Begduell: Mitsubishi Outlander mot Volvo XC60 – storsäljarna

Premium Två mellanklassuvar som gick åt som smör i solsken när det begav sig. Men vilken är det bästa begagnatköpet? Vi reder ut!

Begduell: Mitsubishi Outlander mot Volvo XC60 – storsäljarna
Mitsubishi Outlander PHEV eller Volvo XC60? Vi hittar en tydlig vinnare!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Frågan "Smyga eller smälta in?" summerar valet mellan dagens duellanter rätt bra. Förvisso har bägge bilarna varit riktiga försäljningssuccéer i Sverige för respektive tillverkare. Men bara en av dem går att få i laddhybridutförande, och då dessutom med fyrhjulsdrift!

Volvo XC60 av den första generationen är svår att undvika i det här landet. Det står alltid ett gäng parkerade utanför din lokala stormarknad, och utanför Ikea är den lika vanlig som en Billybokhylla! Som begagnatköp bör den således vara ett solklart val!

Men en sak kan den inte bjuda på, och det är laddhybridteknik. Den letade sig förvisso med blandat resultat ned i den mindre V60, men XC60 hybridiserades först i sin andra generation.

Mitsubishi Outlander PHEV (som laddhybriden heter) lanserades i och för sig först i modellens tredje generation.

Men succén lät inte vänta på sig när bilen kom 2013, och orderböckerna fylldes i snabbare takt än man kunde leverera bilar! Därför är Outlander PHEV tämligen vanligt förekommande vid köpcentrumens elstolpar som nu äntligen blivit en grej. 

Men säljsuccén till trots verkar ägarna faktiskt inte nämnvärt nöjda med sin Mitsubishi! Betygstaplarna är nästan genomgående röda, och den för suvklassen rätt viktiga EQ-ronden har bottenbetyg!

Nu är kanske inte alla låga siffror lika befogade. Exempelvis verkar betyget för ljudnivå något färgat av ägarnas ilska över bilens konstanta varningsplingande som inte går att stänga av. Men ett körglädjebetyg på ynka 64 procent i en bil med över 200 hästkrafter och fyrhjulsdrift är inget annat än en besvikelse!


FELRAPPORTEN – GARANERAT ELRELATERAT?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Felrapporten visar att båda bilarna drabbats av en rätt hög andel elfel, såväl som av garantiåtgärder. Utöver det är det lite spridda skurar. Volvo har fler problem med drivlinan, medan Mitsubishin istället rostar och skramlar i inredningen. Den höga stapeln under bromsar är sedvanligt för den här generationen av elektrifierade bilar då skivorna inte används så ofta och därmed rostar och ibland slår sig.

Där har lustigt nog Volvo lyckats något bättre. Förvisso är man långt ifrån de riktigt körglada konkurrenterna som Porsche Macan, men bilen överglänser verkligen Outlandern i EQ-ronden.

Att den dessutom är mer problemfri än japanen är rätt ovanligt att kunna hävda när man jämför just svenskt och japanskt. Men det innebär inte att det inte finns något att kika lite extra noga på vid ett eventuellt köp. Kolla kontrollpunkterna i början av artikeln för att se vad du specifikt bör se upp med hos bägge modellerna.

Nu är inte Mitsubishin utan fördelar i jämförelse med Volvon. Bagageutrymmet är betydligt större och lättare att stuva i, och bränsleförbrukningen självfallet lägre. Men milkostnaden är faktiskt inte så mycket bättre än för en dieseldriven XC60 med fyrhjulsdrift!

På alla andra plan får Outlander PHEV dock se sig slagen. Detta i kombination med Mitsubishis osäkra närvaro i Europa framledes gör den till en väldigt svår bil att rekommendera.

Det blir helt enkelt vinst för Volvo XC60. En av Volvos mest problemfria bilar, som bör räcka för de flestas behov.

Se till att försöka norpa ett exemplar av sista årsmodellen med tillägget "Classic", så har du en trygg reskamrat som lär tjäna dig väl i många år framöver!


MODELLHISTORIK

Mitsubishi Outlander 2013–2020

2012 Premiär för tredje generationen Outlander.
2013 Laddhybriden Outlander PHEV lanseras. Bilen drivs av en bensinmotor på 121 hk, samt av två 82-hästars elmotorer, en på vardera axeln.
2015 Kosmetisk facelift för Outlander.
2019 Facelift nummer två med bland annat större batteri, starkare motor i bakaxeln och bättre ljudisolering.

Volvo XC60 2008–2017 

2008 XC60 har premiär och säljstartas som årsmodell 2009.
2009 Framhjulsdrift tillkommer.
2011 Nytt motorutbud.
2014 Facelift med en helt omarbetad front. De nya VEA-motorerna letar sig ned i form av T5, T6 och framhjulsdrivna D4. Fyrhjulsdrivna D4 har fortsatt den gamla femcylindriga motorn.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Outlander har i laddhybridutförande haft i princip en likadan interiör ända sedan lansering. Frågan är kanske om den inte känns mer modern idag, än när bilen först lanserades? Hur man än ser på det, verkar ägarna rätt missnöjda med den!

OUTLANDER-ÄGARNA ÄLSKAR...
OUTLANDER-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En överkomlig hybridsuv med fyrhjulsdrift!"
"En prisvärd laddhybrid med bra bagageutrymme, dragkrok och fyrhjulsdrift."
"Grym ekonomi på jobbpendlingen!"
"En väldigt bra kompromiss som kan dra tungt!"
"Piper väldigt mycket, även när allt fungerar som det ska."
"Dyr service."
"Spruckna stötdämpardamasker fram."
"Rörig förarmiljö."
"Infotainmentenheten kraschar intermittent och alla inställningar raderas."
"Tappar räckvidd fort!"

Den för Volvo tidstypiska svävande mittkonsolen hängde med hela vägen till sista årsmodellen 2017. Fräsch och nydanande när den kom, men huruvida den åldrats med värdighet eller inte låter jag dig avgöra.

XC60-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC60-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Suveränt med hög markfrigång."
"En bra bil som känns väldigt säker."
"Den absolut bästa vinterbilen!"
"Fantastisk fyrhjulsdrift."
"En bra bruksbil."
"En riktigt bekväm bil."
"Som att köra en pansarvagn vintertid!"
"Vibrationer från drivlinan."
"Strul med elektroniken."
"Infotainmentenheten lade av ibland."
"BLIS lever sitt eget liv."
"Interiördetaljer som lossnar."
"Ett hjullager fram kasst efter bara 1000 mil."
"Dörrlisterna fryser fast vintertid."
"Automatlådan slår i växlarna, problemet kvarstår efter fyra omprogrammeringar!"
"Bagageluckemotorn låste sig. Det gick inte att öppna bagageutrymmet!"
"Bytt EGR-ventil."

Första generationen XC60 lanserades aldrig som laddhybrid. Men på North American International Auto Show 2012 visade man upp just en sådan prototyp med turbomatad bensinfyra under huven som drev framhjulen, och en elektriskt driven bakaxel. En kombination som senare kom att lanseras i generation två av XC60.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Mitsubishi Outlander PHEV 2013–2020

Ekonomi Ladda ofta och skippa bensinmacken!
Miljö Fossilfria mil till och från jobbet.
Utrymmen En rymlig laddhybrid.

Volvo XC60 2008–2017

Säkerhet Volvos signum!
Komfort Hög körposition och bekväma stolar.
Design Lyckad formgivning för sin tid.

KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Mitsubishi Outlander 2013–2020

Service Se till att serviceschemat efterlevts. Dels för att Outlander har varit föremål för några återkallelser för bland annat växellådan och bakbromsarna. Men även för att försäkra dig om att bibehålla den åttaåriga garantin för batteriet!
Elektronik De absolut vanligaste klagomålen på modellen är att den elektroniska bakluckan trilskas, och att infotainmentsystemet hänger sig titt som tätt.
Räckvidd Flera ägare klagar på snabbt sjunkande räckvidd på el.

Volvo XC60 2008–2017

Elbaklucka Precis som hos Outlander strular den elektroniskt öppningsbara bakluckan för flera XC60-ägare.
Elektronik Problem med dödavinkelnvarnare och Volvo On Call-mobilappen förekommer på nyare årsmodeller. Tidiga drabbas istället av diverse små elfel.
Framvagn Lyssna ordentligt på missljud från framvagnen vid en provkörning. Ägare rapporterar om hjullager som fått bytas i förtid, och om missljud från framvagnen.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

MITSUBISHIS...VARA ELLER INTE VARA?

Mitsubishi har haft en märklig närvaro i Sverige. Förra året meddelade man att man lämnar hela den europeiska marknaden, för att senare försäkra att man håller reservdelar tio år framåt och upprätthåller alla garantier.

Numera är det beslutat att man stannar i utvalda länder inom Europa, Sverige är ett av dessa. Under de senaste åren har det dock i princip bara sålts Outlander PHEV till svenska kunder. Men den nya Outlandern certifieras inte för den europeiska marknaden. 

De modeller man just nu kan skönja på den svenska hemsidan är Spacestar som förr var en mpv, men nu alltså är en bil i Polostorlek. Samt Eclipse, som på sistone blivit en crossoversuv med laddhybridteknik. Vilket får mig att fundera över varför man valt att stanna i Sverige, när det mest spännande man har i sortimentet är luftvärmepumparna vi alla kommer behöva inför kommande värmeböljor. 

Framtiden är allt annat än säker för Mitsubishi här hemma, vilket gör det till en svår bil att rekommendera som begagnad. Att stora delar av den svenska hemsidan dessutom skrivits på danska hjälper inte!