Begduell: Subaru Outback mot Volvo XC70 – bilvärldens gummistövlar

Premium En kombi med förhöjd markfrigång, fyrhjulsdrift och stryktåliga plastdetaljer kan väl inte vara något annat än en fullträff?

Begduell: Subaru Outback mot Volvo XC70 – bilvärldens gummistövlar
Subaru Outback eller Volvo XC70 – vilken är bäst som begagnad?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Markfrigång som en suv, men praktisk som en kombi. Lägg därtill ett oömt yttre så får du en slutprodukt som borde bli den perfekta familjebilen.

Men tillverkarna har övertygat oss om att det är en suv vi alla vill ha, och av någon oklar anledning har vi kollektivt gått med på att betala mer för nöjet av att äga en mindre kompetent bil.

Således jämför vi två populära kombibilar med skogsmulleambitioner för att kunna svara på om Subaru Outback eller Volvo XC70 bör bli din nästa begagnade bil. Samt om någon av dem är ett bättre val än en suv!

Om vi börjar med den ekonomiska aspekten, är prisbilden tämligen snarlik för båda duellanterna. Volvon är förvisso något dyrare, men den är ändå lite billigare i inköp än en jämngammal Volvo XC60 med snarlikt miltal. Låt det sjunka in en stund.

Du betalar alltså mer för en bil från samma tillverkare som är mindre, trängre i kupén och inte kan lasta lika mycket i bagaget! Redan här är det svårt att se hur suven skulle kunna vara ett bättre köp. Men det finns faktiskt en parameter där den kammar hem stora poäng, men mer om det senare.

Man skulle nästan kunna applicera samma ekvation i jämförelsen mellan duellanterna i denna artikel. Subaru Outback lastar trots allt hela 126 liter mer när sätena fälls, fast att den faktiskt är snäppet mindre på utsidan. Dessutom kostar den mindre i inköp, och inte heller servicekostnaderna väger upp detta till Volvons fördel.

Men betygsstaplarna i TQ-ronden talar ett tydligt språk. Allt detta är på bekostnad av komforten! Ljudnivåbetyget är förvisso bättre än budgetalternativen i klassen, men i jämförelse med den snarlikt prissatta XC70 ligger japanen i lä. För att inte nämna hur långt efter man hamnar på komfortfronten om man jämför med premiumbilarna i klassen som Mercedes E-klass och BMW 5-serie.


FELRAPPORTEN – FÖRDEL JAPAN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Subaru kan måhända inte stoltsera med samma felfrihet som Toyota. Men att japanerna kan det här med att bygga problemfria bilar bekräftas av felrapporten. Outback slår XC70 i nästan samtliga delmoment. Det är bara det där med rostskyddet som inte riktigt är dimensionerat för våra saltade vintervägar. Volvon däremot briljerar på den punkten, med ynka två procent rost och lackproblem!

Kräver du lite bättre markfrigång kanske inte just premiumbilarna är så relevanta i jämförelsen, Mercedes kom först med All Terrain-varianten av E-klass till årsmodell 2017, vilket gör att den hamnar i ett helt annat prisläge. Outback bjuder trots allt på hela 20 centimeter! Som jämförelse får du bara 14 i en fyrhjulsdriven BMW 520d av samma årgång, medan XC70 har 21 och XC60 ytterligare två centimeter utöver detta.

Men om den värsta terräng du tacklar är någon enstaka grusväg och den årliga igensnöade E4:an på väg till fjällen finns det både pengar att spara och komfort att tjäna på att välja en vanlig kombi. Med det sagt är vinsten med en högbyggd suv i det närmaste obetydlig när det gäller just framkomligheten.

Om du nu blivit såld på de till synes perfekta familjebilarna som dagens duellanter faktiskt är, finns det några saker att undersöka inför ett framtida köp. De modellspecifika kontrollpunkterna hittar du i vanlig ordning på första sidan av artikeln.

Men gemensamt för bägge skogsmullarna är att de inte sällan använts som både dragbilar och terrängbilar. Se därför till att kika under objektet du är intresserad av, så du inte råkar köpa ett exemplar med skador och rostangrepp på chassit eller draganordningen!

Enligt ägarnas egen skattning, men även av siffrorna i felrapporten, ser vi tydligt att Subaru Outback är en mer problemfri bil än Volvo XC70. Det i kombination med att den faktiskt lastar mer och kostar mindre, gör den till vinnare av denna duell. Med det sagt är XC70 inte på något sätt ett dåligt köp.

Men om du lutar mer åt Volvon, bör du kanske överväga XC60 ändå. Häng med ned i nästa ruta så förklarar jag varför.


MODELLHISTORIK

Subaru Outback  

2009 Fjärde generationen Outback kommer till Sverige som årsmodell 2010.
2011 Den sexcylindriga 3,6R fasas ut.
2012 Gasversionen Boxer-CNG lanseras.
2013 En ytterst försiktig exteriör facelift. Samtidigt blir automatlåda äntligen tillgänglig för dieselmotorn.

