Begduell: BMW M3 mot Porsche 911

Premium Lämna familjesuven hemma, och skjutsa ungarna till träningen i en sportvagn. Det förgyller allas liv!

Begduell: BMW M3 mot Porsche 911

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Porsche 911 anses av många vara den ultimata sportvagnen som även går att bruka till vardags, och faktiskt året om. Men hur bra är den i jämförelse med en mellanklassbil som omvandlats till en sportvagn? I den här begduellen jämför vi generation 997 av Porsche 911 med BMW M3 av generation E90. Vad tycker ägarna om sina bilar, och vilken bör du välja som ditt nästa begagnatköp?

På papperet är Porschen chanslös. BMW M3 av den här generationen har fler cylindrar, mer effekt och dessutom fler dörrar om du väljer en sedan. Att den utöver detta även är billigare att både köpa och äga är bara grädden på moset. Du bör alltså välja en BMW M3.

Då var vi klara med världens kortaste begduell.

Men sakta i backarna. Bilägande för dig är nog mer än bara rationella beslut baserade på datablad. Annars hade du kört en Toyota Avensis och läst en annan biltidning misstänker jag. Dessvärre är de där mjuka, emotionella värdena svåra att sätta fingret på. Om man inte som vi har en databas med nästan 60 000 inlägg från bilägare som själva fått skatta ägandet av sina pärlor vill säga!

Porsche 911 har en tendens att alltid sätta standarden för EQ-ronden vad gäller sportvagnar. Dessutom brukar den vinna de begdueller den är med i, med undantag för när den jämförs med nästkommande generation av 911.

Som du även kan urskönja ur staplarna i den här duellen, är det Porschen som visar vägen. Även om M3 inte är långt efter. Vad som kanske är mer intressant är att bägge bilarna faktiskt får full pott i den emotionella jämförelsen.

När det kommer till praktikalitet är det svårt för den svansmotoriserade sportvagnen från Stuttgart att hävda sig, trots ägarnas orerarande om bilens bruksvärde. Men det är kanske inte så konstigt, då M3 i grund och botten faktiskt är en 3-serie, alltså en vanlig mellanklassbil. 


FELRAPPORTEN – SPRIDDA SKURAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Trots ryktena om bilarnas påtagliga motorproblem, visar felrapporten tydligt att både M3 och 911 har färre motorrelatarade problem än snittbilen för perioden! Då bör man dock ha i åtanke att dessa bilar sköts mer rigoröst än den genomsnittliga Volvo V70 som troligen står för en stor del av snittbetyget. I övrigt är det lite spridda skurar, men generellt bättre än snittbilen.

Vad bör du då se upp med om du är sugen på dessa potenta sportvagnar?

Vår databas visar på att det faktiskt inte är så stora problem med driftsäkerheten som man kan ledas till att tro av alla skrönor om vevlagerras på BMW M3 och havererade IMS-lager på Porsche 911.

Fram till årsmodell 2006 använde faktiskt denna generation av 911 samma illa beryktade IMS-lager som föregående generation hade. Porsche hävdar dock att enbart tre procent av bilarna berörts av problem orsakade av lagret.

I M3:ans fall är V8:ans släktskap med den rätt problematiska V10:an i samtida M5 en anledning till en hel del forumtrådar om havererade vevlager på grund av felaktiga toleranser och bristande smörjning. Men köper du ett exemplar med ordentlig servicehistorik av en auktoriserad BMW-specialist kan du vara tämligen säker på att problemet har uppdagats vid det här laget.

När allting räknas ihop, är det dock väldigt tydligt att BMW M3 går segrande ur denna duell. Du får i princip lika mycket sportvagn för mindre pengar än om du väljer en 911. På köpet får du dessutom en fullduglig mellan-klassbil.

Det enda du möjligtvis offrar, är möjligheten att få säga att du kör en "riktig sportvagn". Vad det nu betyder.


MODELLHISTORIK

BMW M3 (E90/92/93)

2007 Premiär för M3 som Coupé (E92) och Cabriolet (E93). Modellen blir den första och sista M3:an att drivas av en V8.
2008 Sedanmodellen (E90) lanseras, och dubbelkopplingslådan DCT blir tillval.
2010 Competitionpaketet introduceras, och innebär reviderat chassi som ett M-läge för bilens ESP.

