Begduell: Peugeot 3008 mot VW Tiguan

Premium Bästsäljaren Volkswagen Tiguan möter årets bil 2017, Peugeot 3008, för att besvara en viktig fråga.

Begduell: Peugeot 3008 mot VW Tiguan
Årets bil 2017 eller storsäljaren – vilken ska du välja som begagnad?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Frågeställningen är lika gammal som begagnatbilens existens. 

Är det smartare att köpa den sista årgången av en utgående modell, eller den första av en nylanserad? Det är sällan en ny modell är sämre än bilen den ersätter. Men om prislappen ska vara snarlik, rör det sig oftast om två olika bilar i samma segment.

Med strax under 200 000 kronor på fickan skulle du kunna köpa ett tidigt exemplar av Årets bil 2017. Nämligen andra generationen Peugeot 3008, men är den ett bättre val än den storsäljande Volkswagen Tiguan av första generationen?

Till att börja med kan vi få de simpla självklarheterna ur vägen. Väljer du den äldre Tiguanen får du en bättre utrustad bil för samma pengar. Devisen är densamma nästan oavsett vilka bilar som jämförs i samma prisklass. I alla fall så länge vi pratar om vanlig bilar med ett normalt utbud av begagnade exemplar. I det här specifika fallet får du både fyrhjulsdrift och en starkare motor för pengarna. 

Men om vi ska vara helt ärliga: Hur ofta kommer den där fyrhjulsdriften till användning, och gör verkligen de där extra 64 dieselhästarna en påtaglig skillnad för bilens huvudsakliga användning? Om du regelbundet drar en husvagn genom Europa eller bor långt norrut i landet är valet tämligen självklart.

Men verkligheten är den att majoriteten av dessa bilar rullar i och kring städer där vägarna både plogas och saltas. Och det tyngsta lasset de får dra lär vara det där lånesläpet från Ikea. Något som båda exempelbilarna klarar galant.

Den mer intressanta aspekten här är driftsäkerhet. Tiguan tillverkades från 2007 till 2016 (lite längre på vissa andra marknader). Till sista årsmodellen hade Volkswagen alltså lagt hela nio år av erfarenhet och förbättringar på bilen.

Något som faktiskt reflekteras i ägarbetygen. Den sista årsmodellen har påtagligt högre problemfrihet än de tidiga bilarna. Särskilt när det gäller motor- och rostrelaterade problem!


FELRAPPORTEN – SKENET BEDRAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Tiguan sticker ut rejält med 22 procent motorproblem och hela 36 procent garantiärenden. Men en stor andel av dessa är till följd av Dieselgateskandalen, och ägarnas missnöje när många upplevde sina bilar som försämrade efter åtgärderna. För dig som begagnatspekulant betyder det inte direkt någonting, då du får det du provkör.

Andra generationen av 3008 var däremot helt purfärsk när den lanserades till årsmodell 2017. Man skulle kunna tro att det betyder ett påtagligt problemdrabbat ägande, särskilt enligt gamla fördomar om franska bilar. Men man fick ändå utmärkelsen Årets bil 2017, så något hade man gjort rätt med modellen.

Vår ägarenkät visar faktiskt på en högre problemfrihet än snittbilen för perioden, och någon markant skillnad mellan årsmodellerna går inte att skönja ur siffrorna. 

När det gäller ekonomin må inköpspriset vara snarlikt mellan de två bilarna, men den faktiska milkostnaden skiljer något. Tyskens större och kraftigare motor med tillhörande fyrhjulsdrift, gör den något törstigare och dyrare att försäkra än fransosen. Det gör även att exempelbilen har en nästan lika hög milkostnad som efterföljande generation av Tiguan.

Självfallet finns bägge bilarna även i andra både enklare och mer avancerade utföranden. Skulle du vara sugen på en bensindriven variant vill jag dock avråda från den lilla instegsmotorn 1,2 med 130 hästkrafter i Peugeot 3008. Den framstår som ett vettigt val på pappret, men enligt ägarnas egna siffror drar den mer bensin än den starkare 165-hästarsmotorn!

Där är istället Tiguans 1,4 TSI-motor att föredra. I alla fall om du tittar på sena exemplar som är välservade och kan leva med vetskapen om att kamkedjan kan kugga över och motorn förvandlas till skrot. Men den risken torde vara tämligen liten. Vår ägarenkät innehåller över 100 stycken TSI-försedda Tiguan av den första generationen, och inte en enda nyare än årsmodell 2011 har haft problem med detta!

Trots detta blir det ändå seger för fransosen Peugeot 3008. En synnerligt lyckad kompaktsuv anpassad för det bilarna i klassen faktiskt används till. Att den dessutom är nyare, billigare och mer problemfri är bara grädde på moset!


MODELLHISTORIK

Peugeot 3008 SUV  

2016 Premiär för andra generationen 3008 och säljstart som årsmodell 2017 i början av nästkommande år. Bilen finns med både dieselmotorerna BlueHDI 120 samt 180 och bensinmotorerna PureTech 130 samt 165, där siffrorna står för effekten i hästkrafter.
2017 3008 utses till Årets bil i Europa.
2020 Laddhybridversionerna Hybrid 225 och Hybrid4 lanseras.

