Begduell: Audi e-tron mot Porsche Cayenne

Premium Elektrifiering är på modet. Men vad är mest intressant, en elsuv eller en laddhybrid?

Begduell: Audi e-tron mot Porsche Cayenne
En sen årgång av Porsche Cayenne eller en nyare Audi e-tron? Vi jämför!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


På jakt efter en sportig suv?

Ska den vara av det lite lyxigare slaget, men gärna ha någorlunda vettig driftsekonomi? Porsche Cayenne Diesel är det självklara svaret på den frågan. Så länge du inte har någon vidare betoning på sportighet och prestanda vill säga. Förvisso finns Cayenne Diesel S, men oljebrännare känns kanske inte så modernt i dagsläget?

I andra änden av skalan har du istället Tesla Model X. Snabb som attan från rödljusen, och billig som få i drift. Men det där med lyxighet lämnar kanske lite övrigt att önska? Nej, tyskarna kan det där med lyx bäst, och hör sen! Låt mig därför presentera två lite modernare alternativ på konceptet, med en förmodligen förvånande vinnare!

Porsche Cayenne tillverkades i sin andra generation som laddhybrid kallad S E-hybrid från 2015 till 2018. Drivlinan i ett något nedtrimmat utförande lånades av dåvarande Panameraladdhybriden med samma suffix. Kraften utvecklas i huvudsak av den välrenommerade överladdade V6:an från Audi.

Vilket för mig vidare in på konkurrenten i denna duell: Audi e-tron 55 Quattro. För ganska precis samma pengar som en sen årgång av ovan nämnda Porschesuv får du en tidig årsmodell av Audin.

Effektsiffrorna är förvisso något lägre, men här snackar vi ren eldrift, och med en speciell boostfunktion som momentant ger högre maxeffekt. Resultatet är att Audin klarar sprinten från stillastående till 100 km/h på 5,7 sekunder, alltså 0,2 sekunder snabbare än Porschen! 

Körglädjemässigt vinner dock Cayenne om man ser på ägarsvaren i vår begagnatdatabas. Ha då dessutom i åtanke att betyget innefattar samtliga versioner av bilen, där majoriteten är den enkla dieselversionen! Audin kontrar självfallet med lägre driftkostnader som sig bör med en helelektrisk bil. Eller?


FELRAPPORTEN – ELEKTRONIKEN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Med staplar som dessa känns texten nästan överflödig. Notera dock att andelen elektronikrelaterade problem hos Audi perfekt motsvarar andelen garantiåtgärder. Sett till helheten är staplarna för e-tron något bättre än för Cayenne, om man undantar elektroniken vill säga. Men då är Cayenne en betydligt äldre bilmodell, och många har rullat riktigt långt vid det här laget.

Nja. E-tron är mycket riktigt billigare i vår kalkyl än sin duellant. Men det förutsätter att du laddar hemma, något som tar nästan 43 timmar från tomt till fullt i ett vanligt eluttag! Ett av de stora säljargumenten för bilen är ju dess möjlighet att snabbladda i hela 150kW!

Men om du inte har ett aktivt "e-tron Charging Service-abonnemang" (med tillhörande månadskostnad) betalar du hiskeliga 8,70 kronor per kilowatt. Det gör att Porschen plötsligt blir mycket billigare att tanka än den elektrontörstiga e-tron. Som resultat fullkomligt kollapsar den ekonomiska kalkylen för Audin. Men mer om det i rutan på sista sidan av duellen.

När det kommer till vad du bör se upp med är listan relativt kort för Porschen. Denna generation av Cayenne har visat sig vara mer pålitlig än föregående.

Det är dock oroväckande många kommentarer om bagageluckeautomatiken, se till att den fungerar helt enkelt. I e-trons fall är det lämpligt att du granskar den ekonomiska kalkylen noggrant, och räkna med att betala ytterligare 149 kronor i månaden för att inte bli fullkomligt rånad vid snabbladdarna.

Sedan bör du även försöka hitta en bil där nybilsgarantin förlängts. Barnsjukdomarna har varit många och nästan samtliga rör elektroniken, ingenting du vill betala för ur egen ficka så att säga. 

Det är således föga förvånande att det blir just Porsche Cayenne som går segrande ur duellen. I laddhybridutförande är den i praktiken både billigare och roligare än Audi e-tron.

Vill du spara lite mer slantar är den enkla dieselversionen ännu billigare i inköp och drift, men glöm det där med prestanda bara...


MODELLHISTORIK

Audi e-tron

2018 Premiär för e-tron som blir Audis första massproducerade elbil.
2020 En coupéversion av e-tron kallad sportback lanseras. Bilen får något längre räckvidd tack vare lite mer fördelaktig aerodynamik.

