Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?

PREMIUM Kan man få en lyxlimpa för rimliga pengar? Eller blir det bara en surdeg som passerat bäst före-datumet?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Nya Mercedes S-klass är här, och du kan läsa om den och Audi A8 lite längre fram i tidningen om du inte redan har gjort det. Som vanligt med nylanseringar finns det anledning att kika på föregångarna som begagnade.

I det här numret går vi även ytterligare en generation bakåt i tiden. Lyxbilar som dessa tenderar nämligen att falla i värde lite mer drastisk när de ersatts av nya modeller mer än en gång. Men gör du ett klipp om du roffar åt dig en två generationer gammal S-klass? Eller är en nyare Audi A8 ett bättre begagnatköp?

Det skiljer ungefär fyra år mellan bilarnas lansering, och trots detta är begagnatpriserna för en sen årsmodell av Mercan väldigt snarlik Audins. Det är heller inte särskilt svårt att hitta välutrustade Audi A8:or både nyare och billigare än S-klass.

Alla vet att bilens prislapp bara är en del av den totala kostnaden för ägarskap. Prisskillnaden talar dock tydligt om att man inte riktigt lyckats förmedla lika mycket pondus bakom Ingolstads ringar, som Stuttgarts välkända stjärnemblem.

Avsaknaden av nyss nämnda pondus har å andra sidan sina fördelar. Förutom att du faktiskt får en modernare bil om du köper Audin, är de totala ägarkostnaderna också lägre.

Man skulle kunna tro att en åtråvärd S-klass håller värdet bättre med tanke på den redan rådande prisdifferensen. Men den förutspådda värdeminskningen är faktiskt elva procent högre för Mercan!

Lägg därtill att S-klass är betydligt dyrare att försäkra, och drar mer soppa vid pumpen så går den ekonomiska ronden otvivelaktigt till Audi. Något som även bekräftas av ägarnas egna skattningar i IQ-ronden.

Med det sagt är dieselmotorn i exempel-Audin en som drabbats av den vid det här laget välkända Dieselgateskandalen. Det gör den ändå inte till ett dåligt val, snarare tvärtom. En redan åtgärdad motor är som jag sagt i flera begdueller inte något du som begagnatspekulant lider av. Är bilen åtgärdad kommer den att bete sig som den gör när du prövkör den.

Audins jämförelsevis låga förbrukning är inte enkom motorns förtjänst. A8 är konstruerad i aluminium, vilket gör den till den lättaste fyrhjulsdrivna bilen i sin klass (inte för att klassen är speciellt stor).


FELRAPPORTEN – LAGOM?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Luftfjädringen på bägge bilarna är en problempunkt, men Mercans något högre ålder och mindre pålitliga luftkompressor reflekteras tydligt i stapeln över chassiproblem. Den äldre konstruktionen är dock inte enbart av ondo, då andelen elektronikproblemen är mycket lägre än för både Audi A8 och snittbilen för perioden.

Aluminium är dock betydligt svårare att laga än traditionell stålplåt. Var därför extra noggrann med att kolla skicket på din potentiella A8. Utöver det är det bra att undersöka att luftfjädringen fungerar som den ska, och att luftbälgarna verkar friska.

I Mercans fall bör du också testa luftfjädringen, men här gör du bäst i att hitta ett exemplar som redan fått kompressorn till luftfjädringen utbytt. Det är nämligen vanligt att de ger upp, och ett byte är allt annat än gratis.

Till skillnad från föregångaren (W220) är den här generationen av S-klass annars tämligen befriad från allvarliga problem för dig som begagnatspekulant. Med det sagt är det fortfarande en bil som kostade nära nog en miljon kronor ny. Förvänta dig inte reparationskostnader som en vanlig mellanklassare när bilen väl börjar strula, bara för att begagnatpriset är snarlikt. Detsamma gäller för övrigt Audin.

Gemensamt för bägge är också att du behöver gå igenom bilens historik, såväl som servicehistoriken noggrant. En Carfaxrapport är ingen dålig idé, och ett definitivt minimum om du funderar på att importera en bil från Tyskland. Ett fusklagat exemplar som säljs som okrockat kan bli en väldigt dyr historia, för att inte nämna livsfarlig om olyckan skulle vara framme.

I sedvanlig ordning behöver en vinnare av duellen utses. Mercedes S-klass är det solklara valet om komfort är din högsta prioritering, något ägarbetygen otvivelaktigt bekräftar. Men komfort är inte allt, och Audi A8 är ett vettigare bilval om du är ute efter att få så mycket lyx som möjligt för pengarna.

Vinsten går således till de fyra ringarna från Ingolstadt. Vorsprung durch Technik!


Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?

MODELLHISTORIK

Audi A8  

2010 Premiär för tredje generationen Audi A8. Bilen byggs på MLB-plattformen som den delar med bland annat Audi A4 och A6.
2012 Sportversionen S8 lanseras med fyra- liters dubbelturbo-V8.
2013 Facelift som kännetecknas av de nya LED-strålkastarna, samt av ett uppdaterat infotainmentsystem (kallat MMI av Audi).

