Begduell: Audi SQ5 mot BMW 5-serie GT – diesel på tyska

Premium Två tunga tyskar med fyrhjulsdrift, hög sitthöjd, treliters dieslar, dubbelturbo och över 300 hästar. Hur kan de vara så olika?

Begduell: Audi SQ5 mot BMW 5-serie GT – diesel på tyska

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Med invändig takhöjd som en X5, benutrymme som en 7-serie, större bagage än en 5-serie Touring och sitthöjd som en mindre suv är 5-serie Gran Turismo en riktigt udda bil i BMW:s utbud.

Några direkta konkurrenter existerar inte, då modellen inte faller in i någon av de traditionella klasserna. Lite som när Audi släppte SQ5 inför modellår 2013. Det var den första S-bilen med en dieselspis under huven, och till råga på allt var det en suv! Häng med när vi jämför dessa två udda tyskar med nästan identiskt attribut på pappret och hör vad ägarna själva har att säga om sina bilar.

Trots likheterna i specifikation är de i verkligheten två väldigt olika transportmedel. En sak har de dock gemensamt, och det är att man varken köper en SQ5 eller en 5-serie Gran Turismo (hädanefter refererad till som GT) av enkom logiska skäl. Ändå kan de ses som tämligen logiska val sett till vad de erbjuder. Låt mig förklara lite närmare.

Har du hjärtat inställt på en mellanstor suv med lite sportiga ambitioner och en dieselspis för att sluka mil finns det faktiskt inte så mycket annat att välja på.

Du skulle kunna välja en Porsche Macan D som lanserades något senare och faktiskt delar plattform och till viss del hjulupphängningar med Q5/SQ5. Men samtidigt skulle du offra en hel del bagageutrymme och dessutom öka milkostnaden med hela 45 procent! Ser man till ägarnas bedömning är dessutom dieselspisen i Audin vida överlägsen sin kusin från Porsche.

I jämförelse med vanliga Q5 3,0 TDI skulle du måhända spara in en del pengar på inköpet. Men milkostnaden skulle bli snudd på identisk, tack vare den snåla motorn i SQ5 som faktiskt får högre betyg än vanliga Q5 i bränsleekonomi. Skillnaden i värdeminskning är futtiga två kronor milen, men för de pengarna får du en betydligt bättre utrustad bil.

Det är dock inte helt utan eftergifter valet skulle landa på en SQ5 över något annat. De sportiga ambitionerna har nämligen tagit ut sin rätt när det gäller bilens komfort som faktiskt får ett lägre betyg än grundmodellen den bygger på, liksom den dyrare kusinen från Porsche. 


FELRAPPORTEN – GENOMSNITTLIG?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Med undantag för BMW:ns något höga andel växellådsproblem är staplarna tämligen genomsnittliga. På Audin är andelen ägare som haft sin bil inne för en garantiåtgärd dock tämligen höga 38 procent. Men kanske mest förvånansvärt är att bägge bilarna presterar bättre än snittet för tidsperioden när det kommer till elektronikrelaterade fel, och dessutom är förskonade från rost och lackproblem!

Men är det komfort du är ute efter finns det nog ingen annan bil i den här prisklassen som gör dig mer nöjd än BMW 5-serie GT. Ägarna är som euforiska över bekvämligheten i GT. Kanske inte helt konstigt då den namnet till trots delar både plattform, axelavstånd och hjulupphängning med den betydligt lyxigare 7-serien. Fast med något "nättare" yttermått. 

När du väljer den något udda halvkombikarossen får du som tidigare nämnts mer lastutrymme än i en 5-serie Touring. Märkligt nog är ägarna inte helt nöjda med det, vilket även syns på betygsstapeln för just bagageutrymme. De övriga punkterna i TQ-ronden är dock i en klass för sig. Kanske inte konstigt då de i princip är identiska med 7-serien bilen bygger på. 

Allt är dock inte guld som glimmar, och 7-seriekomfort för 5-seriepengar kommer tyvärr på bekostnad av en problemfrihet som faktiskt är högst genomsnittlig för tidsperioden. Undvik de fyrhjulsdrivna modellerna, och särskilt den fyrcylindriga instegsmodellen 520d GT för att bespara dig de dyraste modellrelaterade felen.

Här utmärker sig istället Audin genom ett högre problemfrihetsbetyg än bilen den baseras på, och den verkar dessutom vara helt befriad från modellrelaterade fel. Vare sig man frågar ägare här hemma i Sverige eller ute i Europa! Det kan dessutom vara lönande att titta på bägge dessa modeller utomlands då priserna, och framför allt utbudet, är enormt mycket bättre i exempelvis Tyskland.

När vi till slut summerar betygen ser vi tydligt att BMW:s approach med att ta en lyxlimpa och göra den mer praktisk är ett enligt ägarna mer lyckat koncept än Audis dito med att göra en relativt praktisk suv mer sportig på bekostnad av komforten. Vinnaren är således BMW 5-serie GT, under förutsättning att du gillar bilens design. 


MODELLHISTORIK

Audi SQ5 (8R)   

2013 Säljstart för Audi SQ5 som är en sportmodell baserad på Q5. Bilen bestyckas med den tre liter stora diesel-V6:an som begåvats med dubbla turboaggregat för en effekt på hela 313 hästkrafter. SQ5 blir den första dieselförsedda bilen från Audi att bära S-loggan.
2014 En bensinmotorförsedd version av SQ5 lanseras. Presenterad på Autosalongen i Detroit året innan är bilen främst avsedd för den amerikanska och asiatiska marknaden och släpps aldrig i Europa.
2016 SQ5 Plus lanseras med 340 hästar.

