Begduell: Två lyxkryssare

PREMIUM Att åka stort och lyxigt behöver inte kosta så mycket om du väljer gammalt. Men kostar det i längden, och hur pålitligt är det?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Det sägs att det var bättre förr, ju förr desto bättre. Men vi kan nog alla enas om att en Renault 2CV förmodligen inte skulle vara förstahandsvalet för någons motorvägspendling till jobbet. Men hur ser det ut med de tidiga suvarna? Ligger det någon sanning bakom talesättet, eller är det bara förvrängd nostalgi som spökar? Häng med när vi jämför den första generationen av BMW X5 som skapade trenden med vettig väghållning i suvsegmentet, med den för tiden huvudsakliga konkurrenten Mercedes ML av den första versionen.

I skrivande stund finns det ett exemplar av BMW X5 till salu med över 45 000 mil på mätaren, och en ML med strax över 40 000! Normen är dock någonstans mellan 20 000 till 30 000 mil på de äldre exemplaren av både ML och X5. Det borde väl vara ett sunt tecken på att bilarna faktiskt är rejält byggda ”som man gjorde förr”.

Både ja och nej får vi väl lov att säga. Tittar vi specifikt på Mercan rör det sig om om ett rambygge där karossen ligger på en chassiram, lite som man gjorde med stora fordon förr i tiden. Men även idag på kommersiella fordon som exempelvis Volkswagen Crafter och lastbilar.

Det är med andra ord en rejäl konstruktion som tål betydligt mer stryk än dagens självbärande byggen där karossen är en integrerad del av chassit vilket ger bilen vridstyvhet, som exempelvis BMW X5. Inte undra på att ägarna uppskattar ML:s förmågor som dragbil för både husvagnar och båtar.

Med det sagt finns det förvånansvärt få ML av den första generationen på vägarna idag, och desto fler X5:or. Anledningarna är många, men tre huvudsakliga bidragande faktorer är bilarnas rostbenägenhet, strulande elektronik och höga service/reparationskostnader.

Begpriserna för vissa modeller må ha sjunkit med en bra bit över en halv miljon kronor från när bilen var ny, men det har medfört att det i många fall varit billigare att skrota bilarna eller vräka bort dem till skampriser snarare än att reparera dem.


FELRAPPORTEN – STORSKALIG!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Två lyxkryssare
Inga smickrande siffror i felrapporten denna gång. Faktum är att vi fått ändra skalan för att rymma staplarna. Eller vad sägs om att hela 73 procent av ML-ägarna haft rostproblem med sin bil? Utöver det strular elektroniken för 45 procent av dem, och så mycket som för varannan X5-ägare som svarat i vår enkät! Över lag presterar dock BMW:n något bättre än Mercan, och lite mer i paritet med snittbilen för perioden.

Däremot är Mercedes ML inte en fullständigt opålitlig bil. För trots Mercans enorma rostproblem och spökande elektronik, är den närmast skottsäker vad gäller drivlina och mekanik. Säga vad man vill om amerikansk byggkvalitet (för ML byggdes nämligen i Alabama), men de där borta vet hur man skruvar ihop rambyggda fordon som tuffar och går i all evighet. Om än med lite pyssel och skavanker.

När vi ändå talar om Staterna kan det vara värt att nämna att även BMW X5 av denna generation byggdes i USA och Mexiko. Man kan nästan ana vilken marknad hela suvsegmentet var ämnat åt. Men BMW verkar ha lyckats överföra den där tyska känslan för detaljkvalitet lite bättre än Mercedes, något som reflekteras tydligt i betygsstaplarna för kvalitetskänsla. 

Elektroniken delade man däremot med Range Rover som släpptes två år senare. Detta då bilarna utvecklades tillsammans under den period då BMW ägde brittiska Land Rover. Det är med andra ord inget under att hela 50 procent av ägarna som svarat i vår begenkät haft någon sorts elektronikproblem med sin X5! 

Men likt ML är faktiskt X5 en tämligen pålitlig bil rent mekaniskt. Jag säger tämligen för den dras nämligen med två svagheter som du kan läsa mer om under kontrollpunkterna på första sidan i artikeln. Av betygen att döma är det dock inte svårt att se att X5 är en betydligt modernare konstruktion, som bjuder på en bättre upplevelse på i princip alla punkter förutom utrymmena. Det där om att man inte bygger bilar som man gjorde förr är alltså något vi borde vara glada för.

Vinnaren är således BMW X5. Men du bör nog ta dig en ordentlig funderare över om märket på grillen verkligen är så viktigt. Du får trots allt lägre milkostnad, bättre utrymmen och framför allt enormt mycket bättre driftsäkerhet om du väljer en nyare bil ur det numera storvuxna mellanklassuvsegmentet. Som exempelvis en Skoda Kodiaq eller Volkswagen Tiguan Allspace.


MODELLHISTORIK

BMW X5 (E53)   

1999 Premiär för BMW X5 som delar vissa komponenter med 5-serien. Till skillnad från suvarna på marknaden prisas X5 för sin personbilslika väghållning, och BMW framhåller modellen som en SAV (Sports Activity Vehicle) snarare än en SUV.
2001 Sportmodellen 4,6is lanseras med V8 på 340 hästar.
2003 En ytterst försiktig yttre facelift till modellår 2004 ackompanjeras av det nya fyrhjulsdriftsystemet xDrive och starkare motorer.

