Begduell: Lexus RX mot Volvo XC90 – suveräna gamlingar

Premium ... eller bara fallfärdig lyx från förr?

Begduell: Lexus RX mot Volvo XC90 – suveräna gamlingar
Lyxiga suvar och stirra dig inte blind på miltalen!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När Lexus lanserade RX400h i hybridutförande 2005 var man långt före både trenden och konurrenterna. Det märktes då den snabbt blev populär på våra vägar. En stor del av det hela ligger nog i miljöklassningen och det låga förmånsvärdet som kom med på köpet.

Men redan två år tidigare hade det börja krylla av stora suvar med Volvoemblemet i fronten på svensk innerstadsasfalt. Men hur står sig de här två lyxiga storsäljarna nästan två decennier senare? Vi frågar ägarna vad de tycker om sina bilar, och ger dig lite tips på vad du bör tänka på vid ett eventuellt köp.

Att Volvo säljer som smör i solsken i Sverige är knappast någon nyhet. Så var även fallet när man lanserade sin första suv. Troligen hjälptes det hela av den stora lastförmågan, eller av det faktum att man kunde få plats med sju personer i bilen, och med lätthet samtidigt dra en husvagn efter!

Bilen var som klippt och skuren för dragkroks-besatta Sverige helt enkelt. Lite mer otippat var dock att en japansk suv med hybridteknik delvis lånad från Toyota Prius skulle etablera sig så väl på marknaden som den gjorde. 

Miljödebatten var bara i sin linda, och vi själva här på auto motor & sport kallade bilen för politiskt korrekt i ett supertest mot just XC90 och Jeep Cherokee. Skeptiker påtalade de omfattande reparationskostnaderna och riskerna med ett komplext hybridsystem samt de förödande konsekvenserna för planeten när miljontals uttjänta batterier skulle skrotas.

Så här med facit i hand är det nästan lite lustigt hur RX400h lyckats cementera sig som den mest pålitliga bilen i segmentet. Med undantag för ett litet problem med läckande kylmedel fungerar det där komplicerade hybridsystemet fortfarande klockrent för ägarna efter alla dessa år.


FELRAPPORTEN – KONTRASTER

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Höga staplar i felrapportens samtliga delmoment! Lexus RX levererar inte riktigt de obefintliga staplar vi är vana vid i begduellen. Men bortsett från en del problem med lack och rost, är den ändå år och dagar bättre än XC90 som får skyskrapor nästan genomgående!

Förvisso märks det japanska ursprunget på att bilarna börjat rosta på senare tid, men det där med kasserade batteripack är ett så ovanligt fenomen att det inte ens pratas om längre! Det fokuset har istället flyttats till de renodlade elbilarna, men det är en debatt för en annan artikel ...

Som kontrast till det här var den mer traditionellt byggda XC90 ett riktigt sorgebarn för Volvos rykte om pålitlighet. Man hade påtagliga problem med elspöken på tidiga årsmodeller. Så till den milda grad att det än idag strular för en del ägare. Men chanserna att du skulle hitta ett i övrigt fräscht exemplar av en tidig årsmodell idag är obefintliga. 

För som du kan se i felrapporten krånglar allt från inredning till bromsar och drivlina på bilarna! Volvo fick dock ordning på en hel del av problemen allteftersom, och inte helt oväntat är det de senare årgångarna som är de minst problemdrabbade.

Av duellanterna är det dock enbart XC90 som har plats för sju åkande. Om dina transportbehov råkar kräva just sju säten eller om du värdesätter krocksäkerhet över allt annat är det Volvo XC90 som gäller. Det rikliga utbudet i kombination med bilarnas miltal och ålder gör dessutom att den slanten blir rätt liten i förhållande till konkurrenterna. 

Men på alla andra plan är Lexus RX, och då specifikt i det populära hybridutförandet 400h en bättre bil. Att den dessutom är lika driftsäker som ett atomur och kostar mindre är bara körsbäret ovanpå gräddet på moset!


MODELLHISTORIK

Lexus RX (XU30) 2004–2009

2003 Premiär för andra generationen RX.
2005 Hybridversionen 400h lanseras. Bilen är fyrhjulsdriven med en elektronisk bakaxel och ytterligare en elmotor i växellådan.
2006 Framhjulsdrivna 400h tillkommer.
2008 Facelift med omarbetad front som gör bilen rätt lik ersättaren som lanseras två år senare.

Volvo XC90 2003–2014 

2002 Premiär på Detroitmässan som 2003 års modell. Finns både med bensin- och dieselmotor. Samt framhjulsdriven eller med fyrhjulsdrift.
2005 Den av Yamaha utvecklade V8:an tillkommer som motoralternativ och blir samtidigt Volvos första bil med V8.
2007 Facelift. 2,5T ersätts av 3,2 V6.
2012 V8:an stryks från utbudet och D5 får en effektökning till 200 hästkrafter och blir av med den manuella lådan som alternativ.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Bakom ratten på RX märks det att Lexus använt sig av en tysk måttstock när man designade interiören. För visst påminner den en del om en Mercedes från den eran?

