Begduell: Audi Q3 mot Range Rover Evoque – form före funktion?

Premium En britt och en tysk kliver in hos en bilhandlare …

Begduell: Audi Q3 mot Range Rover Evoque – form före funktion?
Ägarna skryter om hur mycket uppseende Land Rover Evoque väcker. Men är det ett bättre köp än den mer slätstrukna Audi Q3?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Bellmanhistorier i all ära, men tyskarna och britterna har förmodligen stridit om allt möjligt sedan urminnes tider. Inte minst när det gäller vad som utgör en premiumbil. Anglosaxisk sofistikation, eller tyskarnas kliniska precision.

Med facit i hand kan man väl säga att tyskarna segrade då de numera äger stora delar av den brittiska biltillverkningen. Britterna fick nöja sig med att vinna på annat håll.

Det gör det lite extra underhållande hur det indiskt ägda Land Rover kunde släppa en så distinkt brittisk bil som Range Rover Evoque samtidigt som tyskarna i Ingolstadt lanserade den förmodligen mest förglömliga bilen i segmentet: Audi Q3.

Ägarna av Evoque orerar gladeligen om hur bilen gör skäl för sitt namn genom att locka ögon till sig var de än kör. Emellertid vågar jag nästan slå vad om att du inte ens minns när du senast såg en Audi Q3, trots att det rullar betydligt fler av dem på våra vägar än av den nyss nämnda britten!

Allt är dock inte guld som glimmar! Det Audin saknar i flärd, tar den tillbaka i pålitlighet. Den anonyma kompaktsuven är nämligen en av tillverkarens mest problemfria bilar enligt vår begagnatdatabas. Detta trots att den faktiskt inte ens tillverkats av Audi själva, utan bland annat av Seat i spanska Martorell!

Range Rovern däremot är högst genomsnittlig när det kommer till driftsäkerheten. Förvisso ett stort kliv från vad som brukade kallas för brittisk byggkvalitet, men kanske inte så värst premium?


FELRAPPORTEN – KNOCK OUT?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Skillnaden i staplarnas höjd är rätt påtaglig. Den höga stapeln för Range Rovers motorproblem är dock inget du behöver oroa dig alltför mycket för. Majoriteten av de motorproblemen verkar bero på slangar i motorrummet som inte suttit ordentligt vid leverans. Vad vore brittiskt bilbyggande utan lite slarv?

Det där med premium kan också diskuteras i Q3:s fall. De vanligast förekommande problemen när vi frågat ägarna är faktiskt kvalitetsbrister som lacksläpp och rasslande inredning. Men på det hela taget är det ändå en låg andel av ägarna som faktiskt har drabbats.

Just det där med skramlande interiör är faktiskt rätt ovanligt när det kommer till Audis bilar, men betydligt vanligare hos det spanska systermärket där bilen trots allt tillverkats.

Utöver driftsäkerhet bjuder dock den lilla suven inte direkt på något som övriga konkurrenter inte gör. Det där med praktikalitet kan du glömma direkt, betygen för komfort är lägre än hos plattformskusinen Tiguan, och bagageutrymmet är nästan 400 liter mindre än det i Skoda Yeti och den är dessutom 17 centimeter kortare!

Den indiska britten däremot! Den bjuder dels på ett utseende som inget annat i klassen, och framför allt väldigt olikt allt Land Rover hade tillverkat fram till dess.

Men likt tillverkarens tidiga bilar bjuds det här på seriösa offroadegenskaper. Eller vad sägs om Hill Descent Control, eller Terrain Response som ser till att du kommer fram på den där igensnöade vägen upp till skidstugan på vintern.

Men designen och terrängegenskaperna räcker inte riktigt till för att vinna denna duell. För hur du än vrider och vänder på det är Audi Q3 ett både billigare och vettigare val, trots att även den blir överglänst av mycket billigare konkurrenter i klassen!


MODELLHISTORIK

Audi Q3 (8U) 2012–2018

2011 Premiär och säljstart för Audi Q3 som 2012 års modell. Bilens PQ35-plattform delas med bland annat VW Tiguan.
2013 RS Q3 med en 2,5-liters turbofemma på 310 hästar lanseras som första RS-modell i Q-familjen.
2014 Framhjulsdrivna 1,4 TFSI släpps.
2015 Facelift med omarbetad front. 1,4 TFSI-motorn får cylinderavstängnings­teknik.