Porsche Cayenne (92A)

2010 Andra generationen av Cayenne lanseras. Bilen är något större men även lättare än föregångaren. Finns att få med bensin-, hybrid- eller dieselmotor i utförandena S, Turbo, GTS, S Hybrid samt Diesel.
2013 Caynne S Diesel med V8 lanseras.
2014 Facelift samt säljstart för laddhybriden S E-hybrid som årsmodell 2015.
2018 Tredje generationen lanseras, men S E-Hybridutförandet dröjer ytterligare ett år.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Skärmar överallt är nog ett bra sätt att sammanfatta interiören i Audi e-tron på. Till och med backspeglarna har var sin liten skärm, om bilen har de kameraförsedda backspeglarna som är tillval.

E-TRON-ÄGARNA ÄLSKAR...
E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Oslagbar komfort!"
"Nästan kusligt tyst!"
"En kanonbil på alla sätt!"
"En lagom stor bil med tillräcklig dragvikt."
"Prestanda så det räcker och blir över!"
"Ljusrampen bak fick bytas på garantin."
"MMI-styrdon kasst redan vid leverans."
"Mobileappen strular."
"Backkamerorna slocknade."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mittarmstödet lossnade!"
"Drar väldigt mycket el."
"Felmeddelanden som exempelvis 'fel på 4-hjulsdriften' försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte."

Efter faceliften och introduktionen av S E-Hybrid fick Cayenne en något modernare förarmiljö. Men det märks att grunddesignen har över ett decenium på nacken nu.

CAYENNE-ÄGARNA ÄLSKAR...
CAYENNE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En fantastiskt kompetent körmaskin, du får det du betalar för!"
"Smart med justerbart baksäte."
"Mycket bra kvalitetskänsla!"
"En mycket spänstig buss."
"Den minst gungiga suv jag har kört."
"Ett ordentligt lyft från föregående generation!"
"Den angivna förbrukningen om 3,9 liter per 100 kilometer kan man titta i stjärnorna efter."
"Öppnaren till bakluckan trasig."
"Det har börjat bubbla runt kromlisten på bagageluckan."
"Kortsluten motor till bagageluckan."
"Elektrisk handbroms ur funktion."
"Elfel i den automatiska bagageluckan som skadade batteriet."

Till årsmodell 2020 lanserades Audi e-tron Sportback. Coupésuvar är nämligen på modet igen! Du får en något längre räckvidd tack vare bättre aerodynamik, men du får betala för nöjet med en högre prislapp och mindre utrymmen.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi e-tron 2019–2021

Miljö Fossilfria mil med en elbil!
Komfort Fjädring och ljuddämpning i världsklass!
Ekonomi Elbil är väl billigt?

Porsche Cayenne 2011–2018

Körglädje Självklart för en Porsche.
Varumärke Starkt nu även i suvklassen.
Kvalitet Ingen bygger bilar som Porsche!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Audi E-tron 2019–2021

Elektroniken Förbered dig på en del mjukvarubuggar och en fjärrstyrningsapp med temperament. Det märks att detta är Audis första renodlade elbil.
Garanti Undersök kvarvarande garanti på ditt tilltänkta exemplar. Nybilsgarantin är bara två år som standard, en bil med förlängd garanti kan komma att spara dig pengar.
Räckvidden E-tron är törstig på elektroner, räkna inte med att komma längre än 25 mil i motorvägstempo.

Porsche Cayenne 2011–2018

Bagegelucka Den automatiskt öppnande bagageluckan har strulat för många ägare. En del med andra elektroniska fel som resultat. En bil som fått detta åtgärdat på garantin är en bra idé.
Luftfjädring Om exemplaret du tittar på är utrustat med luftfjädring bör du kontrollera dess funktion grundligt. Eventuella reparationer kan bli väldigt dyra!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

LADDAT... FÖR TRUBBEL

E-trons positionering på begagnatmarknaden är lite knivig i dagsläget. Att bilen är ett under av komfort går inte att förneka. Men det faktum att en Tesla är såväl snabbare, snålare, billigare och har en mer välutbyggd infrastruktur både här hemma och i övriga Europa gör det helt enkelt lite svårt att se bilens egentliga målgrupp som begagnatval.

Lägg därtill att det blir hutlöst dyrt att snabbladda längs vägen utan ett e-tron Charging-abonnemang så framstår Audis egna Q8 som en vettigare bil, men den får du läsa om framöver i begduellen.

Laddar du istället på vanliga 50 kW-snabbladdare blir du frånåkt av betydligt enklare elbilar både vid själva laddstoppet för att ladda det enorma batteriet men även på vägen när du behöver stanna för att ladda innan övrig trafik. Snopet när en Kia eNiro för en tredjedel av prislappen kommer fram före dig till fjällstugan. 

Det finns helt enkelt vettigare långfärdsbilar i samtliga prisklasser. Att en ny generation elbilar dessutom kommer ut i handeln före årsskiftet gör också att värdeminskningen lär bli intressant framledes. För varför välja Audin om Nissan Ariya gör nästan samma jobb för halva prislappen i höst?