Begduell: Kia Niro mot VW Golf – kompetenta och kompakta

Premium Kompakta högbyggen håller på att ta över marknaden. Hur står sig den gamla hederliga Golfen i jämförelse med Kias crossover?

Begduell: Kia Niro mot VW Golf – kompetenta och kompakta
Kia Niro och VW Golf är två kompakta kompaktbilar – men vilken är det bästa begköpet?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


i slutet av 2019 släppte släppte Volkswagen den åttonde generationen av Golf. En bil så väl­etablerad på marknaden att den fått ge namn åt ett helt segment: Golfklassen.

Med anledning av detta är det hög tid att återbesöka bilen den ersätter som begagnatköp. Alltså sjunde generationen Golf, även kallad Mk7. Häng med när vi jämför den med en något otippad konkurrent från Korea, och frågar ägarna hur nöjda de egentligen är med sina bilar.

Volkswagen Golf är ett tryggt bilköp, både som ny men även som begagnad. Det är knappast en överraskning för någon att den ger sina ägare en ganska stabil ekonomisk kalkyl tack vare en relativt låg värdeminskning. Relativ till just storleksklassen då alltså. 

Men smakar det, så kostar det. För mindre pengar än vad en begagnad Golf 1,5 TSI kostar, kan du köpa en Kia Niro HEV. 

En något större bil med snarlik effekt, men med ett förvånansvärt stabilt andrahandsvärde! Notera dock att det är just HEV-modellen, alltså hybriden och inte laddhybriden, vi pratar om nu.

Initialt efter bilens lansering som laddhybrid svalnade intresset för den äldre hybriden och den gick plötsligt att fynda för småpengar i sammanhanget. Men de ostadiga bränslepriserna och ett generellt ökat intresse för begagnatmarknaden det gångna året, har justerat upp prisbilden något.

Med det sagt gör du absolut inte ett dåligt ekonomiskt val om du köper en Kia i dagsläget. Förvisso är servicekostnaderna något högre än Golfens, men sju års nybilsgaranti är inte att fnysa åt. Exempelbilen har alltså fyra års garanti kvar!

Folkan har som kontrast precis hamnat utanför garantitiden, om inte föregående ägare köpt en förlängning vill säga. Inte dumt att undersöka saken om du är sugen på den något kompaktare tysken.


FELRAPPORTEN – LINDRIG

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Båda bilarna presterar över lag bättre än snittbilen för perioden. Kians höga garantistapel beror till stor del på att man återkallade hela 2 600 bilar i Sverige för att undersöka ett eventuellt läckage. I övrigt är det bara elektronikstapeln som sticker ut på Golf, men även den är lägre än snittbilen för perioden.

Men lägg kanske inte alltför stor vikt på det där med garantierna. De är förvisso aldrig fel att ha, men vår databas visar på att bägge bilarna faktiskt är mer driftsäkra än snittbilen för perioden.

De når måhända inte riktigt upp till Toyota/Lexusnivå, men de är år och dagar bättre än tidiga Kia Ceed, för att inte nämna de problem föregående generation Golf hade med TSI-motorerna.

Niro lanserades 2017, av statistiken ur vår databas att döma ser inte de tidiga årsmodellerna ut att vara drabbade av några barnsjukdomar. Mer än att Kia återkallade bilarna för att åtgärda en eventuellt läckande bromsledning.

Skulle du vara sugen på att spara en rejäl slant i inköp, har Golf av denna generation funnits ända sedan 2013! Även här visar våra siffror att det inte finns någon skillnad i problemfrihet att tala om mellan de olika årgångarna av bilen. 

Den absolut största skillnaden mellan duellanterna är troligtvis utbudet av begagnade exemplar. Det fullkomligt kryllar av Golfar på marknaden! Lägg därtill en myriad av motor-, kaross- och drivhjulskombinationer så är det inte särskilt svårt att se varför bilen sålt så bra.

Men innan du hoppar på en billig Golf med minsta möjliga motor, är det värt att veta att värdeminskningen inte är fullt så gynnsam som för de lite bättre utrustade bilarna med något större motor. Dessutom kommer du enligt ägarna själva inte ned i samma låga förbrukningssiffror som med Kian, varför den kompromissen helt enkelt känns meningslös. I alla fall i den här jämförelsen.

Men till syvende och sist handlar det om vad du vill köra. Får hjärtat bestämma visar EQ-ronden tydligt på att Golf är det rätta valet här. Medan den mer ekonomiskt lagda tydligt ser vilken sparbössa Niro är.

Därför känns det lite märkligt att utse en vinnare i denna duell, men det blir ändå Kia Niro som kammar hem vinsten. Du får helt enkelt löjligt mycket bil, för väldigt lite pengar.


MODELLHISTORIK

Kia Niro  

2016 Premiär på Chicago Auto Show med säljstart som 2017 års modell. I december månad får den utmärkelsen "Hybridfordon med lägst bränsleförbrukning" av Guinness World Records.
2017 Niro Plug-in hybrid med 8,9 kWh stort batteri lanseras.
2019 Facelift för Niro hybrid och laddhybrid. Växelpaddlar vid ratten blir standard, och större infotainmentskärm tillval.

Volkswagen Golf (Mk7)

2012 Premiär i oktober för sjunde generationen av Golf som årsmodell 2013.
2013 Nya Golf får utmärkelsen Årets bil, och den helelektriska versionen e-Golf avtäcks på Frankfurtmässan med säljstart året därpå.
2015 Säljstart för laddhybriden Golf GTE.
2017 Facelift för hela Golffamiljen.Ytterst diskret på utsidan, men interiörkänslan har förfinats ytterligare och det heldigitala mätarhuseet kallat Active Info Display kommer som tillval.


