Begduell: Ford Mustang mot Mazda MX-5 – vårkänslor!

Premium Solen tittar fram, och med den sommarpärlorna. Är det inte dags för dig att skaffa en egen?

Begduell: Ford Mustang mot Mazda MX-5 – vårkänslor!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Nu när dagarna blir längre och vinterdäcken ställs undan kryper entusiasternas finbilar fram ur vinterdvalan. V8:orna hörs eka förbi det lokala mathaket, och på de svängiga vägarna bortom stan susar små öppna tvåsitsiga bilar förbi i beskedligt tempo genom kurvorna.

Eftersom du läser vår tidning, ser jag det som rimligt att anta att även du är något entusiastisk över ditt bilägande. Saknar du en egen drömvagn på fyra hjul för helgkörningen är det hög tid att du skaffar dig en, och det behöver faktiskt inte vara så fasansfullt dyrt. Säsongen till trots!

Därför jämför vi två väldigt olika bilar med förvånansvärt snarlika prislappar i dagens begduell. Ford Mustang möter Mazda MX-5 (eller Miata som den också hette ursprungligen), Japan mot USA, en ettrig liten fyrcylindig motor mot stora V6:or och V8:or, David mot Goliath. Ja, du fattar poängen.

Ford Mustang av generation fem såldes aldrig här hemma i Sverige. Vår förkärlek för amerikanska muskelbilar resulterade däremot i att gråimporterade exemplar hittade hit rätt omgående ändå.

I skrivande stund finns ett fyrtiotal bilar till salu på Blocket, med prislappar från strax under 100 000 kronor för tidiga exemplar. 

Är du spekulant på ett relativt billigt sådant kan en Carfaxrapport kanske kännas lite överflödig. Men med tanke på bilens prisnivå på hemmaplan och alla den tilltalar är det kanske inget under att några av de billiga bilarna som hittat hit faktiskt varit med om en krock innan de exporterades.

Utöver historiken bör du även sikta in dig på en som fått lite extra rostskydd. Om den råkar vara försedd med den tidiga V8:an och manuell växellåda gör du bäst i att provköra den ordentligt och se till att växlarna går i som de ska.

För nästan samma pengar som den amerikanska vildhästen kan du köpa en Mazda MX-5 av generation tre (NC). Kontrollpunkterna är färre. Huvudsakligen är det sufflettens skick du bör vara noga med, då en ny kostar ungefär 10 000 kronor!

Alternativt kan du köpa varianten med det fällbara plasttaket. Vikten ökar faktiskt bara med 35 kg mot tygsuffletten!


FELRAPPORTEN – ÖVER FÖRVÄNTAN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Amerikanska bilar beskylls ofta för att strula. Den här generationen av Mustang visar dock betydligt bättre siffror än snittbilen för perioden. Faktum är att Mazda MX-5 faktiskt inte presterar så mycket bättre siffror i felrapporten!

Trots att MX-5 faktiskt såldes ny i Sverige, är utbudet av begagnade exemplar betydligt mer begränsat än för Mustangen. Anledningarna går att spekulera kring. Med tanke på hur nöjda ägarna är med sina bilar, är det dock rimligt att anta att de flesta behåller sin ögonsten.

Men häng inte läpp för det! För när sommarvärmen blir som bäst tenderar fler MX-5:or att hitta ut på marknaden. Självfallet med ett tillhörande hopp i pris!

Stirra dig inte blind på inköpskostnaden. Bilarnas snarlika prislappar innebär inte att milkostnaden också blir snarlik. Förvisso är 30,78 kronor per mil inte speciellt dyrt för en bil som Mustang Cabriolet med V6 och hela 309 hästkrafter. Särskilt inte om man jämför med exempelvis Porsche 911 Cabriolet.

Men japanens låga 20,25 kronor milen skulle inte skämmas för sig i jämförelse med en jämngammal bil i Golfklassen! 

Mazdans låga vikt och effekt gör även att bromsar och däck inte slits i samma tempo som man kan förvänta sig av en sportbil. Så länge du inte börjar frekventera de bankörningstillfällen som det normalt finns massor av under sommarhalvåret. När det inte råder en global pandemi vill säga. 

Just bankörning är kanske inte Mustangens forte, utan V8:orna är nog modellens största tjusning. Men med mullrande V8 under huven spricker milkostnaden och landar bilen i något tuffare motstånd.

Därför blir det ändå Mazda MX-5 som vinner duellen. Vem kunde tro att den mest lyckade bilen byggd efter det brittiska roadsterreceptet skulle komma från Japan?

Att den dessutom är världens mest sålda sportbil, borgar för att du sannolikt blir nöjd med ditt förvärv.


MODELLHISTORIK

Ford Mustang (S197)

2004 Säljstart för femte generationen Mustang som årsmodell 2005. Bilen finns att få med en V6 eller en V8 i GT-utförande.
2010 Mustang får en facelift som kännetecknas av nya strålkastare och baklampor.
2011 Nya motorer introduceras, GT-modellen får 418 hästar och V6:an levererar nu mer effekt (309 hk) än GT gjorde tidigare.
2013 Mustang GT får en mild facelift. Samtidigt lanseras Shelby GT500 med hela 661 hästkrafter!

