Begduell: Kia Sportage mot Volvo XC40 – suveräna suvar?

Premium Självfallet ska du ha en kompaktsuv. Men frågan är om du ska välja en korean eller en svensk?

Begduell: Kia Sportage mot Volvo XC40 – suveräna suvar?
Kia Sportage eller Volvos lilla suv XC40 – vi vet vilken du ska välja!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volvos nya bilar har varit tämligen problemdrabbade sedan man lanserade SPA-plattformen. Allt från XC90 till tämligen lilla S60 som släppts med plattformen som bas, har besvärat sina ägare med dålig passform på karossplåtar och en myriad av elspöken.

Men när man lanserade XC40 skedde det på en helt ny plattform, och vår tidiga undersökning av modellen som begagnad visade på en nästan problemfri bil. Hur är det nu när de första exemplaren hunnit fylla tre år, och således lämnat perioden för vagnskadegarantin?

Som jämförelsebil använder vi oss av Kia Sportage av den fjärde generationen. När vi testade den mot Toyota RAV4 i begduellen 05/2018 vann koreanen med full pott i samtliga delmoment, förutom den höga milkostnaden vill säga. Sedan dess har den fått en facelift och nya motorer.

Dessvärre är betyget för just bränsleförbrukning tämligen oförändrat. Men den värsta värdeminskningen har passerat, varför milkostnadskalkylen ser bättre ut idag.

För Volvo XC40 är läget inte riktigt detsamma. Ägarna är fortfarande ganska missnöjda med bränsleförbrukningen, något som knappast lär bli bättre nu när dieselmotorerna försvunnit sedan årsmodell 2020.

Dessutom har värdeminskningen varit större än förutspått. Instegspriset för en helt ny bil har nämligen sjunkit med ungefär 30 000 kronor efter lanseringen. Och modellen har visat sig vara något mindre problemfri än vad de tidiga siffrorna visade. 

Totalpoängen för den svenska lillsuven har därför sjunkit i IQ-ronden. Inte markant, men märkbart. Dock behåller den samma IQ-betyg på 3,5 stjärnor, detta tack vare en något snällare bedömningsskala för klassen. Den gamla visade sig vara näst intill omöjlig att få full pott i. Men det kanske säger mer om vad vi förväntar oss av våra bilar idag, nu när elektronikstrul blivit en del av vardagen.


FELRAPPORTEN – OLIKA!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Kia Sportage presterar riktigt bra i felrapporten. Man klår konkurrenten Volvo XC40 på nästan alla punkter. Båda bilarna presterar dessutom uppfriskande låga siffror för elektronikrelaterade problem. Något som inte varit Volvos styrka sedan lanseringen av senaste XC90, och med den SPA-plattformen.

Lyckligtvis rör det sig inte om samma elektroniska praktfiasko som exempelvis andra generationen XC90 led av i början. De små mjukvarubuggarna i infotainmentsystemet fanns redan vid lanseringen, men XC40 ligger fortfarande bättre till än snittbilen.

Vad som ökat är istället problem med inredningen. Hela 15 procent av ägarna som svarat i vår enkät, uppger att deras XC40 har en inredning som knarrar, interiördetaljer som inte sitter fast, plast som spricker och så vidare. 

Som ren kontrast har bara två procent av Sportage-ägarna något att anmärka på när det rör inredningen. Dessutom lyser staplarna för lack & rost samt motorproblem med sin frånvaro i felrapporten.

I koreanen gäller det att provköra en eventuell bil ordentligt innan köp. Det vanligaste klagomålet är nämligen automatväxellådan de flesta bilar är utrustade med. Se till att den inte hackar, rycker, eller tvekar med växlingarna när bilen är kall. Några allvarligare fel ser du dock ut att slippa. Skulle de mot förmodan uppstå, prisar ägarna den sju år långa nybilsgarantin som medföljer bilen.

Leta dock inte efter någon spänning bakom ratten i Kian. Förvisso har styrningen förfinats med hästlängder i jämförelse med föregående generation. Men motoralternativen lämnar en del övrigt att önska.

Volvo har förvisso bensinturbon T5 AWD som klarar sprinten till 100 kilometer i timmen i samma tempo som flertalet GTI-bilar. Men hög bränsleförbrukning gör att milkostnaden skenar iväg i jämförelse med exempelbilen. För samma peng kan man dessutom sitta bakom ratten i en tidig Porsche Macan. Jag vet vilken bil jag personligen skulle välja i det sammanhanget...

Det blir inte helt otippat Kia Sportage som kammar hem duellen denna gång. Du får helt enkelt mer bil för mindre pengar. På köpet får du dessutom problemfriheten, och tryggheten av sju års nybilsgaranti!


MODELLHISTORIK

Kia Sportage  

2016 Säljstart för fjärde generationen Sportage. Bilen erbjuds med både diesel och bensinmotor. Fyrhjulsdrift är standard på 2,0 CRDI-modellen.
2017 Bensinmotorn 1,6 T-GDI går att få med fyrhjulsdrift.
2019 Försiktig yttre facelift med nya Euro 6-certifierade motorer. 2,0 CRDI-motorn blir mildhybrid och stryks ur sortimentet under modellåret.