Mercedes S-klass

2005 Premiär på Frankfurtsalongen med säljstart 2006.
2009 Facelift med väldigt försiktigt omarbetad exteriör. Men en hel del förarassistanssystem som tillval.
2011 Fyrcylindriga S 250 CDI BlueEfficiency lanseras, men tas dessvärre inte in till Sverige.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Typisk tysk direktörsvagn sammanfattar nog intrycken bakom ratten i Audi A8. Förvisso inga designmässiga utsvävningar, men det bör man inte förvänta sig av en tysk lyxbil.
A8-ÄGARNA ÄLSKAR…
A8-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Du får väldigt mycket bil för pengarna när du köpet en A8 begagnad!”
”Komforten är helt underbar och miljön i kupén är bättre än i mitt vardagsrum.”
”Perfekt för långa resor i högt tempo!”
”Diskret!”
”Luftfjädringen läcker.”
”Oerhört dyr service!”
”Något bullrig med 20-tumsfälgar.”
”Kondens i lyktorna.”
”Styrdonet till multimediaenheten går sönder och resulterar i en svart mittkonsol, tyst stereo samt icke fungerande MMI-skärm.”
”Växellådan byttes redan efter 2 000 mil.”
Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Mercedes S-klass är i princip synonymt med komfort i motorvärlden. Men det märks på interiören att bilen lanserades långt före A8.
S-KLASS-ÄGARNA ÄLSKAR…
S-KLASS-ÄGARNA GILLAR INTE…
”En utmärkt långfärdsbil.”
”Förvånansvärt lättmanövrerad tack vare sin vändradie.”
”Har man en gång börjat köra S-klass fortsätter man.”
”Väldigt stabil på vägen, och känns fräsch även med en massa mil på mätaren.”
”Läckage i luftfjädringen.”
”Rostbubblor på bagageluckan.”
”Det är en tung bil, har fått byta både bromsskivor och länkarmar.”
”Byte av luftkompressor till fjädringssystemet vid 11 000 mil.”
”Ingen blåtandskoppling till mediaenheten, inte ens i sista årsmodellen!”
”Problem med nivåregleringen till luftfjädringen.”
”Strulande växellåda.”
Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Vill du färdas bekvämt och fort, men vägrar ta flyget? Då har Mercedes lösningen för dig. S 65 AMG med sexliters V12, dubbla turboaggregat och hela 612 hästkrafter under huven! Det bästa är att den kostar ungefär som en ny Volkswagen Passat! Om man kan blunda för bensinräkningen vill säga.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi A8 2010–2017

Kvalitet Välbyggd är bara förnamnet.
Komfort Bekväm i alla hastigheter.
Körglädje Lättaste bilen i klassen!

Mercedes S-klass 2006–2013

Komfort Bekvämlighet i en klass för sig!
Kvalitet Bara de finaste materialvalen.
Säkerhet Redig pansarvagnskänsla.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Audi A8 2010–2017

Historik Som vanligt när det rör lyxbilar som tappat större delen av sitt värde bör du vara noggrann med att undersöka historiken. En Carfaxrapport är ingen dum idé, och ett absolut minimum om du funderar på en importerad bil. Se även till att den har en fullständig servicehistorik.
Luftfjädring Kolla att luftfjädringen fungerar utan konstigheter eller missljud.
Elektronik Undersök all interiör el i bilen. Särskilt MMI-enheten (infotainmentskärmen), ta en längre provtur och försäkra dig om att den inte slocknar av sig själv.

Mercedes S-klass 2006–2013

Historik Precis som när det gäller Audin bör du gå igenom bilens historik grundligt.
Luftfjädring Kompressorn till luftfjädringen är en öm punkt på modellen. Försök att hitta ett exemplar där denna redan är bytt, och kolla självfallet skicket på luftfjädringen.
Växellåda Se till att den växlar ordentligt. En del ägare uppger sig ha haft problem med både ryckiga växlingar, och en låda som lever sitt eget liv.

Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

FLER ALTERNATIV… AV BEGAGNATLYX!

Om målet är att få största möjliga mängd lyx för minsta möjliga peng diskvalificerar sig S-klass direkt som överlägset dyrast i jämförelse med konkurrenterna. En jämngammal BMW 7-serie är inte nämnvärt mycket billigare.

5-serien i GT-utförande däremot är en riktig doldis i sammanhanget. Namnet till trots bygger den på samma chassi som nyss nämnda 7-serie. Det något udda utseendet gör den dock iskall på begmarknaden, och med det även milkostnaden mycket mer lukrativ!

Alternativt kan du för mer eller mindre samma milkostnad skaffa dig en nyare Tesla Model S! Det kräver dock en betydligt högre kapitalinsats, och även att du stryker kvalitetskänslan från kravlistan. Men om du tycker att en Mercedes S-klass dämpar motorljudet bra, lär du tappa hakan när du hör (eller snarare inte hör) Teslan.

I jämförelse med den A8 vi räknat på i artikeln framstår dock inga av alternativen som lika prisvärda!

Begduell: Lyxlimpa eller surdeg?
 

Annons
Annons
Rulla till toppen