Begduell: BMW X1 mot Mercedes GLK – udda på tyska

Premium Med ungefär 200 000 kronor på fickan kan du välja mellan två tämligen udda tyska suvar. Men borde du?

Begduell: BMW X1 mot Mercedes GLK – udda på tyska

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När Mercedes lanserade GLK 2008 var man ganska sena till fighten i den då blomstrande mellansuvklassen. Men där andra fokuserade på personbilslikt väguppträdande, släppte Mercedes något så udda som en riktigt terränggående tuffing.

Den distinkt kantiga designen var dock något av en vattendelare. Ersättaren GLC som kom 2015 slopade det "G-wagenska" designspråket till förmån för modernt svepande linjer, och släpptes till och med i coupéutförande! Men i och med lanseringen av nya GLB är cirkeln sluten, och den kantiga designen återigen aktuell!

När BMW emellertid lanserade andra generationen av X1 2016 hade man gjort något så radikalt som att göra den lilla suven framhjulsdriven i grunden. 

På papperet hör dessa bilar till två olika storleksklasser, men i praktiken gör BMW:s mer traditionella höga taklinje och modernare paketering att den något mindre X1 faktiskt bjuder på minst lika mycket utrymme. Detta reflekteras väl i betygsstaplarna för baksäte och bagageutrymme som faktiskt är högre än Mercans!

Lägg därtill att prislappen för en GLK 220 CDI av sista årsmodell faktiskt motsvarar en fyrhjulsdriven X1 xDrive18d av första, så ser du snabbt poängen i jämförelsen.

En nära nog identisk prislapp betyder inte likvärdiga driftkostnader. GLK:s milkostnad på 39,30 kronor per mil gör den till ett av de dyrare alternativen i klassen. Medan X1 med 31,59 kronor per mil landar närmare andra änden av den skalan, tillsammans med strikt famhjulsdrivna bilar som Peugeot 3008.

Med det sagt finns det faktiskt en likvärdig bil från BMW som är ännu billigare att äga, men mer om det senare.


FELRAPPORTEN – HOPPSAN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är inte svårt att se vilken av bilarna som är den minst problemdrabbade med de enormt utstickande blåa staplarna här ovan. Hela 50 procent av ägarna som svarat i vår enkät har uppgett att det haft problem med motorn på sin X1. En stor del av dessa handlar dock om återkallelsen för utbytet av EGR-ventilen, snarare än om en faktiskt defekt motor. Med det sagt presterar GLK betydligt bättre över lag.

Mercedes GLK är dock inte utan sina meriter. Andelen nöjda ägare som skulle kunna tänka sig att göra om köpet är betydligt högre. På betygspunkten problemfrihet i vår ägarenkät gör den en ren knockout i jämförelsen med den betydligt modernare X1.

Faktum är att driftsäkerheten för GLK är osedvanligt hög, både för tidsperioden, och i jämförelse med modernare bilar.

Med det sagt är den inte helt utan fel. Det absolut vanligaste bekymret verkar fortfarande vara trasiga parkeringssensorer. Men det har även med tiden visat sig att den automatväxlade 7G troniclådan kanske inte är lika skottsäker som resten av bilen. Tidiga årsmodeller hade dessutom problem med spridarna på dieselfyrorna, men detta bör vara åtgärdat på samtliga bilar vid det här laget.

Lite på samma spår har BMW haft motorproblem, främst i form av en återkallelse för EGR-ventiler på bland annat den här generationen av X1. Se till att din potentiella bil verkligen fått detta åtgärdat om den omfattas av återkallelsen, då det i värsta fall kan sluta med att bilen brinner upp.

Vidare rapporterar en del ägare om ryckig gång med väldigt mycket oväsen från dieselmotorn vid kallstarter i minusgrader. Annars är det det numera sedvanliga strulet med infotainmentsystemet man bör se upp med som potentiell köpare. Kort sagt är den här generationen av X1 kanske inte BMW:s mest pålitliga bil.

Ett likvärdigt antal stjärnor i slutbetyg till trots blir det ändå BMW X1 som med minsta möjliga marginal kammar hem duellvinsten denna gång. Hittar du ett åtgärdat/problemfritt exemplar får du trots allt en betydligt modernare bil än Mercedes GLK, och dessutom till en lägre milkostnad.

Men ska vi vara helt ärliga finns det faktiskt en helt annan BMW du bör överväga om du har siktet inställt på X1. Häng med till rutan här nedan.


MODELLHISTORIK

BMW X1   

2015 Premiär för andra generationen X1. Denna gång bygger bilen på den framhjulsdrivna UKL2-plattformen som den delar med numera nedlagda 2-serie Active Tourer. Bilen går att få med en rad fyrcylindriga bensin- såväl som dieselmotorer, och i både framhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande.
2019 Facelift som kännetecknas av att grillens gälar växt ordentligt för att bättre matcha BMW:s nya formspråk. Laddhybriden X1 xDrive25e avtäcks.

