Begduell: Honda Civic mot Volvo C30 – underskattade?

Premium Två missförstådda och ofta underskattade bilar i kompaktklassen möts när vi jämför prestandaversionerna av Civic och C30.

Begduell: Honda Civic mot Volvo C30 – underskattade?
Begagnatpriserna kan få dessa två att se ut som riktiga klipp.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Lanseringen av denna generation av Civic Type R blev något kontroversiell. Den tidigare individuellt upphängda multilänkbakaxeln hade ersatts av en simpel halvstel torsionsaxel för oss på den europeiska marknaden. Till råga på allt vägde den mer än bilen den ersatte, men fick ändå bara en enda ynka hästkraft mer än föregångaren. Man kan väl säga att den nya modellen mottogs med en gnutta skepsis av entusiasterna.

Situationen är väldigt snarlik för Volvo C30 T5. Trots att den delar plattform och motorer med den av entusiaster väl mottagna Ford Focus ST lyckades man aldrig övertyga marknaden om bilens sportighet. Man lät till och med ställa ut tre "ultimata" C30 T5:or på SEMA-showen i Las Vegas i samarbete med tre trimfirmor för att ge bilen lite trovärdighet som entusiastbil, eller "tuner car" som det heter på andra sidan pölen.

Men det sägs att den enes död är den andres bröd. För dig som är sugen på en sportig bil i Golfklassen får begagnatpriserna dessa bilar att framstå som riktiga klipp.

Allt som glimmar är dock inte guld, och ser vi till den faktiska milkostnaden är bägge bilarna ganska precis lika dyra att äga som exempelvis en jämngammal Audi S3. Det går dessutom att få något äldre, men betydligt sportigare bilar till en lägre milkostnad. Men då gör man avkall på halvkombins praktikalitet, som annars är ett signum för klassen.

Men det för mig in på den absolut största skillnaden mellan bilarna i duellen. För trots snudd på identiska yttermått, skiljer det något enormt i praktikalitet. Ägarna till Honda Civic uppskattar baksätet och bagageutrymmet något enormt, detta trots att denna generation av Civic aldrig gick att få som kombi!


FELRAPPORTEN – SPRIDDA SKURAR!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är sannerligen spridda skurar i felrapporten denna gång. Hondans utstickande staplar för bromsar och chassi kan till viss del förklaras av en hög andel Type R-modeller som lever ett hårt liv på bana emellanåt. Anmärkningsvärt är dock att inte en enda av ägarna har haft något problem med motorn! Liksom inte en enda av C30-ägarna verkar ha problem med rost på sin bil!

En stor del av detta beror på Hondas så kallade "Magic Seats", som låter dig fälla upp sittdynan vertikalt för att förvandla passagerarutrymmet bak till ett extra bagageutrymme för höga föremål. Som exempelvis en stående platt-tv!

Notera dock att Civic även fanns som hybridmodell i den här generationen. Den byggde dock på sedankarossen som saknade det smarta baksätet och hade en något mer konservativ interiör, då den egentligen var ämnad för den asiatiska marknaden.

Som kontrast får C30 rent av underkänt i TQ-ronden med sitt baksäte som bara rymmer två, och bagageutrymme som även med baksätet fällt inte sväljer nämnvärt mycket mer last än en jämngammal Skoda Octavia halvkombi med sätena uppe! Rätt märkligt för en Volvo, och förmodligen anledningen till varför den aldrig blev någon säljsuccé.

Ser man till ägarnas köpskäl lyser komfort som normalt ligger i topp hos tillverkarens bilmodeller helt med sin frånvaro. På tredje plats hittar vi ovanligt nog för Volvo körglädje. Men man lyckas inte övertyga helt, något som tydligt syns i betygsstaplarna där C30 får en ynka procentenhet högre betyg än snittbilen för perioden. 

Detta gör dock inte svensken till en bil utan meriter. Faktum är att C30 faktiskt är mycket mer problemfri än sina syskonmodeller S40 och V50, och även plattformskusinen Ford Focus som den dessutom delar vissa drivlinor med. De mindre effektstarka motoralternativen kan dessutom ge en förbluffande låg milkostnad, mer om det i rutan här nedan. 

Men vinnaren av den här duellen blir ändå Honda Civic som lyckas paketera in mer praktikalitet i samma yttermått. Att bilen dessutom är roligare att köra utan att för den delen kosta mer att äga gör det till ett väldigt lätt val!


MODELLHISTORIK

Honda Civic (Mk8)   

2006 Säljstart för åttonde generationen Honda Civic. Bilen finns i ett tredörrarsutförande med en 1,8-liters bensinmotor på 140 hästar. Och i femdörrarsutförande med samma motor, samt med en 2,2-litersdiesel med lika hög effekt. Även en hybridversion erbjuds, dock endast i sedanutförande som annars finns på den asiatiska marknaden.
2007 Sportiga Type R lanseras med enklare fjädring och högre vikt än föregångaren. 
2009 Facelift som främst kännetecknas av bilens nya grill som inte längre är ett stycke glas som spänner från strålkastare till strålkastare.

Volvo C30

2006 Premiär för C30 som årsmodell 2007. Den delar plattform med syskonmodellerna Volvo S40/V50 såväl som med Ford Focus.
2010 Facelift med lätt uppdaterat yttre samt nya starkare dieslar och direktinsprutade bensinmotorer.
2012 Den sista C30 rullar av fabriksbandet i belgiska Gent i december månad.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Förarmiljön i Civic är som ingenting annat i klassen, eller på vägarna för den delen. Centralt placerad hastighetsmätare ackompanjeras av hastigheten i en separat display längre upp. Rymdskeppsvibbar!

