Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”

PREMIUM En lyxig sedan kan antingen vara diskret eller riktigt iögonfallande. Vi jämför två alternativ som inte är tyska!
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Du skulle kunna göra som alla andra och köpa en Mercedes E-klass eller en BMW 5-serie. Ingen kommer att döma dig för det, allra minst jag som själv äger en 5-serie. Men du kommer inte att sticka ut, och de där trevliga tyska vagnarna genererar tyvärr en del tråkiga fördomar från omgivningen.

Fråga mig inte hur jag vet. Men alternativet behöver faktiskt inte heta Volvo V70 för den delen. Utan du kan smälta in lite försiktigt men ändå udda med en Volvo S80! Eller så kan du glida in på Ikeaparkeringen som en skurk ur en Bondfilm i en Jaguar XF!

Diskret är definitivt inte något man kan kalla XF! Det är faktiskt lätt att tro att exempelbilen vi räknat på skulle kosta mer än dubbelt så mycket i inköp. En stor del av detta är tack vare faceliften till årsmodell 2011 som gör att den liknar den nuvarande generationen av bilen.

Inte konstigt då att det näst vanligaste köpskälet som ägarna angett för sin Jagga är just designen! Till skillnad mot S-type, alltså bilen den ersatte, har britterna tagit ut svängarna rejält och fått till en betydligt ungdomligare och kaxigare design som verkligen skriker Bondskurk långa vägar.

Den illa beryktade brittiska byggkvaliteten från nittiotalet hade man redan fått ordning på till föregångaren, och i XF tar problemfriheten ytterligare ett kliv upp i betygsskalan. Man har förvisso en bit kvar till de tidigare nämnda tyska konkurrenterna. För att inte tala om till Lexus! Men man har faktiskt lyckats bättre än vad Volvo gjorde med andra generationen av S80.

Svensken lider inte av elspöken i samma utsträckning som de efterföljande modellerna baserade på SPA-plattformen gjort. Men ägarna skattar ändå problemfriheten lägre än snittbilen för tidsperioden. Det är inget gott tecken, särskilt med tanke på att Volvo, precis som Jaguar ägdes av Ford när det begav sig.

Bägge tillverkarna låg dessutom under Fords så kallade ”Premier Automotive Group”. Britterna lyckades alltså bygga en mer driftsäker bil än vi, med vad som får antas vara relativt snarlika förutsättningar.


FELRAPPORTEN – ELSPÖKEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Bägge bilarna lider av en del problem med spökande elektronik. Även stapeln för motorfel ligger i nivå med snittbilen för perioden. Men förvånansvärt nog är det faktiskt Jaguar XF som har lägre staplar över lag.

Man skulle kunna argumentera för att Jaguaren är betydligt dyrare och att man får vad man betalar för. Men redan när vi testade bilarna som nya konstaterade vi att prislappen inte alls var så olik när man väl satt några bockar i tillbehörslistan på S80.

Som begagnatspekulant bör du dock kanske titta på de lite mer spartanskt utrustade exemplaren, då alla extra tillval utgör potentiella felkällor, med eventuella dyra reparationer som följd. I övrigt bör du inte stirra dig blind på årsmodellen, då det ur våra siffror inte går att skönja någon trend för driftsäkerheten kopplad till bilens tillverkningsår. Gå istället på allmänskicket och se till att få en bil där slitdelar bytts relativt nyligen.

I Jaggans fall bör du undvika de tidiga årsmodellerna före faceliften. Problemfriheten tar nämligen ett påtagligt skutt upp med ganska precis tio procentenheter till årsmodell 2011 enligt siffrorna ur vår begagnatdatabas.

Med det sagt är inte de tidiga exemplaren några direkta problemvagnar, men med tanke på den i princip obefintliga prisskillnaden mellan årsmodellerna ter sig valet rätt uppenbart. 

När det kommer till vilken av bilarna som vinner duellen är betygssiffrorna väldigt tydliga. Volvo S80 har inte en chans mot Jaguar XF vars ägare är supernöjda. Normalt skulle det innebära en solklar köprekommendation av Jaguar. Dessvärre utgör den ekonomiska kalkylen ett påtagligt smolk i bägaren för den kompetenta britten.

Att XF kostar mer än en 5-serie kan man ha överseende med. Men att den kostar mer att äga än både en Tesla Model S och en Porsche Panamera gör att du bör fundera några gånger innan du slår till.


Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”

MODELLHISTORIK

Jaguar XF (X250)

2007 Säljstart under hösten som årsmodell 2008 med motoralternativen 3,0 V6 och 4,2 V8 med eller utan kompressor. Samt dieselsexan 2,7D.
2009 Nya motorer och uppgraderat chassi.
2011 Facelift med distinkt ny front och fyrcylindriga motorer.
2012 Kombin Sportbreak samt fyrhjulsdrift tillkommer.

