Begduell: Alfa Romeo Stelvio mot Porsche Macan – Finlirare!

Premium Alla måste någon gång äga en Alfa! Eller måste man det? Begagnatredaktör Andrew Petrykowski reder ut saken – med hjälp av en Porsche Macan.

Begduell: Alfa Romeo Stelvio mot Porsche Macan – Finlirare!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


För att vara en sann bilentusiast måste man någon gång ha ägt en Alfa Romeo sägs det. Frågan är väl bara vad en bilentusiast är för något idag i den uppsjö av crossovers och suvar som dominerar marknaden? Men frukta icke, även som suvförare kan du visa din explicita förtjusning genom en italiensk uddafågel! Eller kanske en tysk kurvkramare förklädd till kompaktsuv?

Medan Porsche har lyckats sälja nästan 3 500 Macan sedan lanseringen av modellen i Sverige, har Alfa Romeo knappt sålt 1 000 exemplar av Stelvio! På pappret får du betydligt mycket mer bil för pengarna med Alfan, och dessutom en nyare sådan! Men hur nöjda är egentligen ägarna av de två modellerna? 

Om vi börjar med Porsches paradgren i begduellen, det vill säga EQ-ronden, är det för omväxlings skull väldigt jämnt mellan bilarna. Alfaägarna klassar körglädjen i Stelvio precis lika högt som Macanförarna!

Kanske inte så konstigt då bilen i princip är en förhöjd Giulia i suvkostym, som dessutom väger 200 kg mindre än sin tyska konkurrent! Även motorpressen har rosat den lilla italienska lättviktaren för de underhållande vägegenskaperna.


FELRAPPORTEN – GARANERAT ELRELATERAT?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är svårt att missa garantistapeln för Alfa Romeo Stelvio. Med sina 52 procent garantiärenden kan man lätt tro att det handlar om något allvarligt. Men majoriteten är ironiskt nog ägare som fått byta ut sitt tanklock. Med det ser de övriga staplarna rätt snarlika ut för bägge bilarna. Så det där om att Alfor strular och Porsche är problemfria gäller inte i detta fall.

Ändå har försäljningssuccén uteblivit. För att förstå varför behöver vi återgå till den där klassiska skrönan om att man som bilentusiast måste ha ägt en Alfa någon gång i livet. Det bottnar i de klassiska modellerna från förr, som strulade väldigt mycket men samtidigt var mycket underhållande att köra. Man uppskattade helt enkelt körningen så pass mycket, att man stod ut med bilen till vardags.

Men det var då, och siffrorna ur vår databas visar tydligt på att Stelvio faktiskt inte alls strular mer än genomsnittsbilen! Förvisso har man en liten bit kvar till tyskens nivå av problemfrihet. Att Porsche dessutom verkar ha lyckats väldigt bra med bemötande och reparationer på serviceverkstäderna, gör bara ägandet ännu lite lättare.

Dessvärre gäller inte samma sak för din plånbok. För trots en mycket mer stabil och låg förutspådd värdeminskning (som sig bör för en Porsche), är milkostnaden högre för Macan än för Stelvio! Då jämför vi dessutom med den bensindrivna dubbelturbofyran på 280 hästar i Alfan! Nöjer du dig med en lite motorsvagare dieselvariant av Stelvio kommer du ännu billigare undan! 

Att kalla Alfa Romeo Stelvio för ett kap är således ingen överdrift. Du får mer effekt och lika mycket körglädje som i Porschen, fast i en något nyare modell och till en lägre kostnad!

Men när det kommer till kritan är Macan en objektivt sett bättre bil. Mest tack vare högre problemfrihet och komfort, och bättre förarmiljö.

Vinsten går således till Porsche Macan. Det är inget under att den är deras bäst säljande bil!


MODELLHISTORIK

Alfa Romeo Stelvio 2017–2021

2017 Säljstart för Alfas första suv. Stelvio bygger på bottenplattan från Giulia, som den även delar motorutbud med. Samtliga modeller är fyrhjulsdrivna, förutom instegsdieseln som bara driver bak.
2017 Samma år sätter prestandaversionen Stelvio Quadrifoglio med Ferraritutvecklad dubbelturbosexa varvrekord för serietillverkade suvar på Nürburgring.
2019 Uppdaterade motorer där dieslarna får mer effekt och Euro6-klassning.

Porsche Macan 2015–2021 

2014 Säljstart för Macan.
2016 Premiär för GTS, och infotainmentsystemet får en facelift.
2017 Fyrcylindrig bensinturbo som den delar med Cayman och Boxster debuterar i Macan.
2019
Omfattande facelift för hela Macanutbudet. Dieselmotorerna stryks ur modellprogrammet.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Stiligt som en Armanikostym bakom ratten på Alfan. Dessvärre finns det en del billiga hårdplaster på ytor man vidrör. Vilket också förklarar varför betygen för förarmiljö och kvalitetskänsla inte når upp till Porschens.