Mercedes ML (W163)

1998 Säljstart för ML som ursprungligen är tänkt att ersätta G-klass. Bilen är ett traditionellt rambygge och tillverkas i USA.
2000 ML55 AMG lanseras med en 5,4 liter stor V8 på 347 hästkrafter.
2001 Facelift till modellår 2002 med nya strålkastare och backspegelmonterade blinkers. ML430 ersätts av ML500 med femliters V8.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Två lyxkryssare
Bakom ratten på BMW X5 känner alla BMW-förare igen sig. Ratten är tjock och knubbig, och interiören kliniskt tysk.
X5-ÄGARNA ÄLSKAR…
X5-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Väldigt rolig att köra.”
”Bra dragbil, märks knappt på förbrukningen.”
”Drar mindre bensin än jag hade räkant med.”
”Bekvämd och lättkörd på långa sträckor.”
”Extremt bra bränsleekonomi i förhållande till storleken.”
”Suveränt smidig fyrhjulsdrift.”
”Dörrlåsen slutade fungera.”
”Trasiga dörrhandtag och problem med luftfjädringen.”
”Elektronikfel, instrumenteringen visar inga siffror.”
”Glapp i styrleder.”
”Utslitna bakvagnsbussningar.”
”Pixelfel i instrumenteringen.”
”Bytte båda drivknutarna vid 9 200 mil, nu vid 11 000 mil är det dags igen.”
”Tveksam kvalitet.”
Begduell: Två lyxkryssare
Inredningen i ML ser vid en första anblick ut som vilken annan äldre Mercedes som helst från den här eran. Men bilens amerikanska ursprung gör sig påmint i ägarbetygen och kommentarerna som klagar på låg kvalitetskänsla och gnisslande interiör.
ML-ÄGARNA ÄLSKAR…
ML-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Fantastisk i dålig väglag!”
”En grym familjebil!”
”En riktigt bra dragbil till husvagnen.”
”Bra framkomlighet.”
”Den får dra hela 3,2 ton!”
”V8:an är en gudomlig motor. Rena rama sportbilen med 2 000 kilo husvagn efter.”
”Rost på bagageluckan.”
”Bilen har gått i safe mode på grund av en glappande ABS-kontakt.”
”Dyra reservdelar till framvagnen.”
”Lite törstig.”
”Svindyr service!”
”Inte den kvalitet som Mercedes brukade hålla.”
”Lite plastig inredning.”
Begduell: Två lyxkryssare
Begduell: Två lyxkryssare
När Mercedes presenterade ML55 AMG med sin 347 hästar starka V8 under huven uppfann man i princip prestandasuven. Porsche Cayenne var inte ens påtänkt, och vanliga BMW X5 var precis lanserad.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW X5 1999–2006

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Design Distinkta linjer för sin tid.
Komfort Bekväm även på motorvägen!

Mercedes ML 1998–2005

Komfort Som favoritfåtöljen på hjul.
Annat skäl Utomordentlig dragbil!
Utrymmen Plats för både folk och packning!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

BMW X5 (E53) 1999–2006

Diesel Dieselmotorn har vad man på engelska kallar för ”swirl flaps” i insuget. Dessa har en tendens att gå sönder, och i värsta fall lossna och göra skada i förbränningsrummet eller på kolvarna. Vid det här laget bör det vara åtgärdat på de flesta bilar, men det är värt att undersöka om du skulle hitta en lågmilare.
Luftfjädring Kolla skicket på luftfjädringen om din tilltänkta bil är utrustad med det. En trasig pump är dyr att byta, men även spruckna luftbälgar kommer att kosta dig en ordentlig slant!
Elektronik Tveklöst det vanligaste klagomålet på modellen är alla de elektronikfel den drabbats av. Undersök allt från instrumentpanel till fönsterhissar och elstolar. Men även självklarheter som att torkarna fungerar.

Mercedes ML (W163) 1998–2005

Rost ML rostar osedvanligt mycket, precis som övriga Mercor från den här eran. Kolla extra noga i nederkanterna på dörrarna, bagageluckan och skärmarna.
V8:orna är tämligen skottsäkra motorer som går i all evighet. Men kedjespännaren till kamkedjan kan börja ge med sig på högmilade exemplar. Lyssna efter ett rasslande från motorn, särskilt vid tomgång. Räkna med att betala norr om 30 000 kronor för att få kedja och spännare utbytta! 
Elektronik Precis som på BMW:n spökar elektroniken även på ML. Se till att allt fungerar som det ska, eller att du kan leva med eventuella elfel. Reparationskostnaderna kan nämligen överstiga bilens värde.

 

Begduell: Två lyxkryssare
Begduell: Två lyxkryssare
Begduell: Två lyxkryssare
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

VILKEN MOTOR … SKA MAN VÄLJA?

Att jag valde de moderniserade V8-versionerna av bägge bilarna som exempelbilar i artikeln är ingen tillfällighet. Självfallet vill du ha en rejäl V8 under huven om du ändå ska köra en lyxsuv. De större V8:orna som kom efter respektive bils facelift ger dessutom ett meningsfullt lyft i prestanda utan att det egentligen kostar speciellt mycket mer än för de sexcylindriga modellerna i milkostnad. Detta då milkostnaden till största delen beror på hur du använder högerfoten. Värdetappet har i princip avstannat för bägge bilarna, förutsatt att du hittar ett väl fungerande exemplar. 

Du skulle självfallet kunna sikta in dig på de snålare dieselmodellerna, men den något lägre bränsleförbrukningen får du på bekostnad av en i princip dubbelt så hög skatt och dyrare försäkring. Dessutom är prisbilden något högre för dieslarna. 

I andra änden av skalan skulle du kunna överväga toppversionerna 4,6is/4,8is eller ML55 AMG. Men att hitta en sådan i vettigt skick för en rimlig slant idag vore lite som att hitta en höstack gjord av nålar…

Begduell: Två lyxkryssare
 

Annons
Annons
Rulla till toppen