Volvo S80 (generation 2)

2006 Säljstart för andra generationen S80. Bensinmotorer med fyra till åtta cylindrar erbjuds, såväl som den femcylindriga dieseln. Fyrhjulsdrift är tillval.
2010 Inför modellår 2010 får S80 sin första facelift med förfinade material i inredningen, enklare kosmetiska förändringar av interiör samt exteriör och en nyutvecklad D5-motor. Samt sportchassi som tillval.
2013 S80 får sin andra uppdatering med ny front och mer påkostad interiör.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Avsaknaden av växelspak hörde definitivt till ovanligheterna när Jaguar XF lanserades. Idag ger interiören fortfarande ett elegant intryck.
XF-ÄGARNA ÄLSKAR…
XF-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
”En fantastisk bil som ger massor av körglädje, kvalitetskänsla och tillfredsställelse när man tittar på den.”
”Underbart vacker, snabb och relativt praktisk.”
”En underbar vagn för både långfärd och vanligt bruk.”
”Bakaxeln har börjat rosta.”
”Motorras vid 11 100 mil!”
”Varningsblinkersen gick på av sig själv.”
”Plötsliga felkoder utan egentligt fel.”
”Problem med vibrationer trots byte av både bromsskivor och belägg hela tre gånger!”
”Krånglande EGR-ventil.”
Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Interiören i S80 får nog ingen att hoppa jämfota av glädje. Men förarmiljön höjs av de oerhört komfortabla stolarna!
S80-ÄGARNA ÄLSKAR…
S80-ÄGARNA GILLAR INTE…
”En toppenbil. Man får riktigt mycket bil för pengarna.”
”Hög komfort, och låg förbrukning med VEA-motorn.”
”V8-motorn är körglad!”
”De ventilerade stolarna är fantastiska.”
”Komforten!”
”Premiumbil utan premiumkänsla.”
”Den elektriska handbromsen släpper inte helt och sliter de bakre beläggen.”
”Centrallåset och parkeringsradarn är defekta.”
”Förardörren fryser fast vid kallt väder.”
”Knakande inredningsdetaljer.”
”eDrive-motorn är för svag för den tunga bilen.”
”Krånglande partikelfilter.”
Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
315-hästars V8 från japanska Yamaha, fyrhjulsdrift från svenska Haldex, och allt detta förpackat i en sedankaross tillverkad i Torslandaverken. Denna för Volvo osedvanliga kombination gick att få fram till första faceliften 2010.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Jaguar XF 2006–2015

Körglädje Stora motorer och bakhjulsdrift.
Design Förföriska linjer och sexigt emblem.
Kvalitet En pålitlig Jagga!

Volvo S80 2007–2016

Komfort Bekvämare Volvo får man leta efter!
Säkerhet Volvos signum!
Kvalitet Volvo byggde bättre förr!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Jaguar XF 2006–2015

Elektronik Ta en längre provtur och starta om bilen några gånger för att försäkra dig om att elektroniken inte spökar i ditt exemplar. Vanliga problem innefattar att infotainmentenheten stänger av sig själv och inte startar, och varningslampor som inte släcks. Samt att luftkonditioneringen strular.
Dieselmotor Undvik den tidiga 2,7-litersdieseln. Dels är den rätt ociviliserad i gången, men den har också drabbats av problem med EGR-ventilen.
Servicehistorik Jaguar XF är dyr att serva, i alla fall sett till begagnatpriserna. Undersök om ditt exemplar är ordentligt servat, framför allt att kamremmen är bytt i tid om du tittar på en dieselmotor.

Volvo S80 2007–2016

Elektronik Elektroniken är överrepresenterad i felrapporten. Kontrollera att allt från infotainmentsystemet till elstolarna verkligen fungerar som de ska.
Hjullager Flera ägare har problem med urslitna bakre hjullager. Om du kikar på ett högmilat exemplar ska du se efter så att de är bytta.
Service Tidiga årsmodeller av S80 kan ha gått riktigt långt vid det här laget. Om all service utförts rullar bilen ett bra tag till!

Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

DE ROLIGA MOTORALTERNATIVEN

Dieselspisar i all ära. De ger förnuftig bränsleekonomi, och i exempelbilarnas fall är de dessutom inga orkeslösa motorer heller.

Men köper man verkligen en bil av den här kalibern för att spara pengar? Väljer du XF som faktiskt vinner duellen är svaret ett solklart nej. Men visste du att det går att få motorljud som ger dig ståpäls i en S80?

Milkostnaden för sista årsmodellen av S80 V8 är i princip identisk med exempelbilens! Till stor del beror det på att värdeminskningen spås bli ungefär 25 procent lägre för V8:an. Men ta de där siffrorna med en sund dos av skepsis. I stort är det din högerfot som dikterar hur mycket din plånbok faktiskt får gråta, då bränsleförbrukningen utgör majoriteten av den totala milkostnaden.

Förvänta dig heller ingen sportbil. Spurten 0–100 gick förvisso på friska 6,5 sekunder när bilen var ny, men det mäktar diesel-Jaggan med i standardutförande.

Har du riktigt brådis finns Jaguar XF med 4,2-liters kompressor-V8 på hela 416 hästkrafter. Tidiga exemplar går loss på under 150 000 kronor! Trycker du plattan i mattan morrar det riktigt aggressivt ur utblåset. 0–100 går på drygt fem sekunder. Det råkar också vara samma tid som det kommer ta dig att plöja igenom dina livsbesparingar vid bensinpumpen…

Begduell – Brittiskt eller svenskt: ”Begagnad lyx, för samma pris som en ordinär ny tråkbil!”
 

Annons
Annons
Rulla till toppen