Porsche 911 (997)

2004 Premiär för generation 997 som Carrera/S samt Carrera/S Cabriolet.
2006 Turbo och Turbo Cabriolet presenteras.
2012 Facelift. De nya bilarna kallas innoficiellt 997.2 Förbättringarna är många, och bland dessa märks högre effekt i motorerna och Porsches dubbelkopplingslåda PDK samt ett betydligt mer modernt infotain-mentsystem.
2013 Sista årsmodellen för generation 997 som nu enbart finns som 911 Turbo.


ÄGARNA OM SINA BILAR

BMW är inte direkt kända för sina utsvävande interiörer. Det strikta no nonsense-temat går igen även i BMW M3 av denna generation.

M3-ÄGARNA ÄLSKAR...
M3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En utmärkt sportbil för hela familjen, inklusive semesterpackningen!"
"Körglädje som även fungerar i vardagen."
"Underbar drivlina!"
"Onödigt med stereo, motorljudet från V8:an är underbart!"
"Kass service på BMW-verkstad."
"Fått byta tändspolar, trottelstyrning och ABS-enheten."
"Framskivorna har blivit skeva."
"Något undermåliga bromsar för bilens prestanda."
"DCT-växellådan har gummibandskänsla."

Precis som i M3 är även interiören i Porsche 911 utan överraskningar. Har du suttit i en 911 tidigare, kommer du känna dig som hemma!

997-ÄGARNA ÄLSKAR...
997-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Enastående byggkvalitet!"
"En fantastiskt rolig och problemfri bil!"
"En fyrhjulsdriven 911 cab funkar i alla väder, på bana, till fjälls och även till Sainz-Tropez med barnen i baksätet!"
"Bilen har ökat i värde sedan jag köpte den!"
"Inte ett enda fel på 7 500 mil. Jag kör dessutom året om!"
"Gummit på knapparna i kupén har börjat slitas och är klibbigt."
"Lite för tung för att vara en riktig sportbil."
"Dyr service!"
"Styrledsbyte redan efter 6 000 mil."
"Fönsterhissarna har slutat att fungera."

Om en enkel 911 Carrera med enbart 345 hästar inte är sportvagn nog finns 911 Turbo S med hela 530 hästkrafter och 700 newtonmeter vrid under huven. En fyrhjulsdriven raket helt enkelt!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW M3 2007–2013

Körglädje BMW M3 är kul i alla sammanhang!
Design Som en vanlig 3-serie, fast snabbare.
Kvalitet Tysk ingenjörskonst.

Porsche 911 2004–2013

Körglädje Boxersexa och bakhjulsdrift är kul!
Design En designikon.
Kvalitet Byggd som ett sportigt kassaskåp.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

BMW M3 2007–2013

Service Se till att bilen är servad på auktoriserad verkstad. Detta då allvarliga problem som vevlagerras kan förekomma, och eventuella servicekampanjer utförts.
Historik Väldigt många M3:or till salu i Sverige är importerade. En Carfaxrapport kan spara dig mycket huvudvärk!
Vattenpump Räkna med att byta vattenpump om det inte redan är gjort på din bil. Det är nästan som att BMW designat dem för att haverera...

Porsche 911 2004–2013

IMS Bilar tillverkade fram till 2006 använde samma problemdrabbade IMS-lager som föregående generation av bilen. Det bör vara bytt, annars kan du få betala ungefär 17 000 kronor för kalaset. Räkna även med ett byte av RMS-lagret som sitter i transaxeln när allting ändå är ur, då dessa har en tendens att läcka på 997.
Historik Se till att bilen har en ordentlig servicehistorik. Kikar du på ett importerat exemplar är en Carfaxrapport en bra idé!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

MÄRKLIGA TIDER PÅ BEGAGNATMARKNADEN!

Vi lever sannerligen i märkliga tider. Den globala pandemin har påverkat betydligt fler saker än vi kunnat ana. En av dessa är prisbilden på begagnade bilar. Stängd industri, komponentbrister och ökad efterfrågan gör att nyförsäljningen av bilar har gått rätt trögt världen runt. Detta har i sin tur lett till en ökad efterfrågan på begagnat. 

Eftertraktade bilar som duellanterna i detta nummer har faktiskt ökat i pris, jämfört med hur läget såg ut före pandemin. Den tidigare förutspådda värdeminskningen för exakt samma exempelbilar har således fallit platt på ansiktet så att säga.

Detta gör att du även bör ta siffrorna i detta nummer med försiktig skepsis. Ingen vet om prisbilden återgår till den normala efter denna världsomställning. Det enda vi vet är att det verkar produceras färre bilar för oss entusiaster att välja mellan framöver.

Så passa på att njuta av en sportbil medan de fortfarande går att få utan att panta både hus och familj!