Range Rover Evoque 2011–2017 

2011 Evoque lanseras och blir omedelbart en succé.
2014 Facelift som innefattar en ny, niostegad ZF-automatlåda samt nya dieselmotorer.
2015 Land Rover återkallar drygt 65 000 bilar för att åtgärda ett mjukvaruproblem som låser upp dörrarna utan att varna föraren.
2016 Debut för cabrioletversionen, som baseras på tredörrars coupémodellen.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Är det en simpel Audi A3 du tittar på eller en Q3? Det är svårt att veta utan att först kliva ur bilen. Men det interiören saknar i extravagans, tar den igen i kvalitetskänsla!

Q3-ÄGARNA ÄLSKAR...
Q3-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Otroligt mycket bil för pengarna!"
"En mindre suv med bra prestanda och komfort och kvalitet."
"Hög kvalitetskänsla!"
"Motor och växellåda i toppklass!"
"Lätt att stiga i och ur."
"Bra komfort!"
"Gnisslande bromsar."
"Blåtandsanslutningen krånglar."
"Skulle inte ha valt till sportfjädringen."
"Lacksläpp på plastdetaljer."
"Gnisslande pedaler."
"Galvsläpp på flera ställen."

Bakom ratten på Evoque har man en förarmiljö som är omöjlig att förväxla med en tysk bil. Dessutom är kvalitetskänslan hög enligt ägarna!

EVOQUE-ÄGARNA ÄLSKAR...
EVOQUE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Stor mysfaktor i kupén, trevlig att vistas i."
"Lätt att få en perfekt körställning."
"Utseendet väcker fortfarande uppmärksamhet än idag!"
"En riktigt unik bil i suvcabrioletutförande."
"Den absolut bästa bilen jag haft!"
"Kul med en bil som sticker ut."
"Skrammel i avgassystemet."
"Nummerplåtsbelysning och bagagerumslås levde ett eget liv."
"Dyr försäkring."
"Fick byta EGR-ventil."
"När man ska serva får man åka över 20 mil om man bor i Värmland."
"Problem med mjukvaran till automatlådan."
"Motorlampa som berodde på slangar som satt löst."

Land Rover Range Rover Evoque (som den egentligen heter) gör sig allra bäst i cabrioletutförande. Du offrar i princip allt vad bagageutrymme heter, men får i gengäld en bil vars utseende garanterat framkallar reaktioner!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi Q3 2012–2018

Kvalitet Bättre än det mesta i klassen!
Komfort Bekvämare än koncernsyskonen?
Varumärke Åtråvärda ringar i fronten.

Range Rover Evoque 2011–2017

Design Snygg som få andra bilar i klassen.
Kvalitet Bra materialval och hög kvalitetskänsla.
Varumärke Sällsynt och speciellt.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Audi Q3 2012–2018

Kvalitetsproblem Ett av de vanligaste klagomålen i vår enkätundersökning rör rasslande inredning, exteriöra plastdetaljer som inte sitter fast ordentligt och problem med lacken.
Bensin 2,0 TSI-motorn kan ha utslitna kolvringar och förbruka mycket olja. 

Range Rover Evoque 2011–2017

Elektronik Strulande elektronik är vanligt förekommande i vår enkät, undersök allt från fönsterhissar till infotainmentenhetens funktion.
EGR-ventil Sikta in dig på ett exemplar där ventilen redan är utbytt, då en osedvanligt stor mängd av ägarna har drabbats av fel på den.
Bakljus Kolla så att bakljusen är fria från fukt och imma på insidan. Kostnaden för ersättningslyktor börjar på ungefär 3 000 kronor styck, och då pratar vi inte om orginaldelar!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

RATIONELLT BILVAL?

Om vi ska vara helt ärliga, och rationella är hela idén med en kompaktsuv en enda stor kompromiss. Du får mer bil för pengarna med en Golfklassare som bilarna oftast baseras på, och mer utrymme och komfort för dina pengar med en hederlig kombi. Men att vara helt rationell i sitt bilval är inte nödvändigtvis något du strävar efter, annars hade du troligen inte läst just auto motor & sport.

Om du läst Begduellen tidigare vet du säkert att jag själv inte är nämnvärt förtjust i kompaktsuvsar. Framför allt nu när de inte ens längre är kompakta. Men Range Rover Evoque är ett av få undantag som faktiskt gör att det rycker i plånboken, särskilt i cabrioletutförande. 

Det är förmodligen en av de mest meningslösa bilar som släppts på senare tid. På prestandafronten lämnar den kanske en del övrigt att önska, även med den största motorn.

Men köper man verkligen en suv huvudsakligen för prestandans skull? De där skarpa linjerna och leksaksproportionerna gör den däremot till en riktig utstickare i trafiken, som garanterat väcker känslor hos åskådarna! Så vill du synas är det den här, eller en Lambo. Det kanske är dags för Peder att byta till en Evoque Cab med med rosa Hello Kitty-foliering?