Begduell: Nissan Leaf vs VW Polo – små vardagskämpar!

Premium De bästa sakerna kommer ofta i små paket. Men ska bilen likt mobilen vara batteridriven? Det är den stora frågan!

Begduell: Nissan Leaf vs VW Polo – små vardagskämpar!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Anledningarna till att köpa en lite mindre bil är många. Kanske behöver du en andrabil till hushållet, eller bara något litet och pålitligt att köra när finbilen ställs undan för hösten och vintern.

Om du har en kort pendlingssträcka och begränsade transportbehov vet vi sedan tidigare att elbilen är ett vettigt val. Men nu när priserna på tidiga elbilar faktiskt ligger på samma nivå som jämngamla bilar med bensinmotor uppstår några intressanta frågor.

Tidigare i år rapporterade bilauktionsfirman Kvdbil att priserna på begagnade elbilar har börjat sjunka. Tvärtemot förbränningsbilar som alltså rusat i pris med över 30 procent sedan coronapandemins början.

Det här verkar främst gälla tidiga elbilar som just första generationen av Nissan Leaf. Sista årsmodellen av av nyss nämnda Leaf ligger ganska precis i paritet med sista årsmodellen av en Volkswagen Polo med instegsmotorn.

Enligt vanligt elbilsvetande skulle man lätt kunna ledas till att tro att Leaf således kommer vara billigare att äga än Polo, då laddbara bilars merkostnad normalt tas igen i driftkostnaden. 

Men nu har vi alltså nått den punkt då gammal elbilsteknik börjar kännas just gammal, och prisfallet blivit påtagligt. Samtidigt har förbränningsmotorn i småbilsklassen blivit effektivare och trots ett högt bensinpris är den totala milkostnaden för Polo lägre än för Leaf!

Notera dock att servicekostnaden inte är medräknad i milkostnaden, och kalkylen blir lätt omvänd om du köper en Folkvagn där den stora servicen infaller under ditt ägande. Värre blir det dessutom om du lyckas köpa en Polo med DSG-automat där mekatroniken havererar. Skräckexempel där folk fått betala över 40.000 kronor för en åtgärd är inte omöjliga att finna. På sista årgången av bilen motsvarar det ungefär en tredjedel av hela värdet!


FELRAPPORTEN – HOPPSAN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Staplarna talar klarspråk denna gång. Med överväldigande majoritet är det inte helt oväntat Polo som strular mest av bilarna. Dels på grund av kamkedjeproblemen på TSI-motorerna, dels på grund av den strulande DSG-växellådan. Men förvånande nog presterar Polo markant sämre än Leaf även på elektronik- och inredningsfronten!

Problemen för Polo slutar inte heller där. För få har väl missat ramaskriet över sträckta kamkedjor som orsakat totala motorhaverier? Förvisso framstår det som att var och varannan bil är en tickande tidsbomb om man läser på nätet. Riktigt så illa är inte fallet.

Om du skulle vara sugen på en av de problemdrabbade TSI-motorerna (och det borde du vara, de är riktiga pärlor enligt ägarna, så länge de inte havererar vill säga) gör du bäst i att hitta ett exemplar som fått regelbunden oljeservice tätare än de max 3.000 mil eller två år som bilen kräver. 

Som kontrast finns det inte så mycket att titta efter om det är en Leaf du är sugen på. Kolla att modemet verkligen fungerar för fjärrstyrning av bilen och att värmen kommer som den ska. I övrigt får du all information du kan tänkas behöva direkt i bilen.

Leaf är nämligen ensam om att göra batteriets hälsostatus till en permanent mätare som går igång så fort du startar. Bredvid den aktuella laddnivån hittar du tolv staplar som indikerar hur mycket av batteripacket som fortfarande fungerar precis som det ska. Färre staplar betyder alltså lägre maximal räckvidd.

Vill du få mer detaljerad information finns det också en fiffig app som heter Leafspy som i kombination med en blåtands-OBD-läsare kan ge dig information så detaljerad som hälsan på enskilda celler!

Inte helt otippat är det alltså Nissan Leaf som vinner duellen denna gång. Särskilt om ändamålet för bilen är att den ska vara hushållets andrabil. Du behöver inte oroa dig för mekaniskt slitage och frekvent service, ladda bilen lite då och då så tar du dig fram utan huvudbry så länge räckvidden duger för dina behov.

Räkna bara inte med att den ska vara billigare än en Polo.


MODELLHISTORIK

Nissan Leaf

2010 Leaf lanseras för försäljning i Asien och Nordamerika som 2011 års modell.
2013 Omfattande facelift, bilen får även ett nytt värmesystem för batteriet vilket utökar räckvidden, speciellt i kallt klimat.
2016 Leaf blir tillgänglig med ett större batteri (30 kWh) som utökar räckvidden ytterligare. Leaf går fortfarande att beställa med det mindre (24 kWh) batteriet som hängt med sedan lanseringen.