Volvo XC40

2018 Premiär för Volvos helt nya modell XC40 som bygger på den nyutvecklade CMA-plattformen. Fyrhjulsdrift finns antingen som tillval eller standardutrustning på alla diesel- samt bensinmotorer, förutom instegsmotorn T3.
2020 Dieselmotorerna fasas ut, mildhybriderna B4, B5 samt laddhybriderna T4- och T5 Recharge lanseras. Helelektriska XC40 P8 Recharge börjar säljas i slutet av året.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i Sportage gör ett makalöst kliv upp i kvalitet i jämförelse med föregående generation!

SPORTAGE-ÄGARNA ÄLSKAR...
SPORTAGE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Har nästan bara ägt BMW tidigare men ville prova något nytt. Ångrar mig inte!"
"Sju års nybilsgaranti!"
"En bra husvagnsdragare."
"Bra med utrymmen."
"Backsensorer och lufttryckssensorer slutar tidvis fungera."
"Passagerarsätet går inte att ställa i höjdled."
"Klädseln har spruckit tre gånger på olika ställen."
"Automatlådan växlar ryckigt."
"Infotainmentskärmen startar inte alltid."
"1,6-bensinmotorn utan turbo är något klen."

Interiören i XC40 gör förarplatsen riktigt trivsam enligt ägarna. När bilen lanserades var den dessutom uppseendeväckande olik allt annat i klassen.

XC40-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC40-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Man sitter högt och insteget är utmärkt!"
"En perfekt kombination av design, storlek och säkerhet."
"Snygg och komfortabel. Jag är helt förälskad i min XC40."
"T5 AWD är en riktigt körglad Volvo med bra chassi. Optimeringen av Polestar förändrar hela bilen!"
"Knarr från framvagnen och missljud från takluckan."
"Knirrande från framstolarna."
"Ryckiga växlingar."
"Kondens i strålkastarna."
"Ingen kupébelysning i baksätet!"
"T5-motorn är något törstig."
"Dubbdäcken hörs lite för tydligt i bilen."
"Panorama-glastaket hackar vid stängning."

Volvos populära dieselmotorer är numera förpassade till historien. Istället går XC40 att få i bensin-, mildhybrid- och laddhybridutförande. Eller som på bilden här, i helelektriskt Rechargeutförande med drivlinan rakt ur Polestar 2. 0–100 km/h på blott 4,7 sekunder i en Volvo XC40!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Kia Sportage 2016–2021

Komfort Stötig men uppskattad?
Kvalitet Förvånansvärt välbyggd!
Ekonomi Överraskande nog inte så billig att äga.

Volvo XC40 2018–2021

Design Distinkta och skarpa linjer.
Säkerhet Volvos signum.
Komfort Välfjädrat för klassen!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Kia Sportage 2016–2021

Service Bilen du tittar på bör vara servad hos en auktoriserad verkstad. Annars riskerar du att bli utan den sjuåriga nybilsgarantin.
Automatlådan Se till att automatlådan växlar utan ryck och konstigheter. Många ägare klagar nämligen på lådans funktion.
Sensorer Parkeringssensorerna verkar vara av tveksam kvalitet. Men eventuella problem bör åtgärdas på garantin.

Volvo XC40 2018–2021

Interiör De tveklöst vanligaste klagomålen gäller bilens interiör. Det rör sig dels om missljud från stolar, men även om felinpassade plastdetaljer 

Elektronik Det elektroniska panoramaglastaket strular för flera ägare. Se till att det öppnas och stängs utan att hacka, hänga sig eller låta. Undersök även infotainmentsystemets funktion på din tilltänkta bil. Flera ägare har även problem med förarassistantsystemets sporadiska larmande.

Återkallelse XC40 har återkallats dels för att kontrollera en sprint till bromsarna, och dels för en åtgärd rörande förar-assistansen. Undersök om din bil berörs, och se till att det är åtgärdat.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

BONUS...MALUS?

Tidiga modeller av Volvo XC40 börjar nu komma ur sin treåriga straffbeskattning. Därför har vi räknat på bilarnas skattekostnad utan malustillägget. Men var noga med att undersöka skattekostnaden för ditt tilltänkta exemplar, vare sig du är ute efter en Sportage eller en XC40.

Suvar är bland de hårdast drabbade av Bonus-malussystemet. Som exempel kan ett sent exemplar av en Volvo XC40 D4 AWD ha hela 10 000 kronor i årsskatt de tre första åren! En inte alls irrelevant summa för milkostnaden.

För att komplicera det hela lite till kan samma bil ha ungefär halva skattekostnaden om den tagits i bruk före den 1 januari 2020. Tro inte heller att det är speciellt lätt att undersöka vad som gäller för den bil du planerar att köpa.

Systemet är nämligen så illa utfört att inte ens Transportstyrelsens egna system klarar av att visa rätt skattesats när du söker fordonsuppgifter hos dem. I vissa fall dyker bilarna upp som icke skattepliktiga, i andra fall med helt felaktig skattekostnad, och ibland med rätt... 

Transportstyrelsen har en funktion för att manuellt räkna ut skatten på ditt objekt, och med de instruktioner som gäller för tillfället. Det planeras nämligen ytterligare en ändring i systemet under året. Så snart kan din nästa bils skattekostnad bli lika spännande som en trisslott!