RX-ÄGARNA ÄLSKAR...
RX-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Mer felfri än min tidigare Toyota!"
"Har bara behövt byta slitdelar, problemfri bil!"
"Bara att tanka och köra. Efter tio år har inte ens glödlampa gått!"
"Enormt mycket bil för pengarna som begagnad!"
"Mycket bra komfort!"
"Servicen på märkesverkstad är utomordentlig!"
"Rost i ena dörrens nederkant."
"Bromsoken kärvar."
"Läckande kylare."
"Missljud från bakaxeln."
"Fyrhjulsdriften är värdelös! I snö spinner framhjulen och bakhjulen rör sig inte."
"Hög bränsleförbrukning i motorvägsfart!"

Från förarsätet är det väldigt tydligt att XC90 hör till en helt annan tid när det gäller bilar från Volvo.

XC90-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC90-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En flexibel sjusitsig bil med god framkomlighet!"
"Den stora T6-motorn är väldigt trevlig!"
"Utmärkt långfärdsvagn!"
"En säker bil för hela familjen."
"Fantastisk som dragbil och familjefraktare."
"Helt fantastisk V8! Bilen har gått 44 000 mil!"
"Handbromsen kärvade fast."
"Slitage i framvagnsbussningarna."
"Larmsystemet är lite nyckfullt."
"Havererad växellåda."
"Handbromsen får en tvåa vid varje besiktning!"
"Stereoenheten slutade att fungera."
"Hög skatt och höga servicekostnader."
"Diverse elektronikfel."
"Styrleder slits ut frekvent."
"Fyrhjulsdriften fungerar inte längre."

XC90 gick en tid att få med en av Yamaha utvecklad V8. Prestandan är inte riktigt i klass med tyska konkurrenters som BMW X5, men ägarna talar sig ändå varma om motorn som faktiskt gör bilen snäppet raskare än Lexus RX400h.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Lexus RX 2004–2008

Kvalitet Byggkvalitet på en annan nivå!
Komfort Tyst och bekvämt, särskilt i låg fart.
Ekonomi Hybriddrift och lågt reparationsbehov.

Volvo XC90 2003–2014

Utrymmen Plats för sju och packning!
Säkerhet Volvos signum!
Komfort Säten i världsklass.

KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Lexus RX 2004–2009

Inverter/växelriktare Invertern på hybridmodellen 400h kan läcka kylvätska, se till att nivån är korrekt och att det inte bildats en rosa saltliknande substans kring den.
Bromsar En ovanligt hög andel ägare har haft problem med bromsskivor som rostat och/eller slagit sig. Räkna med en ny uppsättning skivor och belägg om bilen inte bromsar ordentligt, eller vibrerar när du bromsar.
Rost Många exemplar har börjat rosta. Kolla särskilt i nederkant på dörrarna.

Volvo XC90 2003–2014

Automatlåda Växellådshaveri har drabbat relativt många XC90-ägare. Se till att ditt exemplar växlar mjukt och fint, samt att oljebyten skett i tid och med korrekt olja.
Framvagn Styr- och spindelleder är något underdimensionerade och slits ovanligt fort. Kännetecknas av att bilen spårar onormalt mycket eller klonkar från framvagnen.
Fyrhjulsdrift Om bilen inte driver på alla fyra är det med största sannolikhet Haldexstyrenheten som behöver bytas. Räkna med att behöva betala sexsiffriga belopp för att åtgärda det.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

RISKFYLLT – MED LÅNGMILAD LYX?

För att undvika att kliva i de värsta fällorna när man letar gammal premiumsuv är det viktigt att vara insatt i vad det är man ger sig in i.

Det största misstaget man kan göra är att sortera efter billigast på Blocket. Det finns en anledning till varför du kan köpa en begagnad RX400h både för 70 000 kronor och för 150 000 kronor trots snarlikt miltal och årsmodell. Den billigare lär ha passerat händerna på flera ägare som i takt med att prislappen sjunkit även eftersatt bilens behov av underhåll.

Tro heller inte att det är bortkastade pengar med en Carfaxrapport på en bil bara för att den är billig! Om något, är det när en bil har tappat nästan en halv miljon kronor i värde, som du borde vara intresserad av dess historik!

Men stirra dig framför allt inte blind på miltalet. En ägare uppger sig ha kört över 44 000 mil med sin XC90 som fortfarande tickar och går, medan jag personligen har kört exemplar med långt under halva miltalet som varit färdiga för skroten.

Den merkostnad du betalar vid inköpet för ett fräscht exemplar med vettig historik, kommer du med stor marginal att spara in i längden. Mycket mer så än om du skulle tittat på en mer "normal" bil som exempelvis en Golf.

För även om den tappat det mesta av sitt värde har inte verkstadsbesöken blivit billigare. Snarare tvärtom!