ÄGARNA OM SINA BILAR

I Niro trivs ägarna lite sämre än i genomsnittsbilen. I jämförelse med Golfen är det inte svårt att se varför. Materialkvaliten håller en lägre standard, och layouten är kanske inte lika genomtänkt.

NIRO-ÄGARNA ÄLSKAR...
NIRO-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Otroligt funktionell design både invändigt och utvändigt."
"Niro är så väldigt lagom. Borde vara en Svenssonfavorit."
"Sju års garanti!"
"Väldigt bränslesnål!"
"Går billigt även på landsväg."
"Skramlande baksäte som åtgärdades på garantin."
"Lite klen elmotor."
"Problem med misständning krävde tre verkstadsbesök för att åtgärda."
"Intermittenta problem med styrningen som inte kan bevisas vid service omfattas inte av garantin."
"Väl bullrigt i kupén vid motorvägsfärd."

Volkswagens kompetens när det gäller förarmiljö är väletablerad i branschen. Men den heldigitala instrumentpanelen "Active Info Display" som kom till faceliften 2017 lyfter upplevelsen bakom ratten till helt nya nivåer.

GOLF-ÄGARNA ÄLSKAR...
GOLF-ÄGARNA GILLAR INTE...
"1,4 TSI är en fantastiskt pigg och bränslesnål motor."
"Låga driftskostnader!"
"Tyst och snål!"
"En riktigt genomtänkt förarmiljö!"
"Förvånansvärt pigg och potent i kurvorna med tanke på den lilla motorn."
"Fantastisk bil som är praktisk och förhållandevis ekonomisk."
"DSG-växellådan skulle behöva kalibreras om."
"Slirande koppling efter 2 300 mil."
"Dåliga säljare hos märkeshandlaren."
"Lacksläpp på motorhuven."
"Usel service hos märkeshandlaren."
"Infotainmentskärmen slutade fungera."
"DSG-växellådan tappar växlar lite då och då, och motorn bara varvar."

Volkswagen Golf går att få i en myriad av motorkonfigurationer. Någon vanlig hybrid likt Niro HEV finns inte. Men både helelektriska e-Golf och laddhybriden GTE som på bilden här ovan. Tyskarnas version av laddhybrid är betydligt sportigare än koreanernas!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Kia Niro 2017–2020

Ekonomi Förvånansvärt billig i drift!
Miljö Låg förbrukning ger låga utsläpp.
Kvalitet Sju års garanti borgar för kvalitet.

VW Golf 2013–2020

Kvalitet Tysk byggkvalitet du kan lita på.
Ekonomi Lagom bil till en lagom kostnad.
Körglädje Rolig att ratta, även med liten motor.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Kia Niro 2017–2020

Service Se till att bilen du tittar på är servad hos en auktoriserad verkstad. Annars riskerar du att bli utan den sjuåriga nybilsgarantin.
Återkallelse Bilar tillverkade mellan november 2016 och september 2017 berörs av en återkallelse rörande ett eventuellt bromsvätskeläckage på kopplingshydraulenheten. Detta bör vara åtgärdat på samtliga bilar i dagsläget, men undersök ifall ditt tilltänkta exemplar berörts och åtgärdats. 

Volkswagen Golf 2013–2020

Servicehistorik Säkerställ att bilen servats hos en auktoriserad verkstad. Golf har varit föremål för ett flertal servicekampanjer som kan ha missats om service utförts hos en tredjepartsverkstad.
DSG Precis som övriga bilar från VAG-koncernen drabbas Golf av problem med den automatväxlade DSG-lådan. Ta en provtur och se att bilen växlar utan hack och ryck både på landsväg och i krypfart.
Missljud Ett klonkande från bakvagnen beror med stor sannolikhet på en defekt bakre stötdämpare.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

DE ANDRA MOTORALTERNATIVEN DÅ?

Niro finns även som laddhybrid och som den helelektriska e-Niro. Från tidigare begdueller kan vi dock konstatera att Niro gör sig bäst som en enkel hybrid. Förvisso är e-Niro betydligt rappare på grund av den starka elmotorn. Men den kostar också en påtaglig slant extra i milkostnad. Om du ens lyckas hitta en begagnad till salu vill säga.

I Golfens fall finns det som tidigare nämnts ett motoralternativ för varje smak. Men avfärda inte exempelbilens 1,5 TSI-maskin. Förvisso visar ägarnas egna uppgifter att den är törstigare än väntat, men en del av detta beror troligen på att de kanske kör lite mer inspirerat än med de enklare motoralternativen eller dieseln. Bakom ratten blir det lätt att förstå varför, men även varför motorn var så kritikerrosad när den lanserades.

Skulle du mot förmodan prompt vara sugen på mer effekt utan att offra förbrukningen kan laddhybriden GTE vara ett alternativ. Räkna med ungefär samma milkostnad som för exempelbilen om du laddar regelbundet och kör majoriteten av tiden på el. Men en 40 procent högre värdeminskning gör att den kalkylen spricker illa kvickt om du inte håller batterierna laddade konstant!

Även 2,0 TDI-dieseln landar på samma milkostnad vid 2 000 mil om året. Men du får en betydligt tråkigare motor under huven...