Mazda MX-5 (NC)

2005 Generation tre av MX-5 lanseras och får större motor än föregångaren.
2007 Roadster Coupé med fällbart plasttak introduceras, vikten ökar med 35 kilo och höjden med en centimeter.
2008 Facelift med hårdare krängningshämmare och automatlåda som tillval.
2013 Andra faceliften med ny front.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Retrodesign rakt igenom i den här generationen av Ford Mustang. Interiören är tydligt inspirerad av den som första generationen Mustang fick till årsmodell 1967.

MUSTANG-ÄGARNA ÄLSKAR...
MUSTANG-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Ljudet ur V8:an är underbart!"
"En föryngringskur på hjul!"
"Vettig totalekonomi och driftsäkerhet."
"Väldigt mycket bil för pengarna!"
"Man blir så glad när man får tillfälle att åka en riktig USA-bil, med en riktig motor!"
"Trögväxlad."
"Havererad AC-kompressor."
"Motorhuven har drabbats av aluminiumpest."
"Svårtankad när det är varmt."
"Lacksläpp lite varstans på motorhuven."
"Klena bromsar i förhållande till motorstyrka och vikt."

Inredningen i MX-5 är spartansk, men funktionell. Något den ärvt från det ursprungliga brittiska roadsterreceptet.

MX-5-ÄGARNA ÄLSKAR...
MX-5-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Man är inte snabbast, men man har väldigt roligt!"
"Man blir glad varje gång den kommer ut ur garaget."
"Den roligaste sportcaben för pengarna!"
"Funkar utmärkt både på bana och allmänna vägar."
"Inte ett enda fel på tolv år!"
"Lite mer effekt hade inte skadat."
"Knakande plastinredning."
"Krånglande centrallås."
"Hörselskydd borde vara standardutrustning."
"Rost i bakvagnen."
"Sidorutorna läcker vid maskintvätt."
"Dåligt rostskydd!"

Till modellår 2013 lanserades Ford Mustang i en ny Shelby GT500-version med en V8 på 5,8 liter, 662 hästkrafter och en toppfart på hela 325 km/h!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Ford Mustang 2005–2014

Design En riktigt retrofullträff!
Körglädje Mullrande V8 och snabb V6 lockar.
Varumärke Välkänt muskelpaket från Amerika.

Mazda MX-5 2005–2015

Körglädje Garanterat trevliga turer!
Design Liten, nätt och öppen.
Ekonomi Driftkostnader i Golfklassen.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Ford Mustang 2005–2014

Växellåda De manuellt växlade V8:orna har problem med synkringarna mellan tvåan och trean. Detta drabbar främst bilar före faceliften.
Rostskydd Kolla om ditt tilltänkta exemplar har kompletterats med rostskydd efter att bilen tagits in i landet. Särskilt om den brukats vintertid!
Historik En Carfaxrapport är ingen dum idé. Många krockade Mustanger exporteras nämligen billigt från Staterna.

Mazda MX-5 2005–2015

Sufflett Om suffletten är sliten är det prutläge. En ny kommer nämligen att kosta dig ungefär 10 000 kronor i inköp, och då är inte jobbet medräknat!
Koppling Se till att kopplingen biter ordentligt. Många MX-5 har körts hårt av förare med varierande talang. Kopplingar som sjunger på sista versen hör till vanligheterna.
Rost Underredsbehandlingen är undermålig. Kolla efter rost, eller ännu hellre efter en bil som rostskyddsbehandlats.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

MER AV DET ROLIGA – UTAN EXTRA KOSTNADER?

Den höga driftsäkerheten, körglädjen och de låga driftkostnaderna som Mazdan bjuder på, kommer kanske på bekostnad av motoreffekten. 161 hästkrafter räcker garanterat för att ha kul på kurviga vägar och på banan. Men det betyder inte att man inte kan ha ännu mer kul, för ganska precis samma pengar dessutom! 

Honda S2000 är lite som en MX-5 på steroider. Den klagar definitivt inte när det svänger. Självaste Ayrton Senna var nämligen med och fintrimmade styrkänslan på Nürburgring (ett riktigt intressant Youtubeklipp, om du inte redan sett det). Den har dessutom en ilsket ylande och varvvillig motor med ännu mer effekt. Eller vad sägs om 240 hästar ur två liter, och ett varvstopp vid 9 000 r/min!

Uppoffringen du gör är att du får en något äldre bil för pengarna. Men skynda dig, de har börjat stiga i värde och lär inte bli billigare inom en överskådlig framtid!

Alternativt kan du kika på en Porsche Boxster om kassan tillåter. Porsches roadster-recept lär inte heller gå ur tiden vidare fort. Sikta in dig på andra generationen, prisskillnaden mot den första är inte så brutal, och du får en mycket mer pålitlig bil för pengarna.