Mercedes GLK

2008 Premiär för GLK på bilsalongen i Peking, och säljstart under hösten.
2010 En bakhjulsdriven version av 220 CDI tillkommer.
2012 Facelift som märks framför allt på framlyktorna som fått lysdioder, tvåekrad grill samt andra baklampor och avgasrör.  Samt nya snålare motorer med stopp/start.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Förarmiljön i X1 bjuder inte på några överraskningar om du suttit i en BMW tidigare. Alla knappar och reglage finns där du förväntar dig att hitta dem på exempelvis en 3-serie.

X1-ÄGARNA ÄLSKAR...
X1-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Skönt att bilen är högre än en 1-serie, men inte lika stor som X3!"
"Väldigt snygg med M-paketet och stora fälgar."
"Får plats med hunden och bilen räcker som stadsbil."
"Hög kvalitet och körglädje!"
"Infotainmentenheten fick bytas ut efter att ha slutat fungera ett antal gånger."
"Högljudd och spårkänslig med 19-tums runflatdäck."
"Den adaptiva farthållaren strular väldigt ofta."
"Fick byta EGR-ventilen."
"Blåtandsljudet fungerar inte som det ska och verkstaden kan inte åtgärda detta."
"Sensorer som satt i hjulhuset slogs sönder av grus."
"Kraftiga vibrationer och oljud vid kallstart."

Bakom ratten på GLK märks det att bilen lanserades 2008. Men kvalitetsmässigt håller interiören än. Särskilt med träinlägg och crèmefärgad klädsel förmedlas känslan av bilens nypris än idag.

GLK-ÄGARNA ÄLSKAR...
GLK-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mycket trevlig i alla lägen, till och med i 35 minusgrader!"
"Praktisk, fyrhjulsdriven, hög markfrigång och en bra körställning!"
"Fantastisk komfort."
"Den absolut bästa bil jag haft. Och jag har haft många!"
"Växellådan hackar när den är kall."
"Den automatiska bagageluckestängningen krånglar ibland."
"Missljud från inredningen."
"Väldigt dyr service."

GLK är en förvånansvärt kompetent bil även när vägen tar slut. 20 centimeters markfrigång och det dugliga fyrhjulsdriftsystemet 4MATIC borgar för framkomlighet utöver det vanliga.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW X1 (F48) 2016–2020

Kvalitet Bättre än andra småsuvar?
Design Mer suvig än föregångaren.
Körglädje BMW:s löfte till kunderna.

Mercedes GLK 2009–2015

Kvalitet Ihopskruvad som ett kassaskåp!
Design Ett distinkt kantigt utseende.
Komfort Som favoritfotöljen, fast terränggående.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

BMW X1 2016–2020

Återkallelse X1 har varit föremål för några återkallelser, men huvudsakligen för utbyte av EGR-ventilen på dieselmodellerna. Se till att det är utfört på ditt tilltänkta exemplar. BMW verkar inte ha lyckats nå ut till samtliga ägare av berörda bilar som plötsligt kan fatta eld med den gamla EGR-ventilen.
Elektronik Undersök att all elektronik i bilen fungerar som den ska. I huvudsak är det infotainmentenheten som tenderar att strula.

Mercedes GLK 2008–2015

Parkeringssensorer Det vanligaste klagomålet bland ägarna är att sensorerna slutat fungera.
Automatlåda Den automatväxlade 7G tronic-lådan kan börja läcka. Se till att de relativt täta oljebytena i lådan utförts regelbundet, då utebliven service i kombination med en läckande låda kan få katastrofala konsekvenser.
Spridare Tidiga årsmodeller med fyrcylindrig dieselmotor kunde råka ut för problem med spridarna. Detta bör ha åtgärdats via servicekampanj. Drabbade främst tidiga årsmodeller med den berömda OM 651-motorn.


Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

DEN EGENTLIGA VINNAREN...

…är dock den numera nedlagda uddabilen BMW 2-serie Active Tourer. Som första bil att bära BMW-loggan och vara framhjulsdriven orsakade den en hel del ramaskri vid sin lansering. Det hela hjälptes heller inte av minibussdesignen som också var en första för tillverkaren, och definitivt inte något deras vanliga kundkrets tittade på.

Men den enes död, är den andres levebröd. Är du sugen på andra generationen X1 kan det vara värt att veta att bägge bilarna delar plattform, och 2-serie Active Tourer finns även den i fyrhjulsdrivet utförande.

Du får lika mycket praktiskt utrymme, men till en lägre milkostnad. Eller vad sägs om 29,94 kronor milen för en 220d xDrive Active Tourer? Du läste rätt, du får en snarlik bil med mer effekt för mindre pengar! Ingen dålig deal, eller hur? Eller varför inte den fyrhjulsdrivna laddhybriden 225xe med elbakaxel och hela 224 hästkrafter för ännu lägre 27,70 kronor milen?

Väljer du Active Tourer slipper du dessutom att smälta in i den oändliga skaran av suvägare som aldrig har för avsikt att lämna asfalten, och får således en betydligt mer ändamålsenlig bil.