjunde generationen är dock inget annat än en facelift av sjätte generationen. På ytan ser B7 betydligt modernare ut, men under skalet lurar samma gamla teknik som hängt med sedan introduktionen 2005.

Man skulle kunna ledas till att tro att det rör sig om en beprövad och driftsäker drivlina. Men svaren i vår ägarenkät talar tydligt om att så är inte fallet. Betygen visar på en lika låg problemfrihet både före och efter faceliften.

I felrapporten ser vi att var fjärde ägare som svarat i vår enkät har haft någon sorts problem med motorn i bilen. Men ta den uppgiften med en nypa salt. En stor del av dessa fel rör dieselmotorerna som omfattades av den stora Dieselgateskandelen, och det handlar således om att man fått ny mjukvara inladdad i bilens ECU.


FELRAPPORTEN – HÖGA STAPLAR!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Aj aj aj. Det är inga låga staplar i denna felrapport. Faktum är att bägge bilarna presterar sämre än snittbilen för perioden på i princip samtliga punkter. Skodans staplar är något lägre överlag, om man bortser från elektroniken. Men det kompenseras mer än väl av Folkans höga andel motor- och rostproblem.

Förvisso uppger ägarna att förbrukningen ökade något och att körbarheten blev snäppet sämre, men för dig som begagnatspekulant betyder det inte så mycket, då det du upplever under provkörningen är precis vad du får. I övrigt är dieselmotorn en pålitlig maskin som kan rulla nästan i oändlighet med ordentlig service.

Värre är det på bensinmotorfronten, där TSI-motorerna drabbades av diverse fel som du kan läsa om under kontrollpunkterna. Men just R36-modellen med den stora 3,6-liters VR6:an uppger ägarna är problemfri, om än något törstig.

Samma motor hittar du även i Skoda Superb 3,6 V6. Förvisso här i ett något nedtrimmat tillstånd med "bara" 260 hästkrafter. Men även med en något lägre förbrukning enligt ägarna själva. 

Du offrar förvisso en del prestanda i jämförelse med Passat R36 om du väljer Superb, men du får igen desto mer i praktikalitet och pålitlighet. För om du tittar på betygstaplarna kan du tydligt se att Superb kammar hem pokalen i samtliga delmoment. Den gör allt Passat gör, fast bättre och billigare enligt ägarna.

Saker som förarmiljö, ljuddämpning och kvalitetskänsla må vara subjektiva delmoment som dessutom kan kan ha sin grund i ägarnas förväntningar, men det går inte att prata bort det faktum att problemfriheten är betydligt högre, bagageutrymmet större, baksätet rymligare och kostnaderna lägre.

Lägg därtill att Superb saknar Passatens omfattande rostproblem, trots att de bygger på samma plattform och delar drivlinor. Då känns Skodans namn plötsligt väldigt välförtjänt. Att den dessutom är billigare att både köpa och äga gör den till ett riktigt superbt begagnatköp, vilket är varför det blir just Skoda Superb som vinner duellen. 

Om du inte är intresserad av prestandan i den stora sexan kan du alltid kika på dieselmotorn, det gör att milkostnaden sjunker med ungefär tio kronor milen, och skulle ge bägge bilarna ytterligare en halv stjärna i slutbetyg...


MODELLHISTORIK

Skoda Superb (3T)   

2008 Premiär för andra generationen Superb i sedanutförande som egentligen är en finurlig halvkombi. Bilen bygger på en förlängd version av Octavias plattform.
2009 Kombiversionen tillkommer.
2012 Alldrive lanseras som är en fyrhjulsdriven Superb med något högre markfrigång.
2013 Facelift som främst kännetecknas av nya strålkastare och bakljus.

Volkswagen Passat (B6/B7)

2005 Premiär för sjätte generationen Passat. Nu med tvärställd motor och byggd på PQ46-plattformen som är en förlängd version av Golfs PQ35-plattform.
2008 Passat CC tillkommer.
2010 Generation sju av Passat (B7) lanseras. I praktiken är detta en stor facelift med helt ny exteriör och delvis ny interiör.  Måtten förblir desamma då det fortfarande är samma bil under skalet.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Eventuella tankar om att Skoda Superb skulle vara en budgetbil, blir som bortblåsta bakom ratten. Det är förvisso ingen Bentley, men materialval och design håller minst Volkswagenstandard.

SUPERB-ÄGARNA ÄLSKAR...
SUPERB-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Sjukt mycket bil för pengarna. Utrustning och prestanda per krona är svårslaget!"
"En doldis med 260 hästar."
"En otroligt rymlig bil med bra komfort, stark motor och fyrhjulsdrift!"
"Snabb och rymlig med många praktiska lösningar."
"Tveksam kvalitet."
"Infotainmentenheten gav upp och startar ej längre."
"Havererad DSG-låda."
"Utslitna länkarmar."
"Rost på bagageluckan."
"Uruselt garantiåtagande från VAG."
"Missljud från DSG-lådan, fick byta svänghjul."
 