Volkswagen Polo 

2009 Premiär för femte generationen Polo. Nu på en större men även lättare plattform som delas med Skoda Fabia och Seat Ibiza.
2010 Ny GTI och Cross Polo, nya motorer, både tre- och fyrcylindriga.
2013 Homologeringsversionen Polo R.
2014 Facelift med nya stötfångare och pekskärm blir standard. Ny 1,4-litersdiesel ersätter 1,2 och 1,6 TDI. Ny starkare version av GTI.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Det märks att Leaf utvecklades under Carlos Ghosns styre. Inredningen är säkert kostnadseffektiv, men den lämnar en hel del övrigt att önska både estetiskt och funktionellt.

LEAF-ÄGARNA ÄLSKAR...
LEAF-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Har inte tankat sedan 2016!"
"Bästa kompromissen för en hyfsat billig elbil om man inte har behov av att köra så mycket!"
"Ett enda garantiärende på 16.000 mil och nästan fem år!"
"Betalar sig själv genom insparad bensinräkning."
"Mycket roligare än den borde vara."
"Bromsarna rostar, då de inte används så ofta."
"De automatiskt infällbara backspeglarna knarrar."
"Kärvande bromsar."
"AC:n slutade fungera."
"Värmepaketet gick sönder och fick bytas ut."
"Lite kort räckvidd."
"Ganska mycket kondens i kupén vintertid."

Som kontrast har Polo materialval i premiumnivå, om man jämför med konkurrenterna.

POLO-ÄGARNA ÄLSKAR...
POLO-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Vuxen och stilren design med hög kvalitetskänsla i ett segment med många tokiga bilar."
"En av de trevligaste bilarna i klassen."
"Mycket god fjädringskomfort och stabil vid vinterväglag. För att vara en småbil."
"1,2 TSI förvånansvärt snål om man kör rätt."
"DSG-lådan hoppar fram i köer."
"Motorbyte vid 2.100 mil, gick ej på garantin!"
"Trasiga givare och många fellampor som lyser."
"Byte av turbon vid 1.500 mil, och dags för turbobyte igen nu vid 3.000 mil."
"DSG-lådan slutade att fungera vid 1.600 mil."
"Mycket dåligt bemötande vid verkstadsbesök."
"Högre bränsleförbrukning än förväntat."

Tolv små staplar till höger om laddstatusen indikerar batteriets hälsa på Nissan Leaf. Tråkigt nog är de rätt ensamma om att göra det så här enkelt att se hur mycket batteripacket degraderats.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Nissan Leaf 2010–2017

Miljö Fossilfria mil med en elbil!
Ekonomi Låga driftkostnader.

Volkswagen Polo 2010–2017

Kvalitet Materialval i premiumklass.
Ekonomi Mycket bil för pengarna.
Körglädje Rolig att ratta, särskilt i R-version.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Nissan Leaf 2010–2017

Värme Kontrollera att bilen verkligen värms upp ordentligt, både genom mobilappen och inifrån kupén.
Modem Vissa ägare uppger sig ha problem med att kommunicera med bilen, kontrollera att den verkligen går att styra via mobilappen, annars riskerar du att betala dyra felsökningskostnader.

Volkswagen Polo 2010–2017

Motorras Ett betydande antal ägare har haft problem med sträckt kamkedja på TSI-modellerna som i sin tur lett till motorras. Värst drabbad verkar tidiga årgångar av 1,4 TSI vara. Försök att hitta en bil som fått oljeservice oftare än de föreskrivna 3.000 milen, då de bilarna inte verkar drabbade i samma utsträckning.
Bromsar På modeller med skivbromsar bak tenderar de bakre skivorna att kärva.
Växellåda Den sjuväxlade DSG-lådan är den problemdrabbade DQ200-varianten. Undvik den helst, eller hitta ett exemplar där mekatroniken redan bytts ut.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

BRÄNSLEPRISER... OCH RÄCKVIDDSÅNGEST

Det är ingen överraskning att man inte kommer särskilt långt på en laddning med elbilar av den första generationen. De där 25 milen enligt WLTP-cykeln som Nissan stoltserade med när 30 kWh-modellen lanserades kan du drömma om.

Enligt ägarna är runt 15 mil vettigare att förvänta sig på ett friskt batteri, och något kortare beroende på batterihälsan. På vintern försämras räckvidden ytterligare. När vi ändå är inne på det kan du undvika basutrustade Visiamodeller av Leaf, de saknar nämligen värmepump och äter en hel del räckvidd bara för att hålla dig varm!

Leaf fungerar således inte som handen i handsken för de flesta, vilket också är anledningen till varför de nu börjat sjunka så mycket i pris.

Polo däremot är en handske som förmodligen passar de flesta händer, och så länge bensinpriserna inte ändras alltför dramatiskt kommer kostnaden att hålla sig i paritet med den förväntade milkostnaden för Leaf. Skillnaden är att du inte behöver fundera och planera så mycket när bilen väl ska användas. Istället får du se till att faktiskt serva och underhålla den något mer.

I slutänden vet du själv vad som passar dig bäst. Men ta med i beräkningen att bensinen inte kommer att bli billigare. Däremot blir laddstolparna fler!