Volkswagen Tiguan (5N)

2007 Premiär på Frankfurtsalongen med säljstart i slutet av året som årsmodell 2008.
2011 Facelift med försiktigt uppdaterad design.
2016 Den starkaste dieselmotorn får ytterligare sju hästkrafter (totalt 184) innan modellen fasas ut med lanseringen av andra generationen Tiguan.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Modernt och typiskt Peugeot. iCockpit kallar man konceptet med 8-tums pekskärm och digital "head up-instrumentpanel" vars innehåll kan anpassas efter tycke och smak.

3008-ÄGARNA ÄLSKAR...
3008-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Snyggaste suven 2017!"
"Rolig, snygg och ekonomisk!"
"Stora bensinmotorn är överraskande pigg och trevlig."
"Bra säten."
"Lätt att kliva i och ur."
"Förarmiljön är utomordentlig!"
"Infotainmentskärmen slocknar."
"Belysningen i mugghållarna fungerade inte."
"Hög förbrukning med lilla bensinmotorn."
"Den elektroniska handbromsen har kärvat."
"Bagageutrymmet blir inte platt när man fäller baksätet."
"Oljud från B-stolpen och plast som inte sitter fast."

Som sig bör är förarmiljön i Tiguan en funktionell sådan, där man hittar knappar och vred där man förväntar sig dem. Men det märks tydligt att bilmodellen lanserades redan 2007.

TIGUAN-ÄGARNA ÄLSKAR...
TIGUAN-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En bra bil som är betydligt rymligare än väntat."
"Trist men funktionell."
"En praktisk och skön bil med bra väghållning."
"Fyrhjulsdrift och bra dragvikt."
"Snygg och bekväm."
"Framkomligheten i vinterväglag."
"Smidigt att kunna reglera lastutrymmet med flyttbart baksäte."
"Trevlig, snygg och praktisk."
"Dyr service hos märkesverkstad."
"Hög förbrukning med R-line 19-tums sommardäck, idiotiskt för biltypen!"
"Blåsor i lacken på bakluckan."
"Motorras på grund av trasig kamkedjespännare."
"Motorlampan tänds sporadiskt."
"Två kamkedjehaverier på tre år!"
"Bakbromsarna slits väldigt fort."

Peugeot 3008 går numera att få som laddhybrid. Dels i ett framhjulsdrivet utförande kallat 225, med en totaleffekt på just 225 hästar. Men även med fyrhjulsdrift via en elektronisk bakaxel och total effekt på hela 300 hästar! I det sistnämnda utförandet landar nybilspriset på strax över en halv miljon kronor!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Peugeot 3008 2017–2021

Design Väldigt lyckad omdesign!
Komfort Bekväm och väl ljuddämpad.
Ekonomi Billig för att vara en suv.

VW Tiguan 2007–2016

Kvalitet Ett brutet löfte från Volkswagen?
Komfort Bekväm att åka i.
Säkerhet Framkomlighet i alla väglag.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Peugeot 3008 2017–2021

Automatlåda Många klagomål på den automaväxlade lådan. Se till att ditt tilltänkta exemplar växlar mjukt och fint.
Inredning Det vanligaste klagomålet i vår ägarenkät rör bristande interiörkvalitet. Testkör på dåligt underlag för att undersöka om interiören skramlar.

Volkswagen Tiguan 2007–2016

Kamkedjan på 1,4 TSI-motorn kan hoppa över en kam, eller i värsta fall gå av. Drabbar främst äldre årsmodeller. Undvik, alternativt leta efter en bil där kamkedjan redan bytts.
Kolvringar Kolvringarna på 2,0 TFSI- samt 1,8 TSI-motorn är en väldigt vanlig problempunkt. I bästa fall drar bilen mycket olja, i värsta väntar ett motorbyte runt hörnet.
DSG Om bilen har DSG-automatlåda bör du se till att den växlar smidigt och utan ryck. Undvik den sjuväxlade DSG-lådan som erbjuds med de svagare motoralternativen. Det är nämligen den problemdrabbade DQ200-lådan.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

BEAKTANSVÄRD - VW TIGUAN!

Trots att ägarna sågar Tiguan vid fotknölarna i betygsättningen vill jag sticka ut hakan och påstå att modellen ändå är värd att beakta vid ditt nästa bilbyte. Så länge du har hjärtat inställt på en suv i kompaktklassen vill säga. De påtagligt låga betygen är ett tydligt tecken på hur Volkswagen valt att hantera dels situationen med kamkedjeproblemen, och dels den stora Dieselgateskandalen. 

Att köpa en suv är ofta ett val med hjärtat snarare än med hjärnan. För privilegiet att sitta lite högre och slippa den praktiska men trista mpv-formen, är på bekostnad av just bilens praktiska egenskaper. Med en kantig mpv (som exempelvis Golf Sportsvan) eller en helt vanlig kombi får du objektivt sett en bil som är bättre på det mesta, men till en lägre kostnad. 

Men när Tiguanen du köpt helt plötsligt blir befläckad av bilindustrins förmodligen största skandal, och beryktade driftsäkerhetsproblem försvinner den där feelgood-känslan av att äga suv, och överseendet med de faktiska eftergifterna med den. Tiguan har ändå sålt som smör i solsken, och en redan åtgärdad dieselmotor kommer inte plötsligt att bli tröttare än den var när du provkörde den.

Så passa på att köpa en, gärna privat av en ägare som själv fått bilen åtgärdad och kanske är lite missnöjd. Om inte annat lär din prutmån öka markant!