BMW 5-serie Gran Turismo (F07)

2009 Lansering av BMW 5-serie Gran Turismo samt nya 5-serien i sedanutförande. Trots namnet delar GT bottenplatta och interiör med F01-generationen av 7 serien.
2013 En försiktig yttre facelift med mer effekt i allt utom basmodellen. Samtidigt växer bagageutrymmet med 60 liter. 
2018 En ny generation av bilen lanseras och döps nu till 6-serie Gran Turismo.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Säga vad man vill om Audis solida interiöra byggkvalitet. Men bakom ratten på SQ5 märks det att bilen är baserad på en något enklare basmodell än BMW 5-serie Gran Turismo.

SQ5-ÄGARNA ÄLSKAR...
SQ5-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastisk motor, bilen går som en dröm oavsett om man kör på små fjällvägar eller motorvägar."
"En otroligt trevlig bil som dessutom är rolig att köra."
"En kanonrolig bil som ger ett leende på läpparna varje gång."
"Motorn är hur stark som helst."
"Drar diesel som en småbil!"
"Bilen känns väldigt framtung."
"Centrallåset gick sönder."
"Dyr att äga."
"Ett hjullager samt två tempgivare i avgassystemet fick bytas vid 6 000 mil."
"Låssensor i dörren pajade. Byttes på garantin."
"Känns inte helt premium."
"Låter som ett dieselgodståg."

Interiört bjuder 5-serie GT inte på några direkta överraskningar. Bakom ratten är det precis lika ombonat som i en samtida 5-serie eller 7-serie.

GT-ÄGARNA ÄLSKAR...
GT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En bekväm långfärdsbil med fartresurser."
"En stor bil med utmärkt komfort. Skönt vid långfärd."
"Har ägt otaliga lyxbilar, den här slår allt."
"Två ton tung och bara 6,5 liter per 100 kilometer. Helt otroligt!"
"Vilken komfort!"
"Däcktrycksensorerna strular."
"Glapp i länkarmar, troligtvis normalt slitage."
"Växellådan rasade efter 9 000 mil. Vid 16 000 mil skar motorn."
"Fördelningslådan till fyrhjulsdriften trasig."

Den till utseendet något udda bakändan av BMW 5-serie Gran Turismo kan öppnas antingen som en vanlig sedan, eller tillsammans med hela bakrutan som en halvkombi!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi SQ5 2013–2017

Körglädje En sportig suv med gott om knuff!
Kvalitet Solid byggkvalitet från Ingolstadt.
Varumärke De fyra ringarna lockar.

BMW 5-serie GT 2009–2017

Komfort Det blir inte bekvämare än så här.
Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Kvalitet Bara de finaste materialen i kupén.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

Audi SQ5 (8R) 2013–2017

Elektronik Undersök att all elektronik på bilen fungerar. Flera ägare har uppgett problem med centrallåset.
Historik Motorn är en så när som skottsäker konstruktion, se bara till att bilen servats regelbundet. Kikar du på en SQ5 i Tyskland, eller ett importerat exemplar är det även värt att kolla upp historiken. En Carfaxrapport är ingen dum idé, då tyska vagnar ligger mycket lägre i pris och redan kan ha hamnat i händerna på mindre nogräknade ägare.

BMW 5-serie GT (F07) 2009–2017

Fördelningslådan på de fyrhjulsdrivna xDrivemodellerna har strulat för ett antal ägare.
Kamkedja Den fyrcylindriga dieseln i instegsmodellen 520d GT är den problemdrabbade N47-motorn vars kamkedja har en tendens att gå av. Undvik denna maskin.
Hjulupphängning 5-serie GT är en tung bil. Slitna spindelleder, länkarmar och även hjullager hör till vanligheterna. Se till att hjulupphängningen på ditt tilltänkta exemplar är fräsch.
Bromsar Undersök den elektroniska handbromsen, då många ägare uppger att den kärvar eller helt slutat fungera på deras bilar. Inte helt oväntat har bilen även en stor aptit för frambromsar genom sin höga vikt. Undersök därför skicket på bromsarna.


Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

VÅGA VARA ... ANNORLUNDA!

Bilmodeller blir mer och mer enhetliga tack vare fördelarna med skalekonomi och allt strängare lagkrav världen runt. Glöm 50-talets Cadillac med fenor och skrikrosa lack direkt från fabriken. I en framtid som alltmer går mot att välja märke på din generiska vita kompaktsuv är det viktigt att vi tar ett kliv tillbaka och uppskattar de uddafåglar som tillverkarna fortfarande vågar spotta ur sig.

5-serie GT är ett strålande exempel på detta. Man kan fråga sig vilken demografi BMW egentligen hade i åtanke när man designade bilen. Men resultatet går inte att prata bort; ägarna är störtnöjda. På samma linje har vi den något mindre 3-serie GT vars existens ifrågasatts av både motorpressen och kunderna. Men ägarna som köpt bilen verkar utomordentligt nöjda med sitt köp.

Faktum är att BMW har en ganska lång tradition av att producera bilar som vi inte riktigt greppar när de lanseras och som allt som oftast blir försäljningsfloppar. Men för de modiga få som vågar sig på dessa verkar det löna sig, vare sig det är en rumphuggen 3-serie Compact, eller en puckelryggad 7-serie med 5-serieemblem.

Så passa på att skaffa dig en uddabil och sticka ut från mängden medan det fortfarande går!