 

Förarmiljön i Passat är på klassiskt Folkavis väldigt funktionell med knapparna där man förväntar sig dem intuitivt. Men om man får tro ägarbetygen kanske en klick flärd och färg inte vore en dum idé?

PASSAT-ÄGARNA ÄLSKAR...
PASSAT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"R36 är en underbar och diskret bil."
"En prisvärd lösning som både ger körkänsla när man vill, men likväl luffar på när det behövs."
"Perfekt på vintern!"
"Underbar att köra med en mycket kraftfull V6 på hela 300 hästar."
"Går underbart i alla typer av väglag."
"Prestanda och kvalitetsintryck som slår många finare märken."
"Rost på alla delar förutom taket."
"Nästan omöjligt att köra under litern per mil."
"Missljud från AC och strulande DSG-låda."
"Oerhört törstig!"
"Glapp i länkarmar och läckande vattenpump."
"Rost på bakskärmar och dörrar, och kärvande bromsar."
"Extrema lacksläpp!"
 
 

Baksätet i Skoda Superb bjuder på mer benutrymme än någonting annat i klassen. Mercedes S-klassutrymme för Passatpengar helt enkelt.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Skoda Superb 2008–2014

Utrymmen Rymlig som inget annat i klassen!
Ekonomi Billigare än konkurrenterna.
Komfort Bekvämt, särskilt i baksätet!

Volkswagen Passat 2005–2014

Ekonomi Billig i drift med diesel.
Utrymmen Plats för det mesta.
Kvalitet Lever inte upp till förväntingarna...

KOLLA DETTA FÖRE KÖP

Skoda Superb 2008–2014

Motorer 1,4 TSI-motorn drabbas i stor utsträckning av kamkedjeras, och bör undvikas. 1,8 TSI-maskinen har dåliga kolvringar som inte håller tätt och leder till onormalt hög oljeförbrukning. Hitta ett exemplar där detta är åtgärdat, eller undvik motorn. TDI-motorerna omfattas av Dieselgateskandalen och ägarnas upplevelser går isär om körbarheten efter åtgärden. Den 3,6 liter stora VR6:an är en pålitlig spis, om än något törstig.
DSG Se till att den automatiska DSG-växellådan växlar smidigt och utan ryck. Undvik den sjuväxlade torrkopplingslådan som såldes i kombination med 1,4 TSI-motorn, då den har en tendens att strula och har aptit på kopplingar.
Elektronik Krånglande elektronik är vanligt i denna generation av Superb. Frekvent återkommande problem rör de elektriska stolarna, stolsvärmen, den elektroniskt utfällbara dragkroken och infotainmentsystemet.
Bagagelucka Se till att den elektriska bagageluckan öppnar som den ska, och att bägge delarna öppnar och stänger utan problem på den något invecklade halvkombiluckan.

Volkswagen Passat 2005–2014

Motorer Då Passat nästan rakt av delar motorutbud med Skoda Superb gäller samma saker för Passaten som för Superb här ovan. Dessutom omfattas även 2,0 TSI-motorn av kolvringsproblemen.
DSG Även DSG-problemen är gemensamma med Superb. 
Rost Passat är oerhört rostbenägen. Särskilt drabbade områden är bagageluckan och dörrarna, samt runt dörrhandtagen.
Bromsar Skeva bromsskivor fram hör inte till ovanligheterna, och inte heller kärvande bromsok. Se till att bromsa in ordentligt vid provkörning för att försäkra dig om att bilen bromsar rakt och inte vibrerar.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

KOMBINS VARA...ELLER ICKE VARA?

Det tål att upprepas: Behöver du verkligen en kombi? Frågan må kännas lite hädisk i kombikära Sverige. Vilket är fullt förståeligt när valet står mellan en Passat Sedan och Variant. Men i Skoda Superbs fall är sedanen egentligen en halvkombi, utseendet till trots. En osedvanligt smart och kompetent halvkombi därtill! Bagageluckan kan nämligen öppnas antingen som på en vanlig sedan, eller tillsammans med hela bakrutan som i en halvkombi. Det sistnämnda ger dig ett enormt gap att lasta genom, och det enda du egentligen offrar är lite höjd längst bak i lassutrymmet. 

Men hur ofta lastar du hela vägen till taket i en kombi om vi är helt ärliga? Skuffen rymmer fortfarande 565 liter, eller 1 670 liter med baksätet nedfällt. Det är i princip lika mycket som en Passat Variant! Men det bästa av allt är pengarna du sparar. I skrivande stund skiljer det ungefär 20 000 kronor i begpris mellan en Superb halvkombi och en kombi. 

Ynka 74 900 kr behöver du punga ut för att köra omkring i en Superb försedd med 3,6-liters VR6 och fyrhjulsdrift. Vad väntar du på?