CIVICÄGARNA ÄLSKAR...
CIVICÄGARNA GILLAR INTE...
"En härlig bil med ett ungdomligt tidlöst utseende."
"Funkar lika väl som familjebil med sitt stora bagageutrymme och som banbil med sin hårda fjädring och sina variabla kamtider."
"Rolig att köra!"
"Mycket flexibel inredning som gör det möjligt att skapa utrymme för alla möjliga typer av last, trots någorlunda kompakta yttermått."
"Bromsarna slits fort, och de är inte så bra som man kan tro."
"Bromsok som kärvat."
"Lite väl bullrig."
"Bilen skramlar och knarrar."
"Fick byta skivor och belägg redan vid 6 000 mil då de kärvade."
"Otroligt känslig lack som gav små rostskador redan efter tre år."
"De bakre bromsskivorna rostar!"
 
 

Interiören i C30 delas med syskonmodellerna S40 och V50. Den "svävande" mittkonsolen med förvaringsutrymmet bakom utgjorde höjden av skandinavisk bildesign när det begav sig.

C30-ÄGARNA ÄLSKAR...
C30-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Snygg design, körglad och ovanlig. Men med alla de fördelar en Volvo ger!"
"Ljudet och kraften i T5-motorn!"
"Bilen är snygg, ekonomisk och har en trivsam motorkaraktär."
"En underbar bil med mycket personlighet."
"Distinkt design!"
"Läckande slavcylinder resulterade i att kopplingen slutade fungera vid 7 500 mil."
"Automatlådan fick bytas efter 8 500 mil."
"Klädseln i bilen spricker!"
"Strulande AC."
"Problem med partikelfiltret."
"Opraktisk och trång för fler än två."
 
 

Redan 2009 tillverkade Volvo sin första elbil: C30 BEV eller C30 Electric som den senare kom att heta. Den erbjöds endast som leasingbil till diverse företag, och såldes aldrig till privatkunder.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Honda Civic 2006–2011

Körglädje Svängvänligt chassi och VTEC!
Design Udda design som uppskattas.
Ekonomi Mycket skoj för pengarna!

Volvo C30 2007–2013

Design Förföriska linjer med retrohintar.
Ekonomi Förvånansvärt billig att äga.
Körglädje Turbofemmor med mycket effekt!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Honda Civic 2006–2011

Service Motorn i Civic kan gå i all evighet med ordentlig service. Se därför till att det är utfört, och att man inte hoppat över de något kostsamma ventilkontrollerna som ska ske med 4 500 mils intervall. Särskilt viktigt på Type R-motorn.
Bromsar Många ägare uppger att de har problem med bromsarna. I synnerhet verkar skivorna bak ha en tendens att rosta, och oken kan kärva. Se till att ditt tilltänkta exemplar bromsar som det ska!
Type R Hondas sportiga Type R inbjuder till aktiv körning, och många exemplar har fått leva ett hårt liv både på gatan och på bana. Kolla därför extra noga efter slitage i form av glappande leder eller bussningar i chassit, men även skicket på bromsar och däck. Snedslitna däck är en indikation på felaktig hjulinställning och troligen ett chassi som behöver lite kärlek.

Volvo C30 2007–2013

Partikelfilter till den här generationen av Volvos dieslar håller ungefär 12 000 mil. Se till att det är bytt, annars kan du vänta dig att bilen frekvent regenererar filtret vilket leder till högre bränsleförbrukning.
Klädsel Den så kallade T-tec-klädseln Volvo använde sig av i C30 och även S40/V50 har en tendens att spricka väldigt lätt. 
Automatlåda Power Shift-lådan som fanns att få med 2,0D-motorn har en tendens att strula och vissa ägare har fått byta ut hela lådan. Undvik denna automatlåda. De övriga automatlådorna är förseglade med olja som ska hålla bilens livslängd, men mår bra av ett oljebyte. En bil där detta är utfört är därför inget att vara orolig för.
T5 Den stora T5-motorn är för det mesta skottsäker, men kan läcka från kamaxellagren. Kolla under huven efter oljekladd på passagerarsidan.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

DE ENKLARE... MODELLERNA DÅ?

Kanske är du sugen på Hondans smarta baksäte, eller Volvons distinkta design utan att för den skull känna ett behov av att införskaffa prestandaversionerna av respektive bilmodell? Då har jag glada nyheter! Bägge bilarna finns med snåla dieselmotorer som förändrar milkostnaden rätt drastiskt. 

I Civics fall finns det bara en motor att välja på: 2,2 i-CDTi med 140 hästkrafter. En bil av samma årgång som exempelbilen har lägre kostnader på samtliga poster i milkostnadskalkylen som totalt landar på ynka 21,27 kronor milen!

I Volvo C30:s fall finns det några fler alternativ, och en bil med D2-dieseln på 115 hästar av årsmodell 2011 skulle kosta dig fjuttiga 19 kronor milen! C30 fick aldrig någon direkt ersättare, och efterföljande generation av V40 (som var det närmaste Volvo tillverkat rent storleksmässigt) dödades också utan en efterträdare.

Detta gör C30 till något av ett unikum i Volvos långa bilhistoria, och förmodligen en C30 D2 till en av de billigaste framtida klassiker som går att köpa i dagsläget. I alla fall om du står ut med bilens begränsade praktikalitet till dess att de blir ovanliga på våra vägar.