Volvo XC70

2007 Premiär på senhösten för tredje generationen Volvo XC70 som årsmodell 2008.
2008 Bensinmotorn 3,2 som bilen lanserades med stryks ur utbudet.
2009 Bränslesnål DRIVe-version med framhjulsdrift presenteras.
2010 Nya motoralternativ: T6, D3 samt D4.
2013 Omfattande facelift med bland annat nya motorer och uppdaterad design.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiören i Outback får lågt betyg av ägarna. Kanske inte så konstigt, då den till årsmodell 2014 påminner lite väl mycket om den i Subaru Legacy som hade premiär 2003!

OUTBACK-ÄGARNA ÄLSKAR...
OUTBACK-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Framkomligheten och markfrigången!"
"Perfekt husvagnsdragare."
"En oslagbar kombination av funktion, ekonomi och framkomlighet!"
"En elegant och bekväm bil, med terrängfunktion!"
"Den bästa fyrhjulsdriften!"
"Rymligt baksäte!"
"Den bästa drag- och vinterbilen."
"Bra runtomsikt och lättlastad."
"Dålig passform på karossens plastdetaljer."
"Uruselt xenon-halvljus."
"Lacksläpp och rost på bagageluckan."
"Känslig lack!"
"Rost i karossfogarna."
"Kopplingshugg. Svänghjul och koppling byttes på garantin."

Trots att XC70 delar interiör med vanliga V70, är betyget fyra procentenheter högre än för standardmodellen den bygger på. Känslan bakom ratten är i vilket fall påtagligt modernare än i Subaru Outback.

XC70-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC70-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Krocksäkerheten!"
"En bra dragbil."
"Fyrhjulsdrift, hög markfrigång och högt insteg!"
"En utmärkt långfärdsbil."
"Innovativa säkerhetslösningar."
"En robust och snygg bil!"
"En fantastisk bil med bra service. Problem åtgärdas direkt!"
"En komplett bil som verkligen fungerar till allt!"
"Suverän familjebil!"
"Automatlådan är ryckig vid start från stillastående."
"Lite för mjuk fjädring."
"EGR-ventilen trasig."
"Det nyckellösa systemet fungerar inte."
"Fick helrenovera automatlådan!"
"Läckage i växellådans oljepump."
"Plastlisterna lossnar."
"Automatlådan är väldigt osmidig innan den blivit varm."
"Låset fryser vintertid och gör att bilen inte kan låsas."
"Drivningen till bakhjulen ur funktion."

Subaru Outback av denna generation gick att få med den 3,6 liter stora boxermotorn i ett utförande kallat 3,6R. Dessvärre såldes den inte här hemma i Sverige. Det finns dock ett fåtal importerade exemplar i landet. Med en effekt på 260 hästar är det ingen sportbil, men en boxersexa både känns och låter speciellt!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Subaru Outback 2009–2014

Kvalitet Japansk byggkvalitet!
Utrymmen Större på insidan.
Säkerhet Stadigt fäste på alla underlag.

Volvo XC70 2008–2016

Komfort Bekvämare än nyare Volvo!
Säkerhet Volvos signum!
Utrymmen En rejäl kombi för hela familjen.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Subaru Outback 2009–2014

Rost Flera ägare beklagar sig över den ömtåliga lacken och bilens benägenhet att rosta. I synnerhet drabbas bagageluckan.
Diesel Tidiga exemplar kan ha problem med glödtrådar. Hitta helst en Outback där dessa redan bytts.

Volvo XC70 2008–2016

Elektronik Undersök allt från infotainmentskärmen till de elektriska minnesstolarna. Elektroniken är nämligen den absolut vanligaste problempunkten. På sena årsmodeller är det dessutom inte ovanligt med en bristfällig anslutning till mobilappen VOC.
Automatlåda Läckage och ryckiga växlingar är ett relativt vanligt förekommande problem. Provkör ordentligt, och kika även under ditt tilltänkta exemplar.
Motor Den här generationen av XC70/V70 har en myriad av motoralternativ. Förvirrande nog delar vissa beteckning, se därför till att du faktiskt köper en bil med den motor du förväntar dig under huven. Särskilt då vissa av motorerna har avvikande bytesintervall för kamremmen.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

SUVERÄN ELLER MENINGSLÖS?

Om du läst begduellerna ett längre tag kanske du noterat min aviga inställning till suvar. De är kompromissade högbyggen som försöker fungera för de flestas behov. Med det sagt skulle jag ljuga om jag sade att habegäret inte infinner sig lite när exempelvis en Porsche Macan glider förbi.

Vilket osökt för mig in på varför du kanske ska överväga den där mindre praktiska och något dyrare Volvo XC60 framför en XC70. Som tidigare nämnts är den sämre på flera konkreta punkter. Men ändå är snittbetyget högre än för kombin! 

Dels är problemfriheten högre, men även om vi tittar på körglädjebetyget ligger det på 79 procent, mot 72 hos XC70. Det beror självfallet inte på att XC60 sätter snabbare tider runt Nürburgring, eller att den styr in kvickare. Eller någon annan tangerbar parameter.

Nej, det beror istället på att någon som unnat sig en suv helt enkelt är mer nöjd med sitt bilköp. Något som för övrigt även reflekteras i betyget för bra köp, som är lika högt som för Subaru Outback. En begagnad bil av den här kalibern kommer nästan alltid att vara en förlustaffär, rent ekonomiskt. Så om du är övertygad om att en suv känns bättre, varför inte unna dig en?

Men bara så att du vet: En kombi är både billigare och bättre på alla mätbara sätt!