STELVIO-ÄGARNA
ÄLSKAR ...
STELVIO-ÄGARNA
GILLAR INTE ...
"Bilen verkligen överlevererar på körglädjefronten!"
"En magisk drivlina! Lika bra som Teslas P85-motor, men med en Alfasexa som hjärta!"
"Tveklöst snyggast i klassen!"
"Körglädje som en sportbil."
"Ingen dussinbil."
"Dimljuset lossnade."
"Tanklocket tappade formen med tiden. Byttes på garantin."
"Bakluckan strular lite."
"Tappade plötsligt bromsverkan!"
"Generatorn laddar inte batteriet ordentligt."
"Keylessfunktionen reagerar inte ibland och utlöser istället larmet."
"Infotainmentsystemet fungerar inte."

Hög mittkonsol och nyckeln till vänster för snabbast möjliga Le Mans-start. Har du suttit i en modern Porsche har du suttit i alla, och det är en väldigt trevlig plats att vara på!

MACAN-ÄGARNA
ÄLSKAR ...
MACAN-ÄGARNA
GILLAR INTE ...
"En väldigt trevlig och körglad vinterbil."
"Riktigt bra komfort med luftfjädring."
"En komplett bil som kombinerar prestanda, väghållning och praktiska egenskaper!"
"Bilen känns inte som en kompromiss på något sätt."
"Proffsigt bemötande hos återförsäljaren!"
"Riktigt rolig, till och med på Nürburgring!"
"Strul med PDLS, automatiskt helljus och car connect."
"Ganska bränsletörstig."
"Förardörren gick i baklås, fick byta lås."
"Vibrationsljud från bakluckan och avgassystemet som åtgärdades på garantin."
"Lösa detaljer i inredningen."
"Dyr i drift, precis som väntat."
"Det gnisslar mellan innerdörr och sidoruta."

2017 satte Alfa Romeo varvrekord på Nürburgring för serietillverkade suvar. 7.51,7 stannade stoppuret på för toppversionen Stelvio Quadrifoglio. Som referens behövde BMW M5 Competition (F10) med sina 575 hästar drygt två sekunder till!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Alfa Romeo Stelvio 2017–2021

Körglädje Ovanligt kul för segmentet!
Design
Italienska linjer bryter av från mängden.
Varumärke Alla vill väl vara en alfisti?

Porsche Macan 2015–2021

Körglädje Garanterat roligt bakom ratten!
Kvalitet Byggkvalitet som få andra.
Design Välproportionerad!

KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Alfa Romeo Stelvio 2017–2021

Kvalitetsproblem Ägare rapporterar om allt från skramlande inredning, felinpassade dörrar, strulande bagageluckelås och dimljus som trillar av bilen! Förvånansvärt många har också fått byta tanklock då dessa böjts eller spruckit med tiden. Gå igenom din tilltänkta bil ordentligt före köp.
Elektronik Likt alla andra bilar är annars strulande elektronik det vanligaste felet på modellen. Se till att infotainmentenheten fått den senaste mjukvaran, och testa keylessfunktionen rigoröst, då dessa två är de främst förekommande problemen enligt ägarna själva.

Porsche Macan 2015–2021

Återkallelse av bensinmodellerna för läckande bränsleledning i motorrummet. Se till att bilen är åtgärdad!
Elektronik Diverse elektronikproblem med småel. Se till att infotainmentenheten har den senaste mjukvaran.
Inredning Flera ägare klagar över glappande och missljudande interiörer. Ta en ordentlig provtur över ojämnt underlag.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

FAST Å ANDRA SIDAN ...

Ja, Porsche Macan vann duellen som sådan. Men som jag ältat oändligt många gånger vid det här laget är inte alltid de rationella valen de bästa. Om suget efter någon av de två bilarna finns, bör det även finnas svängrum för berättigandet av en lite roligare version av bilen.

Nog för att Stelvio inte är en slö bil med 280 hästar ur sin biturbofyra. Men för omkring 600 000 kronor skulle du faktiskt kunna få en Stelvio Quadrifoglio! Visst låter det som mycket pengar, men det är faktiskt inte mycket mer än vad Porsche Macan GTS kostar på begagnatmarknaden idag!

Så varför nöja sig med 361 tyska hästkrafter när du kan få 510! Att motorn dessutom utvecklats i samarbete med Ferrari gör bara saken bättre. Prislappen i kombination med den sortens prestanda och praktikalitet i en nästan ny bil är faktiskt svårslaget idag.

Att den förutspådda värdeminskningen dessutom bara är en krona milen högre än för exempelbilen i duellen gör det nästan till en ekonomisk försvarbar uppgradering. Så länge du blundar när du betalar vid macken och verkstaden vill säga.

Men man måste ju som sagt ha ägt en Alfa